Salgsargumenter

O

OldBoy

Gjest
Det blir jo som å stå å prute på Rema 1000. Hvis mannen har sagt at han ikke selger for under 32 så får man enten by det da eller finne noe annet å kjøpe.

Man kan da forvente at folk kan lese Norsk.

Pruting er en uting som hører hjemme på basarer i Marokko og ikke på fastsatte priser her hjemme!
Jeg er helt enig i at pruting er en uting.

Men jeg tok altså utgangspunkt i den helt konkrete formuleringen til Snicker-is: "selges for kr 32.000 eller høystbydende". For en som kan norsk, kan teksten, hvis man leser den helt ordrett, og med juridiske briller, leses som:

a) selges for 32.000. Punktum. Det vil si at den som byr 32.000 først, får kjøpt.

eller

b) selges for det beste bud som selgeren får, selv om høyeste bud er under 32.000.

En bedre formulering hvis man ikke ønsker å selge for under 32.000 er å si det som det er: "Selges for 32.000 eller for høyeste bud over 32.000". Litt tungvint, men korrekt norsk, og korrekt jus.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
"selges for kr 32.000 eller høystbydende". For en som kan norsk, kan teksten, hvis man leser den helt ordrett, og med juridiske briller, leses som:

a) selges for 32.000. Punktum. Det vil si at den som byr 32.000 først, får kjøpt.

eller

b) selges for det beste bud som selgeren får, selv om høyeste bud er under 32.000.
Enig, slik vil jeg også tolke det. Men jeg ville også antatt at høystbydende ikke skal tolkes helt ordrett. At det allikevel finnes en nedre grense. At produktet ikke blir solgt for 10 kr eller 1000 kr.
En bedre formulering hvis man ikke ønsker å selge for under 32.000 er å si det som det er: "Selges for 32.000 eller for høyeste bud over 32.000". Litt tungvint, men korrekt norsk, og korrekt jus.
Eller: Selges for høyste bud over 32.000 kr.
Så får man heller by 32.001 kr om man ikke tolker dette som at et bud på 32.000 holder.

O

OldBoy

Gjest
Enig, slik vil jeg også tolke det. Men jeg ville også antatt at høystbydende ikke skal tolkes helt ordrett. At det allikevel finnes en nedre grense. At produktet ikke blir solgt for 10 kr eller 1000 kr.

Eller: Selges for høyste bud over 32.000 kr.
Så får man heller by 32.001 kr om man ikke tolker dette som at et bud på 32.000 holder.
Helt enig i begge kommentarene dine.

I praksis blir det nok som du sier. For jeg tror det skal ganske mye til at noen tvinges til å selge, i hvert fall som privatperson, hvis man ikke har lyst. Et firma som annonserer, må nok være adskillig mer påpasselig med hvordan de formulerer seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dette er nok en bedre formulering ja, men ikke alle som utformer annonser vill bestått en 9. klasse norsk eksamen heller da.

"Selges høystbydende over 32 000kr." leser jeg på samme måte som den over.

"Selges kr 32 000 eller høystbydende" leser jeg som om at han her selger hvis det kommer et bud på 32. Men er åpen for lavere bud, men vil da kanskje vente å se om det kommer bedre bud før han aksepterer.

Juridisk tror jeg neppe private rubrikkannonser er bindende uansett.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Dette er nok en bedre formulering ja, men ikke alle som utformer annonser vill bestått en 9. klasse norsk eksamen heller da.
Ble jo litt artig dette også. ;)

O

OldBoy

Gjest
Juridisk tror jeg neppe private rubrikkannonser er bindende uansett.
De er faktisk det. Ta det med produktopplysninger, for eksempel. En selger er ansvarlig for at de opplysningene han kommer med i en annonse, er korrekte.

I praksis tillates et større slingringsmonn for private, for det godtas at man som privatperson ikke alltid kan vite alt. Men det er ikke lov til å lyve og å underslå vesentlig informasjon som man vet om.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ble jo litt artig dette også.  ;)
Jepps. Skriver nok som en 9 åring av og til jeg og. Må se på tastaturet når jeg skriver. Lærte meg aldri touchmetoden.

Når jeg blir rik skal nok min sekretær overta her på forumet!

O

OldBoy

Gjest
Når jeg blir rik skal nok min sekretær overta her på forumet!
Nei, nei, ikke sekretær! Ønsker du å beholde din utmerkede personlige touch, må du fortsette med å gjøre alle feilene selv.

:) :) :)

Topp Bunn