Saddams henrettelse

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Han er neppe en trivelig fyr. Men det er allikevel trist at verden ikke har kommet så langt at vi kan slutte å ta livet av hverandre. link

T

Thomas1

Gjest
Kan du ikke fortelle det til Saddam da? Tror ikke han er enig i den påstanden selv siden han har en del liv på samvittigheten.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
Leste et sted at å begynne det såkalt "nye demokratiske Irak" med en velsignelse av øye for øye-tann for tann, kanskje ikke er helt lurt. Det er vel lett å se det håpløse og svært dobble i dette.

Vi i Europa burde overstyre dette. Mye flott med USA, men statsdrap er bare barbarisk. Selv om USA her har noe til felles med en rekke muslimske land er det ikke nødvendigvis et det gode de bør samarbeide videre om.
Det er bare skam.

edit: Selvfølgelig har Saddam vært en tyrann...

T

Thomas1

Gjest
Det er rart ikke den norske stat har krevd utlevering til Norge.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
De samme menneskene som kritiserer Vesten for å presse demokrati og menneskeretter på irakerne, kritiserer Vesten for å ikke presse vår rettspleie og strafferammer på dem.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
Det er stor forskjell på Vestens rettspleie. Det er stor grunn til å tro at for eksempel den amerikanske ikke har vært særlig vellykket. Den europeiske kanskje noe bedre. Jeg mener vi ikke skulle presse noe som helst på irakerne. Jeg var i mot den krigen, og mener USA aldri skulle ha vært der i utgangspunktet.

Når de først er der har tusenvis av uskyldige mennekser måttet lide og dø. I tillegg hyller de et rettsystem som er tvers igjennom råttent - et system ikke ulikt deres eget.
Nå får det være grenser for dette oljebarbariet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Saddam var en diktator ingen tvil om det.

Men han styrte i allefall landet mye bedre enn de klarer i dag. Han er dømt for å ha beordret drap på noen hundre shiaer men hvor mange har ikke døss på grunn av USAs bombing eller blokkaden forut. Jeg vet ikke tallet men flere titals tusen iallefall.

Hvilket regime i midtøsten står ikke bak drap og forsvinninger på motstandsgrupper og opposisjonelle? Sauda Arabia er ikke det spor mindre brutalt, og Israel har som offisiel politikk at aktive politiske mostandere kan bli assassinert etc. etc.

Saddam burde aldri vært avsatt.

Hvor lurt det er å henrette ham nå vil nok vise seg i tiden etter. Men jeg ville ikke bli forbauset hvis en god del amerikanere vil måtte følge han i graven.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Å henrette Saddam er nok ingen god idè. han vil bli en martyr og gale fanatikere vil finne inspirasjon i Saddams forrykte uttalelser.
Hva med at USA heller gir han en medalje for lang og tro tjeneste ;)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
483
Sted
Bergen
Saddam var en diktator ingen tvil om det.

Men han styrte i allefall landet mye bedre enn de klarer i dag. Han er dømt for å ha beordret drap på noen hundre shiaer men hvor mange har ikke døss på grunn av USAs bombing eller blokkaden forut. Jeg vet ikke tallet men flere titals tusen iallefall.

Hvilket regime i midtøsten står ikke bak drap og forsvinninger på motstandsgrupper og opposisjonelle? Sauda Arabia er ikke det spor mindre brutalt, og Israel har som offisiel politikk at aktive politiske mostandere kan bli assassinert etc. etc.

Saddam burde aldri vært avsatt.

Hvor lurt det er å henrette ham nå vil nok vise seg i tiden etter. Men jeg ville ikke bli forbauset hvis en god del amerikanere vil måtte følge han i graven.
Han er ikke dømt for drap på 250000 shiamuslimer ved et tilfelle, eller for total utsletting av kurdiske landsbyer. Kun nok til å få han dømt. Alle iraks problemer har rot i Saddams Husseins styre med utgangspunkt i Baath partiet. Han lærte av og ble inspirert av Stalin og begynte som partitorturist. At islamister så han som fiende og klarte å få USA til å ta han, samt kanskje få makt i Irak er bare en tragedie for det Irakske folk. Ikke gjør Hussein til noe bedre enn han var.

G

Gjestemedlem

Gjest
Mannen var jo ikke en ønskedrøm av en demokratisk landsfader. Men han holdt i allefall Irak sammen og forhindret full borgerkrig i landet eller et islamistisk prestestyre som ellers lett kan bli resultatet på sikt.

Det er i allefall ikke opp til andre land og invadere et suverent land og henrette statlederen fordi de ikke til en hver tid er så politisk korrekt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.507
De samme menneskene som kritiserer Vesten for å presse demokrati og menneskeretter på irakerne, kritiserer Vesten for å ikke presse vår rettspleie og strafferammer på dem.
De samme menneskene som hyller Vesten for å rydde opp i terrorisme og skape fred hyller Vesten for overlagt drap.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
En evigvarende lenke av hevn..
Eller som en viss partileder for SV skal ha uttalt:

Straff er et verktøy vi trenger i samfunnet for å kontrollere kriminalitet, det er ikke og skal ikke brukes som hevn

Med mindre du kaster en kake i ansiktet på meg...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nå er det ikke finansministeren som tar ut påtale da; som vanlig i demokratiske land er det strengt skille mellom logivende (politikere), utøvende (domstoler) og håndhevende (politi) myndighet.

B

Back_Door

Gjest

Straff er et verktøy vi trenger i samfunnet for å kontrollere kriminalitet, det er ikke og skal ikke brukes som hevn

Jeg ville i hvert fall aldri spandert en kake på den dama.. ;D
SV bør for øvrig kanskje studere forskjellen på dødsstraff og det å sy puter under armene på forbryterne ::) Det finnes tross alt en mellomting.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Naturligvis er det riktig å henge Saddam.  Ære være Irakerne for å ha gjennomført en rettssak, i stedet for å velge en rumensk løsning (jvnfr. Ceauscescu).

G

Gjestemedlem

Gjest
Naturligvis er det riktig å henge Saddam.  Ære være Irakerne for å ha gjennomført en rettssak, i stedet for å velge en rumensk løsning (jvnfr. Ceauscescu).
Ceausescu fikk jo en rettsak han også, litt mer spontan og uten the 'Hollywood treatment'. Men militæredomstoler har jo ikke samme budgett da. Men i bunn og grunn er det ikke stor forskjell på behandlingen de fikk.

I Ceausescu sin rettsak ble ihvertfall ikke forsvarerene drept også.

Hvis man hadde vært intreressert i en reell rettsak der hans handlinger og gjerninger ble belyst ville han fått en rettsak slik som Slobodan Milosevic f.eks.

Saddam Husseins 'rettsak' er bare en nødvendig forestilling før en obligatirisk henging.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.969
Men Saddam får nå ihvertfall en langt mer 'humanitær' henrettelse enn hva tilfellet er i det 'siviliserte' USA. Leste på nett for et par uker siden at guvernør Bush midlertidig har stanset henrettelser av folk i delstaten Texas.
Det tok 45 minutter fra giftsprøytene ble satt på en mann, til han endelig døde. Dette var dobbelt så lang tid som det normalt tar.
Hvorfor kan man ikke bruke giljotinens falløks?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

Veeeeeeldig morsomt snickers, tror jeg ler meg ihel.
Hvor tar du det fra ??

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Naturligvis er det riktig å henge Saddam. Ære være Irakerne for å ha gjennomført en rettssak,

Hvilke Irakere sa du ?

Dust

Edit: Rettelse, Lufthode.

Og amerikanerene har nå doblet antall døde siden 911,( det var i forgårs, nå er det vel flere rettroende som har strøket med).

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg tror nok jeg ville foretrukket en rask kule på militært vis enn å bli fastspent til en giftmaskin på beste mengele vis med heiagjeng og det hele.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Veeeeeeldig morsomt snickers, tror jeg ler meg ihel.
Hvor tar du det fra ??
Fra virkeligheten, har du vært der?

Kanskje vi kan bytte ut dødsstraff med å fortelle en historie om finansministeren? Det gjør tydelig vis mye av samme nytten, bare mer positivt ladet enn løkka.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Men Saddam får nå ihvertfall en langt mer 'humanitær' henrettelse enn hva tilfellet er i det 'siviliserte' USA. Leste på nett for et par uker siden at guvernør Bush midlertidig har stanset henrettelser av folk i delstaten Texas.
Det tok 45 minutter fra giftsprøytene ble satt på en mann, til han endelig døde. Dette var dobbelt så lang tid som det normalt tar.
Hvorfor kan man ikke bruke giljotinens falløks?
Giljotin er jo nokså grisete, men sannsynligvis en av de mere humane metodene når en først skal ta livet av folk.

Hele giftsprøyteopplegget er nokså groteskt - spesielt siden mange av de dømte er tidligere narkomane som har forferdelig dårlige blodårer. De som setter inn katetrene er heller ikke medisinsk personell med god trening i å sette kateter. Det som visstnok skjedde i den saken du nevnte, var visstnok at de bomma på blodårene.

Henging kan utføres veldig raskt (rekorden er vel 7 sek fra vedkommende kom inn i rommet til han hang) og rimelig humant (nakken knekker og vedkommende blir bevisstløs), og det er vel dette som de blir å bruke.

Ikke at jeg forsvarer Bush' invasjon av Irak, men Saddam er ikke akurat mors beste barn. Han passer ganske godt inn i støpeformen på en despot og tyrann...

Greit, Saddam hadde kontroll på landet og det var vesentlig mindre ufred enn det er nå. Metodene han brukte (og som antakeligvis er et av de få virkemidlene som vil hjelpe for å holde nede sekterisk vold) var alt annet enn "hyggelige". Det er jo nettopp noen av disse metodene han er dømt til døden for.

Johan-Kr

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Giljotin er jo nokså grisete, men sannsynligvis en av de mere humane metodene når en først skal ta livet av folk.

Hele giftsprøyteopplegget er nokså groteskt - spesielt siden mange av de dømte er tidligere narkomane som har forferdelig dårlige blodårer.
For den som ynskjer "humane" avrettingsmetodar, kan det vere eit poeng å lese "Bestialitetens historie" av Jens Bjørneboe. Vanskeleg å ta livet av folk på ein hyggjeleg måte....

G

Gjestemedlem

Gjest
For den som ynskjer "humane" avrettingsmetodar, kan det vere eit poeng å lese "Bestialitetens historie" av Jens Bjørneboe. Vanskeleg å ta livet av folk på ein hyggjeleg måte....
Drep meg, herre konge, men ikkje med graut!

T

timc

Gjest
Historisk sett er ikke dette helt rett. Det finnes eksempler der det måtte både 2 og 3 hugg til før henrettelsen var gjennomført.

Men en moderne variant bør jo funke.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.608
Torget vurderinger
0
Er redd Arve er inne på noe her. Men som så mye annet i forbindelse med Irak krigen er det ikke de smarteste beslutningene som blir tatt !!

Kast mannen i fengsel og la ham dø av alderdom og glemsel. Ved å henge ham skapes det bare en evigvarende martyr.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Historisk sett er ikke dette helt rett. Det finnes eksempler der det måtte både 2 og 3 hugg til før henrettelsen var gjennomført.

Men en moderne variant bør jo funke.
Med øks eller sverd, så er det nok en fare for at det må noen runder til.

Giljotin, også kjent som falløks, er en helt annen sak. Der er det tilt og game over på første runde. (Dvs. de første variantene var gjenstand for noe prøving og feiling...)

http://www.guillotine.dk/

(Utrolig hvor mye merkelige linker man samler opp igjennom årene...)

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.608
Torget vurderinger
0
Ikke fordi jeg "hater" USA, ( faktisk ligger mine sympatier der ) men ut fra at Bush er positiv til hengingen er jeg mer overbevist enn noensinne om at det var en kjempetabbe!!!

Topp Bunn