Sand, vekt og volume.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvilken tetthet har tørr sand? (vekt per liter?)

Kan man gå ut i fra att sekket blåsesand er så tørr att det kan brukes til fylling av høyttalere?

Finnes det noen annen sand som kommer i småembalasje som er lett tilgjengelig?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sandblåser sand er helt supert. Veldig tungt ihvertfall og knusk tørrt.
Finnes også fugesand som fungerer.

Begge deler kommer i småemballasje.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Ser for meg at støtsand/fallsand bør virke bra (sand med lik kornstørrelse). Den absorberer støt bra, så kansje den absorberer vibrasjoner bra også
Vanlig sand har ofte stor variasjon på kornstørrelsene og pakker seg derfor lettere
Har ikke prøvd ut dette, så dette blir litt synsing rundt temaet ;D
 

dipoler

Medlem
Ble medlem
09.11.2004
Innlegg
36
Antall liker
0
Hei .

Mener å ha hørt at sand veier ca 1,5 kg pr liter .

MVH
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Når jeg kjøpte Skylan stands til mine Harbeth ble jeg anbefalt av produsent å fylle disse med kattesand.
Kjøpte dette selv på Europrice.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Byggevarebutikkene har sand i størrelse 0-1mm og 1-2,5mm. Disse kommer i 20 kilos sekker og koster rundt 50 kroner hvis jeg husker riktig. Jeg har prøvd begge typer men jeg vet ikke om den ene er bedre enn den andre. Men jeg vil tro at 0-1mm er best. Den støver littegrann dår du heller på. Jeg tror også det er ca. 1,5 til 1,7 kg pr liter.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Biltema selger sandblåsersand..
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
8x12_TOM skrev:
Ser for meg at støtsand/fallsand bør virke bra (sand med lik kornstørrelse). Den absorberer støt bra, så kansje den absorberer vibrasjoner bra også
Vanlig sand har ofte stor variasjon på kornstørrelsene og pakker seg derfor lettere
Har ikke prøvd ut dette, så dette blir litt synsing rundt temaet ;D
Det høres jo eigentleg fornuftig ut det. Då vil jo korna ligge å "gnisse" i større grad og dermed absorbere energien betre.
 
A

audiosan

Gjest
SannaX skrev:
Sting skrev:
Biltema selger sandblåsersand..
Jeg kjøpte den..virker bra. Koster 49 kr for en 25 kg sekk.
eeehhh. her e det nå som ikke stemme. den blåse sanda biltema har e 17Kg, ikke 25. og den koste 75Kr. ikke 49.
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
255
Antall liker
150
Sted
Tromsø
Iht teknisk regnetabell så er vanlig fjæresand 1450/1500 kg / m3 , vanlig sandblåsersand den mest brukte 2100 kg/ m3.

Har selv sandblåsersand i mine stands , funker bra det , bare en liten digresjon , husk på når du skal fylle opp foten/høytalerene osv. gjør dette på utsiden av huset evnt i garasjen og ikke i stua , kornene er skarpe og riper fort opp parketten mm. Bare en liten dyrekjøpt erfaring. ;D
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
audiosan skrev:
SannaX skrev:
Sting skrev:
Biltema selger sandblåsersand..
Jeg kjøpte den..virker bra. Koster 49 kr for en 25 kg sekk.
eeehhh. her e det nå som ikke stemme. den blåse sanda biltema har e 17Kg, ikke 25. og den koste 75Kr. ikke 49.
Da har du nok blitt snytt. Neida, da har de nok lagt på prisen antagelig. Jeg kjøpte i fjor og tok meg ikke bryet med å sjekke.
 
A

audiosan

Gjest
i fjor ja. hehe. jeg blir nok ikke snytt der nei. jeg jobber der. det er blitt ny leverandør på sanden etter den tid.
så nå er prisen 75.- for 17Kg. men det finns også en akvarie/fugesand som koster 55.- for 17Kg
 
Y

ymir

Gjest
hei
Grøfte grus =1,5T pr m3
Tøypesand = 1,7Tpr m3
Betong =2,3Tpr m3

Kattesand vil jeg tro er svært lett da den er nokså porøs for å absorbere mye fukt.
Har selv brukt Mangan fines. 5 Liter = ca.35Kg.
 
Topp Bunn