Han er ikke dømt for drap på 250000 shiamuslimer ved et tilfelle, eller for total utsletting av kurdiske landsbyer. Kun nok til å få han dømt. Alle iraks problemer har rot i Saddams Husseins styre med utgangspunkt i Baath partiet. Han lærte av og ble inspirert av Stalin og begynte som partitorturist. At islamister så han som fiende og klarte å få USA til å ta han, samt kanskje få makt i Irak er bare en tragedie for det Irakske folk. Ikke gjør Hussein til noe bedre enn han var.Saddam var en diktator ingen tvil om det.
Men han styrte i allefall landet mye bedre enn de klarer i dag. Han er dømt for å ha beordret drap på noen hundre shiaer men hvor mange har ikke døss på grunn av USAs bombing eller blokkaden forut. Jeg vet ikke tallet men flere titals tusen iallefall.
Hvilket regime i midtøsten står ikke bak drap og forsvinninger på motstandsgrupper og opposisjonelle? Sauda Arabia er ikke det spor mindre brutalt, og Israel har som offisiel politikk at aktive politiske mostandere kan bli assassinert etc. etc.
Saddam burde aldri vært avsatt.
Hvor lurt det er å henrette ham nå vil nok vise seg i tiden etter. Men jeg ville ikke bli forbauset hvis en god del amerikanere vil måtte følge han i graven.
De samme menneskene som hyller Vesten for å rydde opp i terrorisme og skape fred hyller Vesten for overlagt drap.De samme menneskene som kritiserer Vesten for å presse demokrati og menneskeretter på irakerne, kritiserer Vesten for å ikke presse vår rettspleie og strafferammer på dem.
Eller som en viss partileder for SV skal ha uttalt:En evigvarende lenke av hevn..
Jeg ville i hvert fall aldri spandert en kake på den dama.. ;DEller som en viss partileder for SV skal ha uttalt:
Straff er et verktøy vi trenger i samfunnet for å kontrollere kriminalitet, det er ikke og skal ikke brukes som hevn
Med mindre du kaster en kake i ansiktet på meg...
Ceausescu fikk jo en rettsak han også, litt mer spontan og uten the 'Hollywood treatment'. Men militæredomstoler har jo ikke samme budgett da. Men i bunn og grunn er det ikke stor forskjell på behandlingen de fikk.Naturligvis er det riktig å henge Saddam. Ære være Irakerne for å ha gjennomført en rettssak, i stedet for å velge en rumensk løsning (jvnfr. Ceauscescu).
Eller som en viss partileder for SV skal ha uttalt:
Straff er et verktøy vi trenger i samfunnet for å kontrollere kriminalitet, det er ikke og skal ikke brukes som hevn
Med mindre du kaster en kake i ansiktet på meg...
Naturligvis er det riktig å henge Saddam. Ære være Irakerne for å ha gjennomført en rettssak,
Kanskje det.. det er jo så mye mer barbarisk å kappe hauet av folk :Kanskje vitnene ikke tåler å se blod?
Ja, det er vel lite sannsynlig at han overlever henrettelsen.Reknar med dette får den forventa effekten dei er ute etter........
Fra virkeligheten, har du vært der?Veeeeeeldig morsomt snickers, tror jeg ler meg ihel.
Hvor tar du det fra ??
Giljotin er jo nokså grisete, men sannsynligvis en av de mere humane metodene når en først skal ta livet av folk.Men Saddam får nå ihvertfall en langt mer 'humanitær' henrettelse enn hva tilfellet er i det 'siviliserte' USA. Leste på nett for et par uker siden at guvernør Bush midlertidig har stanset henrettelser av folk i delstaten Texas.
Det tok 45 minutter fra giftsprøytene ble satt på en mann, til han endelig døde. Dette var dobbelt så lang tid som det normalt tar.
Hvorfor kan man ikke bruke giljotinens falløks?
Vel, som martyr kan han leve i fleire hundreår....Ja, det er vel lite sannsynlig at han overlever henrettelsen.
For den som ynskjer "humane" avrettingsmetodar, kan det vere eit poeng å lese "Bestialitetens historie" av Jens Bjørneboe. Vanskeleg å ta livet av folk på ein hyggjeleg måte....Giljotin er jo nokså grisete, men sannsynligvis en av de mere humane metodene når en først skal ta livet av folk.
Hele giftsprøyteopplegget er nokså groteskt - spesielt siden mange av de dømte er tidligere narkomane som har forferdelig dårlige blodårer.
Drep meg, herre konge, men ikkje med graut!For den som ynskjer "humane" avrettingsmetodar, kan det vere eit poeng å lese "Bestialitetens historie" av Jens Bjørneboe. Vanskeleg å ta livet av folk på ein hyggjeleg måte....
Historisk sett er ikke dette helt rett. Det finnes eksempler der det måtte både 2 og 3 hugg til før henrettelsen var gjennomført.Giljotin er jo nokså grisete, men sannsynligvis en av de mere humane metodene når en først skal ta livet av folk.
Med øks eller sverd, så er det nok en fare for at det må noen runder til.Historisk sett er ikke dette helt rett. Det finnes eksempler der det måtte både 2 og 3 hugg til før henrettelsen var gjennomført.
Men en moderne variant bør jo funke.