Jeg har drodlet litt rundt dette i ferien, dog med minimal tilgang på nett og mulighet til å lese meg opp.
Jeg ser at flere er av den oppfatning at RIAA er det viktigste leddet ved avspilling av vinyl. (Forsterkeri og høyttalere holder jeg utenfor enn så lenge. Det blir endringer her hos meg, men jeg sparer det til en annen tråd når alternativene for pre/effekt blir litt tydeligere)
Spørsmålet mitt dreier seg litt rundt hva dere mener er den logiske sammenheng mellom antatt kvalitet (og pris?) på drivverk, arm og pickup. Jeg har ikke veldig mye erfaring med sammensetning av flere forskjellige kombinasjoner, men har vært fornøyd med kombinasjonen av SOTA Comet, Rega RB-301, Denon DL304 og Hanss Acoustics PA-23.
Om antakelsen om at kvalitet og verdi henger sammen mener jeg det har vært en grei sammenheng i denne kombinasjonen. Jeg har vært fornøyd, men jakten på ny pickup har gitt meg et hint av audiophilia nevrosa og jeg har begynt å tenke på sammenhengen mellom disse fire elementene i vinylkjeden min.
Jeg har tenkt litt på om jeg skal oppgradere RIAA sammen med pickup, og har tenkt på flere forskjellige; Perraux, MI 14, og det integrerte digitale filteret i en fransk badevekt jeg også tenker litt på. Jeg fikk også tilbud om et par forskjellige pickuper da jeg annonserte etter dette, men fordi jeg ikke ble klokere på sammenhengen mellom vinyl-kvartetten satt jeg igjen med diagnosen Diffusus Grasata og var like langt. Ortfon Rondo Red, et par modifiserte Denon-varianter, Ortofon 2M Black, Sumiko Blue Point Special, AT33EV, DV 10x5 ble nevnt som hete kandidater.
For å omsette innlegget til et par konkrete problemstillinger:
1. Vil første halvpart av min kvartett (SOTA Comet og RB-301) rettferdiggjøre å oppgradere til en mer påkostet riaa med tilsvarende pickup?
2. Hva er dine tanker om sammenhengen i kvartetten? Skiller noen av de fire seg ut i forhold til hva du får igjen av sluttresultatet, eller handler alt om sammenhengen mellom de fire? Om noe skiller seg ut - hva skiller seg ut? Hvor legger du inn "støtet" for å få best mulig lyd innenfor et gitt budsjett?
Jeg ser at flere er av den oppfatning at RIAA er det viktigste leddet ved avspilling av vinyl. (Forsterkeri og høyttalere holder jeg utenfor enn så lenge. Det blir endringer her hos meg, men jeg sparer det til en annen tråd når alternativene for pre/effekt blir litt tydeligere)
Spørsmålet mitt dreier seg litt rundt hva dere mener er den logiske sammenheng mellom antatt kvalitet (og pris?) på drivverk, arm og pickup. Jeg har ikke veldig mye erfaring med sammensetning av flere forskjellige kombinasjoner, men har vært fornøyd med kombinasjonen av SOTA Comet, Rega RB-301, Denon DL304 og Hanss Acoustics PA-23.
Om antakelsen om at kvalitet og verdi henger sammen mener jeg det har vært en grei sammenheng i denne kombinasjonen. Jeg har vært fornøyd, men jakten på ny pickup har gitt meg et hint av audiophilia nevrosa og jeg har begynt å tenke på sammenhengen mellom disse fire elementene i vinylkjeden min.
Jeg har tenkt litt på om jeg skal oppgradere RIAA sammen med pickup, og har tenkt på flere forskjellige; Perraux, MI 14, og det integrerte digitale filteret i en fransk badevekt jeg også tenker litt på. Jeg fikk også tilbud om et par forskjellige pickuper da jeg annonserte etter dette, men fordi jeg ikke ble klokere på sammenhengen mellom vinyl-kvartetten satt jeg igjen med diagnosen Diffusus Grasata og var like langt. Ortfon Rondo Red, et par modifiserte Denon-varianter, Ortofon 2M Black, Sumiko Blue Point Special, AT33EV, DV 10x5 ble nevnt som hete kandidater.
For å omsette innlegget til et par konkrete problemstillinger:
1. Vil første halvpart av min kvartett (SOTA Comet og RB-301) rettferdiggjøre å oppgradere til en mer påkostet riaa med tilsvarende pickup?
2. Hva er dine tanker om sammenhengen i kvartetten? Skiller noen av de fire seg ut i forhold til hva du får igjen av sluttresultatet, eller handler alt om sammenhengen mellom de fire? Om noe skiller seg ut - hva skiller seg ut? Hvor legger du inn "støtet" for å få best mulig lyd innenfor et gitt budsjett?



