Espen R skrev:
quad_lars skrev:
Oblivion skrev:
Vinyl har fortsatt størst båndbredde ;D
Skjærehodene var/er begrenset fra 50kHz, men både 70 og 80kHz (hvis ikke enda høyer)
kommer inn på vinylplatene ;D
Raymond
The phonograph record is a marvelous medium for storing and reproducing sound. With frequency response from 7 Hz to 25kHz and over 75 dB dynamic range possible, it is capable of startling realism. Its ability to convey a sense of space, that is width and depth of sound stage, with a degree of openness and airiness, is unrivaled by anything but the most esoteric digital systems. That having been said, it is important to understand the limitations of this medium in order to make great sounding records.
Jeg har sitert
Kevin Gray to ganger tidligere i dag. Den avliver noen myter om vinyl og båndbredde.
PS Til Espen R og Kind of Blue:
Vinylutgaven på 2x45 anbefales også. Kevin Gray har masteret både LP og SACD
Angående Kevin Gray og hans Acoustech Mastering. Masteringstudioet hans er absolutt state-of-the-art. Uansett om det er han selv eller Hoffman som mastrer, er lyden svært åpen, transparent og bredbåndet, med god punch i de nedre oktaver. Selvfølgelig begrenset til hva kildematerialet har å by på. Gleder meg til Blue Note jazzutgivelsene.
Har lest det du refererer til....
Men enten leser du noe mellom linjene som ikke jeg ser, eller så tolker du det dit du vil...
Det som står der er nok riktig for dem, men om de spesifikt skulle legge på et filter ved 25kHz som ikke er standard så dem om det.
Det du har sitert avliver ingen myter, men viser bare at du ikke refererer til fakta eller kildemateriale...
Hvis du hadde sett et nivåspekter med en frekvensakse fra 10Hz til 100kHz fra en konsert eller opera med aukustiske instrumenter ville du ha sett følgende:
Nivå spekteret (presentert logaritmisk i dB) er hovedsaklig mellom 200Hz og 4-5kHz og faller under og over dette.
Dette fikk jeg demonstrert av Infinity's sjefsdesigner i Infinity's demorom/lab i Los angeles.
Det var dobble sett med visning av spektrum, direkte fra signalkilde og målt i lytteposisjon.
Jeg var også hos JBL, Harman Kardon etc.. og har vært i demorom, labene, fabrikk og har diskutert med designere og sjefsdesignere, og om noen kanskje tror at disse guttene "leker" med teknologi så tro om igjen.
Interresant var det også at en av sjefsdesignerene hos JBL (som var den som var vår guide) var Dansk og hadde sin bakgrunn fra
Ortofon...
Men det jeg vil frem til er følgende:
1. Instrumenter avgir ikke bare grunntoner.
2. Men også over og under toner - harmoniske
3. RIAA standarden (ved innspilling) er definert med en økning på 6dB/Oct. fra 2122Hz (75?S) og oppover...
4. De fleste kutte maskinene hadde på 70 tallet en rolloff ved ca. 50kHz (3.18?S) for å beskytte kuttemaskinene.
5. RIAA standarden ved avspilling definerer 75?S (6dB/Oct. 2122Hz) rolloff og ikke avflatningen ved 50kHz (3.18?S).
(en motstand i serie med kondensatoren for 75?S rolloff fikser dette, og resultatet er at fasenøyaktighet og
"real life" opplevelsen blir vesentlig forbedret)
6. Det store poenget er
fasenøyaktighet og ikke at det er FULLT signalnivå i innspillingen opp til 50 eller 100kHz.
7. Fasenøyaktigheten er bedre ivaretatt med RIAA standarden enn i den digitale CD standarden.
8. 192k - 96k pr. kanal med superbratt filter er fortsatt mer faseunøyaktig enn VINYL/RIAA.
9. Mikrofon etc. er IKKE et diskusjonstema fordi den samme mikrofon kan brukes som kilde for både analog og digital
lagrede opptak...
Raymond