Mat, drikke og røyk Sammenheng mellom sukkerfri brus og tidlig demens

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.002
Fun facts: Nordmenn utgjør 0,07% av verdens befolkning, men inntar 9% av verdens totale konsum av Pepsi Max.

Nye studier publisert i Neurology er alarmerende. Forskere har selv kuttet ut kunstige søtningsstoffer etter studien. De mest brukte søtningsstoffene i mat og drikkevarer kan utgjøre en betydelig helserisiko.

En ny studie peker på at inntak av mat eller drikke med kunstige tilsetningsstoffer kan ha skadelige langtidsvirkninger.

«I underkant av 13.000 personer ble fulgt av forskere gjennom åtte år, og en del av dem ble utsatt for kognitive tester underveis.
Det er spesielt seks typer søtningsmidler som forskerne peker på som problematiske: Sakkarin, acesulfamkalium, erytritol, sorbitol, aspartam og xylitol.
De to sistnevnte er hyppig brukt i blant annet sukkerfri brus og sukkerfri tyggegummi, og samtlige stoffer er godkjent av EU til å bruke i matvarer, også i Norge.
Forskernes funn tyder på at disse søtningsmidlene kan føre til svekket hukommelse og språk over tid. Aldringsprosessen i hjernen blir fremskyndet, ifølge studien.»

En type av parabener mye brukt i blant annet shampo og kosmetikk ble nylig totalforbudt i EU «over natten» grunnet kreftrisiko.
Grunnen til at disse søtningsstoffene fortsatt er tillatt brukt i mat og drikkevarer er nok at industrien er kjempestor, det er enormt mye penger i spill. Her vil industrien som har økonomiske interesser lobbe korridorene i Brussel i årevis, tipper jeg.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.349
Sted
Ytterst i havgapet...
Har alltid vært skeptisk til kunstige søtningsstoffer.... holder megg til små mengder vanlig sukker, og drikker uansett nesten aldri brus.....

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.002
Har alltid vært skeptisk til kunstige søtningsstoffer.... holder megg til små mengder vanlig sukker, og drikker uansett nesten aldri brus.....
Mitt første bekjentskap med kunstig søtning tror jeg kunne være tyggegummien Sor-Bits på slutten av 70-tallet.
Da jeg gikk på videregående på 80-tallet ble Coca Cola Light veldig pop å drikke. Var kun 1 kalori. Alle syns vanlig Cola smakte mye bedre, men det var jo litt pop å drikke cola light. Særlig blant de hippe som gikk i Levis 501, Jean Paul genser og Millet boblejakke.
Selv syns jeg cola light smakte grusomt og holdt meg unna.

Alt har siden den gang egentlig dreid seg om å kamuflere den vonde smaken av kunstig søtning på stadig mer sofistikerte måter.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.002
Basert på mange sesonger av Luksusfellen er også sammenhengen mellom stort inntak av Pepsi Max og skakkjørt privatøkonomi ganske påfallende.
Utrolig nok, men sant.

Det som er for meg er et stort varsko på at noe er riv ruskende galt, er at disse søtstoffene virker som narkotika på enkelte.
Vi er tre gode kompiser som hvert år pleier å dra på tur sammens. Når vi så går i gatene i nye byer har han ene et falkeblikk for å finne en kiosk som selger Pepsi Max. Hvis det går flere dager uten Pepsi max blir han irritabel og uttafor. Som en narkoman.
Hjemme hos seg selv begynner han dagen med opp av senga og rett i kjøleskapet i bare boxern og heller i seg ca 0,4L Pepsi Max. Så fortsetter det utover dagen. ( han er blant de desidert høytlønnede i Norge)

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.408
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
vet ikke helt om vi skal påstå at man blir dement av pepsimax, kan jo like gjerne være at det er folk med disposisjon for demens som drikker mest av det.

voldsomme mengder sukker er jo ikke akkurat sunt det heller for å si det pent.
Folk blir jo demente også uten pepsi max vil jeg tro.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
14.037
Torget vurderinger
2
Det skulle vært 80 års aldresgrense på Pepsi Max, nesten ingen demens og de kunne lagt ned luksusfellen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.722
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er vanskelig å finne god kausalitet på slike ting - gruppen som drikker mye Pepsi Max er jo ikke akkurat et tilfeldig utvalg av befolkningen.

Det er jo mange slike vaner/indikatorer som er gode til å predikere hvordan folk lever livet sitt.
Så de som spiser 2 grove knekkebrød med ost og skummet melk til frokost er nok ikke same gruppen som heller i seg 3 liter Pepsi Max hver dag.

Men - hadde disse kunstige søtningsstoffene være farlig, hadde vi sett mye tydeligere bevis på det - det konsumerer enorme mengder.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.002
Men - hadde disse kunstige søtningsstoffene være farlig, hadde vi sett mye tydeligere bevis på det - det konsumerer enorme mengder.
Men blir ikke dette akkurat samme som med TPO?

Her er fra AI:
«EU-kommisjonens vitenskapelige komité (SCCS) konkluderte i 2014 at TPO er trygt ved profesjonell bruk, så lenge konsentrasjonen er under 5 %»

Nå i september 2025 er produktet totalforbudt, også i små mengder. Alle restlagre av produkter som inneholder disse 20 variantene av TPO pr i dag må destrueres har EU bestemt, ikke tillatt solgt.

Kan ikke det samme være tilfellet med disse søtstoffene?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.002
Det skulle vært påbudt i all vitenskapelig kommunikasjon som sier at ditt og datt er trygt av alle disse rare tilsetningsstoffene vi omgir oss med at: «det er trygt å bruke med den kunnskapen vi i dag har, men at dette kan endre seg med tiden ettersom ny kunnskap tilkommer.»
( det som står etter kommaet burde vært påbudt å ha med, da ligger det et forbehold i konklusjonen om at stoffene er trygge å bruke)

På toppen av det hele har vi den såkalte «coctaileffekten» av hvilke skadevirkninger kombinasjoner av disse hundrevis av ulike stoffene har samlet sett i kontakt med hverandre, ikke hvert enkelt stoff isolert sett.
Men da snakker vi virkelig komplisert forskning som tar veldig lang tid.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.122
Sted
Sølvbyen
Glad jeg bare drikker Coca-Cola zero, og aldri rører Pepsi Max.

Men egentlig får jeg mer og mer følelsen av at vi som lever nå er blitt utsatt for en rekke store eksperimenter hva gjelder miljøgifter, sprøytemidler, og tilsetningsstoffer i maten man enda ikke vet helt rekkevidden av. For ikke å snakke om ultraprosessert mat, og hvilke langtidseffekter det har på en befolkning.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.722
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Kan ikke det samme være tilfellet med disse søtstoffene?
Det er farlig å leve....

Et godt eksempel er jo kreftfremkallende stoffer.
Og da kan man jo selvsagt bekymre seg for feks aspartam som er i gruppe 2B - Mulig Kreftfremkallende for mennesker.
Eller ligge våken fordi man man har brukt Roundup, jobber som frisør eller spiser rødt kjøtt som da er gruppe 2A - Sannsynlig kreftfremkallende for mennesker.

Jeg spiser biff og drikker rødvin med god samvittighet selv om begge er i gruppe 1 - Sikkert kreftfremkallende.

Eller sagt på en annen måte - så skal du ha veldig godt stell på resten av livet ditt om du skal bekymre deg skadevirkning fra Pepsi Max, Aspartam eller Toro sin lasagnpose.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.507
Grilling kan jo også være kreftfremkallende, kombiner det gjerne med en Pepsi Max.
1758114476907.png

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.122
Sted
Sølvbyen
Jeg hørte noen komme med en teori en gang på at det ikke var rødt kjøtt i seg selv som var så veldig kreftfremkallende, men tilsetningsstoffer som nitritt. Jeg vet ikke om/tviler litt på at det er helt sant, men det virker veldig, veldig kontraintuitivt å tilsette ting i mat som muligens er kreftfremkallende på egen hånd, gjør den enda mer kreftfremkallende.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.957
Sted
Holmestrand
vet ikke helt om vi skal påstå at man blir dement av pepsimax, kan jo like gjerne være at det er folk med disposisjon for demens som drikker mest av det.

voldsomme mengder sukker er jo ikke akkurat sunt det heller for å si det pent.
Folk blir jo demente også uten pepsi max vil jeg tro.
Da kan det kanskje være en ide å redusere inntaket av sukkerholdig drikke til fordel for - vann, i stedet for å gønne på med tvilsom og dyr kjemi?
Drikker en cola i ny og ne, med sukker, må vite. Da snakker vi noen ganger i året. Men det går i vann, kaffe og te i det daglige.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.852
Det er også en gjengs som er veldig redde for nitrat (e-250 og 252) Det må man gjerne være man da må man i alle fall ikke spise mye grønn salat. Og i alle fall ikke oppvarmet som f.eks. spinat i gryter og supper.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.946
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Jeg er mer bekymret for all microplast vi får i oss enn sukkerfrie drikker........ hvis man skal følge alle sunne kostholdsråd, så er det ikke mye igjen vi kan spise, ikke kjøtt, ikke brus, ikke brød, ikke noe med....... nær sagt allt.
Når jeg "grodde" opp 80 tallet så hørte svinekjøtt til gruppen av kjøtt som var bra for helsa og biff og storfe var ordentlig JA mat, bestefar spsite kaldt ribbefett på brødskiva med salt og pepper........ han spillte bridge hver mandag og ble 93 og var klar i toppen som få........ en jeg kjente løp maraton og spiste bare økologisk mat og holdt seg for det meste unna kjøtt og allt som var helseskadelig i følge ekspertene....... han døde av kreft 45 år gammel.
Jeg drikker 1,5 l Pepsi Max hver dag og spiser usunn mat rett som det er også........ ligger antagligvis uuuuuutrolig dårlig an, men shit happens uansett hvilken vei man velger og gå.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.957
Sted
Holmestrand
Jeg er mer bekymret for all microplast vi får i oss enn sukkerfrie drikker........ hvis man skal følge alle sunne kostholdsråd, så er det ikke mye igjen vi kan spise, ikke kjøtt, ikke brus, ikke brød, ikke noe med....... nær sagt allt.
Når jeg "grodde" opp 80 tallet så hørte svinekjøtt til gruppen av kjøtt som var bra for helsa og biff og storfe var ordentlig JA mat, bestefar spsite kaldt ribbefett på brødskiva med salt og pepper........ han spillte bridge hver mandag og ble 93 og var klar i toppen som få........ en jeg kjente løp maraton og spiste bare økologisk mat og holdt seg for det meste unna kjøtt og allt som var helseskadelig i følge ekspertene....... han døde av kreft 45 år gammel.
Jeg drikker 1,5 l Pepsi Max hver dag og spiser usunn mat rett som det er også........ ligger antagligvis uuuuuutrolig dårlig an, men shit happens uansett hvilken vei man velger og gå.
Det er ofte konklusjonen når man driver med svogerforskning, er det ikke?
😋

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.660
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
den mentale helsa er viktigere enn det meste annet, så konsentrere seg om den tenker jeg er det beste man kan gjøre

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.598
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Å motvirke tidlig demens, innebærer vel mest om det å holde hjernen aktiv.
(unngå latskap, kjedelige tv serier, trolling på SoMe) osv. osv.
... eller?

:unsure: 🤭

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.957
Sted
Holmestrand
Jeg lever heldigvis lykkelig uvitende om hva svogerforskning er for noe.
FYI, med fare for å forstyrre et ellers lykkelig liv:

"Hva betyr svogerforskning?

Men vi må være klar over at det gjerne er «svogerforskning» som bedrives. Svogerforskning defineres som usystematiske observasjoner og generaliseringer basert på egen omgangskrets. Denne type forskning kan gi helt andre svar og føre oss på helt andre vidder enn statistikk og faglige analyser."

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.002
Det siste er at denne «kondomen» som er innvendig i alle brus/øl-bokser må byttes ut med et annen type materiale, på grunn av helsefare.
AI:
«EU innførte nylig et forbud mot bisfenol A (BPA) i plastmaterialer som kommer i kontakt med mat og drikke, inkludert brusbokser, for å beskytte folkehelsen. Selv om forbudet trådte i kraft, kan det fortsatt finnes rester av stoffet i noen bokser, da produsenter som Ringnes jobber med å fjerne BPA fra plastbelegget på innsiden»

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.926
Sted
Phobos
Jeg drikker ofte litt pepsi max utover kvelden etter jobb. Når jeg en sjelden gang _ikke_ gjør det merker jeg at jeg sovner raskere og sover bedre og har mer overskudd, noe som også er gunstig for restitusjon og redusert dørstokkmil for treningen også. Men her er det nok koffein på kveldstid som spiller mer inn. I tillegg kommer jeg meg tidligere i seng når jeg føler meg trøttere. Har mer trua på at mindre og dårligere søvnkvalitet for folk som drikker koffeinholdig drikke hele dagen gjennom et langt liv spiller mer inn på demens enn kunstig søtning, men håper jo at de har kontroller for slikt i resultatene sine.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.591
Er det bare noe jeg innbiller meg, eller blir folk mer avhengig av Pepsi Max enn f.eks Coca Cola uten sukker?

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.050
Sted
Sørlandet
Har mer trua på at mindre og dårligere søvnkvalitet for folk som drikker koffeinholdig drikke hele dagen gjennom et langt liv spiller mer inn på demens enn kunstig søtning
Så hvorfor drikker du da ofte Pepsi Max utover kvelden når du merker at søvnen din blir påvirket?

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.287
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det kan være greit å huske på at medier ikke synes det er noe gøy å skrive kjedelige nyheter. Så selv når det ikke er veldig gøye nyheter, så bare gjør de det gøy.

Dagbladet:
ADVARER ETTER SJOKKFUNN!

Den faktiske studien:
Our findings suggest the possibility of long-term harm from LNCS consumption, particularly artificial LNCSs and sugar alcohols, on cognitive function. Study limitations include self-reported dietary data, selection bias from attrition, and residual confounding from co-occurring health behaviors.

Kort oppsummert kan studien IKKE bekrefte en sammenheng mellom disse søtningsstoffene og demens, ikke engang at det påvirker kognitive evner overhodet. Men de ser en mulig sammenheng, med et antall svakheter i studien. Så dette er noe som må forskes videre på før noen kan konkludere. Forskning så langt viser IKKE at aspartam osv osv er skadelig i normale mengder (enhver mengde som er realistisk å få i seg ved å drikke brus eller tygge tyggis).

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
14.037
Torget vurderinger
2
En av de største årsakene til demens er lav utdanning, hva skjer da hvis man tar en høyere utdannelse mens man drikker flaskevis med Pepsi Max?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.852
Jeg har nådd snart 50 år, noe som er et mirakel gitt alt som er advart mot på forsiden av Blabladet.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.926
Sted
Phobos
Så hvorfor drikker du da ofte Pepsi Max utover kvelden når du merker at søvnen din blir påvirket?
Fordi jeg i hverdagen har konstant underskudd på søvn og har et akutt behov for et remedie. Da er det bedre med et glass pepsi max enn f.eks energidrikk, en liter kaffe eller en plate sjokolade. Sier ikke at det er å anbefale, bare at jeg har en uvane i at søvn bortprioriteres med en gang når lyset brennes i begge ender og det ikke er nok timer i døgnet. Pga dette regner jeg med at hjernen sier takk og farvel tidlig. Til gjengjeld er det gjerne et eller annet kognitivt krevende som gjør at natten må tas til hjelp og ikke bare prokrastinering på sosiale medier f.eks, så kanskje det kompenserer noe 😬😅

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.591
Jeg har nådd snart 50 år, noe som er et mirakel gitt alt som er advart mot på forsiden av Blabladet.
Legger man sammen Dagbladets meldinger om dødsfall forårsaket av all verdens skumle sykdommer, dyr og andre ting dør det nesten en million nordmenn pr. år.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.507
Man tar jo større risikoer enn å drikke brus hver eneste dag, kjøre bil og motorsykkel for eksempel.

Topp Bunn