SB Touch – parameter endring for S/PDIF

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Høy aktivitet på Squeezebox-tweak-fronten her gitt. Artig! :)

    Omsider har jeg også fått testet litt på SBGK vs TT3.0 vs Logitech Default og IMO er det ganske close race mellom SBGK og Logitech Default, mens TT3.0 klart gir et mer sammenhengende og detaljert lydbilde her hos meg.

    Imidlertid er dette helt sikkert systemavhengig og også til en viss grad avhengig av type musikk og kildemateriale (i mitt tilfelle flac vs wimp vs spotify)
    Min ringe erfaring viser så langt at på litt dårlig materiale kan SBGK's settinger gjøre musikken litt mer behagelig å lytte til, mens på bra materiale er TT3.0 uslåelig.

    Jeg er forøvrig nokså usikker på betydningen av prio 41 vs 40 på irq47, og kan i motsetning til Hedde nesten garantere at jeg IKKE hadde tatt dette i en blindtest ;)

    Skal fortsette å veksle mellom profilene og se om min foreløpige konklusjon står seg i lengden.

    Gledelig Jul fortsatt og heia Bjørgen og Northug i TdS :)

    PS: Flott oppstilling du har laget RoDa. Sånn at man lett ser forskjellene mellom de forskjellige profilene. Vær imidlertid oppmerksom på at PID kan forandre seg etter boot. F.eks har min jivealsa nå PID 775 mens den i sted hadde 777. Derfor er også scriptene til Klaus basert på variable slik at den rette PID blir detektert FØR han setter prio ;)

    PS2: Et lite tankekors...... når man ser på resultatet av top kommandoen som viser bl.a prosessorutnyttelse...... Hvorfor skal det bety noe å prioritere prosesser for prosessoren når den omtrent går på tomgang !!???
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Liotheles skrev:
    Jeg er forøvrig nokså usikker på betydningen av prio 41 vs 40 på irq47, og kan i motsetning til Hedde nesten garantere at jeg IKKE hadde tatt dette i en blindtest ;)
    Me too. Må nok litt slukøret innrømme at dette er småtteri, om noe. :-X
    Hadde egentlig kjørt på default TT3.0 og tt -k her i går, men så var hedde så skråsikker at jeg slo av og på strømmen på TTouch, endra til 41 og ny tt -k ;D ;D Bedre føre var osv... :)

    PS: Flott oppstilling du har laget RoDa. Sånn at man lett ser forskjellene mellom de forskjellige profilene. Vær imidlertid oppmerksom på at PID kan forandre seg etter boot. F.eks har min jivealsa nå PID 775 mens den i sted hadde 777. Derfor er også scriptene til Klaus basert på variable slik at den rette PID blir detektert FØR han setter prio ;)
    Takker. Har også sett dette, og lurer på om denne on the fly endringen av PID 367 på IRQ47 også da er bare tull og at man kan endre på andre prosesser enn tiltenkt? ::)
    Kan man selv skrive noe i putty som gjør at man endrer riktig prosess on the fly, om ønskelig?


    PS2: Et lite tankekors...... når man ser på resultatet av top kommandoen som viser bl.a prosessorutnyttelse...... Hvorfor skal det bety noe å prioritere prosesser for prosessoren når den omtrent går på tomgang !!???
    Henger meg på korset jeg også. ;)
    Kan dette være bare tull? Jeg har problemer med å skjønne det, i så fall.
    Skal gjerne innrømme at når jeg kjører tt -r og reboot, så syns jeg det er lite som skjer.
    Men når jeg så kjører tt -i, tt -v og tt -k så syns jeg at lyden forandrer seg.
    Det kan jo være at den godeste Klaus bare føkker med lyden og lager endringer, men i det minste så låter det som good shit ;D

    Noe som er veldig merkelig er gutta på moderforumet med sine wow-opplevelser og bass som blir borte ved å endre prio på watchdog.
    Bikkja er jo tilsynelatende dævv allerede?

    /etc/init.d

     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Liotheles skrev:
    PS2: Et lite tankekors...... når man ser på resultatet av top kommandoen som viser bl.a prosessorutnyttelse...... Hvorfor skal det bety noe å prioritere prosesser for prosessoren når den omtrent går på tomgang !!???
    Gitt at det faktisk ER forskjell så finnes det flere ting som jeg kan komme på i hvertfall:

    Selv om kretsene ikke jobber på maks kapasitet vil det ikke si at det ikke har betydning at de faktisk jobber med noe, både på latency, tilgjengelig båndbredde, elektromagnetiske felter, strømforsyning, minne og diskaktivitet osv.

    Lyd er også en kontinuerlig strøm av data. Selv om top viser at det er 8% CPU bruk per tredje sekund vil det ikke si at det ikke er aktivitet som krever langt mer i korte millisekundøyeblikk. For lydstrømmen som er en kontinuerlig sak avhengig av fast utklokking innen korte tidsintervaller vil dette muligens kunne ha noe å si til tross for alt av buffere og tilsvarende.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    Hvis noe skjer med lyden, må det jo være at 1'erne og 0'ene kommer fram til dac på en annen måte...? Og hvordan det kan skje ved at man skrur av noen prossesser i et system som fra før av går mye på tomgang, vel..
    Jeg hev meg på dette også, og gikk i den samme fella som da jeg prøvde alle de tweaks som var på mote på 90-tallet.
    Men etter å ha resatt Touchen, synes jeg at det er prikk likt. Veldig ofte, når man har gjort en forandring, har man en forventning om en forbedring.
    Etter en stund synes effekten å bli mindre, og når man går tilbake til det originale virker plutselig ikke forbedringen så markant allikevel.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    1'erne og 0'erne er jo helt identiske uansett hva man gjør med funksjonelle transporter, så den eneste forklaringen på forskjellene som eventuelt oppstår er jitter i ulike former eller støy. Begge er reelle fenomener som kan påvirke det som kommer på output på DAC til tross for at inndataene rent informasjonsmessige er identiske.

    Hva man evner å høre og ikke er imidlertid en helt annen diskusjon.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    marsboer skrev:
    Lyd er også en kontinuerlig strøm av data. Selv om top viser at det er 8% CPU bruk per tredje sekund vil det ikke si at det ikke er aktivitet som krever langt mer i korte millisekundøyeblikk. For lydstrømmen som er en kontinuerlig sak avhengig av fast utklokking innen korte tidsintervaller vil dette muligens kunne ha noe å si til tross for alt av buffere og tilsvarende.


    Er det en spot-verdi pr tredje sekund eller snitt på de sekundene?

    Jeg har tatt noen skjermdumper nå for å sjekke forskjellen på original SBT og TT3.0 moddet. (tt -v også)

    Det begynner å lukte slangeolje her, må jeg innrømme. :-X
    Men så kan ikke jeg nok til å lese disse skjermdumpene korrekt.
    Derfor er jeg glad det er folk med kunnskap her som sikkert kan kommentere. 8)


    HIREZ (24/192)

    ORIGINAL
    http://i13.photobucket.com/albums/a270/RODARID/HIFI/01_HiRez_music_NOMODS.jpg

    TT3.0
    http://i13.photobucket.com/albums/a270/RODARID/HIFI/01_HiRez_music_TT30.jpg


    CDripp (16/44)
    Her var det som om original var litt ustabil og hoppet og spratt litt etterhvert som top ble oppdatert... Legger ved eksempler

    ORIGINAL LOW
    http://i13.photobucket.com/albums/a270/RODARID/HIFI/02_music_NOMODS_LOW.jpg

    ORIGINAL HIGH
    http://i13.photobucket.com/albums/a270/RODARID/HIFI/02_music_NOMODS_HIGH.jpg

    TT3.0 (som ikke varierte på samme måte)
    http://i13.photobucket.com/albums/a270/RODARID/HIFI/02_music_TT30.jpg




    Sjekket også uten musikk, eller dvs med pauset i LMS

    ORIGINAL
    http://i13.photobucket.com/albums/a270/RODARID/HIFI/03_nomusic_NOMODS.jpg

    TT3.0
    http://i13.photobucket.com/albums/a270/RODARID/HIFI/03_nomusic_TT30.jpg




    Hva skjer'a Baghera?
    Er det sånn at vi liker lyden litt dårligere? Mer stresset CPU? Derfor mange foretrekker CDspiller som drivverk siden den legger på litt vreng/feil?
    Dette må jeg innrømme er litt muffens...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Polkagris skrev:
    Jeg hev meg på dette også, og gikk i den samme fella som da jeg prøvde alle de tweaks som var på mote på 90-tallet.
    Men etter å ha resatt Touchen, synes jeg at det er prikk likt. Veldig ofte, når man har gjort en forandring, har man en forventning om en forbedring. Etter en stund synes effekten å bli mindre, og når man går tilbake til det originale virker plutselig ikke forbedringen så markant allikevel.
    Jeg er ikke uenig og kjenner også skepsisen øker....
    Men jeg mener det skjer noe med lyden når jeg går fra original SBT til full pakke TT3.0.

    Har nok noe å gjøre med forventninger også. Dette snur ikke anlegget på hodet, så mye er sikkert.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gitt at mteinum ikke spilte musikk mens han kjørte top og Dazed spilte musikk mens han gjorde det samme, så er utseendet på top likt hos oss. (Min med musikk er lik Dazeds og min med musikken stoppet er lik mteinum sin)
    :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Top ser ut til å refreshe hvert 3. sekund på mine linux-servere i hvertfall.

    Jeg ser at en av hovedsynderne på CPU-bruk på TT 3.0 er sirq-net-rx, spesielt på high rez varianten, det vil si når Touchen mottar data på nettverkskortet.
    Hvis dere har endret fra native FLAC-dekoding til PCM fra serveren så er dette meget forståelig siden datamengden over nettverket blir mye større. Kanskje Touchen virker på en slik måte at den rett og slett bruker mer ressurser på å håndtere data fra nettverket enn den bruker på å dekode FLAC?
    Det ligger vel også noen TCP/IP-tweaks i TT3.0. Jeg vet ikke hva disse går ut på. Kanskje disse ikke er helt gjennomtenkt.

    I tillegg er vel også bufferstørrelsen redusert, noe som vel vil medføre at enheten oftere må lese inn data i stedet for å lese inn en større mengde sjeldnere. Kanskje dette ikke er den mest effektive måten å gjøre det på når dataene hentes via et nettverk.

    Du kan jo prøve å skru på native dekoding av FLAC igjen og se om dette påvirker resultatene for CPU-bruk.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg dekoder FLAC i SBT, så det er ikke "problemet" her. ;)
    (Måtte sette det slik siden jeg ikke fikk spilt mine høyere enn 96kHz filer ved dekoding på serveren)

    Jeg også ser det med buffer, men om du ser på buffertallet øverst på skjermdumpene så er det likt både på original og TT3.0?

    Rart dette her ::)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er i hvertfall tydelig at TT3.0 har gjort et eller annet som har gjort nettverkstrafikk mye mer krevende. Vanligvis er nettverkdrivere satt opp til å samle opp en god del datapakker før det genereres CPU-interrupts slik at man kan ha høy nettverkstrafikk uten at det krever mye CPU. På intel NICs styrer man dette med InterruptThrottleRate, på realtek kort "Interrupt Moderation" og det har andre navn på andre NICs. Ulempen med dette er en liten økning i latency på tidels millisekund nivå. Det kan derfor hende at TT3.0 deaktiverer dette for nettverkskortet i Touchen slik at den genererer interrupt for hver nettverkspakke som ankommer. Dette gir noe mindre latency men vesentlig høyere CPU-bruk, spesielt på en slapp CPU som den touchen har.

    Det er ikke utenkelig at dette har blitt gjort på Touchen gitt fokuset som TT3.0 har.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Greier du å se dette ut fra hvilke filer som blir endret av TT3.0?

    Dette er listen over filer som endres:
    #All files touched by TT
    FILE1='/usr/share/jive/applets/SqueezeboxFab4/SqueezeboxFab4Meta.lua'
    FILE2='/etc/squeezeplay/userpath/settings/SqueezeboxFab4.lua'
    FILE3='/etc/init.d/rcS'
    FILE4='/etc/init.d/rcS.local'
    FILE5='/etc/motd'
    FILE6='/etc/asound.conf'
    FILE7="/usr/share/jive/jive/audio/Playback.lua"
    FILE8='/etc/hosts'
    FILE9='/usr/share/jive/jive/irMap_default.lua'


    Jeg har tenkt på å gå gjennom filene for å se hva som er endret, men det kan hende det bare er tull og at det er andre saker som TT3.0 gjør utenom disse filene?
    Den tt-fila som ligger i /usr/bin/ er en slags oppstartsfil?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Her er hele tt-fila, marsboer:


    #!/bin/sh
    #
    # Touch Toolbox - written by Klaus Schulz
    # Copyright (c) 2011 All Rights Reserved
    #
    # This program and its modifications, respectively optimizations are subject
    # to Klaus Schulz permissive license, if used for other then private or non-commercial use.
    #
    # This code and information are provided "as is" without warranty of any kind, either expressed
    # or implied, including but not limited to the implied warranties of merchantabilities and/or fitness
    # for a particular purpose. You run this programm and its modifcations 100% at your own risk.
    # Running this programm implies that you agree to above terms.
    #
    # Author: Klaus Schulz
    # E-Mail: (kls.schlz@gmail.com)
    # Date: 11/02/2011
    #
    ################################################################################################################


    ## variables for toolbox initialization, if these are set other then "" , the toolbox will be initialized in one step with tt -i
    DEFOUT="0" # outputs config : 0 = digital, 1 = analog
    DEFBUF="3400" # buffer range 3200-50000, default 20000

    ##################################################################################################################


    #Touch Toolbox revision
    REVTT=3.0
    LASTUPD=11-02-11
    REVSBS=7.7

    #Alsa Buffer range
    MAXBUF=50000
    MINBUF=3200


    #All files touched by TT
    FILE1='/usr/share/jive/applets/SqueezeboxFab4/SqueezeboxFab4Meta.lua'
    FILE2='/etc/squeezeplay/userpath/settings/SqueezeboxFab4.lua'
    FILE3='/etc/init.d/rcS'
    FILE4='/etc/init.d/rcS.local'
    FILE5='/etc/motd'
    FILE6='/etc/asound.conf'
    FILE7="/usr/share/jive/jive/audio/Playback.lua"
    FILE8='/etc/hosts'
    FILE9='/usr/share/jive/jive/irMap_default.lua'

    SUF=".TT${REVTT}"

    LOG=/root/TT.log
    LOG2=/root/TTPRIO.log

    ################################################################################################################


    ##helper#####################
    checkinit () {
    test -f $FILE4 && { echo "Touch Toolbox already initialised!" ; exit 1 ; } ;
    }

    checknoinit () {
    test -f $FILE4 || { echo "Touch Toolbox not initialised - run tt -i first!" ; exit 1 ; } ;
    }

    killproc () {

    PID1=$(pidof watchdog)
    if [ "$PID1" != "" ] ; then kill $(ps -o pid= -s $(ps -o sess --no-heading --pid $PID1)) ; fi
    sleep 1
    PID2=$(pidof jive)
    if [ "$PID2" != "" ] ; then kill $(ps -o pid= -s $(ps -o sess --no-heading --pid $PID2)) ; fi

    killall watchdog >/dev/null 2>&1
    killall jive >/dev/null 2>&1
    killall jive_alsa >/dev/null 2>&1
    kill -9 `pidof watchdog` >/dev/null 2>&1
    kill -9 `pidof jive` >/dev/null 2>&1
    }

    rbt () {
    if [ "$REBOOT" = "YES" ] ; then
    echo "**Rebooting system NOW!"
    sleep 1
    killproc
    reboot
    fi
    }

    #######################

    #save and restore files
    savef () {

    if [ "$1" = "0" ] ; then echo "**Saving SBT factory setup" ; fi
    if [ "$1" = "1" ] ; then echo "**Restoring SBT factory setup" ; fi

    if [ -f $FILE1$SUF ] ; then mv $FILE1$SUF $FILE1 ; else cp $FILE1 $FILE1$SUF ; fi
    if [ -f $FILE2$SUF ] ; then mv $FILE2$SUF $FILE2 ; else cp $FILE2 $FILE2$SUF ; fi
    if [ -f $FILE3$SUF ] ; then mv $FILE3$SUF $FILE3 ; else cp $FILE3 $FILE3$SUF ; fi
    if [ -f $FILE4 ] ; then rm $FILE4 ; else touch $FILE4 ; fi
    if [ -f $FILE5$SUF ] ; then mv $FILE5$SUF $FILE5 ; else cp $FILE5 $FILE5$SUF ; fi
    if [ -f $FILE6$SUF ] ; then mv $FILE6$SUF $FILE6 ; else cp $FILE6 $FILE6$SUF ; fi
    if [ -f $FILE7$SUF ] ; then mv $FILE7$SUF $FILE7 ; else cp $FILE7 $FILE7$SUF ; fi
    if [ -f $FILE8$SUF ] ; then mv $FILE8$SUF $FILE8 ; else cp $FILE8 $FILE8$SUF ; fi
    if [ -f $FILE9$SUF ] ; then mv $FILE9$SUF $FILE9 ; else cp $FILE9 $FILE9$SUF ; fi
    if [ -f $FILE9.off ] ; then rm $FILE9.off ; fi
    }



    #set tcp/ip parameters
    tcp () {
    echo "12582912" > /proc/sys/net/core/rmem_default
    echo "12582912" > /proc/sys/net/core/rmem_max
    echo "12582912" > /proc/sys/net/core/wmem_default
    echo "12582912" > /proc/sys/net/core/wmem_max
    echo "4096 87380 12582912" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_rmem
    echo "4096 87380 12582912" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_wmem
    echo "12582912 12582912 12582912" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_mem
    echo "3000" > /proc/sys/net/core/netdev_max_backlog
    echo "0" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling
    echo "0" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_timestamps
    echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_low_latency
    echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_no_metrics_save
    echo "15" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_fin_timeout
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_moderate_rcvbuf
    echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_sack
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_dsack
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_fack
    echo "1800" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_time # changed from 3000 to 1800
    echo "300" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_intvl
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_tw_reuse # new
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_tw_recycle #new
    echo "10" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_probes
    echo "32" >/proc/sys/net/ipv4/ip_default_ttl
    echo "10" >/proc/sys/net/ipv4/ipfrag_time
    echo "128" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_max_syn_backlog
    echo "10" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_fin_timeout #new
    }

    #set kernel parameters
    kernel () {
    echo 2048 > /sys/class/rtc/rtc0/max_user_freq
    echo 100000 > /proc/sys/kernel/sched_min_granularity_ns
    echo 100000 > /proc/sys/kernel/sched_latency_ns
    echo 500000 > /proc/sys/kernel/sched_wakeup_granularity_ns
    echo 100000 > /proc/sys/kernel/sched_rt_period_us
    echo "-1" > /proc/sys/kernel/sched_rt_runtime_us
    echo 1 > /proc/sys/kernel/sched_compat_yield
    echo 1 > /proc/sys/vm/dirty_ratio
    echo 40 > /proc/sys/vm/dirty_background_ratio
    echo 5000 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs
    echo 0 > /proc/sys/vm/swappiness
    echo 7292 > /proc/sys/kernel/sched_features
    echo 16384 > /proc/sys/fs/inotify/max_user_watches
    echo "disabled" > /sys/bus/usb/devices/usb1/power/wakeup
    echo 2048 > /proc/sys/kernel/msgmni # new
    echo 64000 > /proc/sys/kernel/msgmax #new
    echo "500 512000 64 2048" > /proc/sys/kernel/sem # new default: 250 32000 32 1024
    echo 268435456 > /proc/sys/kernel/shmmax # new
    }


    #turn screen on/off on-the-fly
    screenonoff () {
    ONOFF=`cat /sys/devices/platform/fab4_gpio.0/LCD_DISP | grep datain | cut -f 2 -d ":" | cut -f 2 -d " " |sed -e 's/\t//g'`
    if [ "$ONOFF" = "1" ] ; then
    # echo "ONOFF = $ONOFF"
    echo "1" > /sys/devices/platform/fab4_gpio.0/LCD_DISP
    echo "1" > /sys/class/backlight/mxc_ipu_bl.0/bl_power
    sleep 1
    echo "0" > /sys/devices/platform/fab4_gpio.0/LCD_DISP
    echo "0" > /sys/class/backlight/mxc_ipu_bl.0/bl_power
    sleep 1
    echo "1" > /sys/class/backlight/mxc_ipu_bl.0/bl_power
    echo "0" > /sys/class/backlight/mxc_ipu_bl.0/brightness
    echo "**Display turned off"
    else
    # echo "ONOFF = $ONOFF"
    echo "1" > /sys/devices/platform/fab4_gpio.0/LCD_DISP
    echo "0" > /sys/class/backlight/mxc_ipu_bl.0/bl_power
    echo "1" > /sys/class/backlight/mxc_ipu_bl.0/brightness
    echo "**Display turned on"
    fi
    }



    #change process priorities
    prio () {

    rm $LOG2

    SEC=0

    while [ "`ps -edf | grep jive_alsa | grep -v grep `" = "" ]
    do
    sleep 1
    let SEC=SEC+1
    echo "seconds: $SEC" >>$LOG2
    done
    ps -edf >>$LOG2

    PIDJIVEALSA=`pidof jive_alsa` #def: 45
    #PIDJIVE=`pidof jive` #def: -
    PIDSIRQTASKLET0=`pidof sirq-tasklet/0` #def: 89 interrupt handler - should be higher then interrupts
    PIDSIRQHRTIMER=`pidof sirq-hrtimer/0` #def: 40 htimer of rtkernel - should be also very high
    PIDWATCHDOG=`pidof watchdog/0` #def: 99
    PIDLOADAVG=`pidof loadavg` #def: 50
    PIDOFPSXCPUTMR=`pidof posixcputmr/0` #def: 98
    PIDIRQ47=`pidof IRQ-47` #def: 40 SPDIF -- any impact?
    PIDIRQ14=`pidof IRQ-14` #def: 40
    PIDIRQ37=`pidof IRQ-37` #def: 40 USB can be put very low
    PIDIRQ34=`pidof IRQ-34` #def: 90 dma for processor ?
    PIDSIRNETTX=`pidof sirq-net-tx/0` #def: 40 network transmit
    PIDSIRNETRX=`pidof sirq-net-rx/0` #def: 40 network receive

    PRIOJIVEALSA=96
    #PRIOJIVE=0
    PRIOSIRQTASKLET0=97
    PRIOSIRQHRTIMER=98
    PRIOWATCHDOG=30
    PRIOLOADAVG=97
    PRIODOFPSXCPUTMR=99
    PRIOIRQ47=41
    PRIOIRQ14=40
    PRIOIRQ37=40
    PRIOIRQ34=98
    PRIOSIRNETTX=95
    PRIOSIRNETRX=95

    echo "PID - Jive-Alsa: $PIDJIVEALSA" >>$LOG2
    echo "PRIO: $PRIOJIVEALSA" >>$LOG2
    chrt -f -p $PRIOJIVEALSA $PIDJIVEALSA >>$LOG2 2>&1
    #chrt -f -p $PRIOJIVE $PIDJIVE >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOSIRQTASKLET0 $PIDSIRQTASKLET0 >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOSIRQHRTIMER $PIDSIRQHRTIMER >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOWATCHDOG $PIDWATCHDOG >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOLOADAVG $PIDLOADAVG >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIODOFPSXCPUTMR $PIDOFPSXCPUTMR >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOIRQ47 $PIDIRQ47 >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOIRQ14 $PIDIRQ14 >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOIRQ37 $PIDIRQ37 >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOIRQ34 $PIDIRQ34 >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOSIRNETTX $PIDSIRNETTX >/dev/null 2>&1
    chrt -f -p $PRIOSIRNETRX $PIDSIRNETRX >/dev/null 2>&1
    }

    ## the final daemon killer - to be done after every reboot.

    killd () {
    echo "Result tt -k ********************************************" >>$LOG
    kill -9 $(pidof syslogd)
    kill -9 $(pidof klogd)
    kill -9 $(pidof udevd)
    kill -9 $(pidof inetd)
    kill -9 $(pidof getty)
    killall getty
    sync ; echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches #clean memory cache after all tweakss are done
    ps -edf >> $LOG2 # log to check after reboot if all process were killed
    echo "Result tt -k ********************************************" >>$LOG2
    sleep 1
    kill -9 $(pidof dropbear)

    }

    ######INIT and persistent settings #################################################################################################################

    ###lock and unlock volume control at 100% - note: different approach for testing

    vollock () {

    STRING1="decode:audioGain(data.gainL, data.gainR)"
    STRING2="decode:audioGain(65536, 65536)"

    if [ "$( grep "$STRING2" $FILE7 )" = "" ] ; then
    sed -i "s#$STRING1#$STRING2#g" $FILE7
    echo "**Volume lock on"
    else
    sed -i "s#$STRING2#$STRING1#g" $FILE7
    echo "**Volume lock off"
    fi
    }





    #set alsa buffersize



    buffer () {

    DEFBUF=20000

    if [ "`grep $DEFBUF $FILE2`" != "" ] ; then
    ACTBUF=$DEFBUF
    else
    ACTBUF="`ps -edf | grep jive_alsa | grep "\-b [0-9][0-9]*" | sed -e 's/.*-b \(.*\)\-p\(.*\)/\1/g' | sed -e 's/ //g'`"
    fi

    echo "$ACTBUF" | grep '[0-9]\{4,5\}' || { echo "Problems finding current buffer value!" ; exit 1 ; } ;

    echo "$1" | grep '[0-9]\{4,5\}'
    if [ $? -eq 0 ] ; then
    if [ $1 -gt $MAXBUF -o $1 -lt $MINBUF ] ; then
    echo "Input out of buffer-range of $MINBUF-$MAXBUF"
    exit 1
    fi
    else
    echo "Input out of buffer-range of $MINBUF-$MAXBUF"
    exit 1
    fi

    killproc ## processes must be killed here, because buffer value read from process

    sed -i "s#$ACTBUF#$1#g" $FILE1 $FILE2 >/dev/null

    echo "**Buffer size configuration changed"

    }

    #select your output to avoid parallel streams

    output () {

    killproc

    ##TODO identify all alsa alsa outputs via /proc/asound/cards and assign corresponding device numbers

    #if [ "$( grep -i 'USB' /proc/asound/cards | grep -v "grep" )" != "" ] ; then
    # usbdevnr=`cat /proc/asound/cards | grep -i USB | cut -f 2 -d " "`
    # grep "hw:$usbdevnr,0" $FILE2 > /dev/null && DEV1="alsaPlaybackDevice=\"hw:$usbdevnr,0\""
    #fi

    grep '"hw:0' $FILE2 >/dev/null && DEV1='alsaPlaybackDevice="hw:0,0"'
    grep '"hw:0' $FILE1 >/dev/null && DEV3='alsaPlaybackDevice = "hw:0,0"'
    grep '"hw:1' $FILE2 >/dev/null && DEV1='alsaPlaybackDevice="hw:1,0"'
    grep '"hw:1' $FILE1 >/dev/null && DEV3='alsaPlaybackDevice = "hw:1,0"'
    #grep '"hw:2' $FILE2 >/dev/null && DEV1='alsaPlaybackDevice="hw:2,0"'
    #grep '"hw:2' $FILE1 >/dev/null && DEV3='alsaPlaybackDevice = "hw:2,0"'
    grep '"default' $FILE2 >/dev/null && DEV1='alsaPlaybackDevice="default"'
    grep '"default' $FILE1 >/dev/null && DEV3='alsaPlaybackDevice = "default"'


    case $1 in
    0)
    DEV2='alsaPlaybackDevice="hw:0,0"' # TXRX - digital
    DEV4='alsaPlaybackDevice = "hw:0,0"'
    sed -i "s#$DEV1#$DEV2#g" $FILE2
    sed -i "s#$DEV3#$DEV4#g" $FILE1
    echo "**Output device configuration changed"
    test -f $FILE6 && rm $FILE6
    ;;
    1)
    DEV2='alsaPlaybackDevice="hw:1,0"' # fab4 - analog
    DEV4='alsaPlaybackDevice = "hw:1,0"'
    sed -i "s#$DEV1#$DEV2#g" $FILE2
    sed -i "s#$DEV3#$DEV4#g" $FILE1
    echo "**Output device configuration changed"
    test -f $FILE6 && rm $FILE6
    ;;

    # 3) DEV2="alsaPlaybackDevice=\"hw:$usbdevnr,0\""
    # DEV4="alsaPlaybackDevice = \"hw:$usbdevnr,0\""
    # rm $FILE6
    # ;;
    *)
    echo "**Wrong output option, try again"
    ;;
    esac

    }

    # TODO Not yet implemented as option : change outputs to plugin mode
    #plug () {
    #if [ "$( grep '\"hw:' $FILE2 | grep -v "grep" )" != "" ] ; then
    # sed -i 's/hw/plughw/g' $FILE2
    #else
    # sed -i 's/plughw/hw/g' $FILE2
    #fi
    #}

    #wlan disabling/enabling -- persistant setting
    wlan () {
    if [ "$( grep '##TTWLAN' $FILE4 | grep -v "grep" )" != "" ] ; then
    sed -i 's/##TTWLAN //g' $FILE4
    echo "**Modifcation WLAN enabled"
    else
    sed -i 's/iwconfig/##TTWLAN iwconfig/g' $FILE4
    sed -i 's/\/etc\/init.d\/wlan/##TTWLAN \/etc\/init.d\/wlan/g' $FILE4
    echo "**Modification WLAN disabled"
    fi
    }

    #display disabling/enabling -- persistant setting
    display () {
    if [ "$( grep '##TTSCREEN' $FILE4 | grep -v "grep" )" != "" ] ; then
    sed -i 's/##TTSCREEN //g' $FILE4
    echo "**Modifcation DISPLAY enabled"
    else
    sed -i 's/\/usr\/bin\/tt -x/##TTSCREEN \/usr\/bin\/tt -x/g' $FILE4
    echo "**Modification DISPLAY disabled"
    fi
    }

    #watchdog disabling/enabling -- persistant setting
    wdog () {
    if [ "$( grep '##TTWAD' $FILE3 | grep -v "grep" )" != "" ] ; then
    sed -i 's/##TTWAD //g' $FILE3
    else
    sed -i 's/\/usr\/sbin\/watchdog/##TTWAD \/usr\/sbin\/watchdog/g' $FILE3
    fi
    }

    #disable 2nd jive process -- persistant setting
    jive2 () {
    if [ "` grep -i 'JIVE2' $FILE1 `" = "" ] ; then
    sed -i 's/settings\.alsaEffects/\-\-JIVE2settings.alsaEffects/g' $FILE1
    sed -i 's/alsaEffects/\-\-JIVE2alsaEffects/g' $FILE1
    sed -i 's/alsaEffectsBufferTime=[0-9]\{4,5\},//g' $FILE2
    sed -i 's/alsaEffectsPeriodCount=2,//g' $FILE2
    sed -i 's/alsaEffectsDevice="plughw:2,0",//g' $FILE2
    fi
    }

    #disables infrared on jive level - hw should still be active TODO check how HW can be deactivated
    #inspired by http://wiki.slimdevices.com/index.php/Disable_IR_remote_reception

    infraredonoff () {
    ONOFF="$FILE9.off"
    if [ -f $ONOFF ] ; then
    mv $ONOFF $FILE9
    echo "**Infrared enabled!"
    else
    mv $FILE9 $ONOFF
    echo "**Infrared disabled!"
    fi
    }

    #change login message
    motd () {
    MOTD="
    __________________________________________________________________

    soundcheck's - SB Touch Toolbox 3.0 - 11/02/2011
    __________________________________________________________________
    For private and non commercial use only! Use at your own risk!

    Options:
    -i :initialize toolbox
    -s :toolbox status
    -x :display on/off
    -k :kills daemons
    -w :wlan on/off (persistent)
    -v :locks volume at 100% (persistent)
    -d :display on/off (persistent)
    -ir :infrared receiver on/off (persistent)
    -b N :buffer size N= 3200-50000 (persistent)
    -o N :eek:utput routing (persistent)
    N= 0=digital 1=analog
    -r :restore original configuration
    -rbt :reboot
    -h :help
    _________________________________________________________________

    "

    echo "$MOTD" > $FILE5
    }

    #setup rcS.local wlan off
    rcslocal1 () {
    RCSLOCAL='
    #!/bin/sh
    # Touch Toolbox REVISION 3.0
    # This program was written by Klaus Schulz.
    # Its content can be used for private and non-commercial use only!
    #
    iwconfig wlan0 txpower off # stop wlan module at boot
    /etc/init.d/wlan stop # stops wlan and related modules at boot
    /etc/init.d/samba stop # stops samba at boot
    /usr/bin/tt -x # turns screen off at boot
    /usr/bin/tt -q # sets kernel parameter at boot
    /usr/bin/tt -t # sets tcp/ip parameter at boot
    /usr/bin/tt -z & # sets realtime priorities at boot
    #'

    echo "$RCSLOCAL" > $FILE4
    chown root.root $FILE4
    chmod 755 $FILE4
    }

    #setup rcS.local wlan on
    rcslocal2 () {
    RCSLOCAL='
    #!/bin/sh
    # Touch Toolbox REVISION 3.0
    # This program was written by Klaus Schulz.
    # Its content can be used for private and non-commercial use only!
    #
    ##TTWLAN iwconfig wlan0 txpower off # stop wlan module at boot
    ##TTWLAN /etc/init.d/wlan stop # stops wlan and related modules at boot
    /etc/init.d/samba stop # stops samba at boot
    /usr/bin/tt -x # turns screen off at boot
    /usr/bin/tt -q # sets kernel parameter at boot
    /usr/bin/tt -t # sets tcp/ip parameter at boot
    /usr/bin/tt -z & # sets realtime priorities at boot
    #'

    echo "$RCSLOCAL" > $FILE4
    chown root.root $FILE4
    chmod 755 $FILE4
    }

    ##optimize /etc/hosts
    hosts () {
    HN=`cat /etc/hostname`
    echo "127.0.0.1 localhost $HN
    127.0.1.1 $HN" >$FILE8
    }

    #initialyzes toolbox
    ttinit () {
    savef 0
    rcslocal1 # wlan off
    motd
    wdog
    jive2
    hosts
    infraredonoff
    if [ "$DEFOUT" != "" ] ; then output $DEFOUT ; fi # set DEFOUT above in declartions area to speed up installation
    if [ "$DEFBUF" != "" ] ; then buffer $DEFBUF ; fi # set DEFBUF above in declartions area to speed up installation

    echo "**Touch Toolbox $REVTT initialized"
    }

    ############################################################################################################################
    ###show status
    status () {
    ##General Mods
    clear
    echo "
    __________________________________________________________________

    soundcheck's - SB Touch Toolbox $REVTT - 11/02/2011
    __________________________________________________________________
    For private and non commercial use only! Use at your own risk!
    "

    echo -n "Modification WLAN: "
    if [ "` grep '##TTWLAN' $FILE4 | grep -v 'grep' `" = "" ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    echo -n "Modification Watchdog: "
    if [ "` grep '##TTWAD' $FILE3 | grep -v 'grep' `" != "" ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    echo -n "Modification Jive2: "
    if [ "` grep '\-\-JIVE2' $FILE1 | grep -v 'grep' `" != "" ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    ##Alsa-Buffer
    echo -n "Modification Buffer: "
    if [ "`grep '20000' $FILE3 | grep -v 'grep' `" = "" ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    BUFFER="`ps -edf | grep "\-b [0-9][0-9]*" | sed -e 's/.*-b \(.*\)\-p\(.*\)/\1/g' | sed -e 's/ //g'`"
    echo "Buffersize: ${BUFFER}us"
    ##Screen
    echo -n "Modification Display: "
    if [ "$( grep '1' /sys/devices/platform/fab4_gpio.0/LCD_DISP | grep -v "grep" )" = "" ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    if [ "$( cat /sys/devices/platform/fab4_gpio.0/LCD_DISP | grep datain | cut -f 2 -d ":" | cut -f 2 -d " " |sed -e 's/\t//g' )" = "0" ] ; then
    echo "Display current status: off" ; else echo "Display current status: on" ; fi
    ##Outputs
    echo -n "Audio outputs: "
    if [ "$( grep 'hw:0,0' "$FILE2" | grep -v "grep" )" != "" ] ; then echo "Digital: active"
    elif [ "$( grep 'hw:1,0' "$FILE2" | grep -v "grep" )" != "" ] ; then echo "Analog: active"
    else echo "Modification inactive: All outputs are activated"
    fi
    ##Kernel Scheduling
    echo -n "Modification Kernel: "
    if [ "$( grep '2048' /sys/class/rtc/rtc0/max_user_freq | grep -v "grep" )" != "" ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    ##Prio
    echo -n "Modification Priority: "
    RTPRIO="`ps -p $( pidof jive_alsa ) -o rtprio | sed -e 's/RTPRIO//g' | sed -e 's/ //g' | sed -e '/^$/d'`"
    if [ $RTPRIO -eq 45 ] ; then echo "disabled" ; else echo "enabled" ; fi
    ##hosts
    echo -n "Modification hosts: "
    if [ "$( grep 'SqueezeboxTouch' /etc/hosts | grep -v "grep" )" != "" ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    ##TCP/IP
    echo -n "Modification TCP/IP: "
    if [ "$( grep '3000' /proc/sys/net/core/netdev_max_backlog | grep -v "grep" )" != "" ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    #Infrared
    echo -n "Modification Infrared: "
    if [ -f $FILE9.off ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    ##Vollock
    echo -n "Modification Vollock: "
    if [ "$( grep 'decode:audioGain(data.gainL' $FILE7 | grep -v "grep" )" == "" ] ; then echo "enabled" ; else echo "disabled" ; fi
    echo "
    __________________________________________________________________
    "
    }

    ####main###########################################################################################################

    case "$1" in
    -i)
    checkinit
    killproc
    ttinit
    REBOOT=YES
    rbt
    shift
    ;;
    -b)
    checknoinit
    if [ "$2" = "" ] ; then echo "Alsa buffer range of $MINBUF - $MAXBUF not specified!" ; exit 1 ; else
    buffer "$2"
    fi
    REBOOT=YES
    shift
    ;;
    -o)
    checknoinit
    if [ "$2" = "" ] ; then echo "Output number 0-2 missing, run help tt -h first" ; exit 1 ; else
    killproc
    output "$2"
    fi
    REBOOT=YES
    shift
    ;;
    -p)
    checknoinit
    killproc
    plug
    REBOOT=YES
    shift
    ;;
    -r)
    checknoinit
    killproc
    savef 1
    REBOOT=YES
    shift
    ;;
    -v)
    checknoinit
    killproc
    vollock
    REBOOT=YES
    shift
    ;;
    -w)
    checknoinit
    killproc
    wlan
    REBOOT=YES
    shift
    ;;
    -d)
    checknoinit
    killproc
    display
    REBOOT=YES
    shift
    ;;
    -s)
    checknoinit
    status
    REBOOT=NO
    shift
    ;;
    -x)
    checknoinit
    screenonoff
    REBOOT=NO
    shift
    ;;
    -ir)
    checknoinit
    infraredonoff
    REBOOT=YES
    shift
    ;;
    -k)
    checknoinit
    killd
    REBOOT=NO
    shift
    ;;
    -z)
    checknoinit
    prio
    REBOOT=NO
    shift
    ;;
    -q)
    checknoinit
    kernel
    REBOOT=NO
    shift
    ;;
    -t)
    checknoinit
    tcp
    REBOOT=NO
    shift
    ;;
    -rbt)
    checknoinit
    REBOOT=YES
    shift
    ;;
    *|""|-h|--help|-?)
    clear
    cat $FILE5
    REBOOT=NO
    ;;
    esac

    rbt

    exit 0
    ##########################################################################################################################################
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Svaret ligger nok her:

    Kode:
    #set tcp/ip parameters
    tcp () {
    echo "12582912" > /proc/sys/net/core/rmem_default
    echo "12582912" > /proc/sys/net/core/rmem_max
    echo "12582912" > /proc/sys/net/core/wmem_default
    echo "12582912" > /proc/sys/net/core/wmem_max
    echo "4096 87380 12582912" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_rmem
    echo "4096 87380 12582912" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_wmem
    echo "12582912 12582912 12582912" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_mem
    echo "3000" > /proc/sys/net/core/netdev_max_backlog 
    echo "0" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_window_scaling
    echo "0" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_timestamps
    echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_low_latency
    echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_no_metrics_save
    echo "15" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_fin_timeout
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_moderate_rcvbuf
    echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_sack
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_dsack
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_fack
    echo "1800" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_time # changed from 3000 to 1800
    echo "300" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_intvl
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_tw_reuse # new
    echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_tw_recycle #new
    echo "10" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_probes
    echo "32" >/proc/sys/net/ipv4/ip_default_ttl
    echo "10" >/proc/sys/net/ipv4/ipfrag_time
    echo "128" >/proc/sys/net/ipv4/tcp_max_syn_backlog
    echo "10" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_fin_timeout #new
    }
    
    #set kernel parameters
    kernel () {
    echo 2048 > /sys/class/rtc/rtc0/max_user_freq
    echo 100000 > /proc/sys/kernel/sched_min_granularity_ns
    echo 100000 > /proc/sys/kernel/sched_latency_ns 
    echo 500000 > /proc/sys/kernel/sched_wakeup_granularity_ns
    echo 100000 > /proc/sys/kernel/sched_rt_period_us
    echo "-1" > /proc/sys/kernel/sched_rt_runtime_us
    echo 1 > /proc/sys/kernel/sched_compat_yield
    echo 1 > /proc/sys/vm/dirty_ratio
    echo 40 > /proc/sys/vm/dirty_background_ratio
    echo 5000 > /proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs
    echo 0 > /proc/sys/vm/swappiness
    echo 7292 > /proc/sys/kernel/sched_features
    echo 16384 > /proc/sys/fs/inotify/max_user_watches
    echo "disabled" > /sys/bus/usb/devices/usb1/power/wakeup
    echo 2048 > /proc/sys/kernel/msgmni # new
    echo 64000 > /proc/sys/kernel/msgmax #new
    echo "500 512000 64 2048" > /proc/sys/kernel/sem # new default: 250 32000 32 1024
    echo 268435456 > /proc/sys/kernel/shmmax # new
    }
    Jeg kjenner ikke parametrene godt nok til å vite hvordan alle vil påvirke ytelsen, spesielt ikke på lavytelses embedded-CPUer som den Touchen har.
    Du kan jo prøve å slå av nettverksoptimaliseringene og la resten stå aktive og se om dette har noe å si.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Takk for innspill og gode forklaringer Marsboer. Mange interessante momenter her :)

    Klaus (TT 3.0 sin far) har muligens vurdert dette nøye også i sitt arbeid med tweakingen, men antakelig vel verdt å se nærmere på. Men hvis PID 7 som er denne sirq-net prosessen blir gitt lav prioritet i forhold til lydprosessene er det kanskje ikke så farlig?
    Klaus har vel også antydet at Fidelizer er en del av et komplett TT 3.0. Jeg vet ikke hva den gjør og har ikke lagt den inn selv, men kanskje noe med hvordan musikkpakkene settes opp og sendes ut fra Squeezebox server hvis jeg har forstått det riktig?

    Har du lagt inn Fidelizer RoDa?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.710
    Antall liker
    3.402
    Liotheles skrev:
    Høy aktivitet på Squeezebox-tweak-fronten her gitt. Artig! :)

    Omsider har jeg også fått testet litt på SBGK vs TT3.0 vs Logitech Default og IMO er det ganske close race mellom SBGK og Logitech Default, mens TT3.0 klart gir et mer sammenhengende og detaljert lydbilde her hos meg.

    Jeg er forøvrig nokså usikker på betydningen av prio 41 vs 40 på irq47, og kan i motsetning til Hedde nesten garantere at jeg IKKE hadde tatt dette i en blindtest ;)
    Ja, det er viktig å presisere at TT 3.0 er good shit! iallefall.

    Jeg har spilt frem og tilbake mellom prio 41 og 40 på irq47 og jeg trekker herved påstanden min om at jeg tar dette i en blindtest. Voksent gjort tenker dere sikkert, men jeg er ingen slagen mann. Forskjellen er uten betydning, men jeg er sikker på at den er der. Det var betegnende at den siste gangen jeg skulle skifte prio, så tenkte jeg at dette blir siste skiftet for denne gangen, nå hørtes 41 også en anelse mere ufokusert ut, og så satte jeg meg til for å skifte tilbake til 40. Den sto på 40! Selvsagt. Den blir stående på 41, men det er ingen stor sak.

    Veldig intresante saker som tas opp her på tråden nå. Jeg kjører også flac til SBT i likhet med Rolf. Mitt musikkarkiv og slimserver ligger på en veeeelig treg NAS disk og gjør ikke en god jobb med dekodingen.

    Disse p62 verdiene fremkom kanskje mere fra bingometoden, men de illustrerer at man kan endre "soundet", ved å endre på tilsynelatende små greier. Det bør ligge inspirasjon her trur eg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Man kan vel bare fidelisere windows-PCer?
    Tror ikke jeg får fidelisert min ReadyNAS.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Man kan vel bare fidelisere windows-PCer?
    Tror ikke jeg får fidelisert min ReadyNAS.
    Hva er det man vil oppnå med denne dingsen? Serveren dytter bare over filer, og det er en buffer i squeezebox-en, så hvordan skal det egentlig forbedres.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.180
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    1
    Hedde skrev:
    Baard skrev:
    Joda - jeg har da fidelisert. Har ikke dere??
    Min NAS er ikke Fidelisert, burde den?
    Det var bare en slenger fra min side. I og med at jeg bekjenner meg som disipel av Klaus sin lære/metoder så gjorde jeg også dette. For meg så var dette bare en ny programsnutt som ble installert og kjørt. Det nullstilles når man slår av PC. Har ikke fundert noe mer over det. Jeg kjørte også TCPOptimizer som ble nevnt i samme slengen fra Klaus.

    Jada - jeg vet. Vi er på far-out delen av optimaliseringen.....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Baard skrev:
    Jada - jeg vet. Vi er på far-out delen av optimaliseringen.....
    Neida, men når du bygger lineær PSU til routeren og balanserer en shaktistein på toppen av Touchen, da........
    Kanskje vi burde finne ut om SBT spiller best liggende på magen, stående eller på rygg? ;D
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.180
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    1
    Satser på en tidlig vår Rolf. Vi kan ikke holde dette trykket med SBT optimaliseringer så mye lengre. Fan er ikke denne mørketiden snart over.....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Baard skrev:
    Satser på en tidlig vår Rolf. Vi kan ikke holde dette trykket med SBT optimaliseringer så mye lengre. Fan er ikke denne mørketiden snart over.....
    Hehe. Nå kjører jeg TT3.0 med SBGK sine p62 mods og har smelt til med tt -k. Holder kjeft en stund nå er planen. ::)
    Får høre litt over tid om det faller i smak eller om jeg havner tilbake på default TT3.0.
    Får være nok nerding på en stund nå, vi har jo mangedoblet antallet TT3.0ere på HFS ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Soundcheck/Klaus skriver i noen tråder følgende:

    My "norwegian beta-test branch"


    Noen her på forumet?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Soundcheck/Klaus skriver i noen tråder følgende:

    My "norwegian beta-test branch"


    Noen her på forumet?
    Se deg i speilet, kanskje? ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    Soundcheck/Klaus skriver i noen tråder følgende:

    My "norwegian beta-test branch"


    Noen her på forumet?
    Se deg i speilet, kanskje? ;)

    Dette var lenge før jeg satte igang. Atpåtil har jeg betalt Klaus for TT3.0, han burde strengt tatt betalt tilbake :D :D :D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er noe jeg lurær på.....

    Kan det være som soundcheck antyder at det viktigste ikke er å se på total CPU bruk, men på at audioprosessene får mest "air-time".

    Men jeg sliter fortsatt med å forstå hvordan dette kan være situasjonen mellom original og moddet.

    http://i13.photobucket.com/albums/a270/RODARID/HIFI/01_HiRez_music_TT30.jpg

    http://i13.photobucket.com/albums/a270/RODARID/HIFI/01_HiRez_music_NOMODS.jpg

    For at dette skal kunne stemme så må originalt oppsett strupe hvor mye CPU prosessen sirq-net-rx får lov til å få?
    Og med TT3.0 så har den fått mer å rutte med?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Mange spørsmål og baller i luften her nå RoDa. Du må huske å hvile hodet litt innimellom ;)

    CPU load og bufferstørrelse henger muligens sammen?
    Med TT3.0 settes jo bufferstørrelsen ganske lavt og når man avspiller store hires filer vil det bli mye interrupt til cpu for å fylle det lille bufferet.
    Jeg er ikke sikker på at det er hele forklaringen men iallefall en del av den ::)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.072
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Liotheles skrev:
    Mange spørsmål og baller i luften her nå RoDa. Du må huske å hvile hodet litt innimellom ;)
    Jupp ;D Har stoppet med endringer om ikke annet, kjører litt SBGK før jeg skal tilbake til TT3.o defaults senere.


    CPU load og bufferstørrelse henger muligens sammen?
    Med TT3.0 settes jo bufferstørrelsen ganske lavt og når man avspiller store hires filer vil det bli mye interrupt til cpu for å fylle det lille bufferet.
    Jeg er ikke sikker på at det er hele forklaringen men iallefall en del av den ::)
    Tror du har et godt poeng og han ene karen mener jo det kan være smart å se på for Klaus.
    Å ha så mye buffer at man slipper unna nettverkstrafikk er kanskje en ide? :)

    Uansett interessant å finne litt ut om hva som endres med TT3.0 og dermed kunne plukke vekk liksomforandringene i lyden.
    Sånn som watchdog som det kan se ut som er drept og da ikke skal bety noe om den prioriteres opp eller ned.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Sånn som watchdog som det kan se ut som er drept og da ikke skal bety noe om den prioriteres opp eller ned.
    Før jeg kjørte tt -k kikket jeg litt på den watchdog greia.
    Med "ps aux" kommandoen så jeg at watchdog prosessen fortsatt var tilstede :eek:
    Kanskje en bug i Klaus sitt lille script?

    Ang buffer så trodde jeg Klaus hadde testet ganske mye på det før han lanserte 3.0 men kanskje han ikke testet så mye med hires? Dessuten henger vel dette igjen sammen med hvilke innstillinger man har i server for flac kontra pcm og hvor mye nettverkstrafikk de ulike valgene her genererer?

    Hvile hodet nå........ iallefall må jeg det :D
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.710
    Antall liker
    3.402
    Jeg har fra tid til annen prøvd ulike prioriteringer og andre justering fra diskusjonen på http://forums.slimdevices.com
    Blir forvirret av diskusjonen siden mange rapporterer motsatt av hverandre og av hva jeg opplever. Det er kansje svært avhengig av tilkoplede komponenter ?
    Hver gang er det en lettelse, ja...faktisk en lettelse, å komme tilbake til TT 3.0 sine innstillinger også når det gjelder prioritet. Da har jeg en spiller som er nøytral (i bass og diskant) og som fungerer på all musikk. Buffer på 20k, men det funker helt ned til 3400 uten at det blir dårlig. Kansje en anelse mere feit lyd på 20k.

    TT 3.0 er eneste innstilling som er i nærheten av å funke på "The Nightfly" i min digitale 44/16 utgave. Litt av ei plate.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Hedde skrev:
    Jeg har fra tid til annen prøvd ulike prioriteringer og andre justering fra diskusjonen på http://forums.slimdevices.com
    Blir forvirret av diskusjonen siden mange rapporterer motsatt av hverandre og av hva jeg opplever. Det er kansje svært avhengig av tilkoplede komponenter ?
    Hver gang er det en lettelse, ja...faktisk en lettelse, å komme tilbake til TT 3.0 sine innstillinger også når det gjelder prioritet. Da har jeg en spiller som er nøytral (i bass og diskant) og som fungerer på all musikk. Buffer på 20k, men det funker helt ned til 3400 uten at det blir dårlig. Kansje en anelse mere feit lyd på 20k.

    TT 3.0 er eneste innstilling som er i nærheten av å funke på "The Nightfly" i min digitale 44/16 utgave. Litt av ei plate.
    Enig Hedde, man kan bli meget forvirret av å følge moderforumet på dette temaet. Brukeren SBGK har jo nye forslag til innstillinger flere ganger om dagen og tråden nærmer seg 125 sider nå ;)

    Jeg kjører nå med TT3.0 default, men med Logitech default prio settinger og buffer på 20000. Skal kjøre det noen dager til og så teste ut mindre buffer, som jo er manges favoritt på moderforumet.
    Donald låter bra hos meg med dette ;)
     

    LuckyLuke

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2002
    Innlegg
    70
    Antall liker
    0
    Sted
    Lillehammer
    Usikker, det bestemmer Klaus selv, men det blir en kjekk opptur lydmessig for oss SBT eiere som det er verdt å få med seg... ;D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpte en brukt Touch med oppgradet psu og TT installert, men valgte og resette Touchen for å se om jeg hørte forandringer. Vel...

    Sitter her og gaper og ler litt for meg selv, hvem skulle tro at linux og musikk skulle utgjøre så store forskjeller? Morro!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn