Mat, drikke og røyk Sammenheng mellom sukkerfri brus og tidlig demens

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.725
Legger man sammen Dagbladets meldinger om dødsfall forårsaket av all verdens skumle sykdommer, dyr og andre ting dør det nesten en million nordmenn pr. år.
Dem kan ikke ha tenkt dette konseptet helt gjennom. Hvem skal kjøpe avisen deres når dem har tatt livet av oss alle?

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.050
Sted
Sørlandet
Fordi jeg i hverdagen har konstant underskudd på søvn og har et akutt behov for et remedie. Da er det bedre med et glass pepsi max enn f.eks energidrikk, en liter kaffe eller en plate sjokolade. Sier ikke at det er å anbefale, bare at jeg har en uvane i at søvn bortprioriteres med en gang når lyset brennes i begge ender og det ikke er nok timer i døgnet. Pga dette regner jeg med at hjernen sier takk og farvel tidlig. Til gjengjeld er det gjerne et eller annet kognitivt krevende som gjør at natten må tas til hjelp og ikke bare prokrastinering på sosiale medier f.eks, så kanskje det kompenserer noe 😬😅
Gud bedre....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.966
Sted
Holmestrand
Fordi jeg i hverdagen har konstant underskudd på søvn og har et akutt behov for et remedie. Da er det bedre med et glass pepsi max enn f.eks energidrikk, en liter kaffe eller en plate sjokolade. Sier ikke at det er å anbefale, bare at jeg har en uvane i at søvn bortprioriteres med en gang når lyset brennes i begge ender og det ikke er nok timer i døgnet. Pga dette regner jeg med at hjernen sier takk og farvel tidlig. Til gjengjeld er det gjerne et eller annet kognitivt krevende som gjør at natten må tas til hjelp og ikke bare prokrastinering på sosiale medier f.eks, så kanskje det kompenserer noe 😬😅
Har også i alle år år brent lyset i begge ender - og tidvis litt på midten også, med søvn lavt prioritert. Som regel maks 4-5 timer per natt. Ikke hatt problemer med det egentlig, heller ikke vært trøtt, selv uten overdreven bruk av f eks kaffe. For 5-6 år siden så hørte jeg endelig på henne som jeg vanligvis hører på, og ble sjekket for søvnapne. 65 pustestopp/time i snitt. Et pustestopp er minimum 10 sek (men kan være MYE lengre), så jeg holdt med andre ord pusten i minst 650 sekund, snaut 11 minutter hver time. Har siden hatt CPAP, og sover nå 7-8 timer hver natt, med mindre enn 1 stopp/time.
Anbefaler deg å ta en sjekk, selv følte jeg meg ikke trøtt, og hadde ikke problemer med at jeg sovnet i hytt og gevær.
Livet ER bedre med tilstrekkelig søvn.
🤗

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.475
Det skulle vært påbudt i all vitenskapelig kommunikasjon som sier at ditt og datt er trygt av alle disse rare tilsetningsstoffene vi omgir oss med at: «det er trygt å bruke med den kunnskapen vi i dag har, men at dette kan endre seg med tiden ettersom ny kunnskap tilkommer.»
( det som står etter kommaet burde vært påbudt å ha med, da ligger det et forbehold i konklusjonen om at stoffene er trygge å bruke)

På toppen av det hele har vi den såkalte «coctaileffekten» av hvilke skadevirkninger kombinasjoner av disse hundrevis av ulike stoffene har samlet sett i kontakt med hverandre, ikke hvert enkelt stoff isolert sett.
Men da snakker vi virkelig komplisert forskning som tar veldig lang tid.
Cocktaileffekten er blitt et slikt ord som man enkelt slår om seg med. Lite kunnskap om den. Tar man den helt ut så hadde vi bare spist havregrøt og sild. For vi vet ikke.

Ikke bare komplisert forskning. En umulig oppgave, kombinasjonene blir 10 opphøyd i ..... .

Ta Kaffe som et eksempel, inneholder nesten 1000 forskjellige forbindelser. Man har kun forsket på 20 av dem.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.050
Sted
Sørlandet
Men en livsnødvendighet uansett hvor mange de forsker på og uansett hva de finner...:)
Overhodet ikke. Men til nytelse er kaffe helt greit. Og forskning har beviselig funnet noen positive helseeffekter med kaffe også. Litt interessant er det jo at vi som drikker så mye kaffe som vi gjør i Norge også har markant høyere antall tilfeller med prostatakreft sammenliknet med andre land. Også markant høyere en våre nærmeste naboland. Ikke at det har noe med mengden kaffe vi drikker.... for det har det blitt forsket på.

Mvh
en-som-drikker-en-kopp-kaffe-om-dagen-og-den-er-god

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
14.041
Torget vurderinger
2
Overhodet ikke. Men til nytelse er kaffe helt greit. Og forskning har beviselig funnet noen positive helseeffekter med kaffe også.

Mvh
en-som-drikker-en-kopp-kaffe-om-dagen-og-den-er-god
Snakk for deg sjøl..men det var vel det du gjorde.. :)

Topp Bunn