De er jo ikke identiske, de ser bare like ut
Vet du det? Ikke meningen å være rrekk, men finnes det noe dokumentasjon eller info noe sted?
Jeg har eid tre ulike hanpin-spillere med S-arm, og alle de tre armene var litt forskjellige. De hadde også små utseendemessige forskjeller.
ATLP120 har en i blankt metall, aluminium vil jeg tro. Jeg har tatt i mange av denne spilleren og den har alltid tighte lagere. VTA- justering er identisk med Technics SL-1200. Lite eller ingen demping, tror jeg
Pioneer PLX-1000. Denne armen har en matt overflate. Ved litt bruk merker man at den er mer dempet en de andre. Bildet som larkus postet i innlegg 42 bekrefter vel også det. Har lest et par klager om løse lager på denne armen, men ikke opplevd det på min egen spiller. VTA- justering er identisk med technics.
Onkyo CP-1050. Denne armen har ikke VTA-justering. Armen er festet på en base med noen karakteristiske "hull". Dette opplegget finner man også på noen denon - spillere og audio-technica atlp1240.
Denne armen har samme måtte overlate som pioneer plx-1000, men virker ikke å ha samme grad av demping.
Så ja, hanpin selger ulike kvaliteter og utførelser på armer også, selv om de ligner hverandre.
Verdt å få med seg: PLX-1000 distribueres av pioneers proffavdeling, ikke hifi/forbrukerelektronikk- avdelingen. Marginene hos på proffsortimentet er mye lavere enn vanlig hifi. Derfor reflekterer ikke prisen i markedet den reelle prisforskjellen mellom PLX-1000 og en del andre hanpin-spillere. PLX-1000 koster dobbelt så mye som onkyo cp-1050 fra produsent, men i butikk er forskjellen ca 50%. Prisen fra distributør er på nivå med prisen på Rega planar 3.
PLX-1000 er mye for pengene til ca 6000,-.