Da skal jeg prøve å begynne på en beskrivelse av opplevd lyd, kvalitet og eieglede på de forskjellig "hifigear" jeg har hatt opp igjennom åra.
Men først må jeg rette meg selv; hifiinteressen begynte ikke på slutten av 70.tallet, den begynte i 1971 da jeg 12 år gammel med kr.360,-i sparepenger kjøpte mitt første "hifi"produkt, en Phillips bærbar kasettspiller med opptaksmuligheter. Tilbringte mange mandagsettermiddager med opptak fra ønskekonserten med mikrofon og enda flere sene kvelder under dyna med Radio Luxembourg for den som husker det. Kasettspilleren var mono men hadde faktisk utgang for ekstern høytaler. Jeg fikk et gammelt 8 toms Radionett basselement av fadern som jeg snekret kasse til ( åpen sådan) og stiftet gammelt gardinstoff over. Lydforbedringen var tro det eller ei enorm.
Dette "anlegget" levde jeg godt med i 5 år til høsten 1976 da jeg reiste i utenriks sjøfart. Etter et par måneder hadde jeg spart opp såpass at jeg kunne kjøpe et stereoanlegg på såkalt utførsel. Dette var i ei havn kalt Terneuzen i Holland, anlegget var et tysk? merke som jeg mener hette ITT Schaub-Lorentz( Tar gjerne i mot korreksjon på dette navnet hvis det er feil) Dette var i en etter datiden flott finnish, grått og svart, forsterker og kasettspiller i et kabinett og to løse høyttalere som lignet litt på Tandberg. Andre av mannskapet kjøpte såkalte verdensradioer, det var bare jeg som kjøpte et "ordentlig" stereoanlegg.
Fikk forøvrig sendt dette anlegget hjem da jeg mønstret av, kan ikke huske at jeg måtte betale toll på det. Dette anlegget hadde jeg med meg til Nord-Norge da jeg blei innkalt til førstegangstjeneste i 1979.
Fortsettelse følger!!
Morten