Jeg følger Savage Rose på Facebook, og det dukker av og til opp annonsering av konserter på gang. Vanligvis i Danmark, og jeg tenker ofte «skulle gjerne ha vært der». Denne gangen var det noe som ikke helt stemte med dette vanlige scenariet, for datoen for denne konserten var identisk med min siste aften i et fire dagers København opphold.
Roskilde med sin beliggenhet en liten halvtimes kjøretur vest for København er selvfølgelig aller mest kjent for sine årlige festivaler. Men nå i juli i sommer gjør de seg bemerket på en litt annen måte innen musikk. For hver tirsdag arrangeres en dobbeltkonsert i Byparken, og denne andre tirsdagen i juli var det altså Reveal Party og Savage Rose som sto på plakaten.
Reveal Party
I rockens gullalder ville Reveal Party fått status som oppvarmingsband for Savage Rose. Men ikke i 2023 i Roskilde bypark. For her får vi inntrykk av at det er en langt mer demokratisk tilnærming til rollene for de to bandene som delte scenen den aktuelle kvelden, og det til tross for at Reveal Party er et ganske ferskt band, i motsetning til Savage Rose som har holdt på siden tidenes morgen. Eller i det minste siden 1967.
Når det er sagt er det en kjensgjerning at det var Savage Rose som var kveldens hovedattraksjon. Og likevel – Reveal Party var en veldig positiv overraskelse med sin 6-manns besetning, der fire av gutta var jenter, inklusiv frontpersonen Emily Holm Nyhuss. Og en av de gledelige overraskelsene er at gitaren er tilbake for fullt i Reveal Party sitt univers. Og da snakker vi om gitarer som tidvis er tilført mye vreng, men likevel ikke så dominerende som min sniklytt til bandet på TIDAL i forkant av konserten kunne gi inntrykk av.
Jeg må innrømme at jeg ble ekstra fascinert av rytmeseksjonen, med en særdeles slagkraftig trommeslager og ikke minst en like heftig bassist.
Musikken ville vel under tvil gått under kategorien punk på slutten av 70-tallende, mens jeg er fristet til å heller karakterisere den som utforskende rock i den tyngre enden. Men hvem bryr seg, så lenge musikken er engasjerende. Og det ble rikelig oppfylt i løpet av den snaue timen de fikk regjere på scenen.
Savage Rose
Dette legendariske bandet oppsto i 1967, og i tillegg til vokalisten Annisette var det brødrene Thomas og Anders Koppel som på hvert sitt tangent instrument var frontfigurer. Men heller ikke trommeslageren Alex Riel må glemmes, som i ettertid ble en av Danmarks mest profilerte jazztrommeslagere. Gullalderen til Savage Rose var i perioden fra 1967 frem til 1973, med hele 8 album i porteføljen. Mitt favorittalbum blant disse er In The Plain, men også Dødens Triumf, Your Daily Gift og Wild Child var sterke kandidater sammen med debutalbumet Savage Rose. Og en av styrkene var at bandet var i en utforskende fase, som var innom mange sjangre....
Les hele konsertomtalen i Audiophile.no