sacd vs vanlig cd

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.294
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
audionut skrev:
Men bildet blir litt mer komplisert all den tid det (i mine ører) finnes gode DAC'er som spiller Red Book like bra eller bedre som de likeprisede SACD-spillerne jeg har hørt gjør med SACD. Og selv om jeg ikke har hørt alle gode SACD-spillere der ute, så har jeg da hørt en rekke spillere fra noen få tusenlapper opp til noen titalls tusenlapper.
Lyst til å gi litt info om hvilke dac`er og sacd-spillere det her kan være snakk om?

mvh
Proffen

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
marsboer skrev:
lars_erik skrev:
Enig. Men vil likevel hevde- med egen erfaring som bagasje, at SACD gir et lydmessig løft i forhold til CD.
Det er det vel egentlig ingen audiofile som har store innsigelser mot (bortsett fra at opptakskvalitet og mastering på SACD-utgivelser kanskje er viktigere enn DSD vs PCM).
Problemet er at dette ikke er noe dagens "vil-ha-alt-lett-tilgjengelig-og-billig" forbrukere merker eller bryr seg om.

Hva slags format musikken befinner seg på og hvilken lydkvalitet musikken er gitt ut med virker å bety forsvinnende lite for 99% av alle ikke-audiofile der ute. Et eksempel på dette er jo at folk velger lossy fra itunes fremfor CD fordi det kan lastes ned rimelig. Da er det i hvertfall dumt å tro at noen ville velge det totalt ukjente formatet SACD fremfor CD (som i tillegg er dyrere)

Grunnen til at LP lykkes brukbart i dag og SACD ikke tror jeg har mest å gjøre med at "alle" vet hva en vinylplate er for noe, og at mange også har minner og ser sjarmen med dette. I tillegg skiller platene seg drastisk ut fra alt annet. SACD er bare en ekstra dyr CD-plate som folk ikke ser vitsen med. Jeg vil tro at mange "normale folk" som kjøper en SACD innspilling ikke vet at det er en SACD-plate en gang og kun spiller CD-sporet.

Blu-ray er helt annerledes. Coveret skiller seg ut med sin blåfarge og alle kan se forbedringen på sine HD-skjermer uten bra utstyr. Siden man faktisk får kjøpt blu-ray i matbutikkene om dagen tør jeg påstå at formatet har fjernet stempelet som nisjeformat for lengst, selv om det fremdeles er mange som knapt aner hva blu-ray er.
Når det gjelder LP:
1) Man får tak i en brukt vinylspiller på loppemarked til en hundrelapp eller to, er man riktig heldig kan man kanskje få en slik gratis gjennom venner/familie som "arvegods". En SACD-kompatibel spiller blir brått dyrere, selv om de har blitt rimelige etterhvert.
2) Man kan da rote frem far og farfars gamle LPer, samt boltre seg på antikvariater. Altså har man funnet inngangen til et spennende univers uten å betale skjorta.

LPen har forlengst "ekspandert" fra å være et audiofilt nisjeprodukt på 90-tallet til å bli noe "alle" musikkinteresserte ser en verdi og sjarm i. En kompis av meg (som er godt over snittet musikkinteressert) har helt slutta å kjøpe CDer. Nå kjøper han utelukkende vinyl - han er faktisk i ferd med å kjøpe favorittskivene sine på nytt - på vinyl.

SACD er et ord man kan si til mange. Og er de ikke godt over snittet interessert i lyd, vet de ikke hva du snakker om. Jeg kan ikke si at jeg noen gang har sett noe som kan minne om storskala markedsføring av SACD. Og selv om de aller, aller fleste SACDer er hybrider - hvorfor skal folk betale 190 spenn for en slik når de får en remaster på vanlig CD for hundre kroner mindre? HDCD var jo et av 90-tallets forsøk på å vri bedre lyd ut av CD-mediet. Det var marginalt i sin utbredelse, og ble vel så vidt jeg vet aldri markedsført annet en blant oss lydfriker. Men her slapp man iallfall å betale masse ekstra for platene. Var man så heldig å eie en HDCD-kompatibel spiller, ble hele greia som en liten bonus.

Selv har jeg en håndfull SACDer, som jeg spiller på DVD-2910. Riktignok kun i stereo. Lyden er, så sant innspilling og mastring er bra, upåklagelig. Men jeg sliter med å høre forskjell på CD-laget og SACD-laget - de gangene jeg mener å gjøre det, er jeg veldig på vakt; er det ønsketenkning? SÅ SACDens eneste reelle fortrinn er som 5.1-medium.

Kjøpte faktisk en SACD for bare noen dager siden, nemlig denne: http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=PRSAM2028

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.629
Torget vurderinger
24
Har ca. 400 SACD, mesteparten hybrider, men det er vel rundt 50 av de som kun er rene SACD.

Jeg bruker en Halcro multispiller og en SONY SCD-1 alt. SCD-777ES. På alle spillerne kan jeg tvangskjøre standard formatet dersom jeg ønsker, og jeg har til gode å høre at SACD ikke spiller bedre enn redbook dersom jeg prøver begge opp mot hverandre.

På den annen side så låter WAV-rippede CD'er bedre gjennom server/DAC igjen, så da er man like langt (egentlig litt lenger da forholdet mellom antall standard CD og SACD er ca. 10:1). Ser at enkelte opplever problemer mellom lagene på noen av hybrid-CD'ene - det har jeg ikke opplevd.

Topp Bunn