Sølv ledere i strømkabel; noen med erfaringer?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke sagt at det ikke gjør det.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det er min erfaring at det giver den bedste lyd at have det dårligste ledemateriale yderst hvor diskanten efter sigende løber. Ellers vil denne blive løsrevet fra resten. Forsølvet kobber lyder skrækkeligt spidst.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
Det er min erfaring at det giver den bedste lyd at have det dårligste ledemateriale yderst hvor diskanten efter sigende løber. Ellers vil denne blive løsrevet fra resten. Forsølvet kobber lyder skrækkeligt spidst.
Velkommen i klubben! Jeg bruker Silspeak HT-kabel som er fortinnet kobber. Multistranded riktignok, men med veldig svak tvinning. Dessuten bidrar tinnet nettopp til å begrense vandringen mellom enkeltlederne.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Hva er det med kabeldebatter som gir en ingeniør kaldsvette og flakkende blikk?
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
xerxes skrev:
Morty skrev:
Nido skrev:
@morty; interessant; antar dette vil gjelde ved bruk av sølvkabling i IC og ved h.t. kobling, dvs krav om sølv/forniklet plugg?
...
Rhodium ser vi stadig vekk benyttet i plugger. Tipper nettopp dette metall benyttes da det er meget stabilt (korroderer ikke) OG samtidig en god leder.
I praksis er vel de fleste plugger for HiFi formål coated med ett eller annet høyverdig metall.
En ser f.eks. ofte alle RCA inngangene på en preamp som gullbelagte. Gull er som kjent et meget stabilt metall, og vil derfor ikke korrodere. Imidlertid er det en nokså dårlig elektrisk leder, så helt ideelt, sånn i teorien,er det vel egentlig ikke. Men "gullbelagte plugger" låter jo storartet i markedsføringen, da. ;D

Morty
Hmm....
Ledningsevne:
Sølv 62 MS/m
Kobber 58 MS/m
Gulll 45 MS/m
Aluminium 37 MS/m
Rhodium 21 MS/m

Siden Rhodium er et materiale som brukes av fabrikanter som virkelig vet å pelse oss så må det jo være bra....
På kontaktflater som brukes mye er nok rhodium et bedre valg enn gull siden det er mere slitesterkt, men rhodium koster ca 50% mer enn gull, men har mindre enn halve ledningevnen. Faktisk er det vesentlig dårligere enn aluminium som leder. Nå er riktignok aluminium en god leder (brukes mye i høyspent etc). Som vi ser er gull faktisk en av de bedre lederne, men den er slått med god margin av både kobber og sølv, med rhodium enda lengre ned på lista. Høy pris betyr ikke nødvendigvis at noe er bedre.
Takk for korrigeringen mhp. Rhodiums ledeevne Xerxes. Skjønner jeg var feilinformert akkurat der. Eller helst; husket ikke riktig.
Morty
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
xerxes skrev:
Hva er det med kabeldebatter som gir en ingeniør kaldsvette og flakkende blikk?
Manglende ydmykhet?
Klokketro på vedtatte sannheter?
Frykt for det ukjente?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Morty skrev:
xerxes skrev:
Morty skrev:
Nido skrev:
@morty; interessant; antar dette vil gjelde ved bruk av sølvkabling i IC og ved h.t. kobling, dvs krav om sølv/forniklet plugg?
...
Rhodium ser vi stadig vekk benyttet i plugger. Tipper nettopp dette metall benyttes da det er meget stabilt (korroderer ikke) OG samtidig en god leder.
I praksis er vel de fleste plugger for HiFi formål coated med ett eller annet høyverdig metall.
En ser f.eks. ofte alle RCA inngangene på en preamp som gullbelagte. Gull er som kjent et meget stabilt metall, og vil derfor ikke korrodere. Imidlertid er det en nokså dårlig elektrisk leder, så helt ideelt, sånn i teorien,er det vel egentlig ikke. Men "gullbelagte plugger" låter jo storartet i markedsføringen, da. ;D

Morty
Hmm....
Ledningsevne:
Sølv 62 MS/m
Kobber 58 MS/m
Gulll 45 MS/m
Aluminium 37 MS/m
Rhodium 21 MS/m

Siden Rhodium er et materiale som brukes av fabrikanter som virkelig vet å pelse oss så må det jo være bra....
På kontaktflater som brukes mye er nok rhodium et bedre valg enn gull siden det er mere slitesterkt, men rhodium koster ca 50% mer enn gull, men har mindre enn halve ledningevnen. Faktisk er det vesentlig dårligere enn aluminium som leder. Nå er riktignok aluminium en god leder (brukes mye i høyspent etc). Som vi ser er gull faktisk en av de bedre lederne, men den er slått med god margin av både kobber og sølv, med rhodium enda lengre ned på lista. Høy pris betyr ikke nødvendigvis at noe er bedre.
Takk for korrigeringen mhp. Rhodiums ledeevne Xerxes. Skjønner jeg var feilinformert akkurat der. Eller helst; husket ikke riktig.
Morty
Må innrømme at jeg måtte sjekke selv, stussa bare litt når du mente at gull var en dårlig leder. Jeg stakk hånda inn i et mørkt hull en gang, og der var noen som rista kraftig i ringen min.... Da slutta jeg med ringer på jobb. ;-)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.791
Antall liker
21.695
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
xerxes skrev:
Hva er det med kabeldebatter som gir en ingeniør kaldsvette og flakkende blikk?
Manglende ydmykhet?
Klokketro på vedtatte sannheter?
Frykt for det ukjente?
Det å være omgitt av så megen tro?

---

(Jeg jobbet sammen med en ex-Kobbenklassetrikker en gang. Han hadde et arr der gifteringen hadde vært.)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Trondmeg skrev:
xerxes skrev:
Hva er det med kabeldebatter som gir en ingeniør kaldsvette og flakkende blikk?
Manglende ydmykhet?
Klokketro på vedtatte sannheter?
Frykt for det ukjente?
For meg er det helt ubegripelig at fysiske lover er ubrukelige når det kommer til hifi. Fysiske lover er nemlig det eneste som gjør det mulig å konstruere hifiutstyr; ledere, pickup, høytaler, CD-spiller, forsterker, hele fundamentet. Uten fysiske lover, ingen hifi i det hele tatt. Da er det litt underlig å sette absolutt hele fysikken under lupen hele tiden.
 
N

nb

Gjest
xerxes skrev:
For meg er det helt ubegripelig at fysiske lover er ubrukelige når det kommer til hifi. Fysiske lover er nemlig det eneste som gjør det mulig å konstruere hifiutstyr; ledere, pickup, høytaler, CD-spiller, forsterker, hele fundamentet. Uten fysiske lover, ingen hifi i det hele tatt. Da er det litt underlig å sette absolutt hele fysikken under lupen hele tiden.
Fysikk og slikt gjelder kun på <i>innsiden</i> av apparatene. På utsiden er alt lov, mulig og lett å høre om man har et tilstrekkelig åpent sinn.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
nb skrev:
Fysikk og slikt gjelder kun på <i>innsiden</i> av apparatene. På utsiden er alt lov, mulig og lett å høre om man har et tilstrekkelig åpent sinn.
Du spøker, formoder jeg?
 
N

nb

Gjest
slowmotion skrev:
nb skrev:
Fysikk og slikt gjelder kun på <i>innsiden</i> av apparatene. På utsiden er alt lov, mulig og lett å høre om man har et tilstrekkelig åpent sinn.
Du spøker, formoder jeg?
<i>Jeg</i> tror at de gjelder både på inn- og utsiden. Men med en gang man beveger seg over feltet "koble bokser sammen" så ser det ut til at en del får en relativt avslappet holdning til grunnleggende fysiske prinsipper. Som da derimot gjelder på innsiden av boksene, ellers hadde jo ikke boksene fungert som tiltenkt.
 
M

musicus

Gjest
nb skrev:
slowmotion skrev:
nb skrev:
Fysikk og slikt gjelder kun på <i>innsiden</i> av apparatene. På utsiden er alt lov, mulig og lett å høre om man har et tilstrekkelig åpent sinn.
Du spøker, formoder jeg?
<i>Jeg</i> tror at de gjelder både på inn- og utsiden. Men med en gang man beveger seg over feltet "koble bokser sammen" så ser det ut til at en del får en relativt avslappet holdning til grunnleggende fysiske prinsipper. Som da derimot gjelder på innsiden av boksene, ellers hadde jo ikke boksene fungert som tiltenkt.
Jeg tror ikke du har fått med deg alle fasetter av det du retorisk hele tiden henviser til som grunnleggende fysiske prinsipper, verden er ikke svart-hvit, dessverre for noen.

Selv vil jeg se litt mer på de nyansene som ligger mellom svart-hvit, kanskje denne er ett sted å begynne.



http://www.oxfordscholarship.com/oso/public/content/philosophy/9780198247043/toc.html

Man har ikke lært seg ALT selv om man har lært seg en formel el tre, undrer noen ganger på hvem som hevder jorden er "flat" ::) ...

mvh
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det var respons det.
Og denne er igjen like gyldig:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russell


Verden ER ikke enkel, bortsett fra i VG og i FRPs program.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.791
Antall liker
21.695
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det fine med Russelsitatet er at det sparker like hardt i til begge leire.
 
N

nb

Gjest
musicus skrev:
Jeg tror ikke du har fått med deg alle fasetter av det du retorisk hele tiden henviser til som grunnleggende fysiske prinsipper, verden er ikke svart-hvit, dessverre for noen.

Selv vil jeg se litt mer på de nyansene som ligger mellom svart-hvit, kanskje denne er ett sted å begynne.

Undre noen ganger på hvem som hevder jorden er flat ::) ...

mvh
Det var den katolske kirken som hevdet jorden var flat, selv om man hadde visst i nesten 2000 år at den var rund. De gamle egypterene regnet ut jordens omkrets temmelig nøyaktig før kristus-tider om jeg ikke husker helt feil.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Det fine med Russelsitatet er at det sparker like hardt i til begge leire.
Det er meningen også!

Det er blindheten og den fantastiskfanatiske troen på eget standpunkt jeg reagerer på og sparker vilt etter, ikke standpunktet, for det blir egentlig uvesentlig.

- Jeg reagerer på de som er prinsippelt "motstandere av kabler" tilsynelatende fordi den forenklede ohms lov ikke åpner for annen forståelse
- Jeg reagerer på de som mener at jo dyrere jo bedre, uansett og ukritisk. Og så hver gang!
- Jeg reagerer på de som er uenig med andre fordi de ikke vil aksepterer andres avvikende ståsted
- Jeg reagerer på den manglende ydmkhet og toleranse for hverandres avvikende erfaringer og evner
 
N

nb

Gjest
Trondmeg skrev:
Det er blindheten og den fantastiskfanatiske troen på eget standpunkt jeg reagerer på og sparker vilt etter, ikke standpunktet, det er egentlig uvesentlig.
Det hjelper om et standpunkt harmoniserer sånn noenlunde med tried and tested prinsipper f.eks for design av elektronisk utstyr, det var egentlig alt. Og så fantastiske egenskaper som til tider tillegges enkle ledninger så burde jo det være betydelig større fokus på å bytte de på andre siden av kontaktene også. Og har man sett innsiden av noe av det som brukes til å teste slikt, så er det jo lov å dra på smilebåndene. Synest jeg i alle fall.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
nb skrev:
Trondmeg skrev:
Det er blindheten og den fantastiskfanatiske troen på eget standpunkt jeg reagerer på og sparker vilt etter, ikke standpunktet, det er egentlig uvesentlig.
Det hjelper om et standpunkt harmoniserer sånn noenlunde med tried and tested prinsipper f.eks for design av elektronisk utstyr, det var egentlig alt. Og så fantastiske egenskaper som til tider tillegges enkle ledninger så burde jo det være betydelig større fokus på å bytte de på andre siden av kontaktene også. Og har man sett innsiden av noe av det som brukes til å teste slikt, så er det jo lov å dra på smilebåndene. Synest jeg i alle fall.
Hvis det kjente benyttes som referanse og utgangspunkt for egne erfaringer og holdninger så er jeg i utgangspunktet enig i det. Den dagen man utestenger alle andre inntrykk/oppfatninger fordi det bryter med disse egne etablerte "sannhetene" fungerer det ikke lenger. Så kan man le så mye man vil av andres "feil" holdnigner og erfaringer. Jeg ler vilt og hemningsløst av folk som kjøper tyske/tyskættede biler, men påberoper meg ingen "sannheter" likevel (selv om jeg sitter på fasit :)).
 
R

Roysen

Gjest
Xerxes,

Noe imot å legge palladium til på den lederevne lista der?

Er det millisekunder pr. meter de målene viser. I så fall kan jo det være en indikasjon på at forskjellige matrialer i lederne kan være hørbart. Man diskuterer jo om jitter ned på pikosekundnivå er hørbart.

Ellers vil jeg stille spørsmålstegn ved om det å endre kabellengden for å kompensere for lederevnen da en slik endring også endrer impedansen og derfor vil endre resultatet mer enn bare lederevnen.

Mvh
Roysen
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Rhodium var i 2007 8 ganger dyrere enn gull (iflg. Wikipedia).
Det er langt hardere enn gull, så en Rhodiumplettet vil tåle flere opp og nedkoblinger enn en i gull. Det er nok viktigere enn ledningsevnen all den tid vi snakker om et svært tynt metallskikt.
Tja ... en viss deformering av kontaktflatene kan være fordelaktig (lavere kontaktmotstand og bedre stabilitet/«integritet» i kontaktpunktet), og dermed kan et relativt mykt kontaktmateriale være fordelaktig.

mvh
KJ
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Roysen skrev:
Xerxes,

Noe imot å legge palladium til på den lederevne lista der?

Er det millisekunder pr. meter de målene viser. I så fall kan jo det være en indikasjon på at forskjellige matrialer i lederne kan være hørbart. Man diskuterer jo om jitter ned på pikosekundnivå er hørbart.

Ellers vil jeg stille spørsmålstegn ved om det å endre kabellengden for å kompensere for lederevnen da en slik endring også endrer impedansen og derfor vil endre resultatet mer enn bare lederevnen.

Mvh
Roysen
Come on synes du selv der er logik i dit indlæg ?
 
R

Roysen

Gjest
Det var to spørsmål. Kan spørsmål bli ulogiske?

Forøvrig tror jeg personer som mener komponenter bør dyppes i linolje bør være litt forsiktig med å dele ut fordømmelser om mangel på logikk.

Ser forøvrig nå hva forkortelsen står for.

Mvh
Roysen
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
...
Fint. En annen ting: Hvor mye sølv er det egentlig i "sølv-loddetinn"?
Den er ofte omkring 5% eller mindre, det finnes også i kombinasjoner med opp til ca. 1-2% kobber. En veldig vanlig kombinasjon for blyfritt loddetinn er 0,5% kobber 3% sølv og resten tinn

mvh
KJ
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Roysen skrev:
Xerxes,

Noe imot å legge palladium til på den lederevne lista der?

Er det millisekunder pr. meter de målene viser. I så fall kan jo det være en indikasjon på at forskjellige matrialer i lederne kan være hørbart. Man diskuterer jo om jitter ned på pikosekundnivå er hørbart.

Ellers vil jeg stille spørsmålstegn ved om det å endre kabellengden for å kompensere for lederevnen da en slik endring også endrer impedansen og derfor vil endre resultatet mer enn bare lederevnen.

Mvh
Roysen
Ledningsevne:
Sølv 62 MS/m
Kobber 58 MS/m
Gulll 45 MS/m
Aluminium 37 MS/m
Rhodium 21 MS/m
Palladium 9,5 MS/m
Tinn 8,7 MS/m

MS står for megaSiemens. Det er det vanlige målet for ledningsevne. Større tall gir mindre motstand. Det har altså ikke noe med tid å gjøre, men til syvende og sist med ohm.

Poenget her er at med alle disse materialene blir det ohmske bidraget nokså lite, og har derfor ikke noen større betydning for en leder av moderat lengde. Dette er ingeniørens tenkesett. "Hvor mye bidrar denne til delen av systemet til totalresultatet. Den ohmske delen av ledning: Nokså lite." Slik fortsetter det, delsystem for delsystem.

Eksempelet med endret kabellengde var vel mest for å vise hva dette betyr praktisk?
 
R

Roysen

Gjest
Takk.

Årsaken til spørsmålet om Palladium var at en amerikansk kabelprodusent ved navn Silversmith Audio laget noen kabler med ledere av Palladium. Årsaken var i følge produsenten Palladiums gode ledeevne. Snakeoil og løgn med andre ord.

Finnes det da forøvrig noen måte å regne om hva forskjellene i lederevne vil bety i impedanse f.eks. pr. meter? Jeg antar at geometrien, tversnitt og multicore/solidcore også spiller inn men la oss for enkelthetens skyld legge det til side.

Er det ikke også slik at formen på lederen spiller inn fordi lederen ikke leder like godt gjennom hele tverrsnittet som langs overflaten?

Mvh
Roysen
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
...
Finnes det da forøvrig noen måte å regne om hva forskjellene i lederevne vil bety i impedanse f.eks. pr. meter? Jeg antar at geometrien, tversnitt og multicore/solidcore også spiller inn men la oss for enkelthetens skyld legge det til side.
...
1/ledningsevne gir resistivitet - resistivitet dividert med ledeareal gir motstand pr. lengdeenhet.

wikipedia om resistivity

...
Er det ikke også slik at formen på lederen spiller inn fordi lederen ikke leder like godt gjennom hele tverrsnittet som langs overflaten?
...
Det er snakk om skineffekt, som påvirkes av utforming av tverrsnittet av lederen.

Wikipedia om skineffekt

mvh
KJ
 
L

lark

Gjest
Siden denne tråden handler om strømkabel, drister jeg meg til at spørge: Skineffekt ved 50 herz i strømkabel? :eek:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
lark skrev:
Siden denne tråden handler om strømkabel, drister jeg meg til at spørge: Skineffekt ved 50 herz i strømkabel? :eek:
Uhyyyyyyyyyre marginalt!!! :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Siden denne tråden handler om strømkabel, drister jeg meg til at spørge: Skineffekt ved 50 herz i strømkabel? :eek:
Det tror jeg har en meget, meget liten effekt på lyden.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
C'mon Trondmeg! Det mangler minst 137 y'er der.
Unngår tastaturslitasje! Det er krisetider i verden.
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Skin effekten er frekvensavhengig, er det så?

Mvh
Roysen
Ja. Løkkens forklaring fra http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=434.0;all

Skin-effekt: Skin-effekt er et bølgefenomen i ledere som skyldes elektromagnetisk (selv)induksjon. Et elektrisk felt følges av et magnetisk felt som er transverst på det selv. Ved høye frekvenser vil det magnetiske feltet motinduserte strømmer som fører til reduksjon av netto strømtetthet i sentrum av lederen. Jo høyere frekvenser, jo mer motinduksjon og strømtransporten vil i større og større grad kun kunne gå i overflaten. Dette gjør at resistansen i en leder øker ved høye frekvenser siden det effektive tverrsnittet avtar. Skindybden er en betegnelse på hvor langt fra overflaten strømtettheten er redusert med en faktor e (naturlig logaritme) ved den gitte frekvensen. Jo mer magnetiserbart ledermaterialet er (høyere selvinduksjon), jo mindre er skindybden og den reduseres proposjonalt med kvadratroten av frekvensen.

For kobber og så lave frekvenser som audio (under 50kHz) er skindybden så stor at man ikke får signifikant resistansøkning med mindre lederen er mange titalle eller hundretalls kvadratmillimeter i tverrsnitt, og i så tilfelle er den (resistansen) så forsvinnende liten i utgangspunktet at det knappest er et praktisk problem (det største praktiske problemet med fem hundre kvadratmillimeters kabel ville trolig heller gått på terminering). Men over en viss tykkelse vil du ved høye frekvenser ikke lengre få bedre ledningsevne ved å bytte til enda tykkere kabel. For formler til å kunne beregne effektiv resistans og skindybde, se Wikipedia: Skin-effect.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Linolie på kabler drejer sig bl.a. om at reducere skineffekten.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Men i hvor stor grad er strømmen inn plaget med denne effekten? Det er jo før strømmen formidler signaler mellom kilde, forsterkere og høyttalere.
 
Topp Bunn