Sammenhengen mellom kredibilitet og pris på hifi-utstyr.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Litt avhengig av "storvolum" produksjon og småvolumproduksjon ...
men 15 % i deler er ikke uvanlig, igjen er det hele slik at det er UTROLIG hva man kan få utav 15% i deler/kostnaden
om produsenten har bra design, bra montører/prod.Teknikk osv...

En Toyota Corolla kosta 30 tusen i 2000 (ut døra fra fabrikk i Japan..) og hva det var fra Toyota...
I Norge kosta den vel ... 170 -200.000kr på den tiden...
Bare til sammenlikning...
Så hva den kosta Toyota i deler, det er jo nermest ett mysterium!!
Hva var /er hemmelgiheten? Jo: Montasjen!!

Ikke sant... den største tapspost for ALLE selskap, uansett hva de driver med er å finne å lære opp bra arbeidskraft.


mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
KJ skrev:
decibelius skrev:
Hvor mye har en produsent brukt i komponentkostnader (og kun det) på en forsterker som koster 100 laken tror/vet Dere?
Tsk tsk tsk ... tenk å stille slike ufine spørsmål ...

Helt hypotetisk dekomponering av 100 laken:
- 25 laken i mva
- 30 laken til forhandler (dekningsbidrag)
- 15 laken til produsent (dekningsbidrag)
- 1 laken i transport og ymse
- 29 laken til produksjon (mm)

La oss si at omkring halvparten av de 29 går til selve produksjonen, og da sitter man igjenn med omkring 15 laken i innsatsfaktorer til produksjonen (komponenter mm). For grovt dimensjonert forstekreri er kan jeg tenke meg at at halvparten eller mer av komponentkostnadene går til strømforsyning og kabinett (mm inkl kjølefinner). For enkelt småsignalustyr kan jeg forestille meg at mer enn halvparten går til kabinett (mm).

... (selv nøyer jeg med to sett i silke, + to sett til evt. gjester og ytterligere to sett i bomull som resvere).

mvh
KJ
Dette syns jeg hørtes meget velfundert ut.
Fraktbidraget tror jeg er vesentlig større, i alle fall til det norske markedet mtp oppnådd volum i denne prisklassen.
Fornuftig men ikke riktig ::)
20k i moms er riktig ;D resten kan høre greit ut ;)

Mvh.KW
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein spennande diskusjon. Det er mange døme på hifikomponentar som ikkje held mål, så vel som det motsette i alle prisklassar. Med auka pris må du få lov til å ha auka forventningar til det meste, ikkje berre godlyd, men at alle detaljar er på topp, at kundeoppfylginga er god. Ein platespelar til 300 000 skal i det minste gå rundt på skikkeleg måte, og høgtalarar i same prisklasse bør ikkje skurre...vi kjem inn i kvalitetsomgrepet sine mange irrgongar.

Kredibitet er eit vanskeleg tema saman med lyd/pris-perspektivet. Men det kan vere interessant å fordjupe seg litt i hifi-historie og produkta som hadde stor "kredibilitet" tidlegare. Du finn gjerne annan fokus enn i dag, men alltid ein eller annan form for kvalitet. (På www.audiophile.no har vi planar om å prøve ut eldre utstyr, så om nokon har ting dei meiner er spesielt interessant, ta kontakt).

Eg tykkjer kvalitetsomgrepet er vel så viktig å avklare som dette "kredibilitet". Kvalitet, slik eg ser det, er knytta til bruksverdien for eigaren og i kva grad han er fornøgd.
Kredibiltet har meir med status å gjere, tykkjer eg. Og det er mindre viktig (iallfall i mitt tilfelle)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Frekk skrev:
Jeg tror ikke man ville klart å selge det som er direkte dårlig til en fantasipris, men som i alle andre bransjer tror jeg kredibiliteten er enormt viktig. Jo høyere kredibilitet jo høyere pris kan man ta. Som på alle andre sosiale arenaer i samfunnet handler det hifi-bransjen også om status, og behovet for å skille seg ut fra andre. Hadden en forsterker i hundretusenkroners-klassen vært oppnåelig for alle ville kredibiliteten forsvinne. Selv om Sony, Denon og evt andre har gode produkter vil dens lette tilgjengelighet gi mindre kredibilitet.

Jeg sier ikke at det ikke er kvalitetsforskjeller, men jeg tror man også betaler for en tilegnet verdi.
Jeg tror ikke et firma som feks Mark Levinson (som må sies å ha høy kred) setter prisene sine kunstig høyt bare fordi de kan. Denne produsenten har jo også konkurrenter, og i den absolutte high-end klassen vil neppe volumet være spesielt stort. For å få dekket noen av utgiftene til utviklingen av dette toppproduktet blir derfor prisen satt høyt. Jeg har ingen anelse hvilken formel som brukes for prissettingen, men det faktureres sikkert med gaffel. De som ha råd til dette og må ha det kjøper jo uansett. Mye av teknologien i disse toppproduktene benyttes så i komponenter i den mer overkommelige prisklassen. Overkommelig er kanskje å strekke det litt langt, men 100 000,- for en forsterker er fremdeles mye billigere enn 300 000,-.

Hvis jeg skulle bruke 100 000,- av mine surt ervervede kroner på en forsterker ville jeg helt klart valgt en forsterker fra feks ML eller annen respektert high-end produsent. Dette ville jeg gjort selv om jeg viste at det kanskje fantes bedre forsterkere fra mer ukjente produsenter. Da har jeg vel i samme slengen bekreftet at jeg er villig til å betale for tilegnet verdi som du kaller det. Jeg ser ingen motsetning i dette.

Status i denne forbindelse kan jeg neppe påberope meg. Fortalte jeg venner og bekjente (eller min bedre halvdel) at forsterkeren som står på gulvet kostet 100 000,- ville de tro jeg var idiot.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
KW skrev:
...
Fornuftig men ikke riktig ::)
20k i moms er riktig ;D resten kan høre greit ut ;)

Mvh.KW
Et par laken fra eller til ... helt på bærtur med mva regninga med andre ord ... heldig vis har jeg litt bedre «col» på sengetøyet mitt 8)

Jeg burde kanskje legge til at dekomponeringen antagelig er i nabolaget av «best case», det er noen eksempler rundt omkring hvor innsatsfaktorene/delene knapt nok kommer opp i noen få prosent. På den andre siden: en god designer får antagelig mye mer ut av «kjedelige» std.komponenter enn en middelmådig designer får ut av et tilsvarende utvalg av «premium» komponenter.

mvh
KJ
 

Frekk

Medlem
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
8
Antall liker
0
ayaboh skrev:
Jeg tror ikke et firma som feks Mark Levinson (som må sies å ha høy kred) setter prisene sine kunstig høyt bare fordi de kan. Denne produsenten har jo også konkurrenter, og i den absolutte high-end klassen vil neppe volumet være spesielt stort. For å få dekket noen av utgiftene til utviklingen av dette toppproduktet blir derfor prisen satt høyt. Jeg har ingen anelse hvilken formel som brukes for prissettingen, men det faktureres sikkert med gaffel. De som ha råd til dette og må ha det kjøper jo uansett. Mye av teknologien i disse toppproduktene benyttes så i komponenter i den mer overkommelige prisklassen. Overkommelig er kanskje å strekke det litt langt, men 100 000,- for en forsterker er fremdeles mye billigere enn 300 000,-.

Hvis jeg skulle bruke 100 000,- av mine surt ervervede kroner på en forsterker ville jeg helt klart valgt en forsterker fra feks ML eller annen respektert high-end produsent. Dette ville jeg gjort selv om jeg viste at det kanskje fantes bedre forsterkere fra mer ukjente produsenter. Da har jeg vel i samme slengen bekreftet at jeg er villig til å betale for tilegnet verdi som du kaller det. Jeg ser ingen motsetning i dette.

Status i denne forbindelse kan jeg neppe påberope meg. Fortalte jeg venner og bekjente (eller min bedre halvdel) at forsterkeren som står på gulvet kostet 100 000,- ville de tro jeg var idiot.
Nå er ikke jeg veldig bevandret i hifi-bransjen, men et firma som Mark Levinson er nok fullt klar over sine konkurrenter og de kan selvfølgelig ikke prise seg ut av markedet. Videre er produksjonskostnaden mest sannsynlig også høyere. Men se det litt fra forbrukerens side.

Du sier det litt selv også, sammenlignet med bedre, men mer ukjente produsenter i samme prisklasse ville du foretrukket Mark Levinson. Hvorfor er det egentlig slik? Kredibilitet? Hvis den er 200.000 dyrere blir det for mye, det er forståelig. Men hva om den var 5-10.000 dyrere? Det er ikke ”mye” når en forsterker allerede koster over 100.000..

Jeg har lest flere innlegg her på forumet, og det virker å være en enighet om at desto høyere i prisklasse man kommer, desto mindre forskjeller i lydbildet blir det. Det er visstnok en uenighet om hørbare og målbare forskjeller etc men den diskusjonen har jeg ingen forutsetning til å ta.

Hvis forskjellene blir mindre og mindre med høyere pris, hva er det som gjør at man er villig til å gå opp en prisklasse? Noen syntes det er idioti (ref kone, venner og bekjente). Men for en virkelig high-end interesserte er selv de minste forskjeller viktig. Hvem er det forsvarbart ovefor? Mest sannsynlig gruppen av likesinnede med samme interesse.

Jeg tror mange er villig til å betale 110.000 for en Mark Levinson foran et ukjent merket til 100.000 selv om de er likeverdig, nettopp fordi det er en Mark Levinson. Den har større kredibilitet blant de interesserte, som man i sin tur elsker å dele sin hobby med. Så ja, jeg tror ML kan ta en høyere pris en et annet mer ukjent merke nettopp på grunn av opparbeidet rykte. Men nei, de kan ikke prise seg ut.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
ayaboh skrev:
Status i denne forbindelse kan jeg neppe påberope meg. Fortalte jeg venner og bekjente (eller min bedre halvdel) at forsterkeren som står på gulvet kostet 100 000,- ville de tro jeg var idiot.
Vi har alle våre hangups - det er ikke noe som tilsier at det å bruke penger på hifi er mindreverdig i forhold til andre måter å bruke penger på. Jeg har venner som svir av bortimot 100.000 kroner hvert år på ferieturer. Jeg kjenner også nok av folk som legger mange hundre tusen i potten bare for å få en litt større motor i en ellers rask nok bil. Man er ikke mer idiot enn det man gjør seg til.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Bil kan ikke sammenliknes med hifi direkte, du må ta bort engangsavgiften først, den utgjør omtrent det halve.

I bilverdenen er markedføringskostnaden ekstremt stor i prosent, hardwarekost veldig liten. Dette kan trolig overføres til Hifi. Du må være et kjent merke for å ta høy pris. Og da er det ikke ubluhet, men en nødvendighet.

Så ja, hvis du kan faget kommer du langt med å kjøpe inn deler og bygge DYI. Men ikke gjør det i bilverdenen!
 

Frekk

Medlem
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
8
Antall liker
0
Er enig med ULF B. Det er ikke noe feil i å bruke penger på HiFi. Det er et valg man tar, så får det heller være uforståelig for andre uten at man skal bry seg nevneverdig om det. Dette med mindre konemor ikke kommer løpende med kjevla (et tips er å kjøpe forsterker med kevlarhjelm som ekstra utstyr :) )

Jo, det er fullt mulig å sammenligne bil med forsterker. Kanskje ikke teknisk, og greit at det er forskjellig avgiftsnivå. Men for en bilentusiast er det kult og kanskje viktig blant likesinnede å ha ustyret i orden, akkurat som hifi. Interesse, status, kvalitet og andre egenskaper vil være det samme om man er hifi-entusiast eller bilentusiast.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
For de som driver med DIY og er intressert i hvordan ting er satt sammen under lokket på komponentene så er det jo ganske vanlig at dyre komponenter har helt andre løsninger enn billige. Der billige komponenter har kompromisset med lavkost op-amper, ic spenningsregulatorer og kjipe diodebroer i likerettingen så har de dyre komponentene veldig ofte kostbare diskrete løsninger. Kan minne om at ca 20 av motstandene i ML 380S koster 40,- nok pr stk...Er vel ikke helt vanlig i Benchmark ol det ?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Ulf-B skrev:
Vi har alle våre hangups - det er ikke noe som tilsier at det å bruke penger på hifi er mindreverdig i forhold til andre måter å bruke penger på. Jeg har venner som svir av bortimot 100.000 kroner hvert år på ferieturer. Jeg kjenner også nok av folk som legger mange hundre tusen i potten bare for å få en litt større motor i en ellers rask nok bil. Man er ikke mer idiot enn det man gjør seg til.
Dette er ikke helt det samme (ferietur), i hverfall ikke i min omgangskrets. Det å bruke 100 000,- på et cruise har en form for allmen akseptanse, det samme gjelder bil. Ingen reagerer på at du har kjøpt ny til 300 000,-. Ingen reagerer heller på at du har kjøpt ny kjøkkeninnredning til 100 000,- bare fordi fargen var feil på den gamle. Men prøv å fortell de samme menneskene at du har kjøpt deg et nytt kamerahus til 70 000,-. Da er reaksjonen HÆÆÆ??? Audiokomponenter går også inn under denne kategorien. Jeg har selvfølgelig ingen problemer med å bli ansett som "far off" fordi jeg prioriterer andeledes, men jeg tror det er en helt vanlig oppfattning.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Fair enough - poenget mitt er at det blir ikke verre enn det du selv gjør det til. Mine venner har forlengst sluttet å si "HÆÆÆ?" til mine hifi-sprell - men så har de nok gått lei etter snart 40 års resultatløs hæ-ing. Det er jo bare å markere på en vennlig måte at din pengebruk - på samme måte som deres pengebruk - ikke er et tema som trenger noen diskusjon eller noen form for "forsvar". Hva en omgangskrets mener og ikke mener er faktisk ganske uviktig.
 

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Innlegg
115
Antall liker
0
Vedr. topic virker det som om tyske produkter har veldig bra omdømme slik at ved en rebranding og prisøkning blir det gjerne highend med en gang navnet endres til noe tysk-klingende og med dobbling av pris har det plutselig kredibilitet...
Vincent er jo nettopp ( var i det minste)et slikt eksempel og Hanss Acoustic sine platespillere..
Jeg blir litt forbauset hvor lite som skal til for å lage kredibilitet... Zensati er jo også et klasse-eksempel på dette..
Jeg tviler på om Jinwei kunne lagt seg på samme prisnivå med made in hongkong... Men ved å rute det via Danmark og med rett markedsføring har det blitt det neste ultra highend merket...
 

shakudu

Medlem
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
13
Antall liker
0
gunni2 skrev:
Kan dette ha noe med at varer fra produsenter som Denon,Sony,Nad osv. aldri vil bli noe statusprodukt uansett hvor bra det er da det er feil produsent. Må helst være laget i små serier fra mindre produsenter og gjerne håndlaget for å være eksklusive nok?
Det jeg lurer på her er ... Hvis mainstream produsenter med store R&D avdelinger, masseproduksjon og stort volum i lavkostland som presser prisene lager et påkostet produkt til, la oss si, 15 000,-. Hvorfor er det nødvendigvis dårligere enn et håndlaget produkt i høykostland av en sær liten nisjeprodusent til 150 000,-? :)

Misforstå meg rett... jeg er tror at kvalitet koster og ofte får man det man betaler for men hvor går grensen?
Er Yamaha eller Sony ute av stand til å lage en god nok forsterker?
 
V

vredensgnag

Gjest
Neida, det er ikke nødvendigvis sammenheng på pris og troverdighet lenger. Man kan finne komponenter der det er slik, men man skal passe seg i våre dager:

Dette er vel såpass gammelt nå at ingen får hakeslepp.
Enda en anmelder som har alt han trenger for å trekke rett konklusjon, men som ikke gjør det, mens han lar seg forføre av chassis.
Han nevner den forenklede fjernkontrollen, som han misliker. Han nevner at det står DVD-spiller i oppstart; og 5.1 i display -- men han er ingen Sherlock.

http://www.positive-feedback.com/Issue21/bladeliusfreja.htm

Bladelius brukte jo Pioneer sitt drev til Freja, og det er greit nok, ikke mange som lager slikt. Men jeg skjønner ikke hvorfor man må skjule Pioneerdelene bak et lokk:
http://www.xtremeplace.com/yabbse/index.php?topic=53100.msg388643#msg388643

Det er rimelig lett å forstå hvorfor det er HiFi-blad på Taiwan og i HK som gjør det til rutine å kikke under lokket.

Lampizator tok en kikk på en populær enhet - og var spesielt "imponerte" over lydprosesseringen:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/MHZS/MHZS_CD66F.html

Gjett hva som skjer når Lampizator sjekker denne påstanden:

SUPER 24 BIT 192 KHZ DAC BY MHZS "WHICH BETTER THAN CS OR BB DAC"

Do you get it folks? no more domination of Burr Brown, Crystal Semiconductors, etc. Since these two companies are best, I guess that as a result of MHZS innovation - the other makers like Analog Devices, Sony, Matsushita, Philips, Wolfson - they can all start packing their bags.
Lampizator er meget slem i sine kommentarer til ulike anmelderes reaksjoner på den store "innovasjonen." Kommentarene er i rødt i linken over.

Og den kinesiske OEM produsenten KOBBLE stjal likegodt en design:
http://www.xtremeplace.com/yabbse/index.php?topic=53100.msg390106#msg390106

Dette er et verdensomspennende problem som man skal ta med i beregningen når man handler. Da jeg var på utkikk etter en universalspiller en tid tilbake var det ikke vanskelig å konstatere at innmaten "var i familie" med ulike merker. Merk at produsenten av CD-spilleren Lampizator undersøkte sluttet å jukse etter at de ble avslørt - noe som skjer når man åpent får lov til å diskutere slikt i hifi-fora.
 

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Innlegg
89
Antall liker
10
Synes denne utallelsen fra Buzz Goddard passer godt inn i denne diskusjonen.
Dette er sakset fra en diskusjon om bruk av OEM i Hi-Fi produkter.

On April 3, 2010 at 15:23, Buzz Goddard said...
That's a little complicated for me personally (in 1986 I started the Lexicon consumer division and ran it until 1999).
We OEM'd products, but not quite like that example. But the point remains; don't complain about the pricing since the majority of the markup is to sell it through YOUR channel...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Roysen:
Vet du 100% sikkert at audiodelen i Goldmund spilleren (med Panasonic Blu-ray) er utviklet selv av selskapet?
Og mister ikke du tillit til et firma som bruker billig Panasonic Blu-ray innmat til videodelen?
 
L

larkus

Gjest
Hele greia blir enda vanskeligere når man konstaterer at mange av disse produktene med "billig" innmat låter fanden så godt! Hvorfor føler vi oss egentlig lurt og ført bak lyset?
Jeg har selv hørt Edge GCD hos Roald Mikkelsen i Bergen på et oppsett med Edge Elektronikk og Avalon høyttalere.
Det var definitivt high-end lyd! Jeg er temmelig sikker på at den omtalte Goldmund spilleren også låter flott selv om innmaten bare er "sarv". Hva er det egentlig vi betaler for på dyre produkter? Status? Keiserens nye klær? Ro i sjela? At en del personer fikk det travelt med å kvitte seg med Edge-spilleren på bruktmarkedet da innmaten ble avslørt, tyder vel på at den så og si over natten mistet kredibiliteten i miljøet.
Merkelige greier dette her, spør du meg!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Herleg med hi-end. Er det i Barcelonaområdet, dette her? Eg skal på Andalucia-turné i år, så det vert litt langt....
Har ikkje vore der på snart 10 år. Er det noko gastronomisk ein må ha med seg? Alt frå Cordoba til Tarif er innan rekkevidde....
 
N

nb

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Herleg med hi-end. Er det i Barcelonaområdet, dette her? Eg skal på Andalucia-turné i år, så det vert litt langt....
Har ikkje vore der på snart 10 år. Er det noko gastronomisk ein må ha med seg? Alt frå Cordoba til Tarif er innan rekkevidde....
Den store matbyen er jo San Sebastian, men det blir utenfor ditt reiseområde.

Du finner helt sikkert noe bra på din vei. El Bulli ligger ca 15 mil utenfor Barcelona. Åpen 6 måneder i året, alt blir bortbestillt den dagen de tar imot bestillinger. Mener å ha lest at det er noe slikt som 250 personer som prøver for hver plass det er i restauranten.

El Bulli stenger for øvrig etter 2011-sesongen for to år. Om det blir stengt i to år eller permantent er vel ikke helt avklart.

El Bulli er forresten ikke spektakulært dyrt. Koster rundt 250 Euro å spise der - altså mindre enn på de dyreste i Oslo. De kunne tatt hvasomhelst for maten,folk flyr jo inn fra hele verden og bor på dyre hoteller i Barcelona for å spise der. Restauranten har ikke tjent penger siden år 2000 og har heller ikke prøvd så veldig å gjøre det.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Herleg med hi-end. Er det i Barcelonaområdet, dette her? Eg skal på Andalucia-turné i år, så det vert litt langt....
Har ikkje vore der på snart 10 år. Er det noko gastronomisk ein må ha med seg? Alt frå Cordoba til Tarif er innan rekkevidde....
Den store matbyen er jo San Sebastian, men det blir utenfor ditt reiseområde.

Du finner helt sikkert noe bra på din vei. El Bulli ligger ca 15 mil utenfor Barcelona. Åpen 6 måneder i året, alt blir bortbestillt den dagen de tar imot bestillinger. Mener å ha lest at det er noe slikt som 250 personer som prøver for hver plass det er i restauranten.

El Bulli stenger for øvrig etter 2011-sesongen for to år. Om det blir stengt i to år eller permantent er vel ikke helt avklart.

El Bulli er forresten ikke spektakulært dyrt. Koster rundt 250 Euro å spise der - altså mindre enn på de dyreste i Oslo. De kunne tatt hvasomhelst for maten,folk flyr jo inn fra hele verden og bor på dyre hoteller i Barcelona for å spise der. Restauranten har ikke tjent penger siden år 2000 og har heller ikke prøvd så veldig å gjøre det.
Eg var i San Sebastian for eit par år sidan, det var interessant. Konsentererte meg om tapas då, og og vart både mett og erfaringsrik....
Skal køyre bil til Portugal i år, og ragge litt rundt i nabolaget....
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
orso skrev:
Roysen:
Vet du 100% sikkert at audiodelen i Goldmund spilleren (med Panasonic Blu-ray) er utviklet selv av selskapet?
Og mister ikke du tillit til et firma som bruker billig Panasonic Blu-ray innmat til videodelen?
ML No 37 bruker en simpel CD-ROM drive. Bør jeg miste tilliten til denne produsenten?
 
R

Roysen

Gjest
orso skrev:
Roysen:
Vet du 100% sikkert at audiodelen i Goldmund spilleren (med Panasonic Blu-ray) er utviklet selv av selskapet?
Og mister ikke du tillit til et firma som bruker billig Panasonic Blu-ray innmat til videodelen?
Svarene er henholdsvis:
-Ja.
-Nei.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Frekventerer på El Bulli? Det kan jeg ikke skjønne er mulig.

Jeg har hvert eneste år siden 2003 ringt restauranten i god tid før de offisielt begynner å ta i mot reservasjoner for kommende sesong for å sjekke når de kan begynne å ta i mot reservasjoner. Så har jeg ringt på tidspunktet de har angitt. Hvert år har jeg da fått beskjed om at det er fullbooket ut sesongen. Jeg har da spurt når jeg måtte ha tatt kontakt for å få et bord og fått beskjed om at dette er første dag de har tatt i mot reservasjon. Det er helt komplett umulig å få reservert et bord på den restauranten uten å være celebrity eller kjenne noen. Ikke engang Eivind Hellstrøm klarte å få meg innenfor dørene.

Mvh
Roysen
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.944
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
rolfozzy skrev:
mteinum skrev:
rolfozzy skrev:
Drit i kredibiliteten. Spell musikk.
Det er ikke så enkelt. Du må ta musikk-kredibiliteten med i regnestykket. Den er vel så hard som dingsene.
Det tenkte jeg ikke på. Kan være enda verre den ja.
Men det er vel bare og drite i det også?
Vi har nok alle noe i hylla som drar kredibiliteten ned. Hva den nå måtte være verdt.
Du har limt filt på en Dire Straits plate!!
Det har gitt deg kred hos noen er jeg sikker på, men til hvilken pris. ::)
Fortsatt sjokkert :'(

R
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Det er helt komplett umulig å få reservert et bord på den restauranten
I følge Wikipedia prøver hvert år ca 2 millioner å få en av 6000 plasser, så sånn sett er det ikke noe tegn på forskjellsbehandlig at du ikke har fått bord til tross for jevne forsøk siden 2003. Jeg har heller ikke fått om det er noen trøst;)
 
P

Parelius

Gjest
Roysen skrev:
Frekventerer på El Bulli? Det kan jeg ikke skjønne er mulig.

Jeg har hvert eneste år siden 2003 ringt restauranten i god tid før de offisielt begynner å ta i mot reservasjoner for kommende sesong for å sjekke når de kan begynne å ta i mot reservasjoner. Så har jeg ringt på tidspunktet de har angitt. Hvert år har jeg da fått beskjed om at det er fullbooket ut sesongen. Jeg har da spurt når jeg måtte ha tatt kontakt for å få et bord og fått beskjed om at dette er første dag de har tatt i mot reservasjon. Det er helt komplett umulig å få reservert et bord på den restauranten uten å være celebrity eller kjenne noen. Ikke engang Eivind Hellstrøm klarte å få meg innenfor dørene.

Mvh
Roysen
Ta det helt med ro, Roysen, de serverer bare rebrandet fjøsku og annet pyntet naturalia. Næringsinnholdet er det samme som i heimen.
 

shakudu

Medlem
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
13
Antall liker
0
Ikke for å leke moderator men denne ganske interessante tråden sporet ganske bra ut her ;D
 
M

musicus

Gjest
Parelius skrev:
Roysen skrev:
Frekventerer på El Bulli? Det kan jeg ikke skjønne er mulig.

Jeg har hvert eneste år siden 2003 ringt restauranten i god tid før de offisielt begynner å ta i mot reservasjoner for kommende sesong for å sjekke når de kan begynne å ta i mot reservasjoner. Så har jeg ringt på tidspunktet de har angitt. Hvert år har jeg da fått beskjed om at det er fullbooket ut sesongen. Jeg har da spurt når jeg måtte ha tatt kontakt for å få et bord og fått beskjed om at dette er første dag de har tatt i mot reservasjon. Det er helt komplett umulig å få reservert et bord på den restauranten uten å være celebrity eller kjenne noen. Ikke engang Eivind Hellstrøm klarte å få meg innenfor dørene.

Mvh
Roysen
Ta det helt med ro, Roysen, de serverer bare rebrandet fjøsku og annet pyntet naturalia. Næringsinnholdet er det samme som i heimen.
Hehe ;D ...

mvh
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Tillater meg en litt annen vinkling på pris/ytelse/kredibilitet-syndromet.

En av mine "hestekjepper" er, at noen av de store selskapene lager super-hifi produkter til halve prisen av det de hadde kostet, hvis de hadde kommet fra "boutique"-selskaper som Goldmund, Wilson o.a.

Rett og slett fordi disse produktene på ingen måte er store inntektskilder for disse selskapene, men nærmest fungerer som profilprodukter og verktøy for merkebygging.

Et godt eksempel er Jbls statement høyttalere. Jeg påstår at disse hadde kostet dobbelt så mye, dersom de hadde blitt laget av de mindre spesialselskapene. (ML er også et av disse spesialselskapene, forøvrig, selv om de eies av Harman). Nagra er også et merke som er veldig underpriset, i forhold til kvalitet. Moderselskapet Kudelski lever av å lage satelitter og skiheiser og har holdt prestisjemerket Nagra i live, noen sier av sentimentale årsaker. Det vites ikke, men pris/ytelses forholdet er intet mindre enn imponerende. (og ja - jeg har levd med et Nagra forsterkersett i mange år).

La meg understreke at dette er ikke negativt ment ift boutique-selskapene. Har hatt mye utstyr fra dem opp gjennom tidene og tusenvis av timer med musikkglede.

Men, min påstand er at prestisjeseriene til mange "mainstream"-produsenter kan være røverkjøp - selv om de koster mye penger.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Ja det har du helt rett i BigSwifty et stort selskap kunne nok produsert samme vare til halve prisen som de mindre selskapene må ta. Men i praksis stemmer dette ikke i 99.9% av tilfellene.
De store selskapene klarer alltid å kødde det til med et eller annet, selv i statement-produkter.
 
T

timc

Gjest
Hø, hø...Og det gjør ikke de små?....Nuvel....Har da sett litt av hvert fra den kanten også........


Men at de små er flinkere til å finne opp vissvass til markedsføring er sikkert........


-Tim
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Med "små" selskaper mener jeg seriøse/no bs selskaper med dyp know how og spisskompetanse. Naim, Meridian blant annet.
Jeg snakker ikke om aktører som MJSA.

Hvorfor tror du det i etterkant av lanseringen av Sony SCD-1, som var et statement-produkt i nte grad, dukket opp kanskje et titalls firmaer med diverse mods til denne spilleren?


Dette innlegget er redigert med henvisning til Hifisentralens regel 1.

bjornh, moderator
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Hey Man :)

kødde og kødde. skal gi deg rett i at det stadig forekommer. Men det motsatte er også tilfelle, i en mye større grad enn highend-miljøet får med seg.

Mine to eksempler med JBL og Nagra mener jeg holder. Pioneers Tad-prosjekt kunne også nevnes. De japanske storselskapene lager jo også stadig ting, særlig for hjemmemarkedet, som banker det meste.

Og hva med f.eks. Marantz? Jeg vil f.eks. påstå at de beste sacd/cd-spillerne deres banker veldig mange boutique-spillere til både to og tre ganger prisen. Og ja, jeg har hørt og hatt mange av dem, både Marantz og de mindre merkene.

Marantz´største forsterkersett har jeg også hatt på lån i noen uker og ble meget imponert. Nok en pris/ytelsesvinner.

Hor stor køddeprosenten er, kan man vel vanskelig fastslå nøyaktig, men mitt poeng er at den er vesentlig mindre enn hifi-snobbene skal ha det til.
 
Topp Bunn