Sammenheng mellom drivverk, arm, pu og RIAA

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har drodlet litt rundt dette i ferien, dog med minimal tilgang på nett og mulighet til å lese meg opp.

Jeg ser at flere er av den oppfatning at RIAA er det viktigste leddet ved avspilling av vinyl. (Forsterkeri og høyttalere holder jeg utenfor enn så lenge. Det blir endringer her hos meg, men jeg sparer det til en annen tråd når alternativene for pre/effekt blir litt tydeligere)

Spørsmålet mitt dreier seg litt rundt hva dere mener er den logiske sammenheng mellom antatt kvalitet (og pris?) på drivverk, arm og pickup. Jeg har ikke veldig mye erfaring med sammensetning av flere forskjellige kombinasjoner, men har vært fornøyd med kombinasjonen av SOTA Comet, Rega RB-301, Denon DL304 og Hanss Acoustics PA-23.

Om antakelsen om at kvalitet og verdi henger sammen mener jeg det har vært en grei sammenheng i denne kombinasjonen. Jeg har vært fornøyd, men jakten på ny pickup har gitt meg et hint av audiophilia nevrosa og jeg har begynt å tenke på sammenhengen mellom disse fire elementene i vinylkjeden min.

Jeg har tenkt litt på om jeg skal oppgradere RIAA sammen med pickup, og har tenkt på flere forskjellige; Perraux, MI 14, og det integrerte digitale filteret i en fransk badevekt jeg også tenker litt på. Jeg fikk også tilbud om et par forskjellige pickuper da jeg annonserte etter dette, men fordi jeg ikke ble klokere på sammenhengen mellom vinyl-kvartetten satt jeg igjen med diagnosen Diffusus Grasata og var like langt. Ortfon Rondo Red, et par modifiserte Denon-varianter, Ortofon 2M Black, Sumiko Blue Point Special, AT33EV, DV 10x5 ble nevnt som hete kandidater.

For å omsette innlegget til et par konkrete problemstillinger:

1. Vil første halvpart av min kvartett (SOTA Comet og RB-301) rettferdiggjøre å oppgradere til en mer påkostet riaa med tilsvarende pickup?
2. Hva er dine tanker om sammenhengen i kvartetten? Skiller noen av de fire seg ut i forhold til hva du får igjen av sluttresultatet, eller handler alt om sammenhengen mellom de fire? Om noe skiller seg ut - hva skiller seg ut? Hvor legger du inn "støtet" for å få best mulig lyd innenfor et gitt budsjett?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Rekkefølgen er:
Drivverk
Arm
PU
RIAA

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Med andre ord mener du at disse har synkende betydning for lydkvaliteten ved vinylavspilling og at du ville lagt pengene primært i drivverk og arm?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Det kan vel være like fristende å snu den listen på hodet?
;)
Mvh

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Og her kommer mye av utfordringen inn om man har et begrenset budsjett og ikke har mulighet til å teste for mange kombinasjoner da alt må sendes per post skal det testes ut.

Jeg hadde et håp om at det ville være en tydeligere sammenheng mellom komponentene på vinylkvartetten enn på anlegget generelt. Kilde er viktig - og sammenhengen mellom disse fire utgjør en kilde jeg koser meg med, men som jeg dessverre har marginal erfaring med i praksis.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.060
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
eller man velger pu etter ønsket resultat/smak/musikktype
optimaliserer arm valg for pu
finner drivverk som gir beste betingelser for valgte kombo
finner riaa etter lommebok som minst mulig inntrer som flaskehals
men hva vet jeg? ::)
mvh
Leif

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Rekkefølgen er:
Drivverk
Arm
PU
RIAA
Som i "drivverket er viktigst"?

Jeg vil tro og mene at du f.eks. får bedre lyd med billig drivverk og arm sammen med dyr pickup og riaa-trinn enn dyrt drivverk og arm sammen med billig pickup og riaa-trinn.

Alle komponentene må selvsagt holde et visst minstemål av kvalitet.

Et eksempel, ikke tatt helt ut av lufta: ;) En Pro-Ject Debut med akryltallerken, "speed box" strømforsyning og Dynavector DV-10x5 pickup som spiller gjennom et Audion Premier RIAA-trinn vil ha en nyanskaffelsespris på drøyt 14.000. Superbillig arm og drivverk og litt finere (men ikke "dyre") pickup og RIAA-trinn, altså. Mener du det hadde blitt bedre med f.eks. en Michell Gyro SE med RB-301 arm (12.995,-), Ortofon 2M Red (698,-) gjennom en Cambridge 640P (1198,-), til omtrent samme pris? (OK. Sistnevnte er bittelitt dyrere...) Det tviler i alle fall jeg på.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
tore_v1 skrev:
Og her kommer mye av utfordringen inn om man har et begrenset budsjett og ikke har mulighet til å teste for mange kombinasjoner da alt må sendes per post skal det testes ut.

Jeg hadde et håp om at det ville være en tydeligere sammenheng mellom komponentene på vinylkvartetten enn på anlegget generelt. Kilde er viktig - og sammenhengen mellom disse fire utgjør en kilde jeg koser meg med, men som jeg dessverre har marginal erfaring med i praksis.
Du kan jo si noe om budsjettet du opererered, så kan de med erfaring anbefale komponenter deretter.

Jeg, med min meget begrensede erfaring, vil gjette på at ditt drivverk med arm vil henge helt fint med langt oppover i pickup- og riaa-oppgraderingene.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Om jeg bare bytter ut pickup så er budsjettet på 2.500-3.500. Om jeg bytter ut RIAA i tillegg stiger totalen til rundt 10.000.

Hører på alt fra The Decembrists til barndomsminner fra Pink Floyd.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Dazed skrev:
FZ skrev:
Rekkefølgen er:
Drivverk
Arm
PU
RIAA
Som i "drivverket er viktigst"?

Jeg vil tro og mene at du f.eks. får bedre lyd med billig drivverk og arm sammen med dyr pickup og riaa-trinn enn dyrt drivverk og arm sammen med billig pickup og riaa-trinn.

Alle komponentene må selvsagt holde et visst minstemål av kvalitet.

Et eksempel, ikke tatt helt ut av lufta: ;) En Pro-Ject Debut med akryltallerken, "speed box" strømforsyning og Dynavector DV-10x5 pickup som spiller gjennom et Audion Premier RIAA-trinn vil ha en nyanskaffelsespris på drøyt 14.000. Superbillig arm og drivverk og litt finere (men ikke "dyre") pickup og RIAA-trinn, altså. Mener du det hadde blitt bedre med f.eks. en Michell Gyro SE med RB-301 arm (12.995,-), Ortofon 2M Red (698,-) gjennom en Cambridge 640P (1198,-), til omtrent samme pris? (OK. Sistnevnte er bittelitt dyrere...) Det tviler i alle fall jeg på.
Når jeg ser på hvor stor forbedring en Speedbox SE og en tung platevekt er på en Pro-Ject platespiller får det meg til å tro at drivverk er den viktigste komponenten.

Har også hørt svært dyr Dynavector og relativt rimelig AT pick up på en oppegående LP12 og det har også bidratt til å styrke troen min på drivverkets betydning.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.361
Torget vurderinger
18
tore_v1 skrev:
Om jeg bare bytter ut pickup så er budsjettet på 2.500-3.500. Om jeg bytter ut RIAA i tillegg stiger totalen til rundt 10.000.

Hører på alt fra The Decembrists til barndomsminner fra Pink Floyd.
Blir det noe særlig upgrade å bytte ut en DL304 med en pickup i 2.500-3.500,- klassen?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Slik pickupen er nå i alle fall - bøyd nålefane etter et ublidt møte med et teppe og et par hofter..

Det akutte behovet for ny pickup henger ikke sammen med et ønske om oppgradering, bare muligheten til å prøve noe nytt fordi DL304 ikke fungerer.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
tore_v1 skrev:
Med andre ord mener du at disse har synkende betydning for lydkvaliteten ved vinylavspilling og at du ville lagt pengene primært i drivverk og arm?
Alle komponentene er viktig for lyden og synergieffekten er spesielt viktig i en vinylavspiller, men ja, jeg mener at drivverket er viktigst, dernest arm, PU og til sist RIAA.
Lyden blir aldri bedre enn det svakeste leddet bestemmer og det som går tapt med et dårligere drivverk kan du aldri få tilbake senere i kjeden.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Innstilling av pick-up
Pick-up
Arm
Platestrammer/vekt
Riaa
Drivverk

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.361
Torget vurderinger
18
tore_v1 skrev:
Slik pickupen er nå i alle fall - bøyd nålefane etter et ublidt møte med et teppe og et par hofter..

Det akutte behovet for ny pickup henger ikke sammen med et ønske om oppgradering, bare muligheten til å prøve noe nytt fordi DL304 ikke fungerer.
Aha skjønner. DL304 er en skjør pickup, jeg har selv en liggende med brukket nål. Kan ellers nevne at jeg har eid/eier både Ortofon Rondo Blue og AT OC9mkII. Disse er begge på nivå med DL304 men de låter annerledes enn hverandre. Rondo Blue er mørkere og noe fyldigere mens OC9 er litt på den lyse siden og slankere nedover men kanskje mer utstrakt oppover i frekvens. Synergi med resten av utstyret og personlige preferanse vil være avgjørende.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det skal svinge litt av vinylen, men for mye farging er for mye.

Høres ut som Ortofon kan være veien å gå.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.060
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det er ikke noe som heter viktigst
alt er viktig
uenigheten er vel i hvilken ende man skal begynne selekteringen
en Koetsu Urushi vil alltid spille livskiten av en ortofon eller at uansett hvilken arm eller drivverk den sitter i
det er bare snakk om med hvor mange hestelengder
mvh
Leif

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
125
Spørs om ikke endel av dere forveksler utrykkene Lydsignatur og Forbedring.....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
LMC skrev:
en Koetsu Urushi vil alltid spille livskiten av en ortofon eller at uansett hvilken arm eller drivverk den sitter i
Mener du at PU'ene sitter i samme arm/drivverk kombinasjon er jo ikke dette noen verdensnyhet ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.060
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det er nettopp det jeg IKKE mener
mvh
Leif

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
LMC skrev:
det er nettopp det jeg IKKE mener
Det ante meg. Da er det virkelig en verdensnyhet ;D

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.361
Torget vurderinger
18
LMC skrev:
Rondo Blue eller hvilken som helst Ortofon?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.060
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
selv i Airtangent Reference som ikke var noen stjernematch
på samme måte som at jeg heller vil høre på TRIO på 25kvm enn LS3/5A
simple as that
IMNSHO
mvh
Leif

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
LMC skrev:
En Koetsu Urushi vil alltid spille livskiten av en Ortofon, uansett hvilken arm
eller drivverk den sitter i, det er bare snakk om med hvor mange hestelengder.

mvh
Leif
Er du sikker på det?

mvh
Gunnar Brekke

Topp Bunn