Sølv ledere i strømkabel; noen med erfaringer?

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
mls skrev:
Reima skrev:
Det er selvsagt ingen hørbare forskjeller på om det er sølv i strømkabelen eller ikke.
Siden du sier det så regner jeg med at du har testet dette. Hvordan utførte du den testen?
Intet svar ennå?
En forutsetning må da være at alt annet er likt, dvs skjerming osv.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Klart det kan høres. Jeg bruger ikke andet end fladvalset sølv i silke. Det bliver mere tight og klart. Ikke alle synes om det.
 

Reima

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
89
Antall liker
0
mls skrev:
Reima skrev:
Det er selvsagt ingen hørbare forskjeller på om det er sølv i strømkabelen eller ikke.
Siden du sier det så regner jeg med at du har testet dette. Hvordan utførte du den testen?
Dersom noen sier de kan fly, og jeg sier; nei det kan du ikke. Er det da jeg som må "bevise" at de tar feil?

Jeg mener altså at hørbare forskjeller på sølv i strømkabelen, er like sannsynlig som flyvende menn..
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Reima skrev:
mls skrev:
Reima skrev:
Det er selvsagt ingen hørbare forskjeller på om det er sølv i strømkabelen eller ikke.
Siden du sier det så regner jeg med at du har testet dette. Hvordan utførte du den testen?
Dersom noen sier de kan fly, og jeg sier; nei det kan du ikke. Er det da jeg som må "bevise" at de tar feil?

Jeg mener altså at hørbare forskjeller på sølv i strømkabelen, er like sannsynlig som flyvende menn..
Ok, da vet vi hvor seriøst vi skal ta dine utsagn heretter.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Kvadraten er nok usannsynlig mye viktigere i en strømkabel enn selve materialet som skal lede det.
 
L

lark

Gjest
bjornh skrev:
Kvadraten er nok usannsynlig mye viktigere i en strømkabel enn selve materialet som skal lede det.
Er det ikke slik lenger, at jo dyrere ledermaterialet er, jo bedre låter det?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det er mange som mener mye om kabler her. Er det basert på erfaring eller bare såkalt fornuftig faglig basert synsing?

Jeg er langt og godt utdannet innen elektrofaget, men kan ikke nekte for at jeg av alle teite ting hørte forskjell på strømkablene til en CD-spiller. Ingen vitenskaplig utført test, men jeg visste faktisk ikke om min kompis hadde skiftet ut noe eller ei.

Forstår jeg hvorfor?
Nei.

Hørte jeg det?
Mener det!

Årsak?
Vet ikke.

Men, jeg kan akseptere det. Jeg forstår heller ikke uendelighetsbegrepet når det gjelder universet. Uten sammenligning forøvrig.

Det er litt uheldig å være besserwisser i stedet for ydmyk selv om man ikke vil/kan forstå hvorfor ting skjer. Det ER ydmykhet som driver forskningen videre tross alt.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Er der nogen forskning overhovedet på dette område ?
 
L

lark

Gjest
Vel, sølv har jo opp igjennom historien vært brukt både for å avlive vampyrer (sølvkuler) og å holde onde makter på avstand. Det er ikke uten grunn at norske bunader er overlesset med knapper og søljer i sølv. Så dette materialet har nok egenskaper vi ikke aner noe om ;D
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
lark skrev:
Vel, sølv har jo opp igjennom historien vært brukt både for å avlive vampyrer (sølvkuler) og å holde onde makter på avstand. Det er ikke uten grunn at norske bunader er overlesset med knapper og søljer i sølv. Så dette materialet har nok egenskaper vi ikke aner noe om ;D
Meget overbevisende forklaring. Sølv alene uden guld er ikke helt homogent. Guld alene er for blødt i lyden. Kobber er upræcist . Sammenligning sølv / kobber er i bassen NÆSTEN som lukket/ basreflex.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
lark skrev:
Vel, sølv har jo opp igjennom historien vært brukt både for å avlive vampyrer (sølvkuler) og å holde onde makter på avstand. Det er ikke uten grunn at norske bunader er overlesset med knapper og søljer i sølv. Så dette materialet har nok egenskaper vi ikke aner noe om ;D
Meget overbevisende forklaring. Sølv alene uden guld er ikke helt homogent. Guld alene er for blødt i lyden. Kobber er upræcist . Sammenligning sølv / kobber er i bassen NÆSTEN som lukket/ basreflex.
Ja ja, dette høres jo veldig overbevisende ut.
Da går jeg ut i fra at du holder deg til trådens tema som er "strømkabel" ::)
Så bruk av kobber i en strømkabel gir upresis lyd ??? Er det det du mener?
Mvh.KW
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sorry det blev noget OT ja. Men jeg mener alligevel de karakteristiska som gælder signal/højttaler kabler kan overføres til strømkabler ja. Blot ikke ligeså hørbart men hørbart er det.
 
L

lark

Gjest
Nå har ikke jeg strømkabel i sølv, men jeg har en Audioquest digitalkabel i sølv mellom min aldrende Teac T1/Parasound DAC1000 kombinasjon ene og alene for å holde onde makter vekk fra anlegget. Og det har virket så langt. Ingen problemer med demoner i anlegget så langt ;D ;D
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Hva med materialet i glassikringen som normalt ligger i kjeden her? For ikke å snakke om tverrsnittet på akkurat den :eek: Her må muligheten for tidenes tweak ligge i å bytte den ut med noe som er betraktelig bedre dimensjonert.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
lark skrev:
bjornh skrev:
Kvadraten er nok usannsynlig mye viktigere i en strømkabel enn selve materialet som skal lede det.
Er det ikke slik lenger, at jo dyrere ledermaterialet er, jo bedre låter det?
Hvis vi snakker om strømkabler, altså slik jeg skjønner det nettstikkkabler (ikke interconnects, eller høyttalerkabler) så har nok tverrrsnitt i forhold til materiale kombinert med skjerm mer å si.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Oblivion skrev:
Aubi skrev:
Hva med materialet i glassikringen som normalt ligger i kjeden her? For ikke å snakke om tverrsnittet på akkurat den :eek: Her må muligheten for tidenes tweak ligge i å bytte den ut med noe som er betraktelig bedre dimensjonert.
"Audiofile" sikringer i sølv (kanskje edlere metaller også..) har du kunnet kjøpe lenge...
Øker du tversnittet på "lederen" i sikringen forandrer du også strømnivået den brenner av ved...
Da går jeg for begge deler. De "audiofile" sikringene av edelt metall har forhåpentligvis en så høy pris at ikke så mange andre har råd til å "se meg", og risikoen med å bytte ut sikringen med en spiker er det sikkert ikke så mange andre som vil ta......
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jep det lyder bedre med kraftigere sikringer. Det bliver mere letflydende.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
Bruker også et tynt gull lag på kretskortene som jeg får fremstillt av lydforbedrende årsaker.
Kretskort til HVA, Oblivion?! Kan du lette litt på sløret, hva vi har i vente av apparater fra din kant? :)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
pedal skrev:
Oblivion skrev:
Bruker også et tynt gull lag på kretskortene som jeg får fremstillt av lydforbedrende årsaker.
Kretskort til HVA, Oblivion?! Kan du lette litt på sløret, hva vi har i vente av apparater fra din kant? :)
Ja det ser spændende ud . Kan ikke gennemskue hvad det er til.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
t.o. det skjer også en reaksjon mellom gull og loddetinn som leder til en form for diffusjon av gullet og svekkede loddepunkter. EDIT: derfor bør evt forgylt kobber pusses litt ned før vet. lodding - loddetinnet «biter» bedre på kobber.

mvh
KJ
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Oblivion skrev:
Aubi skrev:
Hva med materialet i glassikringen som normalt ligger i kjeden her? For ikke å snakke om tverrsnittet på akkurat den :eek: Her må muligheten for tidenes tweak ligge i å bytte den ut med noe som er betraktelig bedre dimensjonert.
"Audiofile" sikringer i sølv (kanskje edlere metaller også..) har du kunnet kjøpe lenge...
Øker du tversnittet på "lederen" i sikringen forandrer du også strømnivået den brenner av ved...
Sølv er vanlig i sikringer, selv til vanlig pris, altså ikke "audiofile" sikringer.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Duelund_Support skrev:
lark skrev:
Vel, sølv har jo opp igjennom historien vært brukt både for å avlive vampyrer (sølvkuler) og å holde onde makter på avstand. Det er ikke uten grunn at norske bunader er overlesset med knapper og søljer i sølv. Så dette materialet har nok egenskaper vi ikke aner noe om ;D
Meget overbevisende forklaring. Sølv alene uden guld er ikke helt homogent. Guld alene er for blødt i lyden. Kobber er upræcist . Sammenligning sølv / kobber er i bassen NÆSTEN som lukket/ basreflex.
Ikke uenig, sølv låter raskt og detaljert kan være litt spist, guld bløtt og avrundet, kopper stort og utflytende.
Mest sølv sier nå jeg....
 
L

lark

Gjest
yasman skrev:
Ikke uenig, sølv låter raskt og detaljert kan være litt spist, guld bløtt og avrundet, kopper stort og utflytende.
Mest sølv sier nå jeg....
Kan en meter med sølv eller gull påvirke lyden som beskrevet ovenfor når signalveien ellers består av metervis med kopper?
Ofte mer enn 10 meter hvis man snakker strømkabel og avstand til sikringboks. Utrolige greier :eek:
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
lark skrev:
yasman skrev:
Ikke uenig, sølv låter raskt og detaljert kan være litt spist, guld bløtt og avrundet, kopper stort og utflytende.
Mest sølv sier nå jeg....
Kan en meter med sølv eller gull påvirke lyden som beskrevet ovenfor når signalveien ellers består av metervis med kopper?
Ofte mer enn 10 meter hvis man snakker strømkabel og avstand til sikringboks. Utrolige greier :eek:
Det tror ikke jeg. Men mellom komponenter, og ut høyttalere: ja!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
lark skrev:
yasman skrev:
Ikke uenig, sølv låter raskt og detaljert kan være litt spist, guld bløtt og avrundet, kopper stort og utflytende.
Mest sølv sier nå jeg....
Kan en meter med sølv eller gull påvirke lyden som beskrevet ovenfor når signalveien ellers består av metervis med kopper?
Ofte mer enn 10 meter hvis man snakker strømkabel og avstand til sikringboks. Utrolige greier :eek:
Sølv eller gull blir i denne sammenheng bare tull, det er momental strømmengde og dennes renhet som er saken, noe som først og fremst er avhengig av ledernes kvadrat. Den siste meteren blir den mest hørbare ettersom den er nærmest hjertet, dvs. trafoen(e), det er så.
Opphavet til hele powerkabelgreia skriver seg fra den uting at det nettopp her tradisjonelt benyttes flisete flerledere, noe som degraderer strømmen mer enn ymse teoriskaller fatter. Selvfølgelig grabber profitthungrige kabelmagikere tak i dette og utnytter folks uvitenhet og forfengelighet for hva det er verdt.


Mvh. RS
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Nido skrev:
@morty; interessant; antar dette vil gjelde ved bruk av sølvkabling i IC og ved h.t. kobling, dvs krav om sølv/forniklet plugg?
Ja, helt riktig. Dette gjelder også IC kabler og ht kabler.
Jeg tror imidlertid problemet løses lett med IC kabler, da det stort sett loddes. Ved lodding slipper ikke oksygen eller fukt (vann) til forbindelsespunktet, og korrosjonen er eliminert.
Værre er det nok med HT kabler. Skal man bruke sølv kabler bør pluggene være av et likeverdig materiale, medmindre det også her loddes.
Rhodium ser vi stadig vekk benyttet i plugger. Tipper nettopp dette metall benyttes da det er meget stabilt (korroderer ikke) OG samtidig en god leder.
I praksis er vel de fleste plugger for HiFi formål coated med ett eller annet høyverdig metall.
En ser f.eks. ofte alle RCA inngangene på en preamp som gullbelagte. Gull er som kjent et meget stabilt metall, og vil derfor ikke korrodere. Imidlertid er det en nokså dårlig elektrisk leder, så helt ideelt, sånn i teorien,er det vel egentlig ikke. Men "gullbelagte plugger" låter jo storartet i markedsføringen, da. ;D

Morty
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Morty skrev:
Nido skrev:
@morty; interessant; antar dette vil gjelde ved bruk av sølvkabling i IC og ved h.t. kobling, dvs krav om sølv/forniklet plugg?
...
Rhodium ser vi stadig vekk benyttet i plugger. Tipper nettopp dette metall benyttes da det er meget stabilt (korroderer ikke) OG samtidig en god leder.
I praksis er vel de fleste plugger for HiFi formål coated med ett eller annet høyverdig metall.
En ser f.eks. ofte alle RCA inngangene på en preamp som gullbelagte. Gull er som kjent et meget stabilt metall, og vil derfor ikke korrodere. Imidlertid er det en nokså dårlig elektrisk leder, så helt ideelt, sånn i teorien,er det vel egentlig ikke. Men "gullbelagte plugger" låter jo storartet i markedsføringen, da. ;D

Morty
Hmm....
Ledningsevne:
Sølv 62 MS/m
Kobber 58 MS/m
Gulll 45 MS/m
Aluminium 37 MS/m
Rhodium 21 MS/m

Siden Rhodium er et materiale som brukes av fabrikanter som virkelig vet å pelse oss så må det jo være bra....
På kontaktflater som brukes mye er nok rhodium et bedre valg enn gull siden det er mere slitesterkt, men rhodium koster ca 50% mer enn gull, men har mindre enn halve ledningevnen. Faktisk er det vesentlig dårligere enn aluminium som leder. Nå er riktignok aluminium en god leder (brukes mye i høyspent etc). Som vi ser er gull faktisk en av de bedre lederne, men den er slått med god margin av både kobber og sølv, med rhodium enda lengre ned på lista. Høy pris betyr ikke nødvendigvis at noe er bedre.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
Ledningsevne:
Sølv 62 MS/m
Kobber 58 MS/m
Gulll 45 MS/m
Aluminium 37 MS/m
Rhodium 21 MS/m

Siden Rhodium er et materiale som brukes av fabrikanter som virkelig vet å pelse oss så må det jo være bra....
På kontaktflater som brukes mye er nok rhodium et bedre valg enn gull siden det er mere slitesterkt, men rhodium koster ca 50% mer enn gull, men har mindre enn halve ledningevnen. Faktisk er det vesentlig dårligere enn aluminium som leder. Nå er riktignok aluminium en god leder (brukes mye i høyspent etc). Som vi ser er gull faktisk en av de bedre lederne, men den er slått med god margin av både kobber og sølv, med rhodium enda lengre ned på lista. Høy pris betyr ikke nødvendigvis at noe er bedre.
Dette er interessant. Kan du føye til egenskapene for TINN også på lista di der?
 
N

nb

Gjest
pedal skrev:
Dette er interessant. Kan du føye til egenskapene for TINN også på lista di der?
Kontaktflater, plugger og slikt er en ting, de må man ha unsett. Men er man opptatt av lederevne til selve ledningen, så er det suverent billigste å bruke kobber. Det er bare å justere tverrsnitt eller lengde etter ønske. Ved likt kvadrat vil 93 cm kobber ha ca samme ledevne som 1m sølv.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
pedal skrev:
xerxes skrev:
Ledningsevne:
Sølv 62 MS/m
Kobber 58 MS/m
Gulll 45 MS/m
Aluminium 37 MS/m
Rhodium 21 MS/m
Tinn 8,7 MS/m

Siden Rhodium er et materiale som brukes av fabrikanter som virkelig vet å pelse oss så må det jo være bra....
På kontaktflater som brukes mye er nok rhodium et bedre valg enn gull siden det er mere slitesterkt, men rhodium koster ca 50% mer enn gull, men har mindre enn halve ledningevnen. Faktisk er det vesentlig dårligere enn aluminium som leder. Nå er riktignok aluminium en god leder (brukes mye i høyspent etc). Som vi ser er gull faktisk en av de bedre lederne, men den er slått med god margin av både kobber og sølv, med rhodium enda lengre ned på lista. Høy pris betyr ikke nødvendigvis at noe er bedre.
Dette er interessant. Kan du føye til egenskapene for TINN også på lista di der?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
..men har man valget mellom gull og rhodium så går man jo for det valget man føler seg tryggest på.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rhodium var i 2007 8 ganger dyrere enn gull (iflg. Wikipedia).
Det er langt hardere enn gull, så en Rhodiumplettet vil tåle flere opp og nedkoblinger enn en i gull. Det er nok viktigere enn ledningsevnen all den tid vi snakker om et svært tynt metallskikt.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
Ledningsevne:
Sølv 62 MS/m
Kobber 58 MS/m
Gulll 45 MS/m
Aluminium 37 MS/m
Rhodium 21 MS/m
Tinn 8,7 MS/m

Siden Rhodium er et materiale som brukes av fabrikanter som virkelig vet å pelse oss så må det jo være bra....
På kontaktflater som brukes mye er nok rhodium et bedre valg enn gull siden det er mere slitesterkt, men rhodium koster ca 50% mer enn gull, men har mindre enn halve ledningevnen. Faktisk er det vesentlig dårligere enn aluminium som leder. Nå er riktignok aluminium en god leder (brukes mye i høyspent etc). Som vi ser er gull faktisk en av de bedre lederne, men den er slått med god margin av både kobber og sølv, med rhodium enda lengre ned på lista. Høy pris betyr ikke nødvendigvis at noe er bedre.

Fint. En annen ting: Hvor mye sølv er det egentlig i "sølv-loddetinn"?
 
V

vredensgnag

Gjest
Også interessant å kikke på egenskapene til platinum, i forhold til listen -- spesielt i lys av disse bittesmå koppene som skal festes på vegger rundt omkring i lytterommet, "for å absorbere og styre høye frekvenser" -- interessant nok er platinum dyrest, men det er vanskelig å forsvare utfra egenvekten, så man tenker sitt om hvorfor sølv er så veldig billig i sammenligning med platinaskålene. ;)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
bjornh skrev:
..men har man valget mellom gull og rhodium så går man jo for det valget man føler seg tryggest på.
Gull og Rhodium låter forskjellig
 
Topp Bunn