Satelitter og suber - anbefalinger?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Skal bygge opp et anlegg der suber og satelitter er den mest naturlige løsningen (av plasshensyn).

Etter å ha lest litt tester og forhørt meg litt rundt, har jeg kommet til at to Velodyne DD10 - 10" suber - kan være en god løsning. Tenker meg å bruke delefilteret i subene, slik at satelittene kan jobbe litt enklere (skal drives med 50W rørforsterker).

Spørsmål:

- er delefilteret i subene "bra nok", eller vil det forringe lyden hørbart å bruke denne løsningen?

- Vil "følsomheten" (sensitivity) på satelittene øke merkbart ved en slik løsning,
slik at gode stativht med lav følsomhet kan benyttes?

- Finnes det eventuelt noen satelitt (stativ) høyttalere med bra følsomhet (90db++)? Kvalitet er viktigere enn pris her.

Satser på at dette skal bli et skikkelig highend-opplegg. Hører derfor veldig gjerne fra folk som har erfaringer med slike løsninger - og veldig gjerne fra noen som har erfaringer fra vellykkede dd 10/stativ-kombinasjoner.
 
T

theStig

Gjest
Støtter tanken om 2 sub'er, det er mye lettere å få til. Synes 10" er for spinkelt jeg da, men det er nå så.

Det er også en god ide å skjære av bassen i satellittene. Et delefilter vil alltid forringe noe, men effekten av å spare høyttalerne for bass gir mer på pluss-siden, enn filtret gir på minus-siden.

Følsomhetene på satellittene vil forbli den samme.

Har gode erfaringer med sub+satellitt, har brukt slike løsninger i over 10 år.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
iom at du skal benytte rørforsterker, så kan det være en ide å kjøre satelittene fullrange og koble på suben(e) på høynivå og så skøyte på der satelittene ruller av, rett og slett for å få en homogen lydsignatur i overlappingsområdet. De subene som egner seg best til en slik strategi er ST-serien til REL.

Johan-Kr
 
T

theStig

Gjest
Er uening! Fordelen med å skjære av bassen i små satellitter er MEGET stor. Den lydmessige gevinsen av dette er etter min mening hovedpoenget med å i det hele tatt bruker sub'er.
 
K

knutinh

Gjest
Er ikke dette bare et spørsmål om du trenger subben for å kunne spille dypere, eller om du også ønsker økt dynamikk ved å beskjære sat. nedover?

-k
 
R

Rojoh

Gjest
Sub + sat. uten aktiv deling er utenkelig for meg. Du kan starte med å bruke det innebygde, aktive delefilteret, og heller jobbe mer med alternative delefiltre etterhvert.

Mvh. Johan
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Min erfaring av å gå til oppsett med 2 subber (12") hvor toppene (6,5") skjæres av under 120hz rimer bra med Stigs erfaringer. De store gevinstene ligger i økt dynamikk OG en mye renere mellomtone. Mellomtonen blir ikke så bra når jeg senker delefrekvensen ned under 80hz - det er tydelig at 6.5-tommerne liker seg bedre når de slipper de laveste 2-3 oktavene.

To DD10 bør kunne gi bra med trøkk og er plasseringsvennlige nok, men som high-end musikkformidlere er vel fremdeles REL konger på haugen? Storm 5 eller Stadium III? Uten romkorreksjon riktig nok, men jeg har mer tro på REL til musikk... 8)
 

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Innlegg
92
Antall liker
2
Velodyne's DD-serie er vel en av de få sub-serier som kan konkurere med REL's toppmodeller.

Har prøvd DD10 og DD18 og begge blender sømløst med hovedhøyttalerne.

Glimrende subber med servostyring og romkorreksjon.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Er ikke dette bare et spørsmål om du trenger subben for å kunne spille dypere, eller om du også ønsker økt dynamikk ved å beskjære sat. nedover?


....Først og fremst er det dynamikken jeg er ute etter.

noen satelittforslag?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Heisann,dette er jo mitt favorittemne jo!!!

To aktive subwoofere i kombinasjon med 2 knallgode minimonitorer finnes det ingen lydmessig konkuranse til!

Mye fordi kombinasjonen er overlegen i samspillet med rommet.
Og fordi man kan få en tilnærmet perfekt bassrespons i rommet.
Både lydmessig og målemessig.

Først til subwooferene dine.
Disse er nesten overkill!!!

Du vil få et like godt resultat om du velger 2 Velodyne SPL 12 eller 2 Rel Storm 5,som begge koster rundt 16-17 lapper pr stk.
Muligens Rel sin nye R505 til samme pris,hadde fungert like godt.
Ps,ikke la effektoppgivelser hos Rel lure deg,disse spiller like høyt som Velodyne sine subber,til tross for mange ganger effekten.

Det som er forskjellen mellom Rel og Velodyne lydmessig,er faktisk lett å forklare.

Velodyne er storslegga,som sparker bassen i fleisen på deg!
Der går det på trøkk og dynamikk!
De gir en følelse av utømmelig kraft i bassen,rask og kontant.
Du vil aldri bli den samme igjen etter et oppsett med 2 slike!
Rel,er dypbasskongen og suveren til å skape rom og dimmensjoner i musikken.
Bassen sprer seg i rommet,og innhyller deg i infralyd.
Og de har kraft der nede,ingenting mangler og du vil ikke savne kraft,de kan virkelig overraske.
Den mest musikalske av disse to...

Det du sparer hadde jeg villet brukt til et skikkelig aktivt delefiter.
Dynamic Precision har et 2/3veis til en pris på rundt 13,tror jeg.
Da får du delingen i nærheten av forsterkerene.
Og kvaliteten ivaretas.
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Helt riktig Mulelid!!
Kjøp ordentlige høytalere i stedet................
Som kan klare alt
 
A

Apache

Gjest
Satelitter? Hør på Spendor S3/5se. Utrolig hvordan et par så små høyttalere greier å fylle rommet med musikk.

De som har levd en stund husker sikkert den berømte BBC-monitoren fra Rogers. Dette er en oppdatert og forfinet etterføger.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Forstår deg slik at det er eit stereooppsett du skal ha?

Brukar du to 10" subbar, vil du sannsynlegvis kunne ha ein høgre delefrekvens. Mine høgtalarar er 10" bassar i transmisjonslinjekabinett, og der delast det 24 dB på oktaven ved 400 Hz, med elektrostatar i toppen. Dette høgtalarsystemet opplevast som "lynraskt". Og det er uhyre få musikkopptak som har interessann informasjon lengre nede enn dei 24 Hz som er konstruksjonen sitt oppgjevne lavaste frekvensområde. (Som regel er det berre subsoniske plager)
Av satelittar er det mykje spennande, og eg tykkjer det er vanskeleg å gje konkrete råd utan å kjenne fleire detaljar. (om du kunne få deg eit par Manger-element, ville du nok verte fornøgd - sjekk www.mono.no) Men sats iallfall på noko med svært høg oppløysing og kvalitet i mellomtonen, og ikkje la deg sjarmere av forførande diskant. Rogers, Epos CLS3 (eller M5) og forsåvidt alt som er nemnt over, er flotte ting som absolutt kan brukast, men her er nok midbasseigenskapar ein vesentleg del av høgtalarkostnaden, og du må dele lavare. Eg tykkjer altså det er heilt unødvendig - del høgt (du har to, så stereoperspektivet vil du kunne berge likevel) og lat satelittane og den "vesle" rørforsterkaren konsentere seg om den vanskelege mellomtonen.
 

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
74
Antall liker
0
Har også vært inne på tanken om å hjelpe mine Sonus Faber høytt. med en sub eller to. Har en stor stue på 60 kvm. Så vidt jeg vet har ikke REL mulighet for tilkobling av sattelitter ??.
 
R

Rojoh

Gjest
Har også vært inne på tanken om å hjelpe mine Sonus Faber høytt. med en sub eller to. Har en stor stue på 60 kvm. Så vidt jeg vet har ikke REL mulighet for tilkobling av sattelitter ??.
Mener du at REL ikke har aktivt delefilter som kan brukes på satelitthøyttalerne? I såfall må du skaffe et separat aktivt delefilter (analogt eller digitalt).

Hvis du mener å koble til generelt, så skal vel REL helst få sitt signal fra høy-nivå (høyttalerutg. fra forsterker).

Mvh Johan
 
R

Rojoh

Gjest
....Først og fremst er det dynamikken jeg er ute etter.

noen satelittforslag?
Det bugner nok ikke med satelitter som kan erstatte dine JBLer mht. dynamikk og trøkk. Du må finne balansen mellom følsomhet og nivå i mid/øvre bass i satelitthøyttaler. Blir satelitthøyttaler for forsiktig i området over delefrekvens, så blir systemet i sinn helhet for blodfattig.

Mvh Johan
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Men sats iallfall på noko med svært høg oppløysing og kvalitet i mellomtonen, og ikkje la deg sjarmere av forførande diskant. Rogers, Epos CLS3 (eller M5) og forsåvidt alt som er nemnt over, er flotte ting som absolutt kan brukast, men her er nok midbasseigenskapar ein vesentleg del av høgtalarkostnaden, og du må dele lavare. Eg tykkjer altså det er heilt unødvendig - del høgt (du har to, så stereoperspektivet vil du kunne berge likevel) og lat satelittane og den "vesle" rørforsterkaren konsentere seg om den vanskelege mellomtonen.

Dette høres både fornuftig og interessant ut, Arve. Det finnes jo en hel del minier med fabelaktig mellomtone/diskant, men som suger i bassområdet.

Noen som følger dette resonnementet og eventuelt har forslag?
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
En liten kommentar ang deling opp mot 400hz: For at dette skal fungere tror jeg du er avhengig av subber som spiller fremover - nedoverrettede elementer fungerer i hvertfall ikke spesielt bra så langt opp i frekvens. Hos meg begynner det å bli problematisk over ca. 150hz - den relativt trange åpningen mellom gulvet og element fungerer som et båndpassfilter hvis jeg ikke tar helt feil. Det blir i hvertfall stadig vanskeligere å få til en bra respons desto høyere jeg deler når jeg kommer over ca. 150...

En annen ting er mulige problemer med stående bølger i kabinettet. Ved 400hz har du en halvbølge-lengde på ca. 43cm. Det betyr at en del konstruksjoner begynner å få behov for tiltak for å unngå egenresonans-problemer. Men, ettersom du vel uansett ikke får kjøpt en komersiell aktiv subwoofer som har mulighet for å deles så høyt så kan jo dette fikses i et selvbyggeprosjekt. Som forøvrig er en god ide uansett når det gjelder subber hvis du spør meg... ;)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
....raskt ned på jorden igjen:

dd10 går ikke høyere enn 199hz og anbefalt (default) settting er 24db ved 80 hz.

Det samme gjelder forøvrig resten av dd-serien.

Kommentarer? Finnes det (hig-end) subber som går høyere? Hva med de problemer Attila nevner?

Så mye musikk - så mange spørsmål ;)
 
R

Rojoh

Gjest
Det er nok ikke så mange komersielle subwoofere som har mulighet til delefrekvenser over 200Hz. Alternativet blir da separate aktive delefiltre. Mange varianter og muligheter her: F.eks. http://www.bryston.ca/10b_m.html

Videre vil sikkert selvbygg være fornuftig, da man har større mulighet å skreddersy basskassene til formålet. Det sagt: Tror ikke du trenger å dele så høyt som 400Hz for å få til et godt resultat.

Mvh. Johan
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
351
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Det er nok ikke så mange komersielle subwoofere som har mulighet til delefrekvenser over 200Hz. Alternativet blir da separate aktive delefiltre. Mange varianter og muligheter her: F.eks. http://www.bryston.ca/10b_m.html

Videre vil sikkert selvbygg være fornuftig, da man har større mulighet å skreddersy basskassene til formålet. Det sagt: Tror ikke du trenger å dele så høyt som 400Hz for å få til et godt resultat.

Mvh. Johan
Hva er prisen på Bryston 10B STD?!
 

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Innlegg
77
Antall liker
1
Tja hva med Bose da det må være noe av det beste når det gjelder satelitter. Det er det beste jeg har høer av sånne annlegg..
 
M

Mulelid

Gjest
Vil bare fram til at aktive høyttalere som er tilpasset hverandre på fabrikken som oftest er det beste når man kjøper subwoofer og satelitter. Genelec er proffe saker laget i Finland, og finnene kødder ikke når de først lager noe bra. Det ser man på båter og annet flott fra det landet. Saken er at Finland er et "utkantland" i Europa, så de har rett og slett ikke råd til å lage dritt når de selger noe på det europeiske markedet og i verden ellers. Genelec er mye brukt som monitorer i radio- og studioer ellers, og er mye bedre enn alt slags annet påstått "HiFi"-greier. Satelittene låter faktisk meget bra uten sub. :)
 
R

Rojoh

Gjest
Da gjelder det bare å overbevise big_swifty til å selge Nagra forsterkeren sin... ;D
 

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Innlegg
77
Antall liker
1
Bose har suber og sattelitter og er tilpasset hverandre, Ta en tur til en forhandler og hør.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
En liten kommentar ang deling opp mot 400hz: For at dette skal fungere tror jeg du er avhengig av subber som spiller fremover - nedoverrettede elementer fungerer i hvertfall ikke spesielt bra så langt opp i frekvens.
Eg trur nok du har rett. Men eg meiner å ha sett transmisjonslinjehøgtalarar el.l. som har elementet retta framover, men bassporten nedover.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tja hva med Bose da det må være noe av det beste når det gjelder satelitter. Det er det beste jeg har høer av sånne annlegg..
Bose er glimrande utstyr til sitt bruk, men det verkar som Big Swifty har litt andre ambisjonar....
Det er naturleg å bruke Velodynane som eit utgangspunkt. Og velje delinga ut frå kor høgt desse kan spele (i frekvens) utan at det går ut over "snerten" i midbassområdet. Går dette bra til 400 Hz, er det langt lettare å velje satelittar. Det som skjer mellom ca 120 - 400 Hz er ekstremt kritisk etter mine erfaringar.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
...kjære Genelec-fans; jeg har allerede et par, de spiller glimrende. Jeg har også finsk badstuovn. Men det var ikke det denne tråden skulle handle om. :)
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Trådstarter kan bare glemme en delefrekvens på 400 hz med en kjøpesubwoofer!

Disse er ubrukelige over 200 hz!

Men en delefrekvens på 110-140 hz fungerer meget godt og gir deg bassdynamikk som er alvorlig sjelden i vanlige`dødelige`gulvstående høytalere.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trådstarter kan bare glemme en delefrekvens på 400 hz med en kjøpesubwoofer!

Disse er ubrukelige over 200 hz!

Men en delefrekvens på 110-140 hz fungerer meget godt og gir deg bassdynamikk som er alvorlig sjelden i vanlige`dødelige`gulvstående høytalere.
Er ikkje utan vidare einig med deg. Men eg kjenner ikkje Velodyne sine eigenskapar oppover (har berre høyrt dei med "vanleg" delefrekvens.
140 Hz er også langt lettare å arbeide med for ein satelitt enn t.d. 60 Hz...
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Skal du ha delefrekvens på 400 hz må du ha et frontmontert element,montert høyt oppe på baffelen  for å hindre forsterkning i grunntoneområdet pga gulvet.

Videre må elementet stå temmelig nært mellomtonen og helst ha samme lydsignatur som mellomtoneelementet.

Her ser du bilde av en måling jeg har gjort på en av mine
bassmoduler som inneholder 2 stk scanspeak 8" elementer.

 
M

Mulelid

Gjest
Neida, her skal det SELVSAGT(!) evalueres i det vide og breie "rundt" selve tema.. :)
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Gi f i subber og alt mulig dritt. Kjøp ordentlige høytalere som kan alt!
Bose har ikke lagd noe bra på mange år som gjelder mange andre også!
 
Topp Bunn