Scan Speak FAST byggeprosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Tenkte jeg skulle starte en byggetråd etter å ha blitt inspirert av:

    10F/8424 & RS225-8 FAST / WAW Ref Monitor

    Tråden tar for seg bygging av en såkalt FAST bestående av Scan Speak 10F på topp og Dayton RS225-8 for håndtering av bass.

    Jeg har litt erfaring med høyttalerbygging, men ar langt fra noen ekspert. Har Scan Speak 10F og Scan Speak W21/8555-01 liggende, og har i lengre tid ønsket å gjøre et forsøk ved bruk av disse elementene. Personlig har jeg alltid likt lukkede systemer mer enn bassreflekssystemer, men siden W21/8555-01 er mest anvendelig for bassrefleks, har jeg bestemt å gå for dette. Målet er å lage en relativ kompakt høyttaler med nokså stram og kontrollert bass. Har brukt WinISD for modellering av kassen og har kommet frem til et volum på ca. 40 liter med SBB4-konfigurering. Satser på en tuningsfrekvens i området 24 Hz, men kommer nok til å gjøre tilpasninger når kassen er ferdig og elementene er montert.

    Begge elementer har svært lineær frekvensgang og det er et betydelig overlapp i området 200-1500 Hz, hvilket gir stor grad a fleksibilitet ved konstruering av delefilter. Regner med at jeg i første omgang går for aktiv deling ved bruk Minidsp, men ønsker egentlig å lage velfungerende et passivt filter.

    Håper at denne tråden kan være med å inspirerer andre til å komme i gang med egne prosjekter.

    SS 10F8424g00.jpeg SS W21-8555-01.jpeg
     
    Sist redigert:

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    92
    Antall liker
    60
    Hei DogStar

    Spennende prosjekt.
    Antagelig delefrekvens ikke alt for lavt, kanskje 600-800 Hz?
    (Høyere frekvens hvis delefilteret har lav orden)

    Vennlig hilsen,
    Claus
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Hei DogStar

    Spennende prosjekt.
    Antagelig delefrekvens ikke alt for lavt, kanskje 600-800 Hz?
    (Høyere frekvens hvis delefilteret har lav orden)

    Vennlig hilsen,
    Claus
    Vil nok ta utgangspunkt i et 2. ordens filter med en delefrekvens i området 4-600 Hz. I tråden jeg refererte til i det første innlegget brukes det et 1. ordens filter med en delefrekvens på 900 Hz. Problemet med et slikt filter er at W21/8555-01 har noen stygge oppbrytninger ved ca. 3000 Hz.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Skal følge med her. Liker klangen i 3 og 4 tommere. Kropp i diskanten. Sammenheng hele veien opp.

    Ang delefrekvens. Les litt hva Snickers skriver her. Spennende mulighet når man kjører FAST konfig.

    Innlegg #33



    Selv så funderer jeg på å forenkle stilkhøyttalern til en FAST-Deluxe :)

     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Takk for engasjementet til alle her på sentralen. Håper å få til en tråd som tar for seg enkelte teoretiske problemstillinger, samt hvordan teorien koples til det praktiske.

    Har nettopp kjøpt inn måleutstyr fra Dayton Audio. Ved hjelp av Dayton DATS v3 har jeg foretatt målinger på basselementene (Scan Speak W21/8555-01). Det som er av særlig interesse i forbindelse med design, er å måle Thiele/Small (TS) parameterne. Dataene nedenfor er henholdsvis målinger basert på DATS og målinger basert på Scan speak:

    DATS:
    Re = 6.20 Ohm
    Fs = 20.60Hz
    Qts = 0.37

    Scan speak:
    Re = 5.50 Ohm
    Fs = 19 Hz
    Qts = 0.26

    Merk her den store forskjellen i Re og Qts. Forskjellen i Qts kan i noen grad tilskrives forskjellen i Re og Fs. Måling av Re ved bruk av et multimeter gir Re = 5.60 Ohm. Med DATS følger det med «Technical notes» som inneholder matematisk uttrykk for hvordan TS parameterne beregnes ved bruk av verdier hentet fra impedanskurven. Korrigering for forskjellen i Re, gir ca. Qts = 0.33. Håper på at når basselementene er innkjørt, da vil Fs komme noe ned, som igjen vil gi litt lavere Qts.

    1697815904029.png 1697815849264.png
     
    Sist redigert:

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    For de som måtte være interessert, legger jeg ved et eksempel på hvordan enkelte TS parametre kan beregnes ved bruk av verdier hentet fra impedanskurven generert av DATS.
     

    Vedlegg

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    På tide å komme i gang med å bygge høyttalerkabinetter. Har brukt WinISD til å simulere litermål på kabinettene. Har tatt utgangspunkt i en SBB4-tilpasning som gir et litermål på 40 liter. Tuningsfrekvensen er lik Fs = 19, men kan justeres ved å endre portlengden (ser jeg at portlengden blir ganske betydelig). Tar sikte på å lage kabinetter som er 47 liter.

    Har laget en «mark up» for kabinettene til diskant/mellomtone, hvor størrelsen er valgt til ca. 3 liter. I forbindelse med utformingen, har jeg fulgt FAST-prosjektet på diyaudio (se ref. i post 1). Her brukes en såkalt «dagger». Ideen er at kabinettene er utformet på en slik måte at bakstrålingen dempes i en sånn grad at lyden ikke reflekteres tilbake gjennom høyttalerelementet. Tenker at dette er spesielt viktig i en FAST. Her går det også an å la seg inspirerer av hvordan B&W designer mellomtonekabinetter.

    Mark up (pic 1).jpeg Mark up (pic 2).jpeg
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Har noe bakgrunn fra bygg og anleggsbransjen i mine yngre dager, men er på ingen måte en erfaren snekker. Det første som må gjøres er å supplere utvalget av elverktøy. I den forbindelse plukket jeg opp et Matebo sirkelsag med styreskinne samt en Ryobi vinkeldrill fra Obs bygg.

    Scan Speak FAST 1.jpeg Scan Speak FAST 3.jpeg Scan Speak FAST 2.jpeg
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Startet enkelt med å lage kabinetter til diskant/mellomtone. Noen vinkler å ta hensyn til, hvilket er en god mulighet å få prøvet ut sirkelsagen. Resultatet ble ganske bra og enklere å få til enn jeg trodde det skulle bli.

    Scan Speak FAST 4.jpeg Scan Speak FAST 6.jpeg Scan Speak FAST 5.jpeg
     
    Sist redigert:

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Er så vidt begynt å tenke på delefilter. Har lite erfaring med å lage delefilter, men har lest meg noe opp på filterteknologi og fått en viss oversikt over emnet. Jeg tenkte at det kanskje var lurt å først utvikle et filter ved bruk av DSP og digitale filtre, for deretter å lage et analogt filter. Fordelen ved DSP og digitale filtre er muligheten for å prøve ut ulike konfigurasjoner før endelige valg av filter tas. I den forbindelse tenkte jeg å anskaffe en miniDSP Flex Eight 2x8 DSP. Ser ut til å være et fleksibelt verktøy som i tilligg kan brukes i utviklingen av fremtidige høyttalerprosjekter.

    Fint om noen her har mulighet å dele erfaringer når det gjelder bruk av DSP og digitale filtre? Hvordan er egentlig lydkvaliteten? Er miniDSP Flex Eight 2x8 DSP det "beste kjøpet"?

    1698946183738.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Den nye miniDSP er en bra sak. Har hatt en sånn.

    Men, streamer du fra PC (og bruker Roon eller andre som har DSP og delefilter i softwaren) så tror jeg denne låter enda bedre. Og har bedre byggekvalitet, mer solid. Har ikke A/B testet, kun en feeling. Også er den balansert. Og har en fin og brukervennlig fjernkontroll. Mangler analog inn.


    IMG_5543.jpeg
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Den nye miniDSP er en bra sak. Har hatt en sånn.

    Men, streamer du fra PC (og bruker Roon eller andre som har DSP og delefilter i softwaren) så tror jeg denne låter enda bedre. Og har bedre byggekvalitet, mer solid. Har ikke A/B testet, kun en feeling. Også er den balansert. Og har en fin og brukervennlig fjernkontroll. Mangler analog inn.


    Vis vedlegget 966609
    Glimrende. Det ga meg litt å tenke på. Har da i det minste noen valgmuligheter.
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Er nå begynt å snekre kabinetter til FAST-prosjektet. Leste et par steder på nettet at det ikke er anbefalt å bruke hobbyplate til høyttalerkabinetter. Jeg liker å gå mot strømmen og tenkte derfor at jeg ville gi hobbyplaten en sjanse med et håp om å lage penere kabinetter. Bruker hobbyplate til sider, topp og bunn. Har valgt mdf til front og bak. Foreløpig lærdom er (1) Det er Mye bevegelse i hobbyplatene (vanskelig å få 100% rett). Mdf er mer formfast og er nok noe greiere å arbeide med, og (2) Jeg trenger bedre verktøy.

    Kabinettbygg1.jpeg Kabinettbygg2.jpeg Kabinettbygg3.jpeg

    (og når jeg ser på bildene, blir jeg påminnet at huset trenger en annen farge)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Er så vidt begynt å tenke på delefilter. Har lite erfaring med å lage delefilter, men har lest meg noe opp på filterteknologi og fått en viss oversikt over emnet. Jeg tenkte at det kanskje var lurt å først utvikle et filter ved bruk av DSP og digitale filtre, for deretter å lage et analogt filter. Fordelen ved DSP og digitale filtre er muligheten for å prøve ut ulike konfigurasjoner før endelige valg av filter tas. I den forbindelse tenkte jeg å anskaffe en miniDSP Flex Eight 2x8 DSP. Ser ut til å være et fleksibelt verktøy som i tilligg kan brukes i utviklingen av fremtidige høyttalerprosjekter.

    Fint om noen her har mulighet å dele erfaringer når det gjelder bruk av DSP og digitale filtre? Hvordan er egentlig lydkvaliteten? Er miniDSP Flex Eight 2x8 DSP det "beste kjøpet"?

    Vis vedlegget 966439
    Ei erfaring, det siste filteret du hadde har ein tendens til å høres "rett" ut, virker som øret "kalibrerer" seg ganske fort.

    Så når du har gjort ei justering, gi det litt tid, og ikkje samanlikne med det gamle filteret umiddelbart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn