Så snekrer vi litt igjen..... (Rammer til akkuplater)

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    mteinum, det bildet hvor rammene står lent mot døren er praktfullt!

    Denne tråden kan forhåpentlig brukes som argumentasjonshjelp når akustikkplater ønskes plassert i områder våre bedre halvdeler frekventerer. ;D Dette bildet er ikke av allverdens kvalitet, men viser hvordan snekkeren vår løste plassering av 10cm Rockwool i stuetaket vårt. Mine Sf Concerto D sees nede til venstre i bildet. Lyttestolen settes på plass når far skal ha konsert.



    Beklager rotet, vi har ikke alle møbler og bilder på helt riktig sted ennå.
     

    Vedlegg

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan er disse Rockwoolplatene med tanke på inneklima? Er de ment å brukes uten å dekke til? Støver de?
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    DIY_dude skrev:
    Hvordan er disse Rockwoolplatene med tanke på inneklima? Er de ment å brukes uten å dekke til? Støver de?
    dekk de gjerne til, de kan støve ja.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det holder å forsegle sidene på dem. Duken stopper støvet fra flatene.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.120
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Hvordan går det mteinum?
    Platene kommer nok ikke før til neste uke, så jeg burde rekke tre strøk med maling denne helga. Tenker jeg må ut en tur å finne stoff som jeg kan kle disse med.
     

    Gradient Helsinki 1.5

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Innlegg
    396
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    Hei valentino. så på bildet ditt.Gøy og snekkre, ser du har nedforet tak fra før med tre himling, var det ikke nok demping med det, uten at jeg vet hvilket tak du har over tre himlingen din. ser at du har spot så jeg regner med at det er et mellom rom der, og med evt det mellomrommet du har der så burde vel det fanget opp en del av lyd refleksen eller?
    Jeg har tenkt i disse baner selv med lyd demping over lytte posisjon, for jeg har betong tak over hele stuen"bor i blokk" kassa di var fin da.
    Håper på svar, hvor kjøper du platene dine?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Klart du får svar. :)
    Jeg tenkte tanken å skjære hull mellom dragerne og bruke akustikkplatene som isolasjon også. Det ville jo vært mer diskret, men mer jobb også. Huset er en av disse husbankfunkistypene med sokkeletasje som det ble bygd så mange av fra '65 til '75. Anlegget står i stuen. Loft over, altså.
    Mindre styr å lage en ramme som her, og enkelt reversibelt også. En vanlig trehimling er akustisk uansett relativt livlig.
    Ramma ble bygd med seks "hull" med 60x60cm innvendige mål, malt og festet i taket ved hjelp av slike små vinkeljern som gjerne brukes for å feste kjøkkenunderskap til vegg. Vi kuttet akustikkplatene i to og brukte ferdigmalte lister for å holde dem på plass.

    Akustikkplatene kjøpte jeg på Coop Obs! Bygg. Det er bestillingsvare der også, men prisene er gode.
     

    Gradient Helsinki 1.5

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Innlegg
    396
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    takker for svar valentino. kan nok hende jeg hermer litt etter deg, fikk du gode resultater med den nye dempede himlingen eller fikk du samlet lyden bedre så du fikk lydbildet forbedret?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Min første reaksjo var at lydbildet hadde blitt 20cm lavere! Men det viktigte er at opptaksakustikken blir tydeligere og gjengivelsen blir mer dynamisk.

    Jeg har høyttalerne på hver sin side av et glasskyvefelt. Du vil ikke tro den lydforbedringen jeg får med åpen dør, det tilsvarer jo 100% absorbsjon av frontveggrefleksjoner. Jeg har Rockwool igjen, og planlegger noe mobilt til å sette foran. Kan'ke spille med åpen dør i -20 i februar...
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg har Rockwool igjen, og planlegger noe mobilt til å sette foran. Kan'ke spille med åpen dør i -20 i februar...
    Pyse ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    ;)

    Artig å se at folk har gått teknisk til verks. Det blir akkuplater, det er også dyrere å holde seg med termodresser til besøkende entusiaster, og en god malt mister mye ved lave temperaturer også.

    Fin pakke!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Og da lurer jeg veeeeeldig på: Hvordan er lyden i rommet med og uten demping med disse platene og de runde rørene i hjørnene? Er det vesentlig forskjell? :eek:
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Akustikkplater gir deg et "større" rom uten at akustikken utenfor lytteposisjon forandres i særlig grad. Du tror det ikke før du hører det, hel.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hel: veldig kort fortalt; så utgjorde 600kr i akkustik plater mer for lyden enn noen annen komponentoppgradering jeg har prøvd, med god margin. Det kan uttrykkes i en (personlig) filosofi; Anlegget blir aldri bedre enn rommet det står i, uansett prisklasse...

    mvh
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    hel skrev:
    Og da lurer jeg veeeeeldig på: Hvordan er lyden i rommet med og uten demping med disse platene og de runde rørene i hjørnene? Er det vesentlig forskjell? :eek:

    17 minutter i bil, så kan du høre selv.
    Veldig morro å få hørt hva du synes.
    Jeg holder kaffe, du tar med musikk?

    Mvh
    Rolf
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.120
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ny begynner det å ligne noe. Planen er å få noe WAF stoff på disse, men da W er ute i kveld så dro jeg de opp i stua for å sjekke litt. Så nå blir det å flytte de litt fram og tilbake for å se om det er noe å hente. De "tørker" iallefall opp litt bass romling - så her er det potensiale.



     

    REX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Innlegg
    516
    Antall liker
    6
    Dette var virkelig en nyttig tråd. Plages litt med at den ene høyttaleren står for nær sidevegg, samt refleksjoner fra frontvegg. Snell B Minor er som kjent noe svulstige i bassen. Er noe usikker på hvor godt disse platene demper bass da. Uansett blir det en tur på OBS-Bygg imorra ;D
     
    O

    omholt

    Gjest
    Skal man ha noe som demper bass, så må man velge 10 cm plater. Men tror ikke de demper spesielt mye i bassen. Bassfeller er bedre egnet til det eller enda tykkere rockwool.

    Noen som har noe formening om hvor viktig det er å trekke stoffet utenpå rammene?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    omholt: Spesifiser; viktig for lyd, eller viktig for å beholde ektefelle/samboer ? :D
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Dette er ikke bassdemping, det er førsterefleksjonsdødare.
    For å dempe bass må det sterkere lut til.
    (Bass-trapsene bidrar positivt i så måte, men om det er nok er jeg ikke like sikker på. Kommer nok an på bass-trøkket fra dine høyttalere)

    Omholt: Det må være KUN konehensyn ift hvordan du trekker stoffet.

    Mvh
    Rolf

    DIY BASSTRAPS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Samenrullede skumgummimadrasser i hjørnerne.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Samenrullede skumgummimadrasser i hjørnerne.
    Eventuelt noe litt penere så er det ikke sikkert man blir sååååå god kompis med høyrehånda....... ;D

    R
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.120
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ting tar tid, men nå fikk jeg endelig rotet meg ned til en stoff butikk. Må si at resultatet ble meget pent etter personlige preferanser.

    Her har vi plata på ene siden:





    Og på andre:



     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Hehe, det er ikke alle som kan ha akkuplatene liggende for å dekke førsterefleksjon. 8)

    Ser bra ut!

    Mvh
    Rolf
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.120
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Hehe, det er ikke alle som kan ha akkuplatene liggende for å dekke førsterefleksjon. 8)
    Nei, de ruver ikke så veldig mye med sine 60cm i høyden ;D
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Ja, ikke sant? :)

    Hvor kjøpte du stoffet forresten?

    R
     
    O

    omholt

    Gjest
    Meget pent mteinum. Til uken er planen her å sette rammer på mine. Tenkte jeg skulle prøve uten stoff i første omgang, men har begynt å kikke litt på diverse stoff.
    Hvor mye betaler man for Marimekko?
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Lurer også på hva "langt fra billig" betyr....

    Har hengt meg litt opp i STILLA, RO, FOKUS (passer sikkert ekstra godt til Dynaudio Focus 140 8) :D, Päiväntasaaja og MELOONI fra 60-tallet.

    Så mteinum, fortell oss hva det koster...... :)

    R
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Det var da ikke så ille.
    Siden det rakk med 2m, så er bredden mer enn 120cm?

    R
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Ser jo at jeg for lang tid tilbake lovet bilde av lilleramma....... :-[

    Vel, her kommer et par:



    Rockebamsen i hylla








    Ramma på sin vante plass






    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.120
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Det var da ikke så ille.
    Siden det rakk med 2m, så er bredden mer enn 120cm?

    R
    Neida, så helt galt er det ikke - da mtp at min mor går og ser på gardiner til over 1000 for meteren, så er jo dette et kupp ;D. Bredda er 150cm så dette passer veldig bra til akustikkplatene.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Bestilte en pakke med akustikkplater hos lokal pusher i dag. :)

    Kom visst i neste uke, så da blir det rammesnekring neste helg tenker jeg.

    Det er 6 plater i én pakke, og jeg vurderer én ramme for tilsammen 4 plater, som jeg henger bak anlegget (hvor høyt henger jeg sjiten?). Ramma mi blir omtrent som Roda sine, der de står oppstilt, bare at min henger sammen da..

    De resterende 2 platene tenkte jeg bak lytteposisjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn