Sansui AU-919 service

Andreas1

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
20
Antall liker
14
Hei!

Har sett gjennom Sticky-tråd på toppen av forumet og googlet meg gul og blå.

Har noen her en direkte anbefaling til en reparatør som kan gå gjennom en Sansui AU-919?

Jeg har tidligere hatt den til en service hos en lokal "HiFi reparatør" men fikk den igjen med notis om at alt var fint, noe det ikke er. Det er balansepotmeter som skurrer +++

Har forstått såpass at jeg vet at det er en tung forsterker å fikse og jeg har ikke utømmelige midler så å sende den til hvem som helst og betale 1000,- timen som bruker 20 timer har jeg rett og slett ikke lyst til å bruke, selv om det er verdt det.

Det er black-flag kondensatorer og generelt mye deler som kan være litt vanskelige å få tak i.

Har vurdert å sende til England eller USA men det koster vel så mye i frakt at vinningen går opp i spinningen uansett.

Håper noen har gode råd! :)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Kan anbefale Pompel & Pilt. Da får du to reparatører; "-det er bedre med to reparatører enn ingen reparatører".
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Om det berre er skurring i potmeteret kan du freista å sprøyta inn litt GT-7, som du får kjøpt på Jernia. Eg kan ikkje garantera at det fjernar problemet, men det er verd eit forsøk.
 

Andreas1

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
20
Antall liker
14
Har prøvd elektrorens på potmetere ja, men det er nok mer enn det som må til dessverre.

Takk for svar så langt!
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det er pr definisjon stor forskjell på elektronikkrenst og elektrorens.

Elektrororens renser og beskytter men etterlater ofte en film. Anbefales ikke på annet en kontaktkoblinger.

Elektronikkrens skal rense og "fordampe" skit.

Aka CRC
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Det finnes mange typer Elektro og Elektronikk rens, med forskjellige bruksområder.
Så det er viktig å lese hva som står på bruksanvisningen til de før eventuel bruk.

Felles for de fleste som er tiltenkt elektronikk er at de er alkoholbasert og renser og fordamper,
og skal i prinsippet ikke etterlate noen produktrester.

Årsaken til støy på kontakter og potmeter er jo oksydering på overflatene som igjen skaper
dårlig forbindelse og derav støy når strøm og lyd går fra den ene overflaten og over til den andre.

Elektronikk rens løser opp oksyderingen og fordamper den bort.
Problemet er at dette er bare en midlertidig løsning, for oksyderingen vil starte å bygge seg opp igjen
når rensen er fordampet bort.

Den eneste rensen jeg har funnet som er en mere varig løsning er Deoxit D5.
Den inneholder 5% av et stoff som hindrer oksydasjon på overflatene.
Jeg renset bl.a skyvepotmetrene på et par Tandberg TA300-M for et drøyt år siden,
og disse er jo notoriske for støy ved bruk. Disse er faktisk helt støyfrie den dag i dag.
Det er ikke spesielt billig, ei heller lett å få tak i her til lands, men funker suverent.

Så min løsning har da blitt å bruke "billig" elektronikkrens til å grovrense med først,
og så påføre et tynnt lag med Deoxit D5 til slutt når oksyderingen er fjernet.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Det finnes mange typer Elektro og Elektronikk rens, med forskjellige bruksområder.
Så det er viktig å lese hva som står på bruksanvisningen til de før eventuel bruk.

Felles for de fleste som er tiltenkt elektronikk er at de er alkoholbasert og renser og fordamper,
og skal i prinsippet ikke etterlate noen produktrester.

Årsaken til støy på kontakter og potmeter er jo oksydering på overflatene som igjen skaper
dårlig forbindelse og derav støy når strøm og lyd går fra den ene overflaten og over til den andre.

Elektronikk rens løser opp oksyderingen og fordamper den bort.
Problemet er at dette er bare en midlertidig løsning, for oksyderingen vil starte å bygge seg opp igjen
når rensen er fordampet bort.

Den eneste rensen jeg har funnet som er en mere varig løsning er Deoxit D5.
Den inneholder 5% av et stoff som hindrer oksydasjon på overflatene.
Jeg renset bl.a skyvepotmetrene på et par Tandberg TA300-M for et drøyt år siden,
og disse er jo notoriske for støy ved bruk. Disse er faktisk helt støyfrie den dag i dag.
Det er ikke spesielt billig, ei heller lett å få tak i her til lands, men funker suverent.

Så min løsning har da blitt å bruke "billig" elektronikkrens til å grovrense med først,
og så påføre et tynnt lag med Deoxit D5 til slutt når oksyderingen er fjernet.
Hvor kjøper du DeoxIT D5?
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
Kan du bytte balanse pot meteret med et nytt et ? Hvis det er trangt bak der, prøve å finne et på samme størrelse. Elfa og Mouser har stort utvalg.
Hvis du ikke har behov for å justere balansen, er muligens det letteste og koble seg utenom
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
598
Antall liker
704
Sted
Bodø
Hvor kjøper du DeoxIT D5?
Har kjøpt fra USA via Ebay.
Ikke lett å finne noen der som vil sende de større sprayflaskene til Norge.
Søker du etter
Hosa Technology DeoxIT
eller bare Deoxit, så burde du finne noe.

Obs. Den finnes i primært 3 forskjellige varianter:
DeoxitD5 som er beregnet på brytere og velgere (mao. mekaniske kontakter)
FaderF5 som er beregnet på potmeter, både vri og skyve.
GoldG5 som er beregnet på gullbelagte kontakter.

Man finner de også i små flasker:
1613415588327.png

og sett med virkelig små flasker:
1613415643352.png

Holder lenge om man er forsiktig med bruken av de 😋
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1
Takk for svar! Etter litt googling i ettermiddag så kjøpte eg hos Deluxe Music i Oslo. De har kampanje nå med fri frakt

 
Ble medlem
25.11.2023
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Fredrikstad
Hei!

Har sett gjennom Sticky-tråd på toppen av forumet og googlet meg gul og blå.

Har noen her en direkte anbefaling til en reparatør som kan gå gjennom en Sansui AU-919?

Jeg har tidligere hatt den til en service hos en lokal "HiFi reparatør" men fikk den igjen med notis om at alt var fint, noe det ikke er. Det er balansepotmeter som skurrer +++

Har forstått såpass at jeg vet at det er en tung forsterker å fikse og jeg har ikke utømmelige midler så å sende den til hvem som helst og betale 1000,- timen som bruker 20 timer har jeg rett og slett ikke lyst til å bruke, selv om det er verdt det.

Det er black-flag kondensatorer og generelt mye deler som kan være litt vanskelige å få tak i.

Har vurdert å sende til England eller USA men det koster vel så mye i frakt at vinningen går opp i spinningen uansett.

Håper noen har gode råd! :)
Hei Andreas!
Fant du noe god løsning på rep av au 919? … jeg har to som trenger service selv ser du..
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har i hele mitt reparasjonsliv bare brukt de kjennte, som var laget til formålet: Contact-WL, Contact-60 og
Contact 61.
Har for noen år siden funnet én, som jeg måtte prøve. Viste seg, at WD-40 lager en til elektronikk-bruk:

206a3f38-5e1d-4b9c-b48a-aa0b26023ef9.jpg


Har ikke sett meg tilbake siden. Denne gjør det perfekt. (y)
 
Topp Bunn