Samene og spådommer

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.260
Samene nordpå pleier å komme med sin halvårlige "værrapport" på høsten og våren. Da får folket vite hvordan vinteren og sommeren blir sånn værmessig. Og jeg har selv undret meg over treffsikkerheten i spådommene.
I høst uttalte samene med sin sedvanlige skråsikkerhet om hvordan været i Troms skulle bli i vinter: " Snø, nei det kommer det ikke før mot slutten av februar, så skiene trenger dere ikke tenke på før da".

Vel, faktum er at det pr i dag den 28 januar ikke er snø i troms. Det ligger mellom 0-4 cm i stort sett hele fylket. At det ikke finnes snø på Bardufoss i indre troms i slutten av januar er ganske uvanlig. Det har skjedd tidligere, men oddsene for at slike spådommer skal skje fyldes, er temmelig liten.

Nå er vi ikke kommet til siste halvdel av februar ennå, men jeg har nettopp sjekket langtidsvarslet for de neste 10 dagene: ikke et eneste snøfnugg skal falle de neste 10 dagene, etter metereologenes prognoser.

Tilfeldigheter?

K

Kaldkarsk

Gjest
Hvis det virkelig forholder seg som du antyder, at samene kan spå om fremtida,
hvorfor har ikke flere slutta med rein og satsa stort på lotto ::)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.260
Tubesnake skrev:
Espen R skrev:
Tilfeldigheter?
Så absolutt.
Det blir det samme som å spå at snøen i lavlandet i indre troms vil ligge til over St. hans. Dette har hendt tidligere, men sjansene for at en slik spådom skal slå til er temmelig liten.
For noen år siden hadde vi nordpå et par vintre på rad med ekstreme snømengder. Også dette ble "sett" av samene med forbløffene riktighet etter hva som faktisk dalte ned fra himmelen.

Tilfeldigheter?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg spådde at det kom til å glippe for håndballandslaget mot slutten av EM, og jeg er ikke same. ::)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.260
BT skrev:
Jeg spådde at det kom til å glippe for håndballandslaget mot slutten av EM, og jeg er ikke same. ::)
It's the same. Alle vet at det glipper for håndballgutta når det gjelder som mest. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man ser isbjørn i gatene i Tromsø før myggen er borte blir det en hard vinter. -Gjestemedlem

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Fordi meteorologer flest ikke har større sjanse til å vinne i lotto enn oss andre selvsagt ?? ;D

Kaldkarsk skrev:
Hvis det virkelig forholder seg som du antyder, at samene kan spå om fremtida,
hvorfor har ikke flere slutta med rein og satsa stort på lotto ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Når skaren kan bære en voksen mann i august er det et tegn på at det blir en sen vår...

Så lenge disse samene ikke begynner å ganne så skal vi vel ikke klage.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
388
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Nå har vel dette overhodet ingenting med hverken Lotto eller håndball. ;D Samene har jo alltid vært veldig knytta til naturen, dens sykluser og luner gjennom mange generasjoner. At de er gode på og spå/tyde tegn kommer ikke som noe stort sjokk.
Stoler mere på "disse" spådommene en andre som liksom skal ha greie på saker og ting...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.332
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
frans skrev:
Forklaringen ligger i at været er syklisk. Planetenes baner og i sær måneden påvirker været sammen med andre atmosfæriske forhold som solaktivitet. Måneden har større påvirkningskraft enn intellektuelle liker å tro: http://www.hegnar.no/analyser/article406155.ece
Antar du mener månen?

Om du mener måneden er jeg for så vidt enig i at hvorvidt det er januar eller juli så påvirker det været en smule ja..... ;)

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
572
Mange gamle samiske vær "profeter" som har meget bra treffsikkerhet på spådommene. Synd at det blir færre og færre unge samer som lærer denne kunnskapen i disse moderne tider... Par ti-år unna at det forsvinner totalt.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Espen R skrev:
Tubesnake skrev:
Espen R skrev:
Tilfeldigheter?
Så absolutt.
Det blir det samme som å spå at snøen i lavlandet i indre troms vil ligge til over St. hans. Dette har hendt tidligere, men sjansene for at en slik spådom skal slå til er temmelig liten.
For noen år siden hadde vi nordpå et par vintre på rad med ekstreme snømengder. Også dette ble "sett" av samene med forbløffene riktighet etter hva som faktisk dalte ned fra himmelen.

Tilfeldigheter?
Hvor mange samer tror du spådde det motsatte?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.883
Torget vurderinger
35
Graks skrev:
Mange gamle samiske vær "profeter" som har meget bra treffsikkerhet på spådommene. Synd at det blir færre og færre unge samer som lærer denne kunnskapen i disse moderne tider... Par ti-år unna at det forsvinner totalt.
Jeg lærte i hvert fall aldri noe av dette...

Roy
(asfaltsame fra Sandefjord, men står likevel i samemanntallet...)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.227
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Hvis man ser isbjørn i gatene i Tromsø før myggen er borte blir det en hard vinter. -Gjestemedlem
Her har vi pelsmygg!

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
572
R.E.S. skrev:
Graks skrev:
Jeg lærte i hvert fall aldri noe av dette...

Roy
(asfaltsame fra Sandefjord, men står likevel i samemanntallet...)
Er nok ikke noe som står i skole pensumet.... Her i hjembygda mi, Karasjok, har vi flere som spår været på "gamle måten". Han som var mest profilert i (samisk) media er allerede død.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.390
Torget vurderinger
18
Graks skrev:
Meteorologene har så vidt meg bekjent den beste treffsikkerheten når det gjelder å spå været og den kunnskapen de har kan man erverve seg på universitetet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Det bør vel gjøres noen solide bevillinger til å bevare disse værsamene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.260
HC skrev:
Graks skrev:
Meterologene har så vidt meg bekjent den beste treffsikkerheten når det gjelder å spå været og den kunnskapen de har kan man erverve seg på universitetet.
Meterologene spår ikke været. De driver bare med kalkulasjoner i forhold til de opplysninger som hentes ut av bl.a. værsatelitter.

I troms er det som sagt ikke snø i lavlandet. Men flere ganger har metereologoene i denne tidsperioden mellom oktober og januar meldt om snøvær 7 dager på rad. Men snøværet har alltid blitt avlyst av meterologene.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.390
Torget vurderinger
18
Espen R skrev:
HC skrev:
Graks skrev:
Meteorologene har så vidt meg bekjent den beste treffsikkerheten når det gjelder å spå været og den kunnskapen de har kan man erverve seg på universitetet.
Metereologene spår ikke været. De driver bare med kalkulasjoner i forhold til de opplysninger som hentes ut av bl.a. værsatelitter.
Du har rett, meteorologi er ikke spådom. Det er i stor grad matematikk og kanskje det er derfor det ofte er korrekt.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.260
HC skrev:
Espen R skrev:
HC skrev:
Graks skrev:
Metereologene spår ikke været. De driver bare med kalkulasjoner i forhold til de opplysninger som hentes ut av bl.a. værsatelitter.
Du har rett, meteorologi er ikke spådom. Det er i stor grad matematikk og kanskje det er derfor det ofte er korrekt.
Det er ofte korrekt innenfor en kort tidshorisont.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Her i Trøndelagen blir vi sjeldent imponert av at folk kan spå været. Det skyldes den enke grunn at vi har som regel alle typer vær i løpet av en dag, så det skal godt gjøres å ikke treffe.

Topp Bunn