sakte, men sikkert.. hjelp med å plukke..

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.893
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ungene vokser, og til slutt "spiser" de opp kjellersuten, der jeg har mine høyttalere. Av komp. så tviler jeg på at jeg vil bytte, men jeg ser at jeg muligens må gå for stativ-ht. pluss en sub etter hvert, da jeg skal flytte systemet opp på loftet ( som det ennå ikke er gjort noe med)
Spørsmålet er da, skal jeg lage noe selv, jeg har på jobben verksted, med alt som trengs, ink. lakeringsrom osv. - eller skal jeg gå for noe ferdig prod. Selv heller jeg mot det første, men hva ? Matrialler osv. får jeg billig så her er det snakk om hva slags komponenter jeg bør kjøpe - til en maks pris av 20k ink. subb...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.312
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ligger vel etpar B&W 805S på brukt'n nå til rundt 16k inklusive stativer. Med en nett liten sub fra brukt'n så havner du vel på omkring 20k skulle jeg anta. Vet at RoDa har B&W godt integrert med en Velodyne sub. Dette kan kanskje være veien å gå...

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Det ligger masse forslag til høytalere ute på nettet, men personlig hvis jeg skulle bygget noe så ville jeg valgt en horn høytaler som feks disse http://www.frugal-horn.com/
Og gjerne en enkel billig diy chipamp som denne til å drive det http://www.audiosector.com/chassis_patek2_amp.shtml

Stativ høytalere tar jo ikke noe mindre plass en gulvstående, gjerne tvert imot hvis du i tillegg skal ha en sub.
Ellers finnes det jo kit fra blandt annet eltek eller http://www.frequence-shop.dk/produkter/3-hoejttaler-byggesaet/ som du kan kjøpe uten kabinett.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
HoJ skrev:
Ungene vokser, og til slutt "spiser" de opp kjellersuten, der jeg har mine høyttalere. Av komp. så tviler jeg på at jeg vil bytte, men jeg ser at jeg muligens må gå for stativ-ht. pluss en sub etter hvert, da jeg skal flytte systemet opp på loftet ( som det ennå ikke er gjort noe med)
Jeg klarer ikke helt å fatte problemet.
Hvorfor må du byttet til stativhøyttalere og sub?
For en "rimelig" sum tviler jeg på at du blir fornøyd.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Snakker vi om et anlegg nr. 2 her - et anlegg som far i huset skal kunne trives med når resten av familien okkuperer hovedanlegget? Da er det bare å grave dypt i lommeboken og sørge for at anlegg nr. 2 er minst like bra som nr. 1 - det er min dyrekjøpte erfaring. Alternativet er å flytte hovedanlegget til fars nye musikkrom - og la familien hygge seg med noe mindreveredig. Det KAN gå - hvis de ikke oppdager at de blir lurt.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.893
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tingen er at jeg får ikke plass til mg'n oppe på loftet, ser for meg stativht + sub.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Stativhøyttalere pluss sub fungerer aldeles utmerket - jfr. mitt anlegg nr. 2. Jeg klarer faktisk ikke å bestemme meg for hvilket av de to hovedanleggene mine som låter best - og da er målet nådd for mitt vedkommende. Poenget mitt er at hvis far i huset skal ha et musikkrom som han kan trives i, må det låte minst like bra der som i det rommet han blir forvist fra.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.893
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jo da, men som far i huset så synes jeg det er viktig at ungene får god plass å vokse i også.. Loftet kan jeg gjøre som jeg vil, så jeg kommer til å gjøre det som kan for å få grei lyd.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.207
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Skal de sparke fotball i stua? Hva med oppdragelse i stedet?
Jeg skal vedde på at flere barn har vokst opp med MG eller tilsvarende...

Arne K

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.515
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
HoJ, ettersom dette er DIY-forumet, så er du kanskje ute etter forslag til selvbygg-høyttalere? Ved siden av stativhøyttaler+sub som allerede har vært foreslått, kunne kanskje gode rundstråler-konstruksjoner være noe å vurdere?
Linkwitz' Pluto, for eksempel.

Topp Bunn