SACD vs CD vs VINYL..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen; ikke mobb oss vinyl-illusjonære :)

La oss leve lykkelig i vår uvitende elendighet, med fæl og usann lyd, i det tomme livet som vi trodde var rikt og godt :)

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.067
slowmotion skrev:
Espen R skrev:
En ting har livet lært meg, og det er at mange mennesker faktisk ikke har en interesse av å avdekke "the truth, the whole truth, and nothing but the truth". Derimot ønsker de å leve i sine egne illusjoner.
Siden du er på jakt etter sannheten, hva synes du om det ing. Öhman sier i den linken tidligere i tråden?
Er det bare tull det han sier?
Mannen har sikkert mye rett. Men hva med alle sannhetene relatert til saken som han ikke sier noe om? Og hva med lytteinntrykkene?

Da transistorforsterkeren kom var den målemessig mye mere perfekt enn rørforsterkeren. Og da kunne man argumentere seg blå på dette i relasjon til lydkvaliteten, uten at de faktiske realitetene av den grunn endret seg.

R

rico

Gjest
Har "Hope" på 2x45RPM vinyl fra AP og den låter fantastisk bra. Har også de første Blue Note platene som er kommet fra AP på 2x45 RPM, og de låter enda bedre, så de som venter på SACD utgavene av Blue Note har sikkert noe å glede seg til. Er de i nærheten av den dynamiken, kraften og sjelen som er på vinylen så blir dere fornøyd. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Et vanskelig valg.

-SACD er død
-CD er døende
-Vinyl er et skrømt som går igjen og med en svært sterk tilstedeværelse holder oss våken om natta.

Uhuuu

U

utgatt19288

Gjest
BT skrev:
Et vanskelig valg.

-SACD er død
-CD er døende
-Vinyl er et skrømt som går igjen og med en svært sterk tilstedeværelse holder oss våken om natta.

Uhuuu
Hmmm... med så mye dødt, hva er det da som lever?

Tenker vi har CD i mer enn 10 år til – litt tidlig å prate om at mediet trenger kunstig åndedrett.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.916
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
16bit 44,1kHz dødt? Njet. Kanskje nyskivene forsvinner fra butikkene, men bruktbutikkene sørger nok for å tilby standarden i langverdige tider framover. Så kommer CD-renessansen, der man mimrer over de gode gamle dage da man spilte sølvskiver og ikke fillern om vi bedriver plebeiersk hireznedlasting, Gud forby!

Bare vent skal dere se. Valentino har talt. Ugh!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:
...
6. Det store poenget er fasenøyaktighet og ikke at det er FULLT signalnivå i innspillingen opp til 50 eller 100kHz.
7. Fasenøyaktigheten er bedre ivaretatt med RIAA standarden enn i den digitale CD standarden.
8. 192k - 96k pr. kanal med superbratt filter er fortsatt mer faseunøyaktig enn VINYL/RIAA.
9. Mikrofon etc. er IKKE et diskusjonstema fordi den samme mikrofon kan brukes som kilde for både analog og digital
lagrede opptak...

Raymond
Det der har jeg lest flere høyst oppegående bidragsytere i store hifiblader si før; Keith Howard og Martin Colloms er vel blant de om jeg ikke husker helt feil.

Jeg trengte denne påminneren etter min klønete formulering av noe langt bak i hukommelsen.

KW; poenget med 70-80khz; det har vært skrevet side opp og side ned om temaet ifb med disse flaggermusdiskantene; det synes å være noen grad av konsensus, blant folk med grunnlag for å mene noe, for at supersonisk reproduksjon påvirker sonisk reproduksjon til en grad som er hørbar; noe med fase og oppbrytinger.
Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Raymond; du nevner Ortofon; nyeste Winfeld er oppgitt til en frekvensrespons på 10hz-80khz /- 3dB. Bare nevner det sånn for moro. Den er forresten også oppgitt til 20hz-20khz +/- 1dB.

Så det kan da umulig stå så dårlig til hverken med frekvenslineariteten eller båndbredden på pu-fronten iallefall :)

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.067
Oblivion skrev:
Espen R skrev:
quad_lars skrev:
Oblivion skrev:
Vinyl har fortsatt størst båndbredde ;D
Skjærehodene var/er begrenset fra 50kHz, men både 70 og 80kHz (hvis ikke enda høyer)
kommer inn på vinylplatene ;D

Raymond
The phonograph record is a marvelous medium for storing and reproducing sound. With frequency response from 7 Hz to 25kHz and over 75 dB dynamic range possible, it is capable of startling realism. Its ability to convey a sense of space, that is width and depth of sound stage, with a degree of openness and airiness, is unrivaled by anything but the most esoteric digital systems. That having been said, it is important to understand the limitations of this medium in order to make great sounding records.

Jeg har sitert Kevin Gray to ganger tidligere i dag. Den avliver noen myter om vinyl og båndbredde.

PS Til Espen R og Kind of Blue: Vinylutgaven på 2x45 anbefales også. Kevin Gray har masteret både LP og SACD
Angående Kevin Gray og hans Acoustech Mastering. Masteringstudioet hans er absolutt state-of-the-art. Uansett om det er han selv eller Hoffman som mastrer, er lyden svært åpen, transparent og bredbåndet, med god punch i de nedre oktaver. Selvfølgelig begrenset til hva kildematerialet har å by på. Gleder meg til Blue Note jazzutgivelsene. :)

Har lest det du refererer til....

Men enten leser du noe mellom linjene som ikke jeg ser, eller så tolker du det dit du vil...
Det som står der er nok riktig for dem, men om de spesifikt skulle legge på et filter ved 25kHz som ikke er standard så dem om det.
Det du har sitert avliver ingen myter, men viser bare at du ikke refererer til fakta eller kildemateriale...

Hvis du hadde sett et nivåspekter med en frekvensakse fra 10Hz til 100kHz fra en konsert eller opera med aukustiske instrumenter ville du ha sett følgende:
Nivå spekteret (presentert logaritmisk i dB) er hovedsaklig mellom 200Hz og 4-5kHz og faller under og over dette.

Dette fikk jeg demonstrert av Infinity's sjefsdesigner i Infinity's demorom/lab i Los angeles.
Det var dobble sett med visning av spektrum, direkte fra signalkilde og målt i lytteposisjon.

Jeg var også hos JBL, Harman Kardon etc.. og har vært i demorom, labene, fabrikk og har diskutert med designere og sjefsdesignere, og om noen kanskje tror at disse guttene "leker" med teknologi så tro om igjen.

Interresant var det også at en av sjefsdesignerene hos JBL (som var den som var vår guide) var Dansk og hadde sin bakgrunn fra Ortofon...

Men det jeg vil frem til er følgende:
1. Instrumenter avgir ikke bare grunntoner.
2. Men også over og under toner - harmoniske
3. RIAA standarden (ved innspilling) er definert med en økning på 6dB/Oct. fra 2122Hz (75?S) og oppover...
4. De fleste kutte maskinene hadde på 70 tallet en rolloff ved ca. 50kHz (3.18?S) for å beskytte kuttemaskinene.
5. RIAA standarden ved avspilling definerer 75?S (6dB/Oct. 2122Hz) rolloff og ikke avflatningen ved 50kHz (3.18?S).
(en motstand i serie med kondensatoren for 75?S rolloff fikser dette, og resultatet er at fasenøyaktighet og
"real life" opplevelsen blir vesentlig forbedret)
6. Det store poenget er fasenøyaktighet og ikke at det er FULLT signalnivå i innspillingen opp til 50 eller 100kHz.
7. Fasenøyaktigheten er bedre ivaretatt med RIAA standarden enn i den digitale CD standarden.
8. 192k - 96k pr. kanal med superbratt filter er fortsatt mer faseunøyaktig enn VINYL/RIAA.
9. Mikrofon etc. er IKKE et diskusjonstema fordi den samme mikrofon kan brukes som kilde for både analog og digital
lagrede opptak...

Raymond
Hei !

Det var helt feil av meg å legge innlegget mitt under "sitat". Det var ment som et enkeltstående innlegg, og hadde ingen annen relevans enn at Kevin Gray ble nevnt i innlegget til quad_lars. :)

Når jeg skrev:
"Angående Kevin Gray og hans Acoustech Mastering. Masteringstudioet hans er absolutt state-of-the-art. Uansett om det er han selv eller Hoffman som mastrer, er lyden svært åpen, transparent og bredbåndet, med god punch i de nedre oktaver. Selvfølgelig begrenset til hva kildematerialet har å by på. Gleder meg til Blue Note jazzutgivelsene."

...var det bare for å gi kredit til Acoustech Mastering og deres SACD/CD mastringer. :)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.916
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke lurt å gi fasenøyaktighet førsteprioritet i design av lydutstyr, ref. diverse forskning, presentert f.eks. i JAES.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.916
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er en Floyd Toole-klassiker jeg tenker på, Obvilion. Dessverre er jeg ikke flink til å ta vare på linker og referanser.
Hva vil du prioritere, forresten? Faselinearitet eller frekvenslinearitet?

K

knutinh

Gjest
Oblivion skrev:
Selvsagt. Det finnes et godt paper på nett med måling av nivå for overharmoniske for spesielt overtone-rike instrumenter som Cymbal.
Er dette et poeng fordi kommersielle aktører ønsker at det skal være slik, eller finnes det bevis for at faseresponsen ved 20kHz har betydning for en menneskelig lytter?
Hvor i CD-standarden blir faserespons fastsatt?
Kjenner du til digitale filtre med lineær fase?
lagrede opptak...
Ut fra samme logikk så vil jeg hevde at signalkilde IKKE er et diskusjonstema siden høyttalere og rom er felles for både analoge og digitale opptak...

Dersom vi ser bort i fra peer-reviewede artikler som svikter i å påvise hørbare forskjeller mellom CD-kvalitet og hirez, så er det absolutt relevant å se på hele kjeden fra musiker til lytter, for å avgjøre hvilke krav som det teknisk sett er fornuftig å sette til format.
  • Instrumenters frekvensrespons
  • høyfrekvent demping gjennom luft
  • mikrofoners frekvensrespons
  • mik preamper, miksepulter etc
  • studio A/D konvertere
  • studio digitalprosessering
  • leveringsformat
  • hjemme-elektronikk
  • hjemme-høyttalere
  • lytterom
  • lyttere

I tillegg kommer "aktive" tiltak for å endre frekvensresponsen, som musikere/lydteknikere/lyttere måtte finne på.

Dersom _produktet_ av alle andre komponentene i lydkjeden har f.eks 50dB eller 100dB demping ved 40kHz (og dermed forsvinner ned i støygulvet) så blir det enklere å konkludere med at det å øke signalkildens ende-til-ende frekvensrespons neppe har noen betydning, selv uten å ta hensyn til menneskets øre eller "frekvensresponsen til gjennomsnitts musikkinstrumenter, medianinstrumenter eller worst-case instrumenter".

-k

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Oblivion skrev:
Valentino skrev:
Det er ikke lurt å gi fasenøyaktighet førsteprioritet i design av lydutstyr, ref. diverse forskning, presentert f.eks. i JAES.
Har du noen linker / referanser??

Jeg forstår at å gi fasenøyaktighet prioritet setter enorme krav til konstruksjonene og at både kompleksitet og kostnad øker, men at det ikke er LURT skulle jeg gjerne se dokumentert ;D

Raymond
Denne konstruktøren har fasenøyaktighet langt nede på prioritetsskalaen, kanksje ikke så viktig allikevel? Allikevel presterer disse en fasenøyaktighet som 99,9% av medlemmenes høyttalere på dette forumet bare kan drømme om.

"En av egenskaperna hos pi60 kräver kommentar – faslinjäriteten
Ino pi60 är ett faslinjärt och sålunda vågformsåterskapande system. Som tillverkare av en produkt förmodas man förstås argumentera att alla de egenskaper (speciellt de ovanliga) som ens produkter besitter är oerhört viktiga, men jag, med min bakgrund i den vetenskapliga forskningen, vill ju inte argumentera saker som inte stämmer.
Jag betraktar pi60-familjens faslinjäritet som en bonus. En ovanlig egenskap och alls inte betydelselös, men inte tillnärmelsevis lika viktig som högtalarnas alla övriga kvaliteter. Nästan inga av marknadens högtalare är faslinjära, men de flesta av dem lider (eller rättare sagt lyssnare till dem) av många mycket större problem än att högtalarna inte är faslinjära! ?
En högtalares samlade fasegenskaper (faslinjäritet, fasintegration mellan elementen, fasintegration i horisontalplanet, grupplöptid med mera) bestämmer till stor del hur den uppfattas, men just faslinjäriteten är oerhört mycket mindre viktig än de flesta tror. Speciellt om man ställer den i relation till saker som tonkurvelinjäritet, distorsionsfrihet, fashomogenitet, spridningsegenskaper och rumsanpassning.
De dominerande felen hos de flesta högtalare är snarare hög distorsion och krokig tonkurva (sett ur en psykoakustisk synvinkel förstås)."

K

KindOfBlue

Gjest
Oblivion skrev:
2. Men også over og under toner - harmoniske
Men vi kan likevel gå ut ifra at Harmonilæren fortsatt gjelder? Eller er denne også helt unik for vinyl? ;D

Mennesket hører i spennet 16-16.000Hz. Gjengivelsesrommet opp til 20.000Hz gir oss en god slingringsfaktor, og det er påvist at barn og ungdom kan høre svingninger over 16.000Hz.

Problemet er at det skal utrolig mye kraft til å få svung bak disse høyfrekvente svingningene, siden de er dårlige energibærere (sammenlignet med dypbass, for eksempel). Problemet som oppstår er fast i Fysikken, og selv om den vitenskapen til tider må ta seg fri fra hifi, så tror jeg det er smart å respektere den likevel.

Hovedspennet for menneskets røst er 300Hz-3000Hz. Bassangere kan gå godt under dette. Men det er ingen tilfeldighet at de aller fleste instrumenter vi lytter til har sitt aksjonsregister i spennet som er definert av menneskets røst -- og går man utover dette registeret så er det som regel for å oppnå spesialeffekter (Gud tar tak i deg gjennom orgelet, Hollywood tar tak i deg med risting.)

Grunntoner og deres første og andre harmoniske svingninger, for de fleste instrumenter, vil likevel ligge innenfor menneskestemmens register, og det er kun i noen få unntakstilfeller at disse svingningene avviker betydelig derfra. Derav dette resultatet fra målingen du henviser til tatt på konserter:

Nivå spekteret (presentert logaritmisk i dB) er hovedsaklig mellom 200Hz og 4-5kHz og faller under og over dette.
Siden menneskets hørsel er avgrenset ved 16.000Hz (noe leger og fysiologer som arbeider med hørsel og hørselskadde er meget enige om, og som hifi-folk kanskje burde ta til seg) så har man rikt rom for mange harmoniske svingninger under dette taket.
Og siden energitapet i høyfrekvente svingninger er betydelig, inntil det fort blir umulig å registrere dem (de er simpelthen ikke i stand til å motivere selv de aller fineste følehårene i øregangen til å svinge) så er det tvilsomt hvilken verdi man har av de fleste harmoniske svingninger på grensen til ultralyd (hører du stort når du har kikket på småtten inne i magen?)

Men innen hifi er evnen til å gjengi svingninger (overtoner) langt inn i ultralyden plutselig blitt viktige. Til orientering: en ultralydscanner opererer med 30.000Hz - hørte du stort fra den?

HiFi ville blitt utrolig mye bedre - dvs lytteopplevelsen - dersom man arbeidet innenfor grensene av det rasjonelt mulige.

K

knutinh

Gjest
Oblivion skrev:
@knutinh
Slik jeg ser det er vi "nesten" enige ;D
Jeg presenterte en lang rekke punkter der vi var uenige.
Også at CD / digitale filtre ikke er faselinjære og "mangler" standard.
Digitale filtre er tvert imot veldig ofte faselineære.

Det at filterene i ADC/DAC ikke er strikt spesifisert i CD-standarden kan sees på som en stor styrke, fordi det nettopp gir designeren høyde for å prioritere f.eks fase-respons opp mot in-band frekvensrespons, opp mot demping i stopp-båndet, opp mot kostnad, opp mot pre-echo etc.

-k

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
"@realist
Selv om prioriteten er anderledes ender jo konstruktøren opp med at produktet blir ganske faselinjært"

Ja slik kan det gå når alt det andre også er i orden, da kommer faselinjæriteten "av seg selv" ;D. Ville forøvrig byttet ut "ganske" med "ekstremt". ;)

K

knutinh

Gjest
Oblivion skrev:
For min del er det ikke nødvendig å få rett i noe som helst 8)
Å "få" rett er som du sier ikke spesielt viktig.

At det som står på forumet er mest mulig rett, og at jeg får korrigert de utallige feilaktige antagelsene jeg har om verden rundt meg er derimot ganske viktig for meg.

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg var så dum at jeg testet vinyl i eget oppsett mot egen cd-spiller. Dum fordi jeg egentlig tenkte å spare penger ved å ikke inkludere vinyl, og i stedet legge grunkene i få men nøye utvalgte komponenter. dum fordi forskjellen var som å sammenligne guds frie natur med guds frie natur gjenskapt i 3D på pc'n. En kostbar erfaring? Ja, gjett...

Jeg har for øvrig heller ikke alltid rett, men jeg tar aldri feil.

K

KindOfBlue

Gjest
Strain Gauge PU fra SoundSmith er noe å vurdere om du vil fiske full respons fra vinyl:

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.916
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dæven! Tandberg 3018A og 3015A jo! ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Espen R skrev:
Rotekroken skrev:
Jeg regnet med at SACD spilleren jeg har fikk litt "pepper" her siden den er så gammel, slettes ikke så dyr heller, selv om den prisen som ble fremført ikke er riktig..

Men dette er uansett en kurant spiller til mitt bruk, jeg har ikke noe behov for å ha en bedre CD/SACD spiller sammen med stereofilm anlegget mitt, det er der den hører hjemme og der skal den være en stund ;D

Men har det seg slik at jeg må gå å kjøpe meg en SACD spiller til 20-30k for å bli akseptert.?
Kanskje greit at jeg bruker de originale kablene som følger med også.?? :eek:
Det er ikke et spørsmål om å bli akseptert eller ikke, eller om å ha troverdighet eller ikke. Det er et spørsmål om å ha referansene i orden slik at en kan danne seg opp en korrekt mening i forhold til spørsmålsstillinga/utgangspunktet. Ellers blir det jo bare "tull" og ingen vits.

Jeg "vet" at det er mange her som ikke ønsker at SACD skal låte bedre enn deres eksisterende CD samling, og kjører da en agenda som underbygger/støtter opp om dette. En ting har livet lært meg, og det er at mange mennesker faktisk ikke har en interesse av å avdekke "the truth, the whole truth, and nothing but the truth". Derimot ønsker de å leve i sine egne illusjoner.
Å leve i sin egen lille illusjonsverden er ikke noe som tiltrekker meg, så jeg er veldig enig med deg på mange måter her, bare jeg kan slippe SACD biten seff ;D
Bryr meg filla om min spiller er i en spesiell klasse, men her snakker vi om SACD mot CD og min erfaring er at med mine 2 spillere så foretrekker jeg CD som gir en mer ekte fremførelse av musikken..
Vi har ingen fasit på hvem spiller som skal brukes, så om det er like store variasjoner på SACD som CD, både når det gjelder drivverk og DAC, da blir dette en håpløs diskusjon uten å ha fast grunn under beina..

Det er meninger om alt, noen påstår at vinyl låter verre enn CD, smaken er som baken, men jeg lar meg ikke imponere av SACD og setter heller spilleren på CD og nyter musikken..

Har ikke lest lenger enn til hit, så jeg kan kanskje ta opp et litt feil tema her, men prøver likevel..
Hva kommer det av at de platene som er utgitt på hybrid SACD låter bedre enn CD plater.?
Altså CD biten på hybrid platene er gjerne mye bedre opptak enn standard CD plater, men jeg har ikke dobbelt opp så jeg kan sjekke vanlig CD mot hybrid plater..
Kjell

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Den mest fasenøyaktige avspilleren jeg har hørt på er iPod. Den er et musikalsk geni på høyde med de aller beste komponistene verden har sett, og kan spille av en rekke ulike format - hi-rez/low-rez. Pga. den nanokrystalliserte analoge (!) batteridriften slipper støyproblematikken alt annet søppel har. Lyden er magisk, drømmende og analogt. Mao innehar den egenskaper andre teknologier kan se langt etter..... Overtoner, undertoner, fremtidstoner og fortidstoner - det meste gir gåsehud. Etter at jeg oppgraderte iTunes til ver. 1.1.4.25.56.5.435.558.56 (polsk utgave - rev 5), opplevde jeg en drastisk økning i dynamikk...det var nesten for mye av det gode, og jeg så meg nesten nødt til å fjerne de påmonterte ByBee filtre.

Velg hvit om du har høyttalere med lys klang, og sort om du har høytalere med mørk klang. Rosa iPod skal fungere spesielt godt sammen med horn...

Desverre spiller iPod ikke av vinyl uten tilleggsutstyr, og da er den etter sigende litt vanskelig å ha rundt armen på SATS.

K

KindOfBlue

Gjest
Rotekroken skrev:
Hva kommer det av at de platene som er utgitt på hybrid SACD låter bedre enn CD plater.?
Altså CD biten på hybrid platene er gjerne mye bedre opptak enn standard CD plater, men jeg har ikke dobbelt opp så jeg kan sjekke vanlig CD mot hybrid plater..
Kjell
Enkelte nevner kvalitetsforskjell som kan oppstå fordi innspillinger beregnet for hybrid-avspilling ofte får flere ressurser til både opptak og gjennomføring, siden man regner med disse går til et mer kresent publikum ...

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

har svært lite peil på all teknisk fagprat,og har faktisk til gode å høre (og dermed også sammeligne ) SACD.

men en ansatt på en av hifisjappene jeg frekventerer hevdet at nye CD-plater fra SONY/BMG-labelen nå blir presset som hybrid-disc'er.er det hold i desse påstandene ?
man må naturligvis ha en SACD-avspiller for å få gevinst av desse platene.

ideen er jo ikke så dum.når man først skal presse opp plater,hvorfor gjøre det to ganger.

mvh. s,

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
KindOfBlue skrev:
Rotekroken skrev:
Kjell
Enkelte nevner kvalitetsforskjell som kan oppstå fordi innspillinger beregnet for hybrid-avspilling ofte får flere ressurser til både opptak og gjennomføring, siden man regner med disse går til et mer kresent publikum ...
Det kan faktisk hende at du har rett i dette..
Jeg liker plater produsert av Stochfisch Records av to grunner, det ene er renheten, klarheten og detaljene som triller frem, men det aller viktigste er musikken som virkelig er balsam for sjelen..
Stort sett stemmer som er i fokus på SR innspillinger, en nerve og en tilstedeværelse som jeg setter umåtelig stor pris på, det er som de synger for meg personlig, forteller en historie med innlevelse som setter følelser i sving......

Når jeg setter på "loudness" (SACD) så mister musikken litt av magien som vekker følelsene i meg..
Kjell

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er faktisk mange hybrid CD,er som låter dårligere enn vanlige CD,er!

Peter Gabriel 4 (2003) låter helt for jæ..., men det gjør jo de orginale remastringene fra 2002 også. Så det kommer vel noe overkomprimert fra den kanten snart?

Hattemakeren

Medlem
Ble medlem
24.04.2008
Antall liker
0
For meg er CD og SACD helt ut. Det er mer interessant å se hva som skjer på nedlastingsmarkedet, der Linn Records tilbyr nedlasting i 24bit / 96kHz for sine album, og HD Tracks og en del andre snart følger opp med like gode filformater.

Vinyl? Det jeg liker best ved vinyl er faktisk å se plata snurre! Har en gammel konsert-LP med Tangerine Dream (Poland), og 2/3 av lytteropplevelsen er den snurrende skiva. Det "låter" liksom ikke helt rett på en CD som snurrer for seg selv i et lukket kabinett.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det jeg liker minst med vinyl er at det er for mye som skal på plass - snurrer, arm, pu, riaa to sett kabler, og masse justeringer, pluss at platene tar for stor plass, og manglende brukervennlighet. Det jeg liker er måten musikken presenteres på. Da jeg sammenlignet min relativt brukbare CD-spiller mot en relativt rimelig platespiller i egen stue og svitsjet mellom samme album på cd og vinyl fikk jeg nesten fysisk vondt hver gang vi gikk over til cd. Det var som om en klam hånd tok tak i lydbidet og presset det sammen til noe lite og usselt. I tillegg lages det mange stilige vinylsnurrere om dagen, som absolutt kan gjøre seg i stuen.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Hattemakeren skrev:
For meg er CD og SACD helt ut. Det er mer interessant å se hva som skjer på nedlastingsmarkedet, der Linn Records tilbyr nedlasting i 24bit / 96kHz for sine album, og HD Tracks og en del andre snart følger opp med like gode filformater.

Vinyl? Det jeg liker best ved vinyl er faktisk å se plata snurre! Har en gammel konsert-LP med Tangerine Dream (Poland), og 2/3 av lytteropplevelsen er den snurrende skiva. Det "låter" liksom ikke helt rett på en CD som snurrer for seg selv i et lukket kabinett.
Det er denne synlige snurringen som er noe av magien med vinyl. :), kanksje jeg også skal ta med open-reel tape.....

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.916
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min onkel hadde en TD20A, mimre mimre. Det er noe med å se teknologi i bevegelse, ja.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Valentino skrev:
Min onkel hadde en TD20A, mimre mimre. Det er noe med å se teknologi i bevegelse, ja.
Ja det var tider...før den tiden kabler ble avguder. ;)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.379
Torget vurderinger
1
Hattemakeren skrev:
Vinyl? Det jeg liker best ved vinyl er faktisk å se plata snurre!

Helt enig! Derfor har jeg kjøpt CD spiller hvor jeg ser plata snurre! Lol

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
realist skrev:
Valentino skrev:
Ja det var tider...før den tiden kabler ble avguder. ;)
Enda godt verden har gått fremover på kabelsiden hvertfall..
Selv om veldig mye annet har stått stille eller beveget seg sidelengs, så har ikke kabel produsentene sovet ;)

Topp Bunn