lars_erik skrev:
Enig. Men vil likevel hevde- med egen erfaring som bagasje, at SACD gir et lydmessig løft i forhold til CD.
Det er det vel egentlig ingen audiofile som har store innsigelser mot (bortsett fra at opptakskvalitet og mastering på SACD-utgivelser kanskje er viktigere enn DSD vs PCM).
Problemet er at dette ikke er noe dagens "vil-ha-alt-lett-tilgjengelig-og-billig" forbrukere merker eller bryr seg om.
Hva slags format musikken befinner seg på og hvilken lydkvalitet musikken er gitt ut med virker å bety forsvinnende lite for 99% av alle ikke-audiofile der ute. Et eksempel på dette er jo at folk velger lossy fra itunes fremfor CD fordi det kan lastes ned rimelig. Da er det i hvertfall dumt å tro at noen ville velge det totalt ukjente formatet SACD fremfor CD (som i tillegg er dyrere)
Grunnen til at LP lykkes brukbart i dag og SACD ikke tror jeg har mest å gjøre med at "alle" vet hva en vinylplate er for noe, og at mange også har minner og ser sjarmen med dette. I tillegg skiller platene seg drastisk ut fra alt annet. SACD er bare en ekstra dyr CD-plate som folk ikke ser vitsen med. Jeg vil tro at mange "normale folk" som kjøper en SACD innspilling ikke vet at det er en SACD-plate en gang og kun spiller CD-sporet.
Blu-ray er helt annerledes. Coveret skiller seg ut med sin blåfarge og alle kan se forbedringen på sine HD-skjermer uten bra utstyr. Siden man faktisk får kjøpt blu-ray i matbutikkene om dagen tør jeg påstå at formatet har fjernet stempelet som nisjeformat for lengst, selv om det fremdeles er mange som knapt aner hva blu-ray er.