SAS går over til halalmat

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Kjenner at jeg er rimelig lei den enorme tilpassningen man er villig til å gjøre for en spesifikk gruppe med overtroiske tullinger.
Håper Norwegian svarer med en all pork menu!

N

nb

Gjest
Personlig klarer jeg meg fint uten svinekjøtt på menyen de få gangene i året jeg tar en flytur hvor det er matservering.

Det er for øvrig ikke SAS som legger om, men verdens største leverandør av flymat, GateGourmet. Siden SAS bruker de, så blir SAS med på lasset.

S

Supertramp

Gjest
wotg skrev:
Kjenner at jeg er rimelig lei den enorme tilpassningen man er villig til å gjøre for en spesifikk gruppe med overtroiske tullinger.
Norwegian har jo ikke servering utenom flygninger mellom nord-og sør Norge og utenlands - men da kun mot betaling.

SAS = halal mat
Norwegian = jalla mat

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det gjenstår å se hvor stor forbrukermakten er. Det kan vi ikke finne oss i. Enkelt og greit.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Supertramp skrev:
wotg skrev:
Norwegian har jo ikke servering utenom flygninger mellom nord-og sør Norge og utenlands - men da kun mot betaling.

SAS = halal mat
Norwegian = jalla mat
Spiser sjelden flymat, så jeg har ikke fulgt med så nøye. Eksempelet var bare ment som et forslag.

S

Slubbert

Gjest
Who cares? Hvis mange nok har behov for å spise gris på flytur, så vil jo bare markedet fylle det behovet. Dette har ingenting med politikk å gjøre i en markedsøkonomi.

N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Det gjenstår å se hvor stor forbrukermakten er. Det kan vi ikke finne oss i. Enkelt og greit.
Det eksisterer ingen forbrukermakt å snakke om siden man, i alle fall så lenge man flyr økonomiklasse, ikke har noe matvalg. Og å ikke ville spise et kjøttstykke fordi det er slaktet på en spesiell måte er i min bok ca like barnslig som å ikke ville spise svinekjøtt fordi det står i en gammel bok at man ikke skal gjøre det.

Jeg har enda til gode å se noen som velger flyselskap basert på maten som serveres ombord, kanskje med unntak av folk som vasser i penger og flyr første klasse interkontinentalt. Det er stort sett pris, avgangstider og rutenett som avjør, ikke hva du får på tallerkenen ombord. Det er som regel en trist affære uansett, halal eller ikke.

Det er bare å starte pig airlines hvor hver tur har med seg en helgrillet gris som blir kyndig partert og servert ombord. Behovet for å spise ikke-halal mat er omtrent ikke-eksisterende vil jeg tro.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
nb skrev:
Det eksisterer ingen forbrukermakt å snakke om siden man, i alle fall så lenge man flyr økonomiklasse, siden det ikke er noe valg.
Som sagt, det gjenstår å se.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
oddgeir skrev:
Finner jeg meg i uten å bruke en kalori på å irritere meg. Rett nok finner jeg det sanseløst barnslig i 2010 å måtte spise mat á lá Profeten Humbug eller hva han het, men fra mitt ståsted smaker jeg neppe forskjell enten en eller annen skjeggape har messet sine magiske velsignelser over kjøttsykket eller ei. Jeg driter i dem og de driter i meg. Og jeg betaler gjerne ekstra for å fly SAS framfor Ryan, f.eks.

Honkey

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Litt info om halal som slaketemetode:

For at kjøtt skal være tillatt å spise, bør en rekke betingelser være oppfylt. Noen av disse er absolutte krav, mens andre er mer å betrakte som anbefalinger.
For det første må dyret i seg selv være tillatt å spise. Av kjøtt som ikke er tillatt å spise (haram) er svinekjøtt det viktigste og det som håndheves strengest. Men forbudene omfatter også firbente dyr som spiser andre firbente dyr (f.eks. tiger, rødrev, ulv), mens dyr som brukes til transport bør helst ikke spises og bli kalt for "makrouh" (som f.eks. kamel og hest), og dyr som slikker i seg vann (kattedyr, hunder) er også haram. Reglene om tillatte og forbudte dyr samsvarer i stor grad med budene om rene og urene dyr i Det gamle testamente (3.Mos 11 og 5.Mos 14 3-21).
Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.
Dyret skal ikke utsettes for unødig smerte. Derfor må slaktekniven være skarp, og slakteren bør være kvalifisert.
Slakteren bør være muslim. Men Koranen tillater også kjøtt av dyr som er slaktet av «skriftfolkene» ahl ol-kitab, det vil si jøder og kristne.
Slaktingen bør skje i Guds navn, ved at slakteren sier «bi-smi llah Allaho Akbar» (i Allahs navn Gud er større). Dette er ikke et absolutt krav.
Dyret bør legges med hodet mot Mekka (qibla). Dette er ikke et absolutt krav.
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Halal

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Jeg har enda til gode å se noen som velger flyselskap basert på maten som serveres ombord, kanskje med unntak av folk som vasser i penger og flyr første klasse interkontinentalt. Det er stort sett pris, avgangstider og rutenett som avjør, ikke hva du får på tallerkenen ombord. Det er som regel en trist affære uansett, halal eller ikke.
Ojoj, her må det voksenopplæring til :)

Flymat, flyseter, flytyper, flyplasser (lounger) er alle viktig for svært mange reisende. Kundeavtaler og bonuskort er nok de største "konkurrentene" i så måte, men mange skyr selskap X pga elendig mat eller seter.
Så mye betyr det at det er egne nettsider:
www.airlinemeals.net
www.seatguru.com
www.prioritypass.com

Eksempel på matservering Norwegian:

Eksempel på matservering Cathay Pacific:

:) :) :)

Flymat er ikke en trist affære - jo forresten det er det jo - når du velger feil flyselskap :)

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Flymat, flyseter, flytyper, flyplasser (lounger) er alle viktig for svært mange reisende. Kundeavtaler og bonuskort er nok de største "konkurrentene" i så måte, men mange skyr selskap X pga elendig mat eller seter.
Så mye betyr det at det er egne nettsider:
www.airlinemeals.net
www.seatguru.com
www.prioritypass.com
Klar over det, men flyseter, flytyper, flyplasser (lounger) har ingen ting med halal eller ikke å gjøre. Egentlig ikke flymat heller, siden det ikke er slik at halalmat trenger å smake annerledes enn hva de uansett ville ha servert. Det er kun et problem for den presumtivt miminale delen av befolkningen som bryr seg om at kjøttet er slaktet på en bestemt måte. Jeg håper det er ganske få.

Selv var jeg glad i lille Corsair da jeg bodde i Svetis. God mat, ordnetlig vin servert fra flaske i et ordentlig vinglass. Sveitsisk sjokolade. Alt på økonomiklasse og svært gunstige studentpriser.

Fra det jeg har flydd, så er mat stort sett spiselig på interkontinentale flyvninger, ellers pleier jeg å stå over, i alle fall på økonomiklasse.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
orso skrev:
Litt info om halal som slaketemetode:

For at kjøtt skal være tillatt å spise, bør en rekke betingelser være oppfylt. Noen av disse er absolutte krav, mens andre er mer å betrakte som anbefalinger.
For det første må dyret i seg selv være tillatt å spise. Av kjøtt som ikke er tillatt å spise (haram) er svinekjøtt det viktigste og det som håndheves strengest. Men forbudene omfatter også firbente dyr som spiser andre firbente dyr (f.eks. tiger, rødrev, ulv), mens dyr som brukes til transport bør helst ikke spises og bli kalt for "makrouh" (som f.eks. kamel og hest), og dyr som slikker i seg vann (kattedyr, hunder) er også haram. Reglene om tillatte og forbudte dyr samsvarer i stor grad med budene om rene og urene dyr i Det gamle testamente (3.Mos 11 og 5.Mos 14 3-21).
Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.
Dyret skal ikke utsettes for unødig smerte. Derfor må slaktekniven være skarp, og slakteren bør være kvalifisert.
Slakteren bør være muslim. Men Koranen tillater også kjøtt av dyr som er slaktet av «skriftfolkene» ahl ol-kitab, det vil si jøder og kristne.
Slaktingen bør skje i Guds navn, ved at slakteren sier «bi-smi llah Allaho Akbar» (i Allahs navn Gud er større). Dette er ikke et absolutt krav.
Dyret bør legges med hodet mot Mekka (qibla). Dette er ikke et absolutt krav.
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Halal
Muslimer slipper altså å svelge kameler.
Interessant at dyret må være levende før det slaktes.

N

nb

Gjest
Siden det snakkes om forbrukermakt her, så er det kanskje akkurat det vi ser: Jeg tipper at pengesterke businessreisende fra Midt-Østen er et svært lukrativt marked for flyselskap og at det er en av grunnene til at GateGourmet vurderer å satse mer på halalmat.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
De kjenner nok ikke til at snikislamisering er et tema i lille Norge...

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.485
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
At ikke-troende blir påtvunget en religiøs anordning er vel et klart brudd på religionsfriheten, er det ikke?

S

Supertramp

Gjest

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
coolbiz skrev:
At ikke-troende blir påtvunget en religiøs anordning er vel et klart brudd på religionsfriheten, er det ikke?
Selvfølgelig er det det. Naturligvis kan man hevde at det er frivillig, både å reise med SAS, og å spise ombord, men vi blir altså fratatt et valg vi ellers ville hatt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Supertramp skrev:
coolbiz skrev:
På hvilken måte vil det være skadelig for deg å spise kjøtt tilberedt på halal vis?

Hvis du fikk det servert uten å vite om tilberedingsmåten, så tror jeg neppe du ville lagt merke til det....
Hva med å snu på spørsmålsstillingen for en gangs skyld? På hvilken måte er det skadelig for en muslim å spise mat som ikke er halalslaktet?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.485
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Supertramp skrev:
På hvilken måte vil det være skadelig for deg å spise kjøtt tilberedt på halal vis?

Hvis du fikk det servert uten å vite om tilberedingsmåten, så tror jeg neppe du ville lagt merke til det....
På hvilken måte vil det være skadelig for muslimer å spise ikke-halal mat? Hvis de fikk det servert uten å vite om tilberedingsmåten, så tror jeg neppe de ville lagt merke til det....

Kjøtt fra dyr som er slaktet på en unødvendig smertefull måte er ..ehh.. haram for meg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Bør ikke de som lager denne forferdelige flymaten ta hensyn til vegetarianerne også?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
coolbiz skrev:
Supertramp skrev:

På hvilken måte vil det være skadelig for muslimer å spise ikke-halal mat? Hvis de fikk det servert uten å vite om tilberedingsmåten, så tror jeg neppe de ville lagt merke til det....

Kjøtt fra dyr som er slaktet på en unødvendig smertefull måte er ..ehh.. haram for meg.
Slo deg med 10 sekunder. ;D

N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Selvfølgelig er det det. Naturligvis kan man hevde at det er frivillig, både å reise med SAS, og å spise ombord, men vi blir altså fratatt et valg vi ellers ville hatt.
Du har ikke noe valg eller noen rett til å ta et valg - utover å velge mellom det svært begrensede utvalget mat som er tilgjengelig i luften, om flyselskapet i det hele har mattilbud. Om du på død og liv må spise noe som ikke er halal, spis fisk eller grønnsaker eller brød.

Intet flyselskap har noen forpliktelse til å gi deg et tilbud om mat som oppfyller dine ikke-religiøse behov like lite som de har en forpliktelse til å oppfylle andres religiøse behov. De sistnenvte behovene oppfyller de sannsynligvis fordi det mener at det lønner seg, mener de at det lønner seg å tilby spesifikt ikke-halal mat (helst gris da regner jeg med) så vil de sikkert gjøre det også.

S

Slubbert

Gjest
coolbiz skrev:
Selvsagt, og det ville følgelig vært fullstendig uholdbart med lover eller politisk innblanding i forhold som dette.

S

Supertramp

Gjest
oddgeir skrev:
coolbiz skrev:
Om du flyr økonomiklasse på SAS Norge/Norden/Europa så kjøper du maten og velger selv fra en meny - ditt valg.
Om du flyr økonomiklasse på en av deres (få) langruter, så får du som regel valg mellom 2 hovedretter til middag - ditt valg

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Om-bord/USA-Asia/

I tillegg tilbyr SAS svært mange spesialmåltider (inkl. halal) - igjen ditt valg.
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Spesielle-behov/Spesialmaltider/

(Economy Extra anser jeg mer som business enn økonomi og det har jeg derfor ikke kommentert her).

De aller fleste nettverksselskaper (BA, Lufthansa, KLM, Air France, SAS, Thai osv osv) tilbyr spesialmat til både ikke-troende og troende, ikke kjøttetende og kjøttetende, ikke rekefiskere og rekefiskere.
Men det er opp til DEG som reisende å sørge for at dette blir bestilt. Det er litt vanskelig for flyselskap og reisebyrå å lukte at du er allergisk mot mongolsk indrefilet (men de fleste reisebyråer kan lagre denne, for deg, viktige informasjonen om deg i sine profilsystemer - så slipper du å tenke mer over det)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
coolbiz skrev:
Hvilket valg, om jeg tør spørre? Valget har alltid stått mellom tørr kylling, eller rett og slett enda tørrere fisk. Måten det er slaktet på har vel ingenting med saken å gjøre. Jeg har selv slaktet halal, og mener at kjøttet smaker bedre da.

Det er totalt sprengt og å henge seg opp i dette. Det gir bare mer penger i kassen til SAS, uten at noen blir skadelidende. Eller mener du at vi her har et gourmet-tilbud som blir rasert? Enhver med smaksløker vet at skikkelig halal smaker bedre. Jeg er ingen bonde, men har likevel slaktet på begge måter. Uten en muslim i overskuelig nærhet, så kjøttet ble ikke velsignet som halal. Og det er ingen tvil om at halal smaker bedre enn det motsatte, spør du meg. Det gjelder riktignok sau og geit, ikke storfe. Slikt har jeg aldri slaktet.

At dette er et tema er bare nok et bevis på hvor anale og selvopptatte innvandringsmotstanderne er. De reagerer i affekt hele tiden, selv når det egentlig ikke er noe å protestere på. Faen for en idiotdebatt...!

Edit: Jeg glemte å innrømme at jeg er et grusomt menneske, som plager dyr når jeg slakter dem. I motsetning til norske sauebønder som bare lar dem leve i dødsangsten litt lenger. De er snille, de. ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Muslimer slipper altså å svelge kameler.
Interessant at dyret må være levende før det slaktes.
I Norge brukes det bedøvelse og da skulle det ikke ha noe å si, men kan aldri tenke meg at det brukes bedøvelse i alle muslimske land. Dyreplageri med andre ord.

Vanskelig dette for flyselskapene. Det begynner å bli mange muslimer i vestlige land og det er naturlig at man legger til rette for de når man ønsker å tjene penger. På en annen side er det en trist utvikling at vi bøyer for muslimene sine skikker. Jeg er av den oppfatning at de skal følge våre normer hvis de skal reise og bo her. Kommer vel litt ann på det er snakk om, men eksemplet med kravet/ønske om bruk av slør i politiet er noe man aldri bør bøye av for. Tilsløringen er sympol på deres kvinnesyn som er undertrykkende imo.

S

Supertramp

Gjest
coolbiz skrev:
Supertramp skrev:

Da synes jeg du skal lese deg litt opp på den religionen og den kulturen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
baluba skrev:
oddgeir skrev:
coolbiz skrev:
Hvilket valg, om jeg tør spørre? Valget har alltid stått mellom tørr kylling, eller rett og slett enda tørrere fisk. Måten det er slaktet på har vel ingenting med saken å gjøre. Jeg har selv slaktet halal, og mener at kjøttet smaker bedre da.

Det er totalt sprengt og å henge seg opp i dette. Det gir bare mer penger i kassen til SAS, uten at noen blir skadelidende. Eller mener du at vi her har et gourmet-tilbud som blir rasert? Enhver med smaksløker vet at skikkelig halal smaker bedre. Jeg er ingen bonde, men har likevel slaktet på begge måter. Uten en muslim i overskuelig nærhet, så kjøttet ble ikke velsignet som halal. Og det er ingen tvil om at halal smaker bedre enn det motsatte, spør du meg. Det gjelder riktignok sau og geit, ikke storfe. Slikt har jeg aldri slaktet.

At dette er et tema er bare nok et bevis på hvor anale og selvopptatte innvandringsmotstanderne er. De reagerer i affekt hele tiden, selv når det egentlig ikke er noe å protestere på. Faen for en idiotdebatt...!

Edit: Jeg glemte å innrømme at jeg er et grusomt menneske, som plager dyr når jeg slakter dem. I motsetning til norske sauebønder som bare lar dem leve i dødsangsten litt lenger. De er snille, de. ;D
Hva er galt med å være litt anal innimellom?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Supertramp skrev:
oddgeir skrev:
coolbiz skrev:
Om du flyr økonomiklasse på SAS Norge/Norden/Europa så kjøper du maten og velger selv fra en meny - ditt valg.
Om du flyr økonomiklasse på en av deres (få) langruter, så får du som regel valg mellom 2 hovedretter til middag - ditt valg

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Om-bord/USA-Asia/
Nettopp. Så lenge jeg har valget, har jeg ingen problemer med det.

Men om jeg kun kan velge halal-mat jeg provosert.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
baluba skrev:
oddgeir skrev:
coolbiz skrev:

Hva er galt med å være litt anal innimellom?
Egentlig ingenting, sålenge det er innimellom. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slubbert skrev:
orso skrev:
Jeg er av den oppfatning at de skal følge våre normer hvis de skal reise og bo her.
Markedet har ikke normer.
Markedet, i betydningen konsumenten, kan ha mange ulike preferanser, blant annet ønsket om ikke å spise halal.

Spør Gilde, som opplevde storm fra kundene da de annonserte at de skulle lage halal-pizza.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Slubbert skrev:
orso skrev:
Jeg er av den oppfatning at de skal følge våre normer hvis de skal reise og bo her.
Markedet, i betydningen konsumenten, kan ha mange ulike preferanser, blant annet ønsket om ikke å spise halal.

Spør Gilde, som opplevde storm fra kundene da de annonserte at de skulle lage halal-pizza.
Selvfølgelig. For stupide rasister så er det en selvfølge at ingen andre enn dem skal få sine valg virkeliggjort. Alle andres skal helst forbys, i god nazi-tradisjon. Og Gnore er fullt av stupide idioter av det slaget.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Slubbert skrev:
orso skrev:
Nemlig. Dessuten er et verdt å merke seg at i det øyeblikket folk er om bord i et fly, så er ikke det nødvendigvis fordi de BOR her, men like gjerne fordi de reiser herfra. Så hvem er han derre orso som får for seg han har rett til å mene noe som helst om hva SAS vil servere sine passasjerer når de reiser herfra? Makan!

Honkey

S

Slubbert

Gjest
baluba skrev:
Slubbert skrev:
orso skrev:
Det er bemerkelsesverdig hvor kommunistiske høyrepopulister plutselig blir når det passer dem... ;)
Hvor skrev jeg at normer var bra? Normer = dogmer = tvangstrøyer, kardemommeloven er den eneste normen som trengs. Forøvrig tar jeg anstøtning av betegnelsen "populist", da 99% av befolkningen og 100% av politikerne later til å være uenige med meg i det aller meste.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
baluba skrev:
oddgeir skrev:
Slubbert skrev:
orso skrev:

Selvfølgelig. For stupide rasister så er det en selvfølge at ingen andre enn dem skal få sine valg virkeliggjort. Alle andres skal helst forbys, i god nazi-tradisjon. Og Gnore er fullt av stupide idioter av det slaget.
Så langt har debatten gått puyntelig for seg, uten noen former for ad hominem, Men du klarte ikke å holde deg lenger skjønner jeg?

Topp Bunn