Sarah Palin

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Kan jo virke som om dette er en noe spesiell dame ja, men det er vel ikke akkurat en nøytral fremstilling av henne som er kommet frem her så langt.

I følge wikipedia : “Fra 2003 til 2004 satt hun i et oppsiktsråd for olje- og gassfunn, men trakk seg i protest mot noen av sine republikanske partifellers embedsforsømmelser og korrupsjon.”

Det taler vel til hennes fordel at hun ikke godtar slikt i egne rekker.

”Hun nyter stor personlig popularitet i Alaska, med en personlig oppslutning ifølge meningsmålinger (2008) på over 8o prosent.”

Ellers er det jo interessant at hennes personlige religiøse syn er noe man drar frem i negative vendinger her, er det altså et problem at man er religiøs fundamentalist også nå? ::)
    Hun ønsker vel dødsstraff for homofile da, hun ønsker vel å steine kvinner som bedriver utuktige handlinger?
    Merkelig at hun ikke har sørget for å straffe sin usømmelige datter, hun er jo verken utstøtt av familien eller utsatt for represalier ser det ut til, hun er visst tilgitt og fremdeles akseptert i familien, hvordan kan dette henge sammen?

At hun vil følge NATOs vedtekter og tre støttende til om Georgia ( som evt. NATO-medlem) blir angrepet av Russland ser jeg da ikke på som noe som skal brukes mot henne, tvert imot, det er en trygghet for oss, om vi skulle bli utsatt for det samme, hvordan i alle dager kan dere mene at dette er noe som trekker ned?

Ellers har hun vært yrkesfisker, og driver med jakt…. og da trenger man gevær..

O

O J

Gjest
    KJ skrev:
    Greit nok, jeg «dyrker» homofobien min, men .... so f.... what!

mvh
    KJ
    Nei, nå var det ikke homofile mennesker jeg prøvde å kritisere.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.555
    Torget vurderinger
    18
    Det virker som mange baserer seg på VG og Dagbladet når de uttaler seg om amerikansk politikk og da bør man være klar over at det er tabloid versjonen man får servert.
    McCain-Palin platformen er langt mer liberal enn Bush-Cheney. Palin ble valgt nettopp fordi McCain hadde lite støtte fra den konservative siden av den republikanske partiet. Hvis McCain blir valgt så tror jeg at han blir den mest liberale republikanske presidenten gjennom tidene. Når det gjelder denne ekstreme frykten for den konservative kristne basen av amerikanske velgere så mener jeg den er sterkt overdrevet i norke media. Bush er den klart mest kristen-konservativ vennlige presidenten USA har hatt men jeg kan ikke se at dette har ført til en oppblomstring av kristen fundamentalisme i USA.

G

Gjestemedlem

Gjest
    HC skrev:
    Det virker som mange baserer seg på VG og Dagbladet når de uttaler seg om amerikansk politikk og da bør man være klar over at det er tabloid versjonen man får servert.
    McCain-Palin platformen er langt mer liberal enn Bush-Cheney. Palin ble valgt nettopp fordi McCain hadde lite støtte fra den konservative siden av den republikanske partiet. Hvis McCain blir valgt så tror jeg at han blir den mest liberale republikanske presidenten gjennom tidene. Når det gjelder denne ekstreme frykten for den konservative kristne basen av amerikanske velgere så mener jeg den er sterkt overdrevet i norke media. Bush er den klart mest kristen-konservativ vennlige presidenten USA har hatt men jeg kan ikke se at dette har ført til en oppblomstring av kristen fundamentalisme i USA.
    Det er jo en reell mulighet for at Mccain dør av alderdom før hans periode er over. Bare se på Sovjets Andropov, Chernenko etc. Og da er vil Fru Palin overta som "leader of the free world". Det er skummelt å tenke på. Dama er knapt nok kvalifisert til å være leder i sin lokale speiderkrets. Hva skjer når hun blir kastet til ulvene på den internasjonale arena og det blir åpenlyst for alle at vi her snakker om en leder som knapt nok vet hvor Europa ligger på et kart uten store bokstaver, og som får Bush jr til å ftremto som en statsmann. At hun i tillegg viser så manglende dømmekraft i elementær naturfag at hun står frem som kreasjonist viser hvor enkelt dette mennesket er skrudd sammen. Grei nok at hun er hentet får å lokke litt stemmekveg, men hva hvis denne fjasetanten ender opp som president. Det er skummelt å tenke på det.

K

KindOfBlue

Gjest
    Komponenten skrev:
    Kan jo virke som om dette er en noe spesiell dame ja, men det er vel ikke akkurat en nøytral fremstilling av henne som er kommet frem her så langt.

I følge wikipedia : “Fra 2003 til 2004 satt hun i et oppsiktsråd for olje- og gassfunn, men trakk seg i protest mot noen av sine republikanske partifellers embedsforsømmelser og korrupsjon.”

Det taler vel til hennes fordel at hun ikke godtar slikt i egne rekker.

”Hun nyter stor personlig popularitet i Alaska, med en personlig oppslutning ifølge meningsmålinger (2008) på over 8o prosent.”
    Det spørs hva du legger i ordet "nøytralt."

Forøvrig har det vært wikipedia-krig siden hun ble valgt av McCain, så muligens skal man basere sine vurderinger på hva pressen skriver. NYTimes vrenger henne ut og inn i dag, etter å ha snakket med 60 ulike personer i Alaska, inkl. en god del som er republikanere.

Det første du nevner, at hun "trakk seg i protest" var ren maktpolitikk, hun var ute etter å bli kvitt sittende republikanske representanter som stod i veien for henne, og brukte den anledningen dette bød på for å få dem ut av veien. Greit nok, politikk er makt, men det hun gjorde ble ansett som forræderi.

Ellers nevnte jeg vel at en sterk årsak til hennes popularitet var at hun økte "royalty" utbetalingen etter Alaskas olje- og gassvirksomhet til innbygerne. Alle får en sum i posten, hvert år, nå er denne nesten doblet.

Her har du NYTimes om emnet Palin - fem siders artikkel, som går i detalj, ingen overraskelser der for meg, men andre får noe å tenke på:
    http://www.nytimes.com/2008/09/14/us/politics/14palin.html?hp

WASILLA, Alaska — Gov. Sarah Palin lives by the maxim that all politics is local, not to mention personal.

So when there was a vacancy at the top of the State Division of Agriculture, she appointed a high school classmate, Franci Havemeister, to the $95,000-a-year directorship. A former real estate agent, Ms. Havemeister cited her childhood love of cows as a qualification for running the roughly $2 million agency.

Ms. Havemeister was one of at least five schoolmates Ms. Palin hired, often at salaries far exceeding their private sector wages.

When Ms. Palin had to cut her first state budget, she avoided the legion of frustrated legislators and mayors. Instead, she huddled with her budget director and her husband, Todd, an oil field worker who is not a state employee, and vetoed millions of dollars of legislative projects.

And four months ago, a Wasilla blogger, Sherry Whitstine, who chronicles the governor’s career with an astringent eye, answered her phone to hear an assistant to the governor on the line, she said.

“You should be ashamed!” Ivy Frye, the assistant, told her. “Stop blogging. Stop blogging right now!”

Washinton Post tar også for seg løgnersken fra Alaska:
    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/09/13/AR2008091302596.html?hpid=topnews.

Når hun er i Alaska, tør hun ikke lyve om ting hun lyver om i resten av USA.
    http://www.talkingpointsmemo.com/

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Det er skummelt å tenke på det.
    Verre enn en herværende kulturminister? (Beklager, kunne ikke dy meg....) ;D

DETTE er en viktig sak, og ikke helt uenig i dine betenkeligheter.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Gjestemedlem skrev:
    HC skrev:
    Det er jo en reell mulighet for at Mccain dør av alderdom før hans periode er over. Bare se på Sovjets Andropov, Chernenko etc. Og da er vil Fru Palin overta som "leader of the free world". Det er skummelt å tenke på. Dama er knapt nok kvalifisert til å være leder i sin lokale speiderkrets. Hva skjer når hun blir kastet til ulvene på den internasjonale arena og det blir åpenlyst for alle at vi her snakker om en leder som knapt nok vet hvor Europa ligger på et kart uten store bokstaver, og som får Bush jr til å ftremto som en statsmann. At hun i tillegg viser så manglende dømmekraft i elementær naturfag at hun står frem som kreasjonist viser hvor enkelt dette mennesket er skrudd sammen. Grei nok at hun er hentet får å lokke litt stemmekveg, men hva hvis denne fjasetanten ender opp som president. Det er skummelt å tenke på det.
    Tja,...kanskje en sosialistisk byråkrat vil være mye bedre kvalifisert. En som har vært karierepolitiker siden ungdom dager. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    zed skrev:
    Tja,...kanskje en sosialistisk byråkrat vil være mye bedre kvalifisert. En som har vært karierepolitiker siden ungdom dager. ::)
    Noen av dem ville utvilsomt være det. Å være en enkel kristenkonservativ tante er ikke kvaifiskasjoner nok til å bli president, selv om hun er aldri så lite sosialsitisk. Det står jammen dårlig til i den konservative leiren når det beste de kan skrangle sammen er disse to. Denne dama minner meg mest om en småkorrupt versjon av Anita Apelthun Sæle. :-\

K

KindOfBlue

Gjest
    Ja, man vet ikke hvor man skal begynne.

I intervjuet med ABC oppga hun plutselig Canada og Mexico som andre land hun hadde vært i. Dette er jo greit nok, men også umulig å verifisere, siden passplikt mellom USA og disse landene først ble innført i fjor.

Men muligens skjedde dette mens hun studerte? Hun var innom fem forskjellige colleges på seks år, så litt bereist er hun jo.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    11
    Tenker USA kommer til å klare seg bra uten hjelp fra eksperter i lille Norge. ;)
    Og enkelte i utlandet lurer på hva vi nordmenn egentlig jobber med ? ::) ,jo vi løser verdensproblem selvfølgelig,flytter papir i det offentlige, og passer på andre som gidder gjør noe :D
    Vi får heller konsentrere oss om hva vi kan utrette selv,og kanskje sørge for at dagens regjering,en gjeng antireligiøse lysbærere,får sitte en periode til.Det hadde vert interesant og sett hvor Norge befannt seg i 2013 da......

K

KindOfBlue

Gjest
    Morsom artikkel i denne ukens Morgenbladet om dette, Rune -- samt en kronikk i gårsdagens Dagbladet om samme tema.
    Lille Norge med svar på alle andres problemer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Vi får heller konsentrere oss om hva vi kan utrette selv,og kanskje sørge for at dagens regjering,en gjeng antireligiøse lysbærere,får sitte en periode til.Det hadde vert interesant og sett hvor Norge befannt seg i 2013 da......
    Da hadde vi nok fortsatt samme vei som vi har gjort siden utpå 70-tallet uten de helt store forandringene. De religøse mørkemenns tidsalder ble vel forlatt en gang å 60 tallet da Bjørneboe og Mykle dokumentete tingenes tilstand. Frigjøringen er kommet for langt til at man kan lenke befolkningen tilbake i kristendom og annen styggedom.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.080
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Denne dama minner meg mest om en småkorrupt versjon av Anita Apelthun Sæle. :-\
    Og det jævlige er at begge damene antakelig ville være smigret over sammenligningen. :eek:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    Tenker USA kommer til å klare seg bra uten hjelp fra eksperter i lille Norge. ;)
    Og enkelte i utlandet lurer på hva vi nordmenn egentlig jobber med ? ::) ,jo vi løser verdensproblem selvfølgelig,flytter papir i det offentlige, og passer på andre som gidder gjør noe :D
    Ja oss antireliøse, late papirflyttere som har klart å skape ett av verdens beste land å leve i, og det 10. beste land å starte ny virksomhet i:

http://e24.no/naeringsliv/article2652757.ece

har mye å svare for.

Kom ned på jorda folkens!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.080
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    Rune.
    Det er greit, faktisk veldig fint at du har dn tro. Men jeg mener på prinsippielt grunnlag at det er en privatsak som ikke angår det offentlige Norge. Her inne kan du så gjerne få lov til å flagge det, men om du skulle delta i regjering så jeg helst at du holdt kjeft om din personlige tro!

De som styrer et land skal faktisk styre på vegne av alle, både de som stemte på dem og de som ikke stemte på dem og ikke bare for og med de som er medlemmer i samme menighet. Det gjelder uavhengig om du er kristen og ber aftenbønn og bordbønn, eller om du er muslim og stikker stumpen i været fem ganger om dagen med nesen vendt mot Mekka!

En sekulær stat er den beste garanti for frihet for alle, og ikke bare for "medlemmer"! Se det som skjer i Tyrkia, der hæren har gjort det ganske klart at forsøk på gjøre den sekulære staten om til en muslimsk stat ikke vil bli tolerert. Person ville jeg faktisk ha funnet det litt beroligende om hærsjefen i USA også hadde gjort det like klart at forsøk på innføre kristent mørkemannstyre ikke ville blitt tolerert!

Utviklingen i USA på dette feltet har ikke den ønskede retning om noen spør meg. Personer som er under påvirkning av alkohol, narkotika eller tvilsom religion burde ikke ha lov til å kjøre bil, langt mindre styre land med atomvåpen!

Selv om jeg fronter slike meninger betyr faktisk ikke det at jeg er antireligiøs eller antikrist, men min tro er min egen, og INGEN, ikke du, ikke Høvdingen på HFS, ikke kirkeministeren, ikke statsministeren og heller ikke kongen har noe som helst med hva jeg tror på! På samme måte burde religionen være av null interesse i forhold til hvem som velges til politiske verv. En politiker som finner det nødvendig å fronte en spesiell religiøs retning vil ALDRI få min stemme!

Edit:
    Sarah Palin er en slik "politiker" som jeg ikke ville ha stemt på, selv om jeg nok i USA ville ha vært republikaner.

Men når det gjelder henne er det god nok grunn til ikke å stemme på henne at hun drar med seg blånerte guns til poolen! Hadde hun i hjertet sitt vært NRA ville hun ha kjøpt stainless steel!! Dama er en bløff!

ronnytt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Antall liker
    0
    At forsvarsledelsen i Tyrkia oppgir at de ikke tolerer omgjøring av den sekulære staten om til en muslimsk stat, må du nok i beste fall se på som en falsk trygghet. Islamistene er på fremmarsj i Tyrkia som i resten av den muslimske verden - og det er stor fare for at det vil skje utskiftninger innad i hæren over tid som gjør at nåværende standpunkt blir en saga blott..

Når det gjelder Palin, så har jeg liten sans for damen av flere årsaker - men det blir for dumt å kverulere rundt hvor mange land hun har vært i. Akkurat det har ingen betydning for hvordan hun vil kunne fungere. Du kan lære vel så mye ved å se på tv og lese bøker, som ved å reise. Særlig slik de fleste reiser, som kun gir et overfladisk blikk på deler av det samfunnet en besøker ::).

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    11
    erato skrev:
    Ja oss antireliøse, late papirflyttere som har klart å skape ett av verdens beste land å leve i, og det 10. beste land å starte ny virksomhet i:

har mye å svare for.

Da regner jeg med du har vert med å starte/drive en bedrift i Norge nylig ?
    Hovedgrunnen til at julene fortsatt går fort rundt i Norge idag er pga oljen,og også all den dyktige arbeidskraften vi har fått inn fra utlandet som tar drittjobbene vi nordmenn ikke gidder å gjøre.Det blir flere som kommer til å få bena ned på jorden etterhvert og jeg tror vi allerede får se konturene nå mot slutten av året og til neste år.Får vi samme regjering som i dag til 2013 tror jeg det blir ekstra interesant.
    Men vi har da oljen en stund til....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.693
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    erato skrev:

har mye å svare for.

Da regner jeg med du har vert med å starte/drive en bedrift i Norge nylig ?
    Ja. Jeg er daglig leder i en som er yngre enn 3 år og som jeg selv har startet.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    11
    erato skrev:
    Ja. Jeg er daglig leder i en som er yngre enn 3 år og som jeg selv har startet.
    Flott,hva slags bedrift er det?
    Jeg også er daglig leder i en bedrift som er ca 3 år gammel,fiskeri.
    Selv mener jeg kostnadsnivået i Norge er urealistisk høyt,men det går da rundt enda.Prøver å la vere og syte ::) ;) ,man må bare prøve å gjøre det beste ut av det innenfor de rammer man har.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Det er meget vanskelig for små bedrifter å tjenne en eneste krone idag dersom man er utsatt for konkuranse. Men det som er merkelig er at en del priviligeres med statlige supsidier men den andre delen utsettes brutalt til konkuranse til og med på verdens basis. Er det rettferdig?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.203
    zed skrev:
    Det er meget vanskelig for små bedrifter å tjenne en eneste krone idag dersom man er utsatt for konkuranse. Men det som er merkelig er at en del priviligeres med statlige supsidier men den andre delen utsettes brutalt til konkuranse til og med på verdens basis. Er det rettferdig?
    Du vil altså ha proteksjonisme istedet for fri konkurranse ? Eller har jeg forstått deg feil ?

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    nei,....ønsker ikke noen som helst form for proteksjonisme. Det er noe som,....som,.....femini, ja, femini ::)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.080
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    Selv mener jeg kostnadsnivået i Norge er urealistisk høyt,men det går da rundt enda.Prøver å la vere og syte ::) ;)

Ja alt hadde nok vært bedre om vi kunne ha betalt EU tilpasset minstelønn på ca 60,- pr time. Da kunne jo du som bedriftseier blitt rik!!

Kostnadsnivået i Norge er verken urealistisk eller realistisk høyt. Kostnadsnivået er det det er!

På samme måte som fartsgrensene er slik de er. Hadde jeg ustraffet kunnet kjøre i 160 kmt ville jeg bare brukt halvparten av den tiden som går med i dag på å kjøre hjemefra og til jobb. Nå kan jeg ikke det og må i grunnen bare forholde meg til det. ( Det finnes en relevant sammenheng her. ;) )

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Jo,..hadde vi hatt motorveier kunne du kjørt 160 km/t men, vi har det vi har, nemlig gigantisk byråkrati. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    zed skrev:
    Jo,..hadde vi hatt motorveier kunne du kjørt 160 km/t men, vi har det vi har, nemlig gigantisk byråkrati. ::)
    Et velfungerende byråkrati sikrer god administrasjon og forvaltning for innbyggere i kommunene, det motvirker korrupsjon og det sikrer at vi har noenlunde like regler rundt om i landet. Byråkrati er slett ikke noe negativt i seg selv. Selv om det kan virke litt irriterende at man som næringsdrivende må rette seg etter lover og regler og ikke bare kan ta seg til rette som det passer får man bare leve med. Dette sikrer andre personer mot selvtekt og småkonger.

Forøvrig tror jeg det hadde vært en opplevelse å ha hatt noen runder med virkelig tungrodd byråkrati som man finner i mange land. Det man ikke bare kan sende inn en søknad og la saken gå sin gang, men der man selv må gå rundturer på kontorer for å få stempler, betale avgifter, underskrifter, andre underskrifter som kontrollerere at den forige er riktig skrevet osv. Alt med tilhørende lange køer for hvert ledd, samt egenrådige behandlere etc.

Nei alt i alt har vi en velsmurt og velfungerende byråkrati i Norge som vi bør være stolt av. Er man misfornøyd med lover, regler og prosedyrer er det politikerne er rett skyteskive.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    11
    Spiralis skrev:
    Ja alt hadde nok vært bedre om vi kunne ha betalt EU tilpasset minstelønn på ca 60,- pr time. Da kunne jo du som bedriftseier blitt rik!!

Kostnadsnivået i Norge er verken urealistisk eller realistisk høyt. Kostnadsnivået er det det er!
    Ja selvsagt er kostnadsnivået det det er,men likevel kan man mene det er for høyt.
    Hva er poenget med å drive en bedrift viss man ikke skal ha noe igjen for det? Er du misunnelig på de som blir rike?
    Personlig hadde jeg vert veldig mye rikere på kronasjer viss vi ikke startet opp den bedriften vi gjorde.

Når jeg snakker om kostnadsnivået så mener jeg først og fremst levekostnadene til ola nordmann,de må ned først,deretter kan lønningene følge etter,men det er vel tvilsomt om noen hadde gått med på det ::) ;D
    Vi hadde nylig maskinhavari på hovedmaskinen ombord,og dansken fra Alpha som hadde hovedoppsynet med sammensetningen hadde over 1000,- i ordiner timelønn,ca 1.600,- ved overtid.
    Vi fekk en regning på nermere en halv million for denne service mannen for vel 3 ukers arbeid.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Vi hadde nylig maskinhavari på hovedmaskinen ombord,og dansken fra Alpha som hadde hovedoppsynet med sammensetningen hadde over 1000,- i ordiner timelønn,ca 1.600,- ved overtid.
    Vi fekk en regning på nermere en halv million for denne service mannen for vel 3 ukers arbeid.
    Hvis noen må reise til et annet land for å utføre et konsulentarbeid er vel ikke dette helt urimelig for spesialister. Prøv å få en advokat til å sende en email for deg. Det koster garantert minst 3000kr bare for å få dem til å slå på PCen sin.

Men Rune... du kunne jo bare leid inn en polakk til 60kr timen i stedet da... og håpet på det beste. :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    11
    hoho,jo vi får satse på det neste gang Gjestemedlem ;)

Hvor skal pengene i bunn til å betale den advokaten komme fra? Hvor kommer penger fra,er det bare noe noen tullinger trykker opp i ny og ne?

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Gjestemedlem skrev:
    zed skrev:
    Et velfungerende byråkrati sikrer god administrasjon og forvaltning for innbyggere i kommunene, det motvirker korrupsjon og det sikrer at vi har noenlunde like regler rundt om i landet. Byråkrati er slett ikke noe negativt i seg selv. Selv om det kan virke litt irriterende at man som næringsdrivende må rette seg etter lover og regler og ikke bare kan ta seg til rette som det passer får man bare leve med. Dette sikrer andre personer mot selvtekt og småkonger.

Forøvrig tror jeg det hadde vært en opplevelse å ha hatt noen runder med virkelig tungrodd byråkrati som man finner i mange land. Det man ikke bare kan sende inn en søknad og la saken gå sin gang, men der man selv må gå rundturer på kontorer for å få stempler, betale avgifter, underskrifter, andre underskrifter som kontrollerere at den forige er riktig skrevet osv. Alt med tilhørende lange køer for hvert ledd, samt egenrådige behandlere etc.

Nei alt i alt har vi en velsmurt og velfungerende byråkrati i Norge som vi bør være stolt av. Er man misfornøyd med lover, regler og prosedyrer er det politikerne er rett skyteskive.
    Det er ikke noen tvill at våres byråkrati fungerer godt, nei. Men, det er størrelse som jeg klager på. Den er rett og slett gigantisk,....og kostbart.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.529
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde denne tråden skulle handle om guvernøren i Alaskas egnethet som verdensleder?

G

Gjestemedlem

Gjest
    zed skrev:
    Det er ikke noen tvill at våres byråkrati fungerer godt, nei. Men, det er størrelse som jeg klager på. Den er rett og slett gigantisk,....og kostbart.
    Det gjøre ganske mye for å effektivisere byråkratiet i Norge. De har kommet ganske langt med å gjøre tjenester og søknadsprosesser og slikt tilgjengelig på internett i stedet for å kreve personlig fremmøte. Slik digitalisering vil også føre til en bedre utnyttelse av arbeidskraften eller frigjøre mye av denne til annet bruk. Så jeg deler ikke helt inntrykket ditt om at det hele bare er gedigent og meningsløst. Men det er jo heller ikke noe poeng i seg selv at det skal beskjeftige mest mulig folk heller. Men det er jo også viktig at det er nok folk slik at ikke saksbehandlingstidene blir lange og fører til ergrelse og forsinkelser for publikum og næringsdrivende.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg trodde denne tråden skulle handle om guvernøren i Alaskas egnethet som verdensleder?
    Å trodde dette var avklart allerede. Hun egner seg ikke.

Så da er det vel rom for litt digresjoner? :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.529
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig.

Klarer nok ikke å henge med når off topic går off topic. Det blir waaay off topic, lizzom.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Ok da.....go Sarah, go, go.... ;D.....nei, det er ikke sånnt at jeg støtter henne,nei. Hun er typisk eksemperl på en harry politiker, ;D men vi i Norge som har hatt mektige sosialistiske partier i regjeringa i veldig mange år, kanskje burdde prøve tenke litt annerledes,...... av og til ;D

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Her har jeg tydeligvis truffet mange ømme tær!

Foreløpig har ingen kunnet vise meg at hun ikke er fabelaktig, ikke jordnær, ikke uten snikk-snakk, ikke en solid representant for vanlige folk og at hun ikke er pen.

Obama kan muligens bli en grei nok president, spesielt når han skal bombe i Iran og Pakistan, noe han har planer om. Sarah Palin som visepresident vil med respekt å melde være mye tryggere enn Obama som president. For oss her i Noreg er det naturligvis kun det utenrikspolitiske å ta hensyn til.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Dårlig gjort at jeg ble slettet.

Enkelte utsagn er så hårete at de fortjener å bli qoutet, og stå der til spot og spe.
    Det som ble slettet kan signalisere mye om trådstarters grunnholdning. :p

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.635
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tatt bort de siste 5-6 innleggene. Det er greit at temaet sklir ut i digresjoner (dette er jo Off Topic hjørnet hvor takhøyden er stor), men drittkasting er ikke ok. BBking skal vel ha en del av skylda med en nokså unødvendig kommentar (som nå er fjernet), men de som svarer er jo ikke langt bedre.

Mvh
    Høvdingen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn