Samme produsent? Nesten samme spiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

larkus!

Gjest
    Kommer disse grammofonene egentlig fra samme produsent?
    AT-LP5.jpg
    AT-LP120.jpg
    pioneer1.jpg
    Reloop.png
    Stanton.jpg

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De er produsert av Hanpin, såvidt jeg har forstått.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Da Technics SL-1200/1210-patentet var opp til grabs, så ble det fritt frem for hvem som helst å etterligne verdens mest solgte spiller. Alle får sin spiller laget av Hanpin (slik jeg har forstått det). Pioneer er også laget av Hanpin, men med helt andre kvalitetskrav enn de andre Hanpin-spillerne. Wow & flutter på Pioneer PLX-1000 var først oppgitt til 0,1% men er nå rettet opp fra Pioneer til 0,01%; som er på nivå med Technics. PLX-1000 er langt bedre dempet innvendig, og demping i armrøret. Det er også en topp av børstet aluminium. Man merker det når man knakker på en AT120 og en PLX-1000, at Pioneeren føles som en Technics.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kinesiske produsenter produserer gjerne den kvaliteten som kunden ønsker, og skal det gjøres billig så BLIR det bilig? Bare det faktum at det finnes to Pioneer-modeller bygget over denne lesten tyder jo på at ikke alt de lager holder samme (lave) kvalitet. Kina kan levere top notch også, men da koster det litt mer.

Om byggekvaliteten matcher Technics vet jeg ikke da jeg ikke har sett inni noen av dem, men en fin 1200 i god stand er jo mye mer «fullblods». Originalen, som IMO er vesentlig kulere å eie. Bare derfor. Jeg velger å tro at en arbeidshest som den er mer holdbar også.

At man ikke hører noen umiddelbar forskjell på Pioneer-en og en 1200 med samme pickup når begge er i bra stand er helt sannsynlig. ...Selv om det har vært ytret ganske bastante meninger i SL-1200-tråden her om at kopien ikke når originalen til knærne engang. ;)

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    De fleste av dem er bygget av Hanpin, ja. Men Audio-Technica AT-LP5 bygges på deres egen fabrikk i Japan. Armen er basert på en eldre AT-tonearm fra den tiden de fremdeles laget tonearmer. Det vil ikke overraske meg om de kjøper inn motoren fra Hanpin, men det vet jeg ikke egentlig noe om.

Hanpins a la carte-meny med ulike modeller ligger på nettsiden deres, så det er ganske enkelt å gå inn og identifisere nøyaktig hvilken modell ulike produsenter har valgt seg. ATLP120 er den kvaliteten man finner fra flest ulike produsenter.

Pioneer PLX-1000 er mer påkostet enn noe man finner på Hanpins standardmeny. Den magnetfestede tallerkenen, dempingen i tallerkenen og kvaliteten på RCA-terminalene fra (Pioneer-eide) TAD er noe annet enn man finner på de vanlige Hanpin-spillerne. Tipper den bygges av Hanpin, men med spesifikasjoner fra Pioneer. Det samme gjelder Onkyo CP-1050. Armen er lett gjenkjennelig som Hanpin-produkt, men designet forøvrig skiller seg klart fra standard Hanpin.

Enkelte fnyser ofte litt av at en spiller er bygget av Hanpin, men de er sikkert verdens største produsent av platespillere og leverer ganske solid kvalitet for pengene. Men man får selvfølgelig det man betaler for hvis man kjøper de aller billigste. Armene på spillerne rundt 3000,- er for eksempel meget god. På rimelige spillere finner man AT95E, som man finner på langt dyrere spillere fra Thorens og TEAC (Den koster $17 på Hanpins meny). Folk som har solgt disse spillerne i noen år (som meg) vet også at det er veldig lite feil på dem.

X

X186841

Gjest
    Har hatt Audio-Technica AT-LP5, og det står made in China på den.

Sst

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Antall liker
    471
    Har hatt Audio-Technica AT-LP5, og det står made in China på den.
    Da bommet jeg på landet, men hovedpoenget var at at-lp5 ikke er en modell som bare kjøpes inn fra menyen til en eller annen fabrikk. Audio-technica har engasjert seg i utformingen, i motsetning til på atlp120 og 60.
    Ikke at jeg mener at den nødvendigvis blir bedre av den grunn - kun en saksopplysning. Plx-1000 er f.eks. åpenbart bedre enn at-lp5.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.772
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Flere som har gjort det i årenes løp :)
    Linn LP 12 som så mange skryter opp i skyene var ikke suget av eget bryst ;)
    CEAFB6C9-6907-4FF0-A02F-B9DD4B7B9569.jpeg
    76C0ABDA-1993-4394-BC3A-4A32D2EB53FD.jpg

O

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.719
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein annan viktig inspirasjonsspelar for dei med flytande oppheng:
    AR.jpg

Thorens vart også sagt å vere eit "opprinneleg" design, men140, 145, 150 og 160 har også klart slektskap med LP12 og AR.
    thorens.jpg

Mellomhjulsspelarane er ei utviklingslinje som er utdøydde kommersielt. Men mange restaurerer desse, og er veldig fornøgd med prestasjonane.
    Så har vi Dual, med svært gode drivverk, men armar som er litt distanserte av utviklinga pr dato.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.772
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Nå kom vel Thorens før Ariston og LP 12 ?

O

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ein annan viktig inspirasjonsspelar for dei med flytande oppheng: Vis vedlegget 468967
    Thorens vart også sagt å vere eit "opprinneleg" design, men140, 145, 150 og 160 har også klart slektskap med LP12 og AR.
    Vis vedlegget 468968
    Mellomhjulsspelarane er ei utviklingslinje som er utdøydde kommersielt. Men mange restaurerer desse, og er veldig fornøgd med prestasjonane.
    Så har vi Dual, med svært gode drivverk, men armar som er litt distanserte av utviklinga pr dato.
    Jeg er en av de som har restaurert en Lenco L75.Spillere med sk flytende oppheng har jeg aldri fått til.Lencoen min er kanskje ikke av den mest prestisjetunge spilleren
    men fy så godt den spiller.Av spillerne med flytende oppheng har jeg bare en igjen.Det er en Thorens 318 MkIII som kan hentes gratis på min bopel.
    Mvh Kenneth

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det at Linn Sondek LP12 og Ariston er dritt vil de færreste av oss som har oppdaget vinylens gleder IKKE kunne stille seg bak.Dette er nok en påstand som ikke gir mening
    her på forumet.Jeg har hørt Linn ved flere anledninger og de låter meget godt i enkelte oppsett.Men jeg har aldri vært noen tilhenger av disse spillere med flytende oppheng.Det er sikkert fordi jeg aldri har fått spillere som hviler på fjærer til å spille bra.
    Men det er en vesentlig forskjell på å stikke seg i fingeren enn å skjære av seg hue.Slike utsagn som at Linn og Ariston er noe dritt blir vel som å skyte seg selv i foten.
    MvH Kenneth

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.526
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå kom vel Thorens før Ariston og LP 12 ?

O
    Thorens TD 150 ble introdusert i 1965 som deres første spiller med fjæroppheng. Ariston ble vel introdusert i 1971 og LP12 i 1972.
    Men - den AR-spilleren (mod XA) som A-A henviser til var på markedet ennå tidligere, og sto nok "mal" for de andre.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.719
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Det at Linn Sondek LP12 og Ariston er dritt vil de færreste av oss som har oppdaget vinylens gleder IKKE kunne stille seg bak.Dette er nok en påstand som ikke gir mening
    her på forumet.Jeg har hørt Linn ved flere anledninger og de låter meget godt i enkelte oppsett.Men jeg har aldri vært noen tilhenger av disse spillere med flytende oppheng.Det er sikkert fordi jeg aldri har fått spillere som hviler på fjærer til å spille bra.
    Men det er en vesentlig forskjell på å stikke seg i fingeren enn å skjære av seg hue.Slike utsagn som at Linn og Ariston er noe dritt blir vel som å skyte seg selv i foten.
    MvH Kenneth
    Eg hadde Linn i rundt ti år (basisutgåve, utan dei store oppgraderingane), men fekk han aldri heilt perfekt sjølv. Måtte ha ekspertisen til Kontrapunkt for å få det optimalt. På den andre sida har eg høyrt Rudi sine ymse variantar av LP12, som heilt klart er av dei aller beste vinylriggane du kan få.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    MvH Kenneth
    Eg hadde Linn i rundt ti år (basisutgåve, utan dei store oppgraderingane), men fekk han aldri heilt perfekt sjølv. Måtte ha ekspertisen til Kontrapunkt for å få det optimalt. På den andre sida har eg høyrt Rudi sine ymse variantar av LP12, som heilt klart er av dei aller beste vinylriggane du kan få.
    Jeg erindrer at det også var en basisutgave som låt grisebra men jeg vet ikke hvilken pickup som blei brukt.Jeg har også oppfattet det slik at LP12 er noe av det gjeveste
    man kan ha i sin stereo med de rette oppgraderinger.
    Mvh Kenneth

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.772
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    MvH Kenneth
    Jeg erindrer at det også var en basisutgave som låt grisebra men jeg vet ikke hvilken pickup som blei brukt.Jeg har også oppfattet det slik at LP12 er noe av det gjeveste
    Mvh Kenneth
    Med de rette oppgraderingene ja! Koster jo en helt latterlig sum de oppgraderingene. Vi har tydlig vis en helt annen oppfattning
    av hva som er gjevt :).

O

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    MvH Kenneth
    Mvh Kenneth
    Med de rette oppgraderingene ja! Koster jo en helt latterlig sum de oppgraderingene. Vi har tydlig vis en helt annen oppfattning

O
    Jeg velger nå å se bort i fra hva alt koster om jeg diskuterer lyd.Hva kostnaden blir er meg vel vitende.Men som oftest blir det uoppnåelig for meg også.Jeg har i dag to
    platespillere.En Project og en Lenco.Det som er gjevt med disse spillere må være at jeg har fått de til å spille meget bra.Min oppfatning om hva som blir gjevt er nok
    ikke så forskjellig fra din oppfatning.Man må jo ikke nødvendigvis få noia for at det blir en smule dyrt det man holder på med.Det er jo bare en hobby.
    Mvh Kenneth

tsmork

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Antall liker
    52
    MvH Kenneth
    Mvh Kenneth

O
    Sjekket nå nettopp pris på Keel Sub Chassis oppgradering, og ja, dette er tøys. Keel sub chassis er etter hva jeg kan se en utfreset aluminiumsprofil for LP12. Prisen på Keel er 30 600,- hos Kontrapunkt, og dette er tilnærmet samme pris som på en omtrent like stor aluminiumprofil på kritisk struktur på et rutefly (jeg jobbet tidligere som flymekaniker hos SAS på DC/MD og forsvareret F16). Forskjellen generiske alu. profiler kontra profiler ment for rutefly og jagerfly er at de har sertifikater og en tykk bunke papirer som dokumenterer kvaliteten, og dette koster. Jeg har ingen tro på at keel sub chassis har undergått de samme testene og har den samme dokumentasjonen på kvalitet og non destruktiv testing mm.

Prisen er nok basert på at de kan ta så godt betalt fordi det er forventet, eventuelt at det er utrolig få som kjøper denne oppgraderingen så det koster mye ekstra. Dog, de kunne trolig solgt den som en del av basis for ganske så lite i tillegg til dagens pris.

Du får og en håndbygd karbon/aluminum/stål -sykkelramme samme prisen, mens keel er freset ut av en maskin.

Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja det er utrolig hva en platespiller kan bli sammenlignet med.Det spørs om man ikke må lage oppgraderingene selv heretter.
    Men et kan vi vel for en gangs skyld være enige om.
    En Linn eller Ariston låter bedre enn F16.Takker og bukker for å ha tatt del i nok en konstruktiv diskusjon som ikke omhandler vår lidenskap og hobby.
    Mvh Kenneth

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.526
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Sjekket nå nettopp pris på Keel Sub Chassis oppgradering, og ja, dette er tøys. Keel sub chassis er etter hva jeg kan se en utfreset aluminiumsprofil for LP12. Prisen på Keel er 30 600,- hos Kontrapunkt....

Prisen er nok basert på at de kan ta så godt betalt fordi......
    Denne visa har blitt sunget mange ganger før - som argument mot å anskaffe en LP12 ;).
    Det er ingen tvil om at prisen på denne, sett ut fra material- og bearbeidingskostnad, er helt på jordet. Om man hadde tilgang til eksakte mål, så ville det garantert vært fullt mulig å fått laget denne hos et verksted (m/egnet fres) for 1/5-del av prisen.

Men - innenfor Hi-Fi og Hi-Fi relaterte produkter er jo dette laaaangt fra noe enestående eksempel på priser som er far off material- og bearbeidingskostnad.

Det samme gjelder forøvrig også for svært mange andre Top Notch produkter generelt, og/eller andre former for oppgraderinger av utstyr/materiell.
    Det er vel svært få produktområder i samfunnet som egentlig har noen "øvre" prisgrense.

Når det er sagt, så kan faktisk en oppgradering til Keel ha helt motsatt innvirkning på karakteristikk enn det man ønsker. Det gjelder for øvrig et par andre oppgraderinger - beregnet for eldre LP 12´s. Det finnes mange som sverger til en pre-cirkus spiller, og glatt foretrekker det - utfra egne preferanser.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.156
    Sted
    Holmestrand
    MvH Kenneth
    Mvh Kenneth

O
    Platespillere koster jevnt over latterlig mye!
    :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.719
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Hugs at også Technics hadde svært like modellar attende i sine glansdagar:
    Den heilautomatiske SL 1300, der du slapp å ta på armen i det heile:
    Den halvautomatiske SL 1400, med retur av armen - sette han i rilla måtte du gjere manuelt.
    Og den heilt utan automatikk SL 1500(konkurrerte med SL 1200 - diskotekversjonen.
    Desse kom også i mk II-utgåver, som var litt betre. Tyngre tallerkar, og kvartsstyring SL 1300 mk II
    (også 1400 og 1500 kom i mk 2, men det gjorde aldri SL 1200)
    Så var det ein parallell serie, med identiske data og fasilitetar:
    SL 1600 = meir eller mindre SL 1300 med kvartsstyring
    [SL 1700 = SL 1400
    SL 1800
    SL 1900, etter det eg hugsar noko billegare:
    Og så har vi SL 2000, direktedriven den også, og rimeleg:
    Medan SL 1000, 1100 og sl 15 var heilt andre, råare konstruksjonar.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dersom en Linn LP12 med Keel gir deg gåsehud så er den vel verdt hver eneste krone:) Slik er det med lidenskap. Det kan ikke måles i penger, og derfor blir det litt meningsløst å sammenligne materialkostnader... Men synd tråden sporer sånn ut.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.526
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ...derfor blir det litt meningsløst å sammenligne materialkostnader...
    Målt på den måten (for å dra det On-Topic) så er jo disse SL-1210 kopiene noe av det beste man kan kjøpe i dag. Relativt mye bits & pieces for pengene.

L

larkus!

Gjest
    Denne armen går igjen på mange av 1210-kopiene, inkludert Pioneer PLX1000.
    Også på den forholdsvis dyre Denon DP-A100
    denon.jpg

onkyo.jpg

Denon-DPA100-turntable.jpg

Bra arm?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.563
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er en type arm som fungerer godt. Jeg husker jeg savnet Technics armen veldig da jeg hadde Rega RP10 og skulle forsøke å naile VTA på Lyra Delos. Med Technics armene og dens like kan man sitte med lupe med nåla i rilla og justere VTA on the go. Og jeg liker å ha mulighet til å bytte ut headshell og ha flere pu.

Men selv om armene er like av utseende så er i hvertfall Technics godt kjent for meget gode lagre. Selv om armen på Pioneer PLX-1000 er god og trolig på høyde med 1210mk så er nok den nye 1200GR av en bedre kvalitet vil jeg tro. Men jeg tipper at man neppe hører forskjell før man kommer på pickup på over 10k.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.526
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er side opp og side ned med diskusjoner om denne tonearmen på ulike forum. Temmelig mange gir klart uttrykk for at de ikke er imponert i det hele tatt. Men..... et relevant spørsmål er jo om det er eksakt samme armen, eller om den finnes i ulike kvalitetsnivåer, alt avhengig av hvilke spiller den skal leveres til.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.526
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Forskjellige produsenter, eller forskjellige versjoner?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn