Sammenheng mellom pris og lydkvalitet når det gjelder kabler?

Mener du at det er en sammenheng mellom pris og lydkvalitet på kabler?

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
L

lark

Gjest
Populært med avstemninger angående kabel, så her er en til. Det jeg spør om er om det er en klar tendens til at dyre kabler stort sett gir bedre lyd fra anlegget enn billiger kabler.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Unødvendig med slike kommentarer.

Hold det saklig.

Mvh
Høvdingen
 
P

Parelius

Gjest
Det eneste som de som hører forskjell på kabler er enige om, det er at det er forskjell på kabler. Ut over det er det ikke enighet om noe (eller noen sammenhenger). For at en likevel skal kunne gi en god begrunnelse for det ene eller det andre, brukes termen "matching". God begrunnelse innebærer her at det ikke er rent tilfeldig det som blir sagt. Var det rent tilfeldig det en sa, så ville jo ingen høre på en. "Matching" unngår den rene tilfeldighet, og gir inntrykk av troverdighet. Denne "matching" har sannsynligvis intet å gjøre med matching, da "matching", på samme måte som det totale fravær av enighet når det gjelder sammenhenger når det gjelder forskjellene, bare er et ord for det en ikke kan si noe om, en Y-faktor; på samme måte som forskjellene forklares med en X-faktor. Matching derimot, er visst noe de som kan et fag kan si noe om.

Om det virkelig er slik, det vet jeg ikke. Det eneste jeg vet, er at det er det eneste jeg har lært av å lese de som hører forskjeller på kabler.

Jeg håper også at de som er uenige med meg respekterer det jeg her sier, da jeg ikke gir uttrykk for noe annet enn min opplevelse i lesningen av det som skrives. Slike opplevelser er noe en har eller ikke har. Sannhetsevnende er de ikke. Andre kan ha det på en annen måte. Det kommer alt an på øynene som leser. Slik sett er det intet å diskutere. Kanskje skulle jeg vie meg stillheten.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
lark skrev:
Populært med avstemninger angående kabel, så her er en til. Det jeg spør om er om det er en klar tendens til at dyre kabler stort sett gir bedre lyd fra anlegget enn billiger kabler.
Hva er dyrt og billig? for noen er 100 kr meteren dyrt og 8 kroner billig. for andre er 1000 kr dyrt og 100 kr meteren billig og så videre. det blir veldig subjektivt. For meg er nytt dyrt og brukt billig
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
lark skrev:
Populært med avstemninger angående kabel, så her er en til. Det jeg spør om er om det er en klar tendens til at dyre kabler stort sett gir bedre lyd fra anlegget enn billiger kabler.
Om du henviser til ytterpunktene så, JA det er det.

Henviser du derimot til relativt rimelige men likevel skikkelige kabler laget for hifi og sammenligner disse med dyrere produkter, så kan det dreie seg om preferanser også.

Lest for noen få år siden referat fra en blindtest (ja jeg skrev ordet - så da går vel alarmen hos en skare med oppviglere) i HIFI+ der en gruppe bestående av skribenter og produsenter deltok.

Det viste seg at en produsent av kabler, identifiserte de billigste høytalerkablene i testen ( ca kr 100 pr mtr), som hans eget betydelig dyrere produkt.

Uten at denne testen gav mange svar forøvrig, var det litt interessant lesing, og honør til HFI+ og den aktuelle produsenten for at de ikke forsøkte å bortforklare de mange merkelige og til dels litt pinlige konklusjonene som ble trukket.
 
R

Rolf_Da!

Gjest
Finner ikke klar sammenheng på dette.
Det er ofte greit innbyrdes i merket, men på tvers er det verre.

Bruker, og foretrekker, selv kabler som koster 1500,-
Mener ærlig og oppriktig at de spiller mer nøyaktig og renere enn kabler til flere ganger prisen.

Er således fornøyd, spesielt nå sist etter å ha kjørt en runde hvor jeg prøvde andre kabler.

Det samme gjelder mine hjemmemekkede FAT-LMC som har et i mine ører sjukt pris/lydkvalitets-forhold!!

R
 
O

om.s

Gjest
Det er ingen automatikk i at dyerer er bedre eller at pris/prestanda går hånd i hand, selv bruker jeg vel kabler som ligger midt i/litt under det som regnes som dyrt (svin dyrt for andre igjen, jeg vet), og er vel foornøyd med det, ja faktisk så fornøyd at jeg ikke ser hensikten med å investere i noe dyrere, men jeg har tetstet mot billigere og det gikk slik:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,3923.0.html

mvh
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Er det en parameter jeg er sikker på at jeg ikke kan høre, så er det salgsprisen på en komponent.

Jeg har mer tro på matching for å oppnå best mulig lydkvalitet. Jeg har selv byttet til rimeligere prisede komponenter med bedre resultat enn før og til dyrere uten å oppleve noen forbedring. (I matchingssammenheng regner jeg kabler som "komponenter).
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Det som slår meg er at de aller fleste kabler gjerne 'gir mye for pengene', nesten uansett hvor mye de koster.
 
K

kbwh

Gjest
nb skrev:
Selvsagt, for det har Fidelity sagt.
Høvdingen skrev:
Unødvendig med slike kommentarer.

Hold det saklig.

Mvh
Høvdingen
Fidelity skriver dette på lederplass. Er ikke Norges førende hifipublikasjons meninger relevante for diskusjonen?
 
O

om.s

Gjest
Rhesus skrev:
Det som slår meg er at de aller fleste kabler gjerne 'gir mye for pengene', nesten uansett hvor mye de koster.
Ja ikke sant! burde jo ikke være så vanskelig å regne ut at "mye" i denne sammenheng er relativt...

mvh
 
N

nb

Gjest
Høvdingen skrev:
Unødvendig med slike kommentarer.

Hold det saklig.

Mvh
Høvdingen
Ok point taken, i alle fall delvis ;)

Jeg synest bare det var riktigere å vise til noen som har ytret påstanden på lederplass i full offentlighet under fullt navn og argumentert for den enn å vise til forumbrukere som sier det samme.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Generell regel: Jo dyrere det er desto jævligere låter det. 8)
 
K

KindOfBlue

Gjest
Rhesus skrev:
Det som slår meg er at de aller fleste kabler gjerne 'gir mye for pengene', nesten uansett hvor mye de koster.
En annen ting som slår meg er at ingen er villig til å innrømme at de har betalt full pris for kablene sine.
 
N

nb

Gjest
KindOfBlue skrev:
En annen ting som slår meg er at ingen er villig til å innrømme at de har betalt full pris for kablene sine.
Skulle tro at det var mulig å få ganske store rabbatter på de dyrere sakene... regner med at forhandler har ganske hyggelige marginer å ta av. På en annen side må de jo tjene pengene sine på noe.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
KindOfBlue skrev:
En annen ting som slår meg er at ingen er villig til å innrømme at de har betalt full pris for kablene sine.
Selvfølgelig. Det blir som å handle Avantgarde hos Lyric. Hvis ikke du ber om et eller annet prisavslag så kaster han det etter deg idet du er på vei ut.
 
K

KindOfBlue

Gjest
nb skrev:
Høvdingen skrev:
Unødvendig med slike kommentarer.

Hold det saklig.

Mvh
Høvdingen
Ok point taken, i alle fall delvis ;)

Jeg synest bare det var riktigere å vise til noen som har ytret påstanden på lederplass i full offentlighet under fullt navn og argumentert for den enn å vise til forumbrukere som sier det samme.
Kort fortalt, og som svar på trådstarters spørsmål, så har Fidelity over to nummer gjort det utvetydig klart at det er en krystallklar sammenheng mellom pris på kabler, og graden av hifi-nirvana samme kabler tilbyr.

Dette er blitt utlagt som at det kan være snakk om mindre nyanser, men at disse er vesentlige når man har et topp-tunet anlegg - og at det (dessverre) er en klar sammenheng mellom hvor meget man betaler for sine kabler, og hva man kan oppnå gjennom dem.

Fidelity har aldri, dvs. aldri, vist til et eksempel der deres topp (og dyre) referansekabler er blitt kjørt i bakken av billigere kabler. Og for virkelig å få innsikt i hvor klar relasjonen er mellom investering i kabel og oppnådd lydkvalitet kan man sette seg ned med Fidelitys gjennomgang av effekt når man brukte Nordosts VIDAR kabelinnbrenning.
Denne ble brukt på noen kabler redaksjonen hadde liggende, og samtlige i lyttepanelet opplevde betydelige forbedringer, så betydelige at skribenten tillot seg å spekulere i hva som ville skje om man brukte VIDAR for å brenne inn et par ODIN kabler ... det måtte jo simpelthen bli spektakulært bra.

Jeg skjønner ikke at dette på noen som helst måte kan utlegges som usaklig, slik Høvdingen gjør i sin kommentar til nb tidligere i tråden.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
KindOfBlue skrev:
En annen ting som slår meg er at ingen er villig til å innrømme at de har betalt full pris for kablene sine.
Og en tredje ting er at når ting av en eller annen grunn settes ned i pris (ofte utgående modeller, og dette gjelder ikke bare kabler) så kommer det ofte kommentarer om ytelsen som avviker i negativ retning i forhold til det som ble sagt om produktet før prisnedsettelsen. ::) Dette gjelder også når det plutselig kommer en ny toppmodell på markedet som plasserer seg over det aktuelle produktet i prisspekteret. Da blir det gjerne påpekt forbedringer i forhold til "ulemper" ved forrige modell som tidligere aldri er nevnt...
 
N

nb

Gjest
KindOfBlue skrev:
Kort fortalt, og som svar på trådstarters spørsmål, så har Fidelity over to nummer gjort det utvetydig klart at det er en krystallklar sammenheng mellom pris på kabler, og graden av hifi-nirvana samme kabler tilbyr.

Dette er blitt utlagt som at det kan være snakk om mindre nyanser, men at disse er vesentlige når man har et topp-tunet anlegg - og at det (dessverre) er en klar sammenheng mellom hvor meget man betaler for sine kabler, og hva man kan oppnå gjennom dem.

Fidelity har aldri, dvs. aldri, vist til et eksempel der deres topp (og dyre) referansekabler er blitt kjørt i bakken av billigere kabler. Og for virkelig å få innsikt i hvor klar relasjonen er mellom investering i kabel og oppnådd lydkvalitet kan man sette seg ned med Fidelitys gjennomgang av effekt når man brukte Nordosts VIDAR kabelinnbrenning.
Denne ble brukt på noen kabler redaksjonen hadde liggende, og samtlige i lyttepanelet opplevde betydelige forbedringer, så betydelige at skribenten tillot seg å spekulere i hva som ville skje om man brukte VIDAR for å brenne inn et par ODIN kabler ... det måtte jo simpelthen bli spektakulært bra.

Det er ikke uvanlig å bruke dette eller andre blader/skribenter som "vitner", da burde det være tillatt også når uttalelsene er, vel....

Jeg skjønner ikke at dette på noen som helst måte kan utlegges som usaklig, slik Høvdingen gjør i sin kommentar til nb tidligere i tråden.
Exactemente. Om ledningene er tykke, tynne, flate, tvinnet, ikke tvinnet, av gull,sølv eller kobber, stive eller myke, solidcore eller multicore - det spiller ingen rolle. Det mye omtalte "matching" teller tydligvis heller ikke her. Kvalitet er som regel lik pris i følge nevnte publikasjon. Kjøp så dyr du har råd til, så blir det så bra du har råd til. Klarere kan det neppe sies.

Blader og skribenter blir jo ofte brukt som "sannhetsvitner" for det ene og det andre, da burde det være greit å referere til det når påstandene som fremmes på lederplass er ..., vel... dere skjønner hva jeg mener.
 
L

lark

Gjest
KindOfBlue skrev:
Kort fortalt, og som svar på trådstarters spørsmål, så har Fidelity over to nummer gjort det utvetydig klart at det er en krystallklar sammenheng mellom pris på kabler, og graden av hifi-nirvana samme kabler tilbyr.
Dette er jo genialt! Man tar en hvilken som helst standardkabel, skrur prisen til himmels og voila ;D man har automatisk en superkabel ;) Men det betyr jo også at kabler importert fra f.eks. USA nå faktisk er blitt dårligere i og med at dollarkursen er rekordlav. Og man bør vel heller ikke prute når man handler kabler da dette utvilsomt vil påvirke ytelsen på kablene :eek:
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
lark skrev:
...
Dette er jo genialt! Man tar en hvilken som helst standardkabel, skrur prisen til himmels og voila ;D man har automatisk en superkabel ;) Men det betyr jo også at kabler importert fra f.eks. USA nå faktisk er blitt dårligere i og med at dollarkursen er rekordlav. Og man bør vel heller ikke prute når man handler kabler da dette utvilsomt vil påvirke ytelsen på kablene :eek:
Det er selvfølgelig veilledende pris som er avgjørende ... inntill kabelen evt. blir erstattet av en ny modell og - gud forby - evt. blir satt ned i pris. Evt. avslag ved pruting indikerer kun at man gjør en god handel.

mvh
KJ
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
En annen ting som slår meg er at ingen er villig til å innrømme at de har betalt full pris for kablene sine.
[/quote]

Joh, jeg innrømmer hjerne jeg har betalt full pris, 225 kr. for 10 meter betalte jeg, veiledende utsalgspris på Clas Ohlsson, ikke ville de slå av ved kontant betaling heller.....
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Rhesus skrev:
Det som slår meg er at de aller fleste kabler gjerne 'gir mye for pengene', nesten uansett hvor mye de koster.
Det som imidlertid slår meg er at de fleste kabler "gir mye for pengene", nesten uansett hvor LITE de koster :)

Vidar
 
R

Rolf_Da!

Gjest
Klarer ikke helt å se den der "dyrere er bedre" i Fidelity, kanskje jeg må begynne å lese bladet også.....

Dersom det fremgår at blant de kabler man har testet så er det påfallende at de dyrere også låter bedre, så er vel det et resultat av erfaring på et bredt grunlag?
Jeg vil ikke tro at Fidelity's mange skribenter mener du skal kjøpe det dyreste du finner uten å lytte,tenke eller vurdere det selv?
Men jeg kan ta feil.

R
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Det er ingen sammenheng mellom pris på en kabel og lydkvaliteten.

mvh
 
K

kbwh

Gjest
En kabel har jo heller ingen egentlig "lydkvalitet". Den er et RLC-nettverk i en elektronikkrets.
 
L

lark

Gjest
Dersom man skifter fra en 500 kroners kabel til en som koster 50 000 kroner, forventer i allefall jeg en lydforbedring som gir meg hakeslepp. Hvis man kun oppnår marginale forbedringer som det gjerne også blir uenighet om i testpanelet, da er investeringen totalt bortkastet.
 
O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
En kabel har jo heller ingen egentlig "lydkvalitet". Den er et RLC-nettverk i en elektronikkrets.
Fælt å pirkete vi var idag da, lydsignatur passer kanskje herren bedre ;)......

mvh
 
K

KindOfBlue

Gjest
lark skrev:
Dersom man skifter fra en 500 kroners kabel til en som koster 50 000 kroner, forventer i allefall jeg en lydforbedring som gir meg hakeslepp. Hvis man kun oppnår marginale forbedringer som det gjerne også blir uenighet om i testpanelet, da er investeringen totalt bortkastet.
Hva om man skifter fra en 300 kroners kabel til en 250.000 kroners kabel, og ikke hører forskjell?

Kabelalkoholikere venter fortsatt på et utsagn fra Lavigne om at testen han gjennomførte, i sitt eget lytterom på eget anlegg og med egen musikk, inneholdt en feil.

http://www.aca.gr/pop_lavigne.htm

Han hørte ikke utslagsgivende forskjell på Monster og Transparent Opus MM. Når man kikker på Lavignes profilside, gjennom linken ovenfor, så kan det ikke ha vært noe galt med anlegget. ;D
 
Topp Bunn