Fordi jeg i hverdagen har konstant underskudd på søvn og har et akutt behov for et remedie. Da er det bedre med et glass pepsi max enn f.eks energidrikk, en liter kaffe eller en plate sjokolade. Sier ikke at det er å anbefale, bare at jeg har en uvane i at søvn bortprioriteres med en gang når lyset brennes i begge ender og det ikke er nok timer i døgnet. Pga dette regner jeg med at hjernen sier takk og farvel tidlig. Til gjengjeld er det gjerne et eller annet kognitivt krevende som gjør at natten må tas til hjelp og ikke bare prokrastinering på sosiale medier f.eks, så kanskje det kompenserer noe

Har også i alle år år brent lyset i begge ender - og tidvis litt på midten også, med søvn lavt prioritert. Som regel maks 4-5 timer per natt. Ikke hatt problemer med det egentlig, heller ikke vært trøtt, selv uten overdreven bruk av f eks kaffe. For 5-6 år siden så hørte jeg endelig på henne som jeg vanligvis hører på, og ble sjekket for søvnapne. 65 pustestopp/time i snitt. Et pustestopp er minimum 10 sek (men kan være MYE lengre), så jeg holdt med andre ord pusten i minst 650 sekund, snaut 11 minutter hver time. Har siden hatt CPAP, og sover nå 7-8 timer hver natt, med mindre enn 1 stopp/time.
Anbefaler deg å ta en sjekk, selv følte jeg meg ikke trøtt, og hadde ikke problemer med at jeg sovnet i hytt og gevær.
Livet ER bedre med tilstrekkelig søvn.