SD Transporter

A

Aubi

Gjest
Kjøpte nettop en "demo" fra komplett. Hvem av dere er det som har hatt den på prøve? ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Ser at det faktisk er en del som kjøper Transporter selv om de fortsatt vil bruke en extern dac.
Hadde det ikke vært greit om det ble laget en versjon av Transporter uten dac? Da slipper en ganske stor kundegruppe å betale for noe de ikke har bruk for. Jeg tror nok prisen på en slik versjon ville blitt betydelig lavere enn standardversjonen.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Back_Door skrev:
Ser at det faktisk er en del som kjøper Transporter selv om de fortsatt vil bruke en extern dac.
Hadde det ikke vært greit om det ble laget en versjon av Transporter uten dac? Da slipper en ganske stor kundegruppe å betale for noe de ikke har bruk for. Jeg tror nok prisen på en slik versjon ville blitt betydelig lavere enn standardversjonen.
En sånn ville jeg gått for uten å blunke.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner ikke Benchmark, men benytter dCS Delius istedenfor DAC i transporter da dCS er betydelig bedre i mitt system.
Mvh.
[/quote]

Det er kanskje en "betydelig" pris forskjell også da?
 
A

Aubi

Gjest
Det jeg synes Transporteren manger, er analoge innganger. Det ville gjort den perfekt for min del. DAC'en er mer enn velkommen i heimen min.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
marsboer skrev:
Kan du beskrive nøyere forskjellen mellom disse?
Trodde det var grenser for bra det kunne bli etterhvert!
Betydelig bedre enn Transporter må jo være lettere orgasmisk :)
Perspektiv, dynamikk og støyterskel. Dog er DAC i Transporter meget god til prisen. Husk at uttrykket "betydelig bedre" er skrevet med en freaks trang til å overdrive, se også nedenfor.


prnesse skrev:
Det er kanskje en "betydelig" pris forskjell også da?
Ja det er det. Jeg hadde allerede dCS og kjøpte primært Transporter for å kommunisere med PCen. I motsetning til Squeeze Box har Transporter word-clock inngang noe jeg ville ha. Jeg visste at DAC i Transporter er god og testet en stund og er kommet til konklusjonen at dCS er bedre, men jeg kunne levd godt med DAC i Transporter. Så pris/ytelse går i favør av DAC i Transporter. Mvh.
 
K

kbwh

Gjest
Dere Transportereiere som savner analoginngang (til grammofonen I presume?) kan jo anskaffe en RME ADI-2 for å få stillet savnet (uhæ! Spooky!).
 
A

Aubi

Gjest
Valentino skrev:
Dere Transportereiere som savner analoginngang (til grammofonen I presume?) kan jo anskaffe en RME ADI-2 for å få stillet savnet (uhæ! Spooky!).
Grunnen til at jeg savner en analog inngang er at jeg har en tjuetusenkroners CD spiller stående som jeg kunne tenkt meg å regulere volumet på! Da hadde den ordinere forfosterkeren jeg har nå vert overflødig. Ja, jeg vet at CD spillere har digitale utganger, men jeg tilhører kategorien som synes det da hadde holdt med en Rimi spiller 400kr. (Arcamen er penere ;D)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er litt teit på det viset jeg også, Aubi. Derfor er det sååå praktisk at min gamle Micromega forstår Tandbergfjernkontrollen. ette er OT så det holder, men RME-tipset gjelder fremdeles for vinylfolket.
 
O

OivindJ

Gjest
Back_Door skrev:
Vet ikke helt hva du sikter til?
For øvrig står "SD" for "Slim Devices"
hehe, trodde du mente å kalle transporteren for; SqueezeBox Transporter eller noe sånt. :)


:-[
 
B

Back_Door

Gjest
Har nettopp lest "test" av Transporter i siste Lyd & Bilde.
Tror neppe de gutta har skjønt så veldig mye av den nye teknologien..
Viser til danskenes test i High Fidelity som sammenligning.
F.eks. så etterlyses mulighet for tilkobling dirtekte til ekstern harddisk ::) Dette gjør da jeg med min Squeezebox
Transporter er nok en enda større trussel mot cd-spillere enn det Lyd & Bilde har fått med seg ;D
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jeg leste den omtalen som ligger på nett : http://www.lydogbilde.no/getfile.php/480656.919.uwwwvavrfb/L0607_s054_Slim_Devices_Transporter.pdf og enig i at det er mye som tyder på at forståelsen var så som så.
Alle punktene under minus er enten feil, eller etter min mening misforstått.
En naturlig videreutvikling av transporter vil trolig være en frittstående enhet med innebygd hardisk og CD avleser.
Dette ville jo være å gå bakover i utvikling, slike bokser finnes det flere av allerede, og hele poenget med transporter/squeezebox er jo at det er en nettverkspiller nettopp fri for harddisker og CD drev, med all den frihet og fleksibilitet det medfører.
Men lyden var de de jo fornøyd med og totalt fikk den jo god score.
Man kan vel ikke forvente at alle skal forstå og omfavne ny teknologi umiddelbart.
Vi får glede oss vi som er så mye lurere  ;)
 
L

Ludo

Gjest
En ting jeg ikke helt skjønner er at Danske High Fidelity kan skryte DAC'en i Transporteren nesten til himmelen. Den er absolutt ikke så god som de skal ha det til. Benchmark DAC1 ligger ganske mange hakk over i prestanda i forhold til denne så jeg synes det er litt merkelig. Nå skal det jo sies at High Fidelity har en tendens til å kalle det de tester akkurat nå for 'verdens beste', og Squeezeboxen var jo det beste frem til de testet Transporteren... I tillegg så skriver de også i testen av DAC1 at den skal låte likt uansett hva slags kilde du kobler på, men det finnes vitterlig en god forskjell mellom SB3 og Transporter her også.... Litt snodig...

Om noen av dere skal ha en Transporter så ikke forvent magi av den interne dac'en - den er ikke spesielt bra, ihvertfall ikke om man tenker på at boksen faktisk koster 17k... ::)

Men brukergrensesnittet knuser jo det meste da, og sammen med en DAC av god kvalitet låter det helt knall - ikke tvil om det :)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Jeg har etterhvert lest mange omtaler og sammenligninger av Transporter, Benchmark og Lavry på diverse nettsteder og fora. Og i de fleste tilfellene har jeg inntrykk av at det er Transporter som kommer best ut.
Men vi er vel her på et nivå hvor personlig smak avgjør mer enn den objektive kvaliteten på DACene.
Selv har jeg lyst på en Lavry til SBen min.
 
L

Ludo

Gjest
Veggen skrev:
Jeg har etterhvert lest mange omtaler og sammenligninger av Transporter, Benchmark og Lavry på diverse nettsteder og fora. Og i de fleste tilfellene har jeg inntrykk av at det er Transporter som kommer best ut.
Men vi er vel her på et nivå hvor personlig smak avgjør mer enn den objektive kvaliteten på DACene.
Selv har jeg lyst på en Lavry til SBen min.
Ta deg en tur så skal du høre kvalitetsforskjellen selv - du vet jo hvor jeg bor :) Hvordan går det forresten med Symphonic'ene?
 
B

Back_Door

Gjest
Ludo skrev:
En ting jeg ikke helt skjønner er at Danske High Fidelity kan skryte DAC'en i Transporteren nesten til himmelen. Den er absolutt ikke så god som de skal ha det til. Benchmark DAC1 ligger ganske mange hakk over i prestanda i forhold til denne så jeg synes det er litt merkelig. Nå skal det jo sies at High Fidelity har en tendens til å kalle det de tester akkurat nå for 'verdens beste', og Squeezeboxen var jo det beste frem til de testet Transporteren... I tillegg så skriver de også i testen av DAC1 at den skal låte likt uansett hva slags kilde du kobler på, men det finnes vitterlig en god forskjell mellom SB3 og Transporter her også.... Litt snodig...

Om noen av dere skal ha en Transporter så ikke forvent magi av den interne dac'en - den er ikke spesielt bra, ihvertfall ikke om man tenker på at boksen faktisk koster 17k... ::)

Men brukergrensesnittet knuser jo det meste da, og sammen med en DAC av god kvalitet låter det helt knall - ikke tvil om det :)
Ja, det er jo ganske bemerkelsesverdig hvor forskjellig erfarne journalister bedømmer dette. Tror uansett du er inne på det vesentligste, nemlig at det er selve formidlingen av musikken din som er det revolusjonerende med både Squeezebox og Transporter. Lydgjengivelsen vil alltid være avhengig av dac og matchingen mot ditt øvrige anlegg. Det kan da i denne sammenheng synes som om Transporter er noe overpriset. Det burde absolutt vært et alternativ å fått kjøpt Transporter uten dac også! Fraværet av problematikken rundt drivverk, gjør i hvert fall at Squeezebox og Transporter har potensial til å formidle musikk i den absolutte high-end klasse. Bare de pares med den riktige dac.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Ludo skrev:
Ta deg en tur så skal du høre kvalitetsforskjellen selv - du vet jo hvor jeg bor :) Hvordan går det forresten med Symphonic'ene?
Det tilbudet slår jeg nok til på, ingenting er som å høre med egne ører. Vi får finne en kveld som passer.

Det store løftet her i gården kom når jeg fikk ordentlig sving på romkorreksjon med Inguz pluginen til SB'en. Da snakker vi om forskjeller og tweakemuligheter som er i en annen verden i forhold til kabler o.l.
Jeg kan godt ta med måleoppsettet mitt til deg så kan vi se hva vi kan få til i din stue. Det tar vel ca. en times tid å få det oppe å gå. Om du har en grei PC (~ 2GHz P4) som du kjører slimserver på så har du alt som skal til, bare målingene som mangler.

Symphonicene har det forøvrig utmerket og vi trives godt sammen.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Back_Door skrev:
Det kan da i denne sammenheng synes som om Transporter er noe overpriset. Det burde absolutt vært et alternativ å fått kjøpt Transporter uten dac også!
Blir ikke det omtrent en squeezebox med stort kabinett da?
Annen funskjonalitet er jo lik? OK, det er dobbel skjerm og noen knapper, men har aldri følt det som noe savn.
 
B

Back_Door

Gjest
Veggen skrev:
Back_Door skrev:
Det kan da i denne sammenheng synes som om Transporter er noe overpriset. Det burde absolutt vært et alternativ å fått kjøpt Transporter uten dac også!
Blir ikke det omtrent en squeezebox med stort kabinett da?
Annen funskjonalitet er jo lik? OK, det er dobbel skjerm og noen knapper, men har aldri følt det som noe savn.
Det er faktisk en del som påstår at Transporter gir bedre lyd enn Squeezebox, selv når begge kobles til ekstern dac. To på dette forum (Janly og Ludo) + flere tester i diverse magasiner.
Kopierer hva Janly skrev en gang tidligere:
"Da kan jeg bekymre deg med at du nok hadde fått bedre lyd med Transporter via ekstern DAC. Jeg har tre stk Squeezebox (en med power fra Bolder Cables) og en Transporter. Transporter spiller bedre (i mine ører - og konas) enn Squeezebox'n med Bolder Cables power. Og da snakker jeg om via en Audio Note DAC 2.1 Signature i begge tilfellen. Hvorfor aner jeg ikke"

Dersom Transporter skal leve opp til sin misjon, burde den gitt kunden full frihet med tanke på valg av dac.
 
K

kbwh

Gjest
DACen i Transporter er ment å være på høyde med det beste som finnes der ute. Jeg har ikke hørt, men etter det jeg har lest virker det som at man ikke trenger ekstern DAC til den med mindre man bruker sin DAC som EQ da.
 
L

Ludo

Gjest
Du har nok helt rett - smak og behag er nok greia her :)

Veggen : Bare ring eller send PM, har eget lytterom nå og der hadde det vært moro med en skikkelig Inguz-demo - jeg trenger nok litt hjelp til å komme i gang der ja :)
 
B

Back_Door

Gjest
Ludo skrev:
Du har nok helt rett - smak og behag er nok greia her :)
Ja, selv om vi pensjonerer cd-spillerne, utelukkes ikke den personlige smak.. ;)
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
DACen i Transporter er ment å være på høyde med det beste som finnes der ute. Jeg har ikke hørt, men etter det jeg har lest virker det som at man ikke trenger ekstern DAC til den med mindre man bruker sin DAC som EQ da.
Jeg viser til mine kommentarer lengre tilbake i denne tråden, men ønsker å fastslå at DACen i Transporter er god. Den er dog ikke så god som dCS Delius (om pris ikke tas med i betraktningen), og sikkert ikke like god som andre høykvalitets-DACer a la Elgar, Scarlatti, Esoteric, etc.

Videre er det en essensiell forskjell til SqueeseBox - Transporter kan ta ekstern klokke noe SB ikke kan. Ønsker en best mulig lyd fra en PC løsning er det å styre bitstrømmen utenfra et "must". Til de som ikke innser dette - hverken teoretisk eller praktisk vil jeg anbefale å sjekke avdøde Julian Dunns originale jitter papers som kan finnes på "www.nanophon.com" for den teoretiske del. På den nevnte side finnes også en link til "Measurement Techniques for Digital Audio" av Dunn og den kan lastes ned kostnadsfritt.

For den praktiske delen er det tyngre, men mange har Transporter og kan sikkert være behjelpelige med evt demonstrasjoner. Mvh.
 
L

Ludo

Gjest
For meg er det viktigere å stole på hva ørene forteller meg, enn hva en død man skrev når han levde...
 
B

Back_Door

Gjest
Ludo skrev:
For meg er det viktigere å stole på hva ørene forteller meg, enn hva en død man skrev når han levde...
For ikke å snakke om hva han eventuelt måtte ha skrevet ETTER sin død.. ;D
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Var ikke klar over at Transporteren "buffret" såpass mye, det kom lyd i ca. et halvt minutt etter at jeg hadde skrudd av disken.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Det må buffres i et trådløst system, hvis ikke ville du hatt dropouts jevnlig og stopp i lyden. Buffringen er med på å gi jevn gjengivelse uten stopp.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
LydMekk skrev:
Det må buffres i et trådløst system, hvis ikke ville du hatt dropouts jevnlig og stopp i lyden. Buffringen er med på å gi jevn gjengivelse uten stopp.
Det er riktig, men at bufferen er så stor som den er, er vel først og fremst motivert av Internet radio bruk.
 
H

hobby

Gjest
Jeg skaffet meg nylig en Squeezebox. Jeg tar signalet digitalt ut fra denne og så inn i min Cary 306 CD/SACD. Min tanke bak å anskaffe Squeezebox var først og fremst for å teste ut konseptet og bli kjent med teknologien, mulighetene osv. Her er jeg lamslått. Det funker jo knall...

I og med at min Cary CD også har digital AES/EBU inngang - og Transporter har tilsvarende utgang - og jeg har en slik høykvalitets kabel liggende og slenge... - vurderer jeg nå sterkt Transporter. (Trenger uansett en enhet til da jeg vil ha Squeezebox i et mindre anlegg også)

Mitt spørsmål er derfor om det er signifikant lydforskjell mellom SB3 og transporter som rene drivverk? Er det noen som har EGENOPPLEVD ERFARING med dette?

PS: Ideen om en Transporter uten DAC støtter jeg ellers 100%. Det ligger jo i navnet...
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Etter å ha sett Transporteren "live" så framstår den bare som et genialt "må ha" produkt. Men er skeptisk angående dacen. I lyd&bilde blir den sammenlignet med en cdspiller i samme prisklassen og er grei nok der så vidt jeg skjønner. Mens f.eks den billigere Stello dacen blir omtalt som noe av det beste man kunne kjøpe uansett pris.

Nå tar jeg begge omtalene med en klype salt, men muligens gir de en indikasjon på hvor landet ligger...

Ellers så blir det å gå for en tradisjonell cdspiller i den dyre enden.

Vanskelige valg dette her.. :-\
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Men så kan det jo ha seg sånn at det er Stello dac'en som er mest oppskrytt? ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Hvilken dac som til syvende og sist gir best lyd hos den enkelte, har kanskje vel så mye å gjøre med hvilken type/merke komponent som ligger i kjeden ETTER dacen også?
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Back_Door skrev:
Hvilken dac som til syvende og sist gir best lyd hos den enkelte, har kanskje vel så mye å gjøre med hvilken type/merke komponent som ligger i kjeden ETTER dacen også?
Joda, og jeg har prøvd nok cdspillere til å vite hva som låter bra her.. ;D

Problemet er hva de koster! :'(
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Spørsmål:

Har lest igjennom hele tråden nå og vurderer sterkt å kjøpe meg en SD transporter.

Det jeg lurer på har kjøpt størsteparten av min musikk igjennom i-tunes vil denne musikksamlingen la seg spille igjennom transporteren? Leste testen til lyd og bilde om at dette ikke lar seg gjøre?
Men er ikke dette gjort om på nå?

Hvis dette lar seg gjøre hvordan vil lydkvaliteten på disse filene være igjennom transporteren for så å gå igjennom min høykvalitetsdac?
Kontra samme innspilling rippet fra vanlig cd inn på harddisken for så å gå ut på samme måte?

MVH Johnny
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Fra Slim Devices forumet:
Due to the iTunes Story encryption, we are not able to play songs downloaded from the iTunes Music Store at this time. These files would have to be converted to MP3 files (or any other standard file format) for playback on any Slim Devices player.
M.a.o. må du konvertere musikkfilene fra iTunes-butikken til et format som Transporteren er kompatibel med.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
atonal skrev:
Fra Slim Devices forumet:
Due to the iTunes Story encryption, we are not able to play songs downloaded from the iTunes Music Store at this time. These files would have to be converted to MP3 files (or any other standard file format) for playback on any Slim Devices player.
M.a.o. må du konvertere musikkfilene fra iTunes-butikken til et format som Transporteren er kompatibel med.
Det var kjedelig da.....konvertere hit og dit ...mister vel endel lydkvalitet av dette da.
Takk for svar.

MVH Johnny
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Hmm. Mener å huske at det finnes programmer som fjerner DRM-sperrer fra slike filer, men jeg vet ikke om dette påvirker lydkvaliteten. Antar at det er mange her på HFS som har greie på dette.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
atonal skrev:
Hmm. Mener å huske at det finnes programmer som fjerner DRM-sperrer fra slike filer, men jeg vet ikke om dette påvirker lydkvaliteten. Antar at det er mange her på HFS som har greie på dette.
Får kanskje stille spørsmålet i egen tråd da..

MVH Johnny
 
Topp Bunn