SD Transporter

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
marsboer skrev:
Det er relativt godt hørbart forskjell på Transporteren på XLR vs RCA.

XLR høres mer dynamisk og åpent ut - RCA blir liksom litt flatt og trist i forhold.
Vil anta at det også kan ha noe med om det tilkoblede utstyr fungerer best som bal. eller ubal.
Flatt og trist er ikke akkurat det jeg vil kalle lydbilde her.. ;D

Skjønt uten å ha sammenlignet direkte er det vanskelig å si.
Det jeg savner mest er uansett et bedre bassfundament, der har jeg helt klart hørt bedre dacer/cdspillere.
 
M

marsboer

Gjest
Hehe, mente ikke at det låt flatt og trist med RCA sånn generelt...
Hvis jeg skal formulere meg bedre så låter det flatere og tristere enn XLR men selvfølgelig fremdeles meget bra :)
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
topline skrev:
coolbiz skrev:
topline skrev:
...

Som f.eks at de har utgang for ekstern master clock. Må jo si at det ville vært utrolig artig og fått testet den med ekstern klokke, for å høre hvor mye det faktisk er mulig å få ut av denne boksen.

Tror jeg må prøve å få lånt meg det et eller annet sted.... 8)
Vet ikke helt om jeg forstår deg her... Hvis du benytter Transporter både som digital-kilde og DAC, har det nok lite for seg å klokke den eksternt. Det virker som det er bred enighet blant ekspertisen om at det er best å slave kilden og bruke DAC'en som klokkemaster. (Med vanlig S/PDIF skjer i praksis det motsatte)
Mye mulig....jeg er hvertfall ingen ekspert på dette her. Men registrerer at tester forteller om bedre lyd på integrerte cd-spillere når disse kobles til ekstern master clock (om de har mulighet for det altså).
http://www.6moons.com/audioreviews/esoteric2/x03_2.html
Og da tenkte jeg at det samme ville være tilfelle for Transporteren..?
Jeg kan bekrefte dette ut fra egne erfaringer. Transporteren spiller best hos meg med ekstern klokke.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Audiot skrev:
Jeg kan bekrefte dette ut fra egne erfaringer. Transporteren spiller best hos meg med ekstern klokke.
Kan du fortelle litt mer om dette? Var dette ved bruk av analog-utgangene, eller bare ved bruk av digital-utgangen. Hva slags klokke benyttet du?
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Audiot skrev:
Jeg kan bekrefte dette ut fra egne erfaringer. Transporteren spiller best hos meg med ekstern klokke.
Kan du fortelle litt mer om dette? Var dette ved bruk av analog-utgangene, eller bare ved bruk av digital-utgangen. Hva slags klokke benyttet du?
Hei.
Jeg koplet opp Transporteren med de balanserte analoge utgangene og brukte variabel volumkontroll rett i effektforsterkeren. Klokkesignalet tok jeg fra en dCS Elgar+ Dac.

Erfaringen blir selvfølgelig tilsvarende når man bruker den digitale utgangen fra Transporteren. Det låter definitivt best med ekstern klokke.

Forøvrig har jeg nå i kveld sammenlignet kvaliteten på den digitale utgangen fra min Squeezebox3 med lineær strømforsyning, med Transporterens. Jeg synkroniserte SB og TP i slimserver med fixed digital output og brukte samme digitalkabel. Ekstern klokke var slått av og det samme var AES/EBU enkoding av output fra TPen (S/PDIF ble brukt som for SBen). Konklusjonen for min del er at den digitale signalet fra Transporteren er bedre enn Squeezeboxens med ellers like forhold.

Ikke så veldig overraskende resultater men likevel greit å få konstantert på eget anlegg og med egne ører :).
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Transporter er kåret til runner up (2.plass) i Stereophiles 2007 Digital Source Component kåring, kun slått av Chord Choral Blu CD transport & Choral DAC64 D/A processor til $15,400.

Den kom også med på Runner up lista for 2007 Product of the Year.

Ser ut som mainstream hifi verden begynner å våkne opp for slike løsninger nå.

http://stereophile.com/features/1207poty/index2.html
 
Topp Bunn