Satelitter og suber - anbefalinger?

V

villov

Gjest
Vær litt forsiktig med Velodyne, eller iallefall ha dem hjemme på en test først hvis det er mulig.
Min erfaring med DD-15 var en dypere brumming etter spilling når volumet var helt av. Man måtte ganske nærme basskassa for å høre det, men da kjentes det i beinmargen.
Fant aldri ut av hva det kom av. Har sagt det en gang før, så nå skal jeg prøve å la det være med det. :)
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Gi f i subber og alt mulig dritt. Kjøp ordentlige høytalere som kan alt!
Bose har ikke lagd noe bra på mange år som gjelder mange andre også!

Om jeg ikke har misforstått har big_swifty allerede slike i systemet. (jbl k2 e.l hvis jeg husker riktig)
Er det noen på forumet med kvalifisert kun
nskap om hvorvidt et slik satelitt-sub prosjekt har potensiale til å matche en god "fullrange" konstruksjon?

Har selv vært inne på samme tanke som big-swifty siden hifi`n etterhvert har beslaglagt en (kanskje urimelig!) stor del av min noe begrensede stue. Slår som regel tanken fra meg når jeg spiller musikk og tenker jeg ikke vil bli fornøyd med nedgradert lydmessig
Noen av forslagene nærmer seg seg til å konstruere en egen fullrange høytaler med aktiv bass (tenker på forslag om deling ved relativt høy frekvens som betinger at subene står nære mellomtonen og opp fra gulvet m.m.) Noe av poenget bør vel være noe fleksibilitet mht. subplassering?
Viktig ellement for meg ikke å miste dynamikk og størrelse på lydbildet.
Musikk skal være en opplevelse, ikke bare god lyd :)!!
mvh.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Gi f i subber og alt mulig dritt. Kjøp ordentlige høytalere som kan alt!
Bose har ikke lagd noe bra på mange år som gjelder mange andre også!

Det er jo det som er problemet. Jeg har ordentlige høyttalere som kan alt - de kan det bare ikke der de må stå nå. K2-ene er store og krever luft rundt seg.
men en nødvendig ommøblering gjør at de på ingen måte har ideelle arbeidsforhold på sin nye plass. Det gjelder føst og fremst i bassområdet. Derfor ønsker jeg suber - pga romkorrigeringen du får og pga en større fleksibilitet mht plassering. Høyttalere i superklassen - som k2 - krever optimale arbeidsforhold for å yte sitt beste. Har man ikke muligheter for det, er det bedre å velge en annen løsning.
 
R

Rojoh

Gjest
Nå holder jeg også på med et sub/sat-oppsett. Har gjort meg noen tanker i forhold til dette. Dog mer tanker enn eksakt viten!

- Skal sub plasseres "fritt" i forhold til satellitt, så bør delefrekvens ikke være over ca. 100Hz.
- Skal satellitt spille ned mot 100Hz, så bør den være litt potent.
- Jeg sverger til aktiv deling av satellitt også. Da vil man måtte innføre et filter i signalkjeden. Her er det mange muligheter, og imho er det dette som er det viktigste for å få et godt ressultat.

Jeg har angrepet "problemet" ved å gå for en satellitt med 2x8". Disse vil gi nok nivå/headroom ned mot 100Hz. På minussiden: Små og nusselige blir de aldri!

Har enda ikke bestemt meg for type delefilter. Men siden målinger vil kunne gi meget verdifull info vedrørende problemer, og hvor evt. problemer ligger; så vil digitale delefiltre/eq ha myyye større muligheter til å sy ting i sammen. Minuset er at du da må konvertere alle signaler til digital - også evt. platespiller. Dette er nok en pille det vil være vanskelig å svelge for mange.

Da har man bare et alternativ: Analoge, aktive delefiltre. Minuset her er begrensede muligheter til justering. Det Bryston-filteret jeg linket til, er nok et av de mer fleksible. Selvsagt kan man gjøre målinger uavhengig av delefilter. (Velger man subwoofere fra Velodyne, så er vel det snakk om digital signalbehandling. Da har man mulighet til å kjøre analog filtrering til satellitt, og digital til sub).

Skal man f.eks. som noen sier; velge aktive løsninger som Genelec, så ender man jo opp på monitorer som 1038B. Denne er jo ikke akkurat liten og plasseringsvennlig denne heller...(81x48x42)cm/hxbxd

Fryktelig vanskelig å velge i denne jungelen av muligheter. :-/

Mvh. Johan
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Er uening! Fordelen med å skjære av bassen i små satellitter er MEGET stor. Den lydmessige gevinsen av dette er etter min mening hovedpoenget med å i det hele tatt bruker sub'er.
Hva mener du med å skjære av bassen? Skjønner jo hva du mener, men hvordan gjøres det?
 
T

theStig

Gjest
Hva mener du med å skjære av bassen? Skjønner jo hva du mener, men hvordan gjøres det?
Med et aktivt filter foran effektforsterkeren til satellittene.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Jeg har angrepet "problemet" ved å gå for en satellitt med 2x8". Disse vil gi nok nivå/headroom ned mot 100Hz. På minussiden: Små og nusselige blir de aldri!
2x8" nærmer seg vel mer romstasjon enn satellitt spør du meg! ;) Hvor høyt lydtrykk regner du med å klare med lav forvrengning med dette oppsettet?

Funderer selv på å bytte ut mine Proac-cloner med noe mer substansielt - dvs. mest sannsynlig linjer på 170cm eller så (8x5" hver side + bånddiskant - stoooore satellitter mao!) som skal spille ned til rundt 100hz. Beholder subbene selvfølgelig - spørsmålet er om jeg ikke må supplere med en 18" for å få nok skyv i den nederste oktaven...
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
kunne kanskje vært en ide å høre på cabasse sine satelitter + supersuben deres. tok i alle fall meg med storm....

christian
 
R

Rojoh

Gjest
2x8" nærmer seg vel mer romstasjon enn satellitt spør du meg! ;) Hvor høyt lydtrykk regner du med å klare med lav forvrengning med dette oppsettet?
Jeg bruker samme tilnærmingen som Bentley etter sigende brukte i en reklame på oppgivelsen av motoreffekt: "sufficient".;D Mulig at the Stig vet mer eksakte tall, da det er hans design.

En annen grunn til å velge dette designet, er at systemet vil ha rimelig høy følsomhet kombinert med rikelig nivå fra delefrekvens og oppover. Disse satellittene (som jeg liker å kalle dem) er da beregnet å kunne spille med korrekt nivå uten hjelp fra bakvegg/hjørneplassering i mellombassområdet.

Mvh. Johan
 
T

theStig

Gjest
Tja.. jeg vil tro at du (med nok forsterkereffekt) vil kunne spille musikk til minst 115 dB peak på 2 meters avstand uten at høyttalersystemet kollapser. Noe slikt krever dog meget kapable bass-systemer. 15" per side er ikke for stort, for å si det sånn.

Noe av poenget er med å ha så mye headroom er at høyttaleren ikke komprimerer ved normale lydtrykk.
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Hehe!
Mulelid, låner du bort saga di? Så låner jeg bort avbiteren!!
Hva i alle dager skal man med 15" og større hvis du vil ha presis bass?? ;)
 
T

theStig

Gjest
Hva i alle dager skal man med 15" og større hvis du vil ha presis bass?? ;)
Etter min erfaring er det kun så store elementer som faktisk er i stand til å spille god presis dynamisk bass...
 
K

knutinh

Gjest
Det kunne jo vært greit å diskutert store vs små bass-elementer en gang for alle. Myte eller fakta?

Oppfører basselementer seg tilstrekkelig likt den teoretiske modellen stempel i bevegelse (innenfor begrenset utsving)? Hvis så, hva gjør at en 15" er bedre eller dårligere enn et antall 6.5" med samme totale areal, xmax, stivhet og svingende masse? Er det eventuelle fysiske forskjeller i disse enkle parametrene som typisk skiller seg for små vs store elementer, eller ligger forskjellene gjemt i mer obskure forskjeller?

I hifikretser har det i mange år vært hevdet at små elementer er "raskere" enn store. Er dette basert på intuisjon om at "motoren får mindre masse å aksellerere og dermed blir kjappere", eller det noe med impulsresponsen som gjør at systemer med små element(er) oppfattes som "raskere" enn de med store?

-k
 
T

theStig

Gjest
Dette med "raskhet" på små elementer er forsåvidt riktig, i den forstand at små elementer kan spille høyere frekvenser enn store. Men - bass er ikke "rask" i seg selv. Bass ER tregt! Bare prøv å høre på en subwoofer alene! Låter det "raskt"?? antagelig ikke.... "Raskhet" er en subjektiv greie, og har mest med Q-verdien på systemet og sammenhengen i frekvensrepons oppover rundt delefrekvensen å gjøre.

Problemet med å koble flere elementer sammen, er at parametrene aldri er helt like.

Det er flere faktorer som gjør at store PA-elementer i praksis er bedre enn et multippel av mindre hifi-elementer, spesielt i bassreflekssystemer.

Hvis noe skulle lure på om en 18" kan spille "rask" bass, anbefaler jeg å invitere seg selv hjem til meg for en demo.... ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er jo ikke noe problem å få små elementer til å bevege seg tregt... Det handler om å avstemme elementet, det. Riktig kombinasjon av oppheng, motor og moving mass vil vel gi akkurat den avstemmingen man trenger, uavhengig av elementets diameter. Ulempen med små elementer i de laveste oktavene er gjerne lav følsomhet per element, men det kompenseres greit med flere elementer, som noen nevner. Spørsmålet er vel heller om det er noen vits, siden dette gjerne blir temmelig dyrt, og da kan man heller gå for større elementer.
 
K

knutinh

Gjest
Poenget mitt var at rent teoretisk så er det lite som skiller ørten 6.5" fra en 15". De får selvsagt forskjellig utstråling men det er neppe noe problem innen frekvensområdet vi er interessert i.

Når vi teknisk snakker om "rask" så er det naturlig å se på impulsrespons, og denne ser selvsagt ikke ut som en spiker for en ren sub, da måtte den ha uendelig frekvensrespons. Men jeg mistenker at det vanlige folk mener med "rask" er noe annet. Kanskje er det resonante bassreflekssystemer man snakker om, altså en lang oscillerende hale i IR. Men det tror jeg er vel så relevant for "typiske" 6.5" systemer som 15".

Et poeng er at de fleste 6.5" er lagd for hifi, mens de fleste 15" er lagd for PA bruk. Derfor skiller de seg vesentlig på masse, stivhet og utsving per areal-enhet.

Når det gjelder store elementer og diskant. I gitar-verdenen er det vanlig med 12" (og noen ganger 15") element som spiller godt opp i 10-12kHz. Riktig nok med "fleksibel" membran men uansett. Det gir helt forferdelige sidelober dog.

-k
 
O

OldBoy

Gjest
En kamerat av meg som er litt mer halvstudert røver enn jeg er på dette området, forklarte meg at lydtrykk i bassen er en funksjon av produktet av frekvens (f), arealet som svinger (A) og tilført effekt (P):

Lydtrykk i bassen = Konstant faktor x f x A x P

Det er derfor en mygg aldri vil kunne lage dype elefantlyder, da må man ganske enkelt være stor og kraftig som en elefant.

Og da sier min kamerat, og forsåvidt også formelen, at når frekvensen reduseres og vi går nedover i bassområdet, må man øke produktet av A x P, for ikke å miste lydtrykket i bassen.

Øker vi arealet, A, får man større masse, større magneter, mindre stivhet i membraner og så videre, og dette krever en kraftigere forsterker. Resultat er i hvert fall større og dyrere høyttalere, og tilhørende behov for større og dyrere forsterkere, noe som ikke alltid går hjem i markedet.

Alternativt kan man gjøre som enkelte subwooferprodusenter gjør: Man beholder arealet, A,  konstant, men øker effekten, P, man forer høyttalerelementet med, for å kompensere for fallende frekvens. Hvert frekvensintervall fores med noen ekstra Watt etterhvert som man detter i frekvens, hvilket fører til stadig økende utsving. Og før eller senere får man problem med størrelsen på utsvinget, så også denne varianten har sine begrensninger.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Etter min erfaring er det kun så store elementer som faktisk er i stand til å spille god presis dynamisk bass...
Helt enig! En sub bør minimum ha en 15"er. Jeg ville helst ha hatt en 18"er, men da begynner kassa å bli veldig stor å ha i stua.

Har prøvd subber med 6,5"ere, 10"ere, og 12"ere. Av en eller annen grunn er en 15"er langt mer enn to 12"ere, og ikke bare når det gjelder kvantitet.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Dette med "raskhet" på små elementer er forsåvidt riktig, i den forstand at små elementer kan spille høyere frekvenser enn store. Men - bass er ikke "rask" i seg selv. Bass ER tregt! Bare prøv å høre på en subwoofer alene! Låter det "raskt"?? antagelig ikke.... "Raskhet" er en subjektiv greie, og har mest med Q-verdien på systemet og sammenhengen i frekvensrepons oppover rundt delefrekvensen å gjøre.

Problemet med å koble flere elementer sammen, er at parametrene aldri er helt like.

Det er flere faktorer som gjør at store PA-elementer i praksis er bedre enn et multippel av mindre hifi-elementer, spesielt i bassreflekssystemer.

Hvis noe skulle lure på om en 18" kan spille "rask" bass, anbefaler jeg å invitere seg selv hjem til meg for en demo.... ;D
Bor du i oslo området? kan jeg og en kompis komme på demo?! :D ;D
 
Topp Bunn