Scalextric eller Carrera

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
OK, gutter!

Har lagt merke til at det ofte er mye tull og tøys her under "Off Topic"-avdelingen, men nå er det alvor. Jeg kunne understreket dette ved å si blodig alvor, men dere har antagelig allerede forstått viktigheten av dette etter å ha lest overskriften.

Min 5 år gamle sønn (snart 6) er neglisjert på et nivå som grenser til mishandling. Tynget av dårlig samvittighet for denne årelange vanskjøtsel har jeg nå hatt en runde i diverse leketøysforretninger på jakt etter en bilbane. Disse er det mange av. Noen billige, noen dyre. Noen ser solide ut, noen er bare rask.

Har i utgangspunktet tenkt å kjøpe en forholdsvis enkel design til å begynne med, et 8-tall uten loop f.eks. Bilene bør ha pålitelighet som en Toyota, og kunne opereres av 5-åringen&company uten å forringe fars middagslur. Bane og bilpark må kunne bygges ut i takt med far&sønns utvikling på racingfronten.

Det er flere merker som er i salg, men det virker som om merkene Scalextric eller Carrera skiller seg noe ut mht kvalitet og skalerbarhet. Er det noen av dere som har gått denne løypa før, og som kan dele noen erfaringer? Lett å operere, pålitelig (i den grad det går an), og utbyggningsvennlig.

NB! Svar utbedes i løpet av ikke veldig mange dager ;)

BJ
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.297
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Kjøp Scalextric og bli ferdig med det!
Dette merket er kvalitet tvers igjennom og har eksistert siden tidenes morgen(min barndom ;D)
lett tilgjengelig reservedeler m.m.
jeg bommet og kjøpte noe rimeligere først,men skinnene sklir fra hverandre og tannhjulene slurrer.
IMO
Mvh
Leif
 

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
86
Antall liker
0
Mulig at Scalextric har god kvalitet, men Tyco er både mye raskere og morsommere i et miniformat.

Mvh.

TOHA
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei

Ja bestikkelser må til for alle de timene pappa
beslaglegger stue og sier hysh! og vær slille!
Jeg gikk denne veien i fjor og endte opp med
en bane fra Scalextric (Rally Racing X3). Denne
har blitt godt mottatt av de unge hififrøene (4
og 6 år) og de har ingen problemer med å
kjøre og sette på plass bilene når disse (med
jevne mellomrom) forlater banelegemet.
Man må nok allikevel regne med å måtte
assistere de små når banen monteres og
plukkes ned.
Jeg har ikke hatt noen tekniske problemer i
løpet av året som har gått.

Lykke til ;)og God Jul ;D.
Gunnar Brekke
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
scaleelectrics er moro ja. Vet det av egen erfaring. Kjøpte en slik til exns bror. han er 9. trur nesten jeg hadde det mer moro enn ham når vi brukte den. så gå for det merket.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Føler jeg må gå litt off-topic, og IKKE anbefale bane, men fortelle om mitt første møte med bilbane:

Min mor jobbet i leketøysforretning. Der hadde de bilbaner. I en del av eskene, var bilene defekte, men enkle å reparere da det bare var hjulakslingen som satt feil. Masse esker (Med innhold) som vi tok med hjem. Til sammen 15 meter bane - i rett strekke- var utrolig artig å se disse 6V bilene fyre avgårde med 24V batterieliminator. Potetmel på banen er obligatorisk - skikkelig burnout så røyken fyker ;D ;D

Vidar
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
pass på å få en ordentlig skilletrafo til denne da eller så vil den støye på anlegget ditt!! :)
 

Grautgramsen

Medlem
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
8
Antall liker
0
Hei!

Her er det ingen tvil, du må kjøpe Scalextric som er "The Mother of alle bilbaner"! Jeg og min bror fikk et slikt sett til jul på tidlig 70 tallet, og den er fremdeles i utmerket stand. Har selv unger på snart 2 og 5, og jeg kommer til å kjøpe en ny Scalextric til dem (og meg selv) om noen år.

Hilsen Grautgramsen
:)
 
S

slowmotion

Gjest
Scalextric så klart!
Pass på å holde slepebørstene under bilene fine og rene,
og at skinnene har god kontakt. Vi pleide å bøye kontaktflatene
inntil hverandre med en skrutrekker for å få god kontakt etter 3684
opp-og-nedmonteringer.

;D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Husk at kvaliteten på skinnene og kablene påvirker resultatet; det er viktig at bilelektronene ikke detter av i svingene, og alle kan jo tenke seg hvordan det går hvis "steinene i banen" ligger feil vei; så det er viktig at skinnene brennes inn i riktig kjøreretning! Søk informasjon hos erfarne kabelfabrikanter før du kjører i gang!
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Hei,
jeg har vært borti både Carrera,Scalelextric og Fleichman
bilbaner, men ingenting slår NINCO
http://www.ninco.com

B.R.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Scalextrix er det absolutt beste!! Er med i bilbaneklubb i Trondheim, og har selv hatt 4 spors bane på 22meter her hjemme. Har prøvd det meste, og ingenting når opp til Scalextric Sport!!! For gode priser kan jeg anbefale å ta kontakt med Frank på www.tbbc.no
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Du kan sende meg en PM, om du kjøper Scalextric!! Vi har skinner og oppgraderinger til ca 1/2 pris i klubben....
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Kjemperespons! Takk skal dere ha for alle innspill.

Føler dette drar seg mot Scalextric. Har selvfølgelig et par oppfølgingsspørsmål på lur:

Scalextric har mange sett merket X1, X2, X3 og X4. Er dette serier, generasjoner, eller noe helt annet?

Er Scalextric Sport serien med trådløs "gass", og mulighet for sporskifte? Tror jeg så et slikt sett et sted. Og funker disse trådløse greiene i lengden?

Og til gutta i Trondheim: Utrolig hva man får til bare man er gæern nok. Har aldri sett en 6-spors før. Er dette spesiallagd, eller snekrer dere disse banene med standardutstyr?

BJ
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Scalextri har konverteringsskinner slik at de også passer til gammel Scalextric. Det gjør at de også passer sammen med SCX. Disse banene har annet underlag, litt annerledes biler og en del spennende utstyr. Det er skikkelig kult å ha ulikt underlag i ulike svinger. Det er også veldig tøft å kjøre race med to F1-biler som har ganske ulike egenskaper på rettstrekk og i svinger. Spesielt kult er det å legge breisladd ut på langsiden med F1-biler med styring på framhjulene.

Puh, angrer på at jeg solgte banen... :(
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Kjøpte Revell bilbane for minst 35 år siden, har den ennå, tett på 30 meter bane. Airfix og Revell var det store til å begynne med, så kom Scalectrix og av disse er det kun den siste som fortsatt eksisterer. Jeg kjøpte et Carrera sett for 4-5 år siden for å prøve å konvertere eller lage en slags overgang mellom min og den. Jeg gav det opp pga dårlig kvalitet på Carrerra, rett og slett simple greier. Skal du kjøpe i dag bør du gå for Scalectrix, selv om både Arfiix og Revell var mye bedre i "hine hårda dar".

Den gangen hadde bilene "styring" på framhjulene og enkelte hadde til og med firhjulsdrift.




Det er kjepegøy hobby, men WAF er minus en zillion !!


Edit, tyrkleif....
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.051
Torget vurderinger
2
Jeg fikk mitt første Carrera-sett i '74 og 4-5 år og diverse suppleringer etterpå var stort sett Scalextric-gutta enige om at det var kulest å kjøre hos meg, bilene var tyngre, gikk fortere og mer stabilt. De hadde fjærbelastede kobber - "skåler " i stedet for de for meg litt kjipe flettede sleperne.
Settet tålte to generasjoners bruk, og en blå Porsche er idag en av mine kjæreste barndonmssuvenirer.
Jeg tror dessverre ikke Carrera nå kommer i nærheten av den kvaliteten de hadde på den tida, og tør ikke anbefale det idag.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
 
  La meg opp en diger bane "i ungdommen" ettersom jeg begynte å kjøpe opp brukte baner folk var gått lei. Bygde Airfix og Matchbox 1:32 karosserier over på gamle Marklin/Airfix & Scalextric understell, hadde elektronisk tidtakning osv.
 Og trimma vettu. Separat trafo til hver bane støtta opp av en ladekondensator,(det er tingen!) det gikk bokstavelig talt så gummien spruta. Enorme mengder "yttersving"-skinner gav high-speed svinger, var det C-153 de het? Bilenes stabilitet ble kraftig forbedret ved å flytte fram slepesko der det var mulig.

 Ett absolutt høydepunkt var ei natt på kjøkkengølve med modern og katta som ivrige tilskuere. Katta gjorde flere forgjeves forsøk på å fange Porsche`en men mangla grep i svingene. Kompenserte ved å bruke kjøkkenskapet som "dosering"; modern lå flat & lo. Men så lærte dyret seg å vente med labben på skinna.. 8)

 Ga bort 4-5 "begynnersett" og solgte resten til en samler. Akk & ve. Men jeg trøster meg med SportsCarGT på putern, der kan jeg endog kjøre Scalextric-sim med 24 bilers startfelt, det hjelper ::) ;)


  Mvh.  RS
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vi var en kopis gjeng i min barndom, de hadde Scalelextric og jeg fikk Carrera til hjul. Alle foretrakk Carrera modellene. Og så kunne man skifte side på banen da. Det var morsomt.
Gode 1. Juledags minner.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.051
Torget vurderinger
2
Vi var en kopis gjeng i min barndom, de hadde Scalelextric og jeg fikk Carrera til hjul. Alle foretrakk Carrera modellene. Og så kunne man skifte side på banen da. Det var morsomt.
Gode 1. Juledags minner.
Nettopp ! Du kunne sladde rundt 180 grader og kjøre motsatt vei også, Carrera rula !
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Scalelextic NO DOUBT!

Vi gikk så langt at vi hadde klubb, og 11m langstrekke på loftet hos en komis. Dålige biler brant motoren på langsia!

Sjekk med Standard leker og hobby i Oslo, og hva de har av biler og deler. De pleier å ha noen skikkelige racere inne. det blir dobbelt så gøy, og med en slik er du kongen på banen.....
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
jeg slutter meg til mengden og sier Scalextric.
Dette er veldig gøy, jeg fikk en Scalextric bane til jul og arva 10-15m bane fra onklene min ;D

A
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Hei,
jeg gir meg ikke;
det er da snodig at ikke en av dere nevner NINCO.
SCALEXTRIC er selvfølgelig bra bilbane,men du burde
også se nærmere på NINCO.
Selv har jeg en 18 meters bane,og jeg varierer med 8 forskjellige biler.
Jeg synes at nincobanene/bilene er veldig kompakte og
slitesterke.
Dette er selvfølgelig subjektivt.
Se forøvrig hva disse gutta
leker seg med:
www.bilbane.no

Leken hilsen!
Bernt
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
NINCO er ikke ueffent, men litt vanskeligere tilgjengelig enn SCX / Scalextric?

Liker ikke de nye Scalextric-skinnene og vil derfor anbefale SCX. Da kan du også bygge ut billig med å kjøpe brukt Scalextric / SCX på eBay.

Kjøp forresten to trafoer så slipper du at den andre bilen kjører av banen når den første gjør det. Om du skjønner ;)

Eller kjøp to sett med det samme!

Juletid er bilbanetid ;D
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Kjemperespons! Takk skal dere ha for alle innspill.

Føler dette drar seg mot Scalextric. Har selvfølgelig et par oppfølgingsspørsmål på lur:

Scalextric har mange sett merket X1, X2, X3 og X4. Er dette serier, generasjoner, eller noe helt annet?

Er Scalextric Sport serien med trådløs "gass", og mulighet for sporskifte? Tror jeg så et slikt sett et sted. Og funker disse trådløse greiene i lengden?

Og til gutta i Trondheim: Utrolig hva man får til bare man er gæern nok. Har aldri sett en 6-spors før. Er dette spesiallagd, eller snekrer dere disse banene med standardutstyr?

BJ
Hei!

X1, X2, X3 og X4 er bare designet på banen. X1 er den minste, og X4 er den største. Alt dette er Scalextric sport. I tillegg til dette kan du nå få Scalextric sport Digital. Disse har sporskiftere, og kan kjøre inntil 6 biler på en 2 spors bane. Anbefaler ikke dette for barn da det er fryktelig vanskelig. Skulle det likevel bli ønskelig med digital på sikt, er det bare å kjøpe utbygningssett. Dette er helt kompatibelt med standard sport.

Du finner mer info på: www.scalextric.com

Mvh
Odder
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Husk at uansett hvor solid bilbanen er så er den ødelagt etter første gangen poden har hatt kompisene på besøk.
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Scalectric Rally m/Subaru er da innkjøpt. Begynte å bli dårlig utvalg på Toys'r'us, men dette blir et godt utgangspunkt for heftig reserkjøring i jula.

Husk at uansett hvor solid bilbanen er så er den ødelagt etter første gangen poden har hatt kompisene på besøk.
:D

Dette er lagt inn i risikoanalysen. Må nok regne med at det må opprettes et vedlikeholdsbudsjett.

En voksen mann blir jo litt skjelven etter et besøk på bilbane.no, og tanken på å rydde unna stereoanlegg og annet rask for å frigjøre areal melder seg. Skjønner jo at både unge og voksne kan bli litt hekta på dette.;D

Skal ihvertfall mekke stativ for å "burne" inn dekka. Det var nok her vi feila på 70-tallet. :D

Fine tips om både websider og hvor man kan få kjøpt utvidelser, gutter! Ha en fartsfylt jul dere også!

BJ
 
Topp Bunn