SCHIIT Audio - Nydelig Hodetelefon forsterker

BeeGee

Medlem
Ble medlem
31.03.2011
Antall liker
35
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Jeg har bestilt en Shiit Valhalla til min kjære venn AKG K701 :) Ble sendt fra US igår så burde vel snart være på plass her hjemme.
Venter spent!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer.
Venter i spenning på rapport fra deg og de som har kastet seg på Lyr :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Mine forventninger er 50/50. Grunnen til det er at Lyr har fått et ekstremt FOTM på head-fi.org. Hvorvidt den leverer over lengre tid, og etter at innledende eufori har lagt seg; håper det. Enkelte brukeres erfaring over tid skulle tyde å det. Andre ikke.

Så skal man huske på at Schiit er en amerikansk produsent i et stadig voksende marked der konkurransen fra områder langt mer øst dominerer prisklassen. Det kan være en medvirkende årsak til at amerikanerne har trykket Schiit til sitt bryst langt mer enn de normalt ville gjort ellers. ;)

Men, når det er sagt så skal man se litt på hva en av Schiits grunnleggere sier kommer fra samme firma i tiden fremover:

Schiit responds: Wow! Realsization Award! I'm thrilled... and Mike is too. Thanks again for the reviews. By the way we're expanding a bit due to demand. Mike is now dedicated to this full time and we actually have another guy doing assembly rather than us doing 100%. We aren't going to have palatial offices or anything but it's great to see the business taking off. I really like making things again and making them locally.

What you can look forward to:
1. A line of 3 DACs, the first to be announced in June as the highest-value product like Asgard was announced last June. We'll also give at least a brief roadmap of what's coming so people can know if they want to wait or not. All of the DACs will have some surprises but the final 'statement' DAC will be the most, ahem - surprising.
2. A 'statement' headphone/2-channel product.

Hopefully all the above will be announced by the end of the year, then it's time to make some new plans.
All the best,
Jason Stoddard
Co-Founder
6moons sine reviews er for meg et kjekt supplement, men språket de fører er ekstremt lite flytende og det trekker litt ned. Men, at de tester et produkt og "avslører" inkrementelt er forsåvidt tillitsvekkende. :)

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Enig med Loevhagen.

Interessant med 3 nye DAC'er da. Jeg synes Schiit virker meget seriøst, og måten de responderer på mail er forbilledlig. Raskt og informativt. Får bare håpe at denne backorderen ikke drar altfor ut og at de klarer å dekke etterspørselen på en god måte fremover. Det motsatte er en complete turnoff.....

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Enig. Mailresponsen er imponerende. :) Gleder meg til en dag en eller gang etter 10.5. Etter å ha bestilt Audeze LCD-2, og ventet en del uker, så er jeg "herdet" når det gjelder amerikanske produsenter. La meg si det slik at LCD-2 var verdt å vente på. Dersom Lyr er ditto; oh yes. :)

D

Dilla

Gjest
Noen som har mottatt sin Lyr fra schiit audio? Har selv en bestilling inne siden tidlig mai og både jeg og mine AKG K701 venter i spenning. Synes forøvrig K701 presterer overraskende bra med både Sølvsuper 11 og mac desktop, men forstår utifra det som er skrevet på herværende nettsted at jeg har mer godt i vente :)

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Jeg har av ulike grunner ikke lenger en aktiv bestilling. Ser frem til andres inntrykk av Lyr. :)

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Har heller ikke en aktiv ordre på denne. Min ordre var enda ikke bekreftet med leveringsdato, og det dukket opp et nytt og spennende forsterkeralternativ for meg som jeg kunne få raskere enn denne. Men som Loevhagen så venter jeg spent på tilbakemeldinger fra dem som har fått den....

Anfield skrev:
Loevhagen skrev:
Da tok jeg dørstokkmila og bestilte en Lyr. Man lever bare én gang og har man en hobby så får man drive den videre. :)
Da endte jeg opp med å følge deg her. Lurte litt på både Asgard og Valhalla, men muligheten for mer "krefter" og tuberolling med rør jeg har endel av fra før, gjorde at jeg slo følge.

Er forberedt på at det kan ta litt tid, og du vil mest sannsynlig motta din før min. Da følger jeg spent med på lytteinntrykk fra din kant. Mens jeg venter får jeg nyte bildene.....

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Surprise no. 1: Mindre enn 160D. Trodde Schiit Lyr var større. At den er mindre er dog positivt. :)

Surprise no. 2: You tell me. Hvordan LÅTER den? "Drit i bildene", fortell oss om lyden! ;)

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Antall liker
90
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Loevhagen skrev:
Surprise no. 1: Mindre enn 160D. Trodde Schiit Lyr var større. At den er mindre er dog positivt. :)
Det burde ikke overrasket deg om du hadde lest specs på begge :)

Loevhagen skrev:
Surprise no. 2: You tell me. Hvordan LÅTER den? "Drit i bildene", fortell oss om lyden! ;)
Et bilde sier mer enn 1.000 ord :) Dessuten vet du at jeg ikke har tenkt å si noe om lytteinntrykk før head-fi-treffet den 26. mai. Og på toppen av det vet du at jeg vanligvis ikke skriver noe om lytteinntrykk, både fordi jeg synes det er vanskelig å beskrive, og fordi jeg mener mine subjektive lytteinntrykk er irrelevante for andres lytteopplevelse.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Schiit lanserer oppgraderbar DAC i samme stilen som Asgard med SPDIF, optisk, og USB 2 interface
http://schiit.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=7

AKM4399 D/A Converter and Discrete Analog Section
Even without considering upgradability, Bifrost offers incredible value. Consider its AKM4399 32 bit D/A converter, used in DACs costing many times more than Bifrost. Also consider that our analog section is a fully discrete, low noise JFET design—the only op-amp in the box is a DC servo—just like multi-thousand-dollar "statement" DACs.
. . .
Bifrost dispenses with the sample rate converter and uses a sophisticated master clock management system to deliver bit-perfect data to the DAC, preserving all the original music samples--whether it's 16/44.1 or 24/192.

Spørs om vi ikke må prøve denne også.

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Antall liker
90
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Jeg tror jeg skal ha en Bifrost om ikke annet for å matche min Lyr. Og i kjent Schiit-stil står dette å lese på produktsiden:

"USB 2.0, 24/192, Async, Completely Buzzword Compliant" 8)

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Antall liker
90
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Loevhagen skrev:
De er herlig upretensiøse- :) Pre-order = august. Har du bestilt allerede?
Nope. Driver og planlegger hvordan "ting" skal se ut fremover. Som vanlig er handlelisten lengre enn hva både behovet og lommeboken tilsier...

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Nå som treffet har vært - hva er erfaringene med Shiit?

Jeg trenger etterhvert en god hodetelefonforsterker til et par Denon AHD-7000. Burson 160D med digitale innganger er absolutt en kandidat, men Shiit virker veldig relevant. Lyr og Bifrost kommer på omtrent det samme som en Burson med digitale innganger, men siden jeg har flyttet til gokk blir testing vanskelig.

Er det flere med Denon AHD-7000 som vil uttale seg?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Det lille jeg hørte av Sciit Lyr var veldig bra. Når det gjelder f.eks. Denon D7000 - Vær klar over følgende (hentet fra D7000-tråden på annet forum):

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
Det lille jeg hørte av Sciit Lyr var veldig bra. Når det gjelder f.eks. Denon D7000 - Vær klar over følgende (hentet fra D7000-tråden på annet forum):
Jeg er mer bekymret over ørene til folk. (hodetelefoner er forbruksvare- i alle fall for enkelte....)
Har inntrykk av at mange spiller i sterkeste laget når de hører på musikk gjennom hodetelefoner.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Dette er ikke ved lytting, men ved on/off (slik jeg husker diskusjonen i Lyrtråden).

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Fare for sprenging ved POWER-on.. Det virker ikke helt bra. Da skipper jeg nok denne. Trenger ikke det store av volum, men jeg vil ikke ha en forsterker som gir meg frynsete nerver.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
For å understreke:
Dette gjelder kun ved visse teknisk like hodetelefoner (lavimpedante OG høy følsomhet) OG enkelte brukere. Jeg droppet Lyr av denne grunnen. Sikkert "hysterisk" av meg, men men. Andre kan (og bør kanskje) vurdere det andereledes.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
63
Loevhagen skrev:
For å understreke:
Dette gjelder kun ved visse teknisk like hodetelefoner (lavimpedante OG høy følsomhet) OG enkelte brukere. Jeg droppet Lyr av denne grunnen. Sikkert "hysterisk" av meg, men men. Andre kan (og bør kanskje) vurdere det andereledes.

For å understreke:
Dette gjelder ikke bare Lyr.

Viser seg at Schiit Asgard kan legge over 2V DC på utgangen når man slår av produktet. Det er nok til å ta knekken på de aller fleste hodetelefoner.
AKG har bekreftet at så lite som 250mv DC kan være ødeleggende.

Lurer på hvor mange hodetelefoner som har deformert driver etter å blitt brukt med Asgard.
Schiits løsning er å montere et rele på utgangen.

What causes this (amp related)?

Se videoen i første post.

Mannen som er med på å avsløre produktets svakheter (og dermed blir sperret ute fra head-fi.org av kommersielle krefter):
NwAvGuy: Banned at Head-Fi!

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Antall liker
265
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Synd. Da er produkter uaktuellt fra Schiit. :mad:

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
63
Anonym skrev:
Fugazi skrev:
Synd. Da er produkter uaktuellt fra Schiit. :mad:
Er vel heller merket som bør være uaktuelt.

Ikke nevner de noe om det på informasjonssiden om produktet:
http://schiit.com/schiit-faq/faq/
Enig. Når du ser på hvordan personene som avslører produktet blir behandlet av både Schiit og minst EN administrator på head-fi.org (ja jeg vet, forumet/siten er kommersiell).

Til slutt kryper Schiit til korset og vil installere rele, noe de nærmest utelukker tidligere i tråden. Morro :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
tore_v1 skrev:
Nå som treffet har vært - hva er erfaringene med Shiit?

Jeg trenger etterhvert en god hodetelefonforsterker til et par Denon AHD-7000. Burson 160D med digitale innganger er absolutt en kandidat, men Shiit virker veldig relevant. Lyr og Bifrost kommer på omtrent det samme som en Burson med digitale innganger, men siden jeg har flyttet til gokk blir testing vanskelig.

Er det flere med Denon AHD-7000 som vil uttale seg?
Mine forsøk gav opphav til innlegget "Denon AH-D7000: Egnet hodetelefonforsterker".

Jeg vil forhåpentlig bli klokere og mer erfaren etterhvert ang. Denon AH-D7000 drevet av både Grace Design m903 og SPL Phonitor.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
tore_v1 skrev:
Fare for sprenging ved POWER-on.. Det virker ikke helt bra. Da skipper jeg nok denne. Trenger ikke det store av volum, men jeg vil ikke ha en forsterker som gir meg frynsete nerver.
Dette er kanskje noe av fordelen med (de mer seriøse) produkter laget for det profesjonelle markedet(?) De forventer driftssikkerhet, kompatibilitet, tabbesikring, brukervennlighet, fornuftige kretsløsninger osv., osv. Det er dessverre ikke alltid tilfelle i hifimarkedet.

Jeg har skrudd av og på Grace Design m903 med flere hodetelefoner inkl. AKG K 701. Antagelig har jeg gjort det samme med SPL Phonitor. Jeg har ikke registrert problemer.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Bart skrev:
Til slutt kryper Schiit til korset og vil installere rele, noe de nærmest utelukker tidligere i tråden. Morro :)
Schiits vei til korset:

To clear things up:

1. Lyr has a 20 second relay-switched delayed output and immediate relay mute on turn-off. It's a running change we made in production.
2. From the start, we've always urged extreme caution with Lyr, and we have never recommended it for high-sensitivity headphones.
3. Relying on any form of protection--relay delays, microprocessor-controlled DC monitoring systems, whatever--can still bite you, when and if there's a failure in the system. And all of them (to us, at least) involve sonic compromise. That's why you'll typically find many of the highest-dollar components out there running naked, so to speak.

That said, we now understand that the precautions common to ultra-high-end (where it's well-known that turning on your multi-kilobuck amp before you turn on your multi-kilobuck preamp may involve having a very bad day) simply won't fly with inexpensive gear, so we're making the changes necessary to have our stuff be as user-friendly as possible.

Asgards will now ship with the same relay mute as Lyr, when we are back in stock. We will also offer a retrofit relay mute for Asgard and Lyr, for customers who want the convenience, and install it on any current owner's amp for free. I am still conflicted on relays, since it means another contact in the signal path, relay contact degradation over time, and the possible reliability hit (there's a joke in high-end that if something's broken, it's probably a relay.) That said, I think we have identified an acceptably reliable, least-sonic-impact solution.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Betyr dette at trådtittelen "SCHIIT Audio - Nydelig Hodetelefon forsterker" må endres?
... eller skal den nå kanskje forstås ironisk?

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Antall liker
265
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
I verste fall er dette slutten på Schiit.
De har isåfall en lang og tung vei tilbake.
Dette vil få enorme konsekvenser for dem da de fleste som kjøper
produktene deres er innom et forum eller generellt interessert i head fi.
Hva tror dere?

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
63
Loevhagen skrev:
Bart skrev:
Schiits vei til korset:

To clear things up:

1. Lyr has a 20 second relay-switched delayed output and immediate relay mute on turn-off. It's a running change we made in production.
2. From the start, we've always urged extreme caution with Lyr, and we have never recommended it for high-sensitivity headphones.
3. Relying on any form of protection--relay delays, microprocessor-controlled DC monitoring systems, whatever--can still bite you, when and if there's a failure in the system. And all of them (to us, at least) involve sonic compromise. That's why you'll typically find many of the highest-dollar components out there running naked, so to speak.

That said, we now understand that the precautions common to ultra-high-end (where it's well-known that turning on your multi-kilobuck amp before you turn on your multi-kilobuck preamp may involve having a very bad day) simply won't fly with inexpensive gear, so we're making the changes necessary to have our stuff be as user-friendly as possible.

Asgards will now ship with the same relay mute as Lyr, when we are back in stock. We will also offer a retrofit relay mute for Asgard and Lyr, for customers who want the convenience, and install it on any current owner's amp for free. I am still conflicted on relays, since it means another contact in the signal path, relay contact degradation over time, and the possible reliability hit (there's a joke in high-end that if something's broken, it's probably a relay.) That said, I think we have identified an acceptably reliable, least-sonic-impact solution.
Veien til korset var litt lengre enn som så...

Her er fra tidligere i tråden, før Schiit erkjente problemet.

1. On Asgard, a mild turn-off transient is normal, but we'll check your amp when it comes back to make sure it isn't excessive.

2. We're getting near 1000 Asgards shipped between 115V and 230V models, and we've never heard of headphone failure caused by Asgard, including IEMs.

3. Our standard final listening-test HD650s have gone through thousands of on-off cycles on all models, and they've never had a problem.

4. We absolutely do design for excellent objective performance, as well as subjective performance. We've had many, many rave reviews on Asgard, including from engineers who have measured the performance of the amp.

5. Between Mike and I, we have designed and shipped dozens of audio products, ranging from tube preamps to surround sound decoders, and shipped well over 100,000 units of said products over the last 30 years, to both critical and objective acclaim. This ain't our first rodeo. If you have any engineering questions about our products, I invite you to discuss them directly with myself and Mike.
Og her påstår Jason at 0,15V DC er det Schiit har målt.
Thanks for responding. Our measurements show a 100-150mV transient into a 32 ohm load. This is 0.0007W of transient--or 7/10000 of a watt. In our testing, this was at or below a half-dozen similarly priced amps.

We can argue all day about contacts--but even the relay manufacturers talk about degradation of the contacts caused by outgassing of the coil when left on for long periods of time. This is a real phenomenon, documented on the datasheets. It's something we have to consider when adding a relay.

And one last thing: the vent "grate?" That's part of the inner chassis. Still only two parts. Silkscreening? Does anyone not screen their chassis? Big knob? I'm almost embarrassed to tell you what we pay for them (and yes, from a US supplier.) Now, if we were a boutique operation making amps 25 at a time, yep, the chassis is going to dominate the cost. But we're literally making thousands of very similar chassis per year, shared over many products. Chassis cost is not as big of a concern as you think.
Så kom avsløringen, en ny måling utført av admin på head-fi.org
turn off

-2.2 VDC peak

0.584 VAC peak

turn on

1.112vdc peak

0.332vac peak
Schiit snur og gjør det eneste riktige.
1. We'll add a foreward to the owner's manual recommending to connect sensitive headphones after turning the amp on, and unplugging the headphones before turning the amp off. We'll also add an addendum to the warranty to cover shipping, parts, and labor for any headphone jack failures during the warranty period, to address any possible wear and tear on the jack.

2. We will investigate adding a relay mute to the Asgard, despite my misgivings about relay contacts.

And, to address any other concerns our owners might have:

3. If you purchased an Asgard from us at any time, from June 1, 2010 to the current date, and feel uncomfortable about its performance, contact us and we will take your Asgard back and offer you a full refund of the retail price.
Til slutt kom sitatet Loevhagen har tatt med.

Fint at Schiit til slutt innså problemet... noe som burde være opplagt hvis de faktisk hadde utført målinger selv.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Fugazi skrev:
Hva tror dere?
Folk kjøper jo andre middelmådige komponenter selv etter avsløringer av den typen så jeg ser ikke noen grunn til at det skal være noe annerledes for SCHIIT.

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Tror heller ikke det blir noe stort problem for Schiit, ettersom alle de positive testene produktene dems har fått og i tillegg skal dem på fremtidige batcher lage dem med disse relene så vil det jo bare være positivt, men kanskje i diverse DIY kretser vil dem nok få et dårlig rykte?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Fugazi skrev:
Hva tror dere?
Hvorfor er det ingen som gjør ting på den rette måten lenger? Du slår på forsterkeren, venter litt, og plugger så inn hodetelefonene. Når du er ferdig med å høre musikk drar du ut pluggen til hodetelefonene og slår av forsterkeren.

Av akkurat samme grunn slår du alltid på den gamle rør-pre'en og lar den stabiliseres før du slår på sluttforsterkeren på 2x500 Watt, og omvendt når du skal stenge ned. Omvendt rekkefølge kan fort vekk gi ganske hårreisende opplevelser. Feilkonstruert???

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Det at den er så lite robust at det er så enkelt å få brukerfeil med defekte drivere som resultat er i mine øyne et stjerneeksempel på en feilkonstruksjon.

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
SPL Phonitor:

Recommendations
Unplug the headphone when you switch off the Phonitor. Otherwise
discharging residual voltages can cause beeping sounds. We did not
add a circuitry to avoid that phenomenon as it would have compromised sound quality.
Reduce volume level before you remove or plug in the headphone (or
when switching headphones). This excludes louder clicks and pops
reaching the ear. In addition, this can avoid unpleasant surprise that
follows when a headphone’s lower impedance suddenly reproduces an
otherwise acceptable Phonitor volume setting of a first headphone at a
much higher – even painful – level
Fra side 15: http://spl.info/fileadmin/user_upload/anleitungen/english/Phonitor_2730_BA_E.pdf

Kan man sammenligne det med Schiit "problemet"?

Topp Bunn