Scores lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Oppdaget ikke denne tråden før nå...

    Utrolig gjennomført anlegg! Første gang jeg har sett et digitalt aktivt delt multikanals anlegg. Håper det låter like bra som det ser ut! 8)
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Takker for det :)
    Har ikke fått aktiv deling rundt hele riktig enda, men bruker Audiolense på alt. Bygger nå om dagen 7 ht med 2x8"excel og Beyma tpl-150H, alle disse vil bli delt aktivt med Audiolense.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Det blir trykkammer til basserne nå først, har ikke helt gitt meg ut på åpen baffel bølgen riktig enda. Ht blir bygd i moduler så jeg kan bytte ut det jeg evt vil. På bakht tenker jeg bruke Beymaen i dipol slik at jeg har en 8" til hver side av diskanten. Bare så synd Beyma ikke selger horna løst lenger, trenger 4stk løse horn som skal brukes bak. De selger de i frankrike, men der koster de 130euro.. Kommer også til å gjøre det mulig å bruke diskantene i frontene som dipol hvis ønskelig.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Scores Lytterom

    score skrev:
    Har klippet ut noe om dette fra AES-32 manualen. Det er noen år gammelt så tror nok WinDVD og PowerDVD har økt støtten til mer enn 16bit 48khz.

    Multichannel
    PowerDVD and WinDVD can also operate as software decoder, sending a DVD's multichannel
    data stream directly to the HDSPe AES outputs. Supported are all modes, from 2 to 8 channels,
    at 16 bit resolution and 48 kHz sample rate.
    For this to work the option Interleaved has to be activated in the Settings dialog, an output wave
    device of the HDSPe has to be selected in >Control Panel/ Sounds and Audio Devices/ Audio<,
    and 'Use only default devices' has to be checked. Additionally the loudspeaker setup, found
    under >Volume/ Speaker Settings/ Advanced< has to be changed from Stereo to 5.1 Surround.
    PowerDVD's and Win DVD's audio properties now list several multichannel modes. If one of
    these is selected, the software sends the decoded ‘analog’ multichannel data to the HDSPe
    AES.
    The device selected as Default Sound playback device defines the first playback channel. Note
    that this device can not be chosen freely. An interleaved playback with more than 2 channels
    can only be done in blocks of eight channels. Therefore the starting device has to be channel
    1/2 or 9/10.
    The typical channel assignment for surround playback is:
    1 (first chosen playback channel) - Left
    2 - Right
    3 - Center
    4 - LFE (Low Frequency Effects)
    5 - SL (Surround Left)
    6 - SR (Surround Right)
    Note 1: Setting the card to be


    Håper det hjalp litt :)
    Hei!

    Jeg har tenkt litt på det med HTpc, men har ikke studert temaet så grundig. Jeg har forstått det slik at ingen BR spillere eller receivere sender sender ut fulloppløst digitalt audiosignal. Dette er på samme måte som med SACD og har med frykt for kopiering ol å gjøre. Derfor sender de ut et nedsamplet digitalsignal. Et unntak er Meridian som som sender fulloppløst signal til sine aktive høyttalere med digitalinngang, men dette signalet er kryptert, og blir dekodet i høytaleren.

    Derfor lurer jeg på om lydkort eller software legger samme begrensning på hvilke digitalsignaler man sender ut via en HTpc også?

    Beklager hvis dette er OT, men tenkte det var greit å høre med noen som har testet dette. :)

    Mvh

    Jan Egil
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer nok det ja. Ser ikke ut som man får digitale signaler høyere enn 16bit 48khz med det første, hvis noen gang. Det må en DA/AD konvertering til med påfølgende oppkonvertering før man kan få det man vil inn/ut av datan.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hei

    Nok en imponerende og overbevisende demo på hva AL er god for i to kanaler
    Gleder meg til fortsettelsen,med nytt rom på 4,6 x 8 meter og 7.1 oppsett
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Så bra du likte det du hørte :) Audiolense har virkelig blitt et supert program å bruke som delefilter og romkorreksjon. Håper på enda bedre lyd her med nytt rom, sliter litt med det jeg bruker nå grunnet L-form... 7.1 er underveis, fikk gjort en del på de nye kassene jeg bygger nå idag. De blir som sagt MTM med 2x8" Excel og Beyma TPL-150H, med mulighet for dipol på diskanten. Kassene til hver 8" Excel blir rett over 30l, med alle innvendige avstander under 16cm i et forsøk på å holde kasseproblemene godt over frekvensområdet de skal spille i.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    score skrev:
    Håper på enda bedre lyd her med nytt rom, sliter litt med det jeg bruker nå grunnet L-form
    Likte godt det jeg hørte. Men som du sa, og noe jeg opptaget ganske fort, var det enkelte småting som AL ikke klarte rette opp grunnet rommets L-form.
    Så et symetrisk rom med fornuftige akustiske tilltak, og AL som siste finpuss er noe jeg virkelig gleder meg til å oppleve....Stå på!
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Har fått fikset litt på romproblemet her nå. Måtte flytte alt ganske mye nærmere hverandre, så nå sitter jeg bare 2,10 fra ht. Slipper jo da det meste av romklangen, men lerretet blir litt stort. (Nytt er på vei)

    Fikk gjort litt mer på ht jeg bygger igår, så nå kan jeg ta dem inn for en prøvelytt før jeg fortsetter. Skal ha ett lag viskoelastisk skikt, med 16mm bjerkefiner utenpå disse.
     

    Vedlegg

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Tegning av hvordan ht blir. Den nederste er av sideht i dipol.
     

    Vedlegg

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Scores lytterom: hybrid dipol

    Da har jeg begynt litt med de midlertidige kassene i lytterommet, men det går ganske tregt her om dagen.
    Har prøvd kassene i vanlig MTM, dipol og bipol. Har kommet frem til at "Hybrid dipol" låter mye bedre enn de andre løsningene, så kommer til å bygge nye hybrid dipol ht om ikke så lenge.
    Lyden blir med en gang mye mer behagelig å høre på i dipol. Tror jeg merker dipol-effekten spesielt godt her pga rommets L form som ikke akkurat er ideelt..
    Fordelen med dipol i lukket kasse er jo da reduksjonen av elementer slik at høyttalerne kan lages med mindre elementer. Tror mye av godlyden i en åpen baffel ht kommer av spredningsmønsteret i seg selv. Legger med noen bilder.
     

    Vedlegg

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Scores lytterom, dipol puppets

    Har fulgt med på Tangens prosjekt på DIYaudio og var nødt til å slenge sammen noe her hjemme også. Dipol har helt sikkert kommet for å blir, og jeg tror ikke jeg har hørt noe så rent som det som spiller her nå :) Legger med noen bilder av hvordan det ser ut, og noen målinger av høyttalerne før og etter korreksjon. Er nok nødt til å skaffe meg enda flere subwoofere da de jeg har nå bare går ned til ca 25hz. Tenkte meg noen 15" eller 18" med lang slaglengde i H-baffel.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Scores lytterom, dipol puppets

    .
     

    Vedlegg

    • 138.6 KB Visninger: 228
    • 108.4 KB Visninger: 279

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Tenker å bygge nye stativ samt bytte stålbåndet og alt av wire til kobber. Tenkte også å bruke gummi som kobling mellom opphengene.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.792
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tøffe greier dette, Score. Hva skulle vi nå med disse uendelige baflene?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Eg e' imponerte Score!

    Jeg forstår ikke hvordan jeg har gått glipp av denne tråden så lenge.

    ______
    To baffle or not to baffle. THAT is the question.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Tøffe greier dette, Score. Hva skulle vi nå med disse uendelige baflene?

    Takk for det. Hehe ja hva skal man med baffel. Rart ikke dipol er med utbredt enn det er idag..
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Bx skrev:
    Eg e' imponerte Score!

    Jeg forstår ikke hvordan jeg har gått glipp av denne tråden så lenge.

    ______
    To baffle or not to baffle. THAT is the question.
    Hyggelig det faller i smak :)

    Lyden her nå vil jeg si er helt fantastisk. Har bygget noen forskjellige varianter her hjemme, og ingenting er i nærheten av hvordan det låter nå. Har omtrent alltid blitt sittende å høre etter feil i oppsett jeg selv har hatt, og andre oppsett jeg har hørt på. Mens med disse dipol-variantene faller alt til ro med en gang og musikken i seg selv kan endelig nytes fullt ut ned til 25hz-30hz. Sweetspot er også blitt mye større enn det var før og de problemene jeg alltid har hatt med at rommet er L-formet merkes ikke på samme måten i det hele tatt.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Flott tråd,Score! :D

    Er man avhengig av sub om man kjører dipol eller kan man få til dette også med nok fysisk trykk med ren dipol?Tenker på Multicell e.l?Eller er det et spesielt vanskelig område for en dipol å få til?
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    BanjoArrne skrev:
    Flott tråd,Score! :D

    Er man avhengig av sub om man kjører dipol eller kan man få til dette også med nok fysisk trykk med ren dipol?Tenker på Multicell e.l?Eller er det et spesielt vanskelig område for en dipol å få til?
    Hei,

    Man er ikke nødt til å gå for sub med dipol, men for at man skal kunne spille helt ned må en ha et enormt areal til rådighet for at basserne ikke skal gå ut av hengslene. Tenker selv om dagen på å bruke 8stk AE-speakers IB15 eller Dipol15 til å spille helt ned.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Nye effektrinn

    På tide med en liten oppdatering av hvordan det står til på denne fronten. Kinoen jeg har lagt ut bilder av tidligere er ikke lenger i bruk da jeg endelig har fått satt i stand rommet jeg fikk laget i kjelleren for noen år siden.

    Unger og diverse har gjort at denne hobbyen har vært noe nedprioritert de siste årene, men kjenner trangen kommer sigende etter noe nytt DIY. Det er lenge siden jeg fiklet med Audiolense og deling via PC så dette er noe jeg har planer om så fort ting får roet seg litt.

    Har nylig ferdigstilt to nye effekttrinn. Kabinetter er bestilt fra Modushop av typen Dissipante 5U med UcD forsterkere fra Hypex. Den ene forsterkeren er bygget opp som en 11-kanals forsterker med 3xUcD 700Hg, 2x UcD 400 HG, og 6xUcD 180HG. Forsterkeren bygget til subber består av 4x UCD2K med miniDSP 2x4HD innebygget. Begge forsterkere blir aktivert via 12v trigger fra forforsterker.

    Kommer med bilder av det nye lytterommet når jeg er tilbake fra jobbreise.
     

    Vedlegg

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Klipsch er solgt og nye høyttalere er på vei inn i bunkeren. Kassene er stort sett laget av 27mm bjerkefiner. Elementene jeg har valgt denne gangen er AE TD15M, JBL 2447, JBL 2435HPL, og 045-BE-1. Som midlertidig løsning bruker jeg 12P80nd til center frem til jeg får tak i 2stk TD15M til.
    Horn jeg benytter meg av er AutoTech Biradial 1,4 og JBL 2384, samt JBL UHF. Det hele blir drevet av 1stk fusion amp 503 til hver ht. Passiv deling på 045 Be-1. Ferien starter på fredag så da får jeg gjort litt mer målinger osv.
     

    Vedlegg

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Hyggelig gjensyn:) Det ti år siden jeg var innom tråden/rommet og ble imponert av Audiolense på det du hadde da. Nå ser jeg du har byttet om radikalt på høyttalersiden og bruker veldig bra elementer TD15M er noe av det bedre.
    Har selv vært bruker av Audiolense en stund og kan ikke få fullrost den programvaren når alt virker som det skal - tok litt tid før jeg mestret dette. Datakyndige folk som deg tar dette mye fortere.
    Blir spennende å følge med her, og se ikke bort ifra at jeg svinger innom en tur hvis det er greit?

    Hilsen The Shy eller 8x12_TOM som jeg het den gang
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig gjensyn:) Det ti år siden jeg var innom tråden/rommet og ble imponert av Audiolense på det du hadde da. Nå ser jeg du har byttet om radikalt på høyttalersiden og bruker veldig bra elementer TD15M er noe av det bedre.
    Har selv vært bruker av Audiolense en stund og kan ikke få fullrost den programvaren når alt virker som det skal - tok litt tid før jeg mestret dette. Datakyndige folk som deg tar dette mye fortere.
    Blir spennende å følge med her, og se ikke bort ifra at jeg svinger innom en tur hvis det er greit?

    Hilsen The Shy eller 8x12_TOM som jeg het den gang
    Takk i lige måde TheShy, er en stund siden nå ?????? Du er selvfølgelig hjertelig velkommen om du har lyst til å ta turen. Audiolense er virkelig et meget godt program, og det har sikkert blitt enda bedre siden jeg brukte det for 10 år siden også. Skal ikke se bort ifra at jeg går til anskaffelse av dette igjen etter hvert. Rommet i kjelleren har vært ferdig i noen år nå, men kunne gjerne tenke meg litt inputs på hvordan rommet kan akkustikkbehandles bedre enn det det er nå.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var nylig i Tampa, Florida på jobb og tok en etterlengtet tur innom The Speaker Exchange. Det var når jeg var innom her jeg gikk på en aldri så liten smell med noe av det jeg har satt sammen nå.

    Høyttalerne er nå delvis koblet opp, men mangler fortsatt å koble inn 045-BE1 siden de skal deles passivt og jeg fortsatt ikke har fått delene jeg trenger til filteret. Førsteinntrykket er bra selv om jeg har en del jeg må ratte inn før det er slik jeg ønsker det. Nå spiller subbene opp til 80hz og derfra 2x 15TDM opp til 150hz hvor den ene TD15M deles med et første ordens filter og den siste TD15M spiller opp til 800hz med LR24 mot 2447. Tenker å dele 045-BE1 inn et sted mellom 10-12k, men dette må testes.
    Subbene jeg bruker for øyeblikket er de samme jeg hadde for 10år siden - 4x Peerless XXLS, men har skaffet meg 4x Ultimax 18 i tillegg for en tid tilbake siden. Subbene er nå fordelt sånn at XXLS og 2x Ultimax står fremme bak lerretet og 2x Ultimax står bak i rommet for jevnere respons i sitteposisjon. Mye mulig at jeg går over til en annen løsning her etterhvert.

    FA503 er så langt en veldig positiv opplevelse selv om det er tungvint siden man kun kan koble til en modul om gangen. Har nærmest ingen støy, selv med viftene i gang. Oppsett av filter osv er kjapt å sette seg inn i så dette er virkelig et godt produkt som jeg virkelig kan anbefale.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    2384 FTW

    Liten oppdatering på denne fronten. Har nå byttet ut biradial horna jeg hadde i frontene til JBL 2384 slik at LCR i front er like. Fikk tak i to stykk JBL 2435HPL med Aquaplas fra en meget hyggelig herremann her på forumet, så nå står det 2435HPL i aller tre 2384 horna. Mellombass er AE TD15M i frontene og senter har fortsatt 12P80nd frem til jeg får tak i 2stk 15M på enten brukten eller at jeg må bite i det sure eple og handle inn nye fra AE. UHF i LCR er JBL 045be-1 i JBL D66000 horn.

    Hypex FA503 er fortsatt brukt til LCR, men har nå gått over til å kjøre det som tre-veis da filteret jeg satt inn for UHF ikke fungerte tilfredsstillende. Fusion ampen kan jo kjøres i master og slave så mye mulig jeg går til innkjøp av noen FA122 slik at jeg igjen får delt den ene 15M på rundt 150hz,

    Deler nå som følger:
    UHF: 7500hz -
    2384: 700hz - 7500hz
    TD15M: 60hz - 700hz
    Sub: 10hz - 80hz

    Har fortsatt litt igjen, men det går absolutt fremover :)
     

    Vedlegg

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Har vært stille en periode nå så på tide med et nytt prosjekt. Blir litt jobb fremover, men når dette er ferdigstilt satser jeg på at jeg er fornøyd (i ihvertfall en stund). Fikk for kort tid siden tak i 8stk 21" Beyma 21SW1600nd som er tiltenkt et array på hver side i front med 4x 21" som skal driftes av til sammen 4x Hypex UCD2k. Venter på levering av 10stk 27mm finer plater i bjerk, starter opp så fort de dukker opp i løpet av neste uke. Har også 4x Dayton Ultimax 18 jeg tenker å plassere under LCR i front.
    8 x 21 Beyma 21SWE1600nd.jpg



    Dayton Ultimax 18.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Begrensningsforståelsen glimrer med sitt fravær... - bra!!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Det er så godt å se litt motvekt til alt Mikke Mus utstyr som genierklæres for tiden.... Less is not more. MORE is more!!
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Absolutt, det er godt å ha litt å gå på :)
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Første instillinger med kun 21", venter litt med Ultimax.
    Waterfall 1.JPG
    SPL&PHASE 1.JPG
    Spectrogram 1.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn