På tur og reise Ryanair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    1-0 til Ryanir så lagt
    - Sjefen lukter alkohol, varslet Alessandra. S� fikk hun sparken. - nyheter - Dagbladet.no

    Moss Tingrett mener saken hører hjemme i Irand i en irsk domstol. Nå er ikke nødvendigvis dette enden på visa, saken er allerede anket og tapende part i lagmannsretten anker nok til Høysterett.

    Men det kan være greit å være klar over at selv om en jurist fra LO (eller en hvilkensomhelst organsisajson med eller uten partsinteresse i saken for den saks skyld) sier at det er klokkeklart at dette er sånn og sånn, så medfører det ikke automatisk riktighet.

    Ryanair ble forresten verdens største flyseslskap målt i internasjonal trafikk her for leden. Tydligvis mange flagellanter i verden.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Nok en finfin tur med Ryanair idag, null problemos og hyggelig betjening :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lundekvam har fått oppleve Ryanairs kundeservice. Flyr man søppel blir man behandlet som søppel. Til pass for ham. Men han er jo en mann kjent for endel tvilsomme valg. Han ser nå ut til å ta lærdom av dem om ikke annet.

    Lundekvam boikotter Ryanair | ba.no

    Lundekvams fly skulle lande på Torp, men på grunn av tekniske problem ble det omdirigert til Rygge i Østfold, der Ryanair har teknisk bakkepersonell.

    På Rygge ville lavprisselskapet sette av passasjerene. Ifølge Lundekvam var beskjeden at passasjerene kunne reise videre og hente bagasjen i Sandefjord dagen etter - for egen regning.
     
    D

    DL

    Gjest
    Lundekvam har fått oppleve Ryanairs kundeservice. Flyr man søppel blir man behandlet som søppel. Til pass for ham. Men han er jo en mann kjent for endel tvilsomme valg. Han ser nå ut til å ta lærdom av dem om ikke annet.

    Lundekvam boikotter Ryanair | ba.no

    Lundekvams fly skulle lande på Torp, men på grunn av tekniske problem ble det omdirigert til Rygge i Østfold, der Ryanair har teknisk bakkepersonell.

    På Rygge ville lavprisselskapet sette av passasjerene. Ifølge Lundekvam var beskjeden at passasjerene kunne reise videre og hente bagasjen i Sandefjord dagen etter - for egen regning.
    Syns det er snodig at det ikke fastsettes noen internasjonale regler for slikt.
    Det burde det også vært for konsekvenser av forsinkede avganger.



    DL
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Syns det er snodig at det ikke fastsettes noen internasjonale regler for slikt.
    Det burde det også vært for konsekvenser av forsinkede avganger.
    Det er regler for forsinkelser.

    Forsinkelser - Forbrukerrådet.no

    Men denne saken illustrerer jo Ryanair bedre enn noe. Dump passasjerene på en tilfeldig flyplass og be dem reise til en helt annen flyplass dagen etter og hente bagasjen, for egen regning.

    Men det er jo slikt man må regne med om man flyr Ryanair...

    De er jo vant med at kundene deres finner seg i det meste. Det er jo det absolutt laveste segmentet av reisende vi snakker om her, kanskje bortsett fra blindpassasjerer, haikere og flykaprere da.
     
    D

    DL

    Gjest
    Syns det er snodig at det ikke fastsettes noen internasjonale regler for slikt.
    Det burde det også vært for konsekvenser av forsinkede avganger.
    Det er regler for forsinkelser.

    Forsinkelser - Forbrukerrådet.no

    Men denne saken illustrerer jo Ryanair bedre enn noe. Dump passasjerene på en tilfeldig flyplass og be dem reise til en helt annen flyplass dagen etter og hente bagasjen, for egen regning.

    Men det er jo slikt man må regne med om man flyr Ryanair...

    De er jo vant med at kundene deres finner seg i det meste. Det er jo det absolutt laveste segmentet av reisende vi snakker om her, kanskje bortsett fra blindpassasjerer, haikere og flykaprere da.
    Den linken funker ikke.
    Og det er vel slik at ingen flyselskap er erstatningspliktig om forsinkelsen forårsaker at du mister fly fra andre selskap.


    DL
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Syns det er snodig at det ikke fastsettes noen internasjonale regler for slikt.
    Det burde det også vært for konsekvenser av forsinkede avganger.
    Det er regler for forsinkelser.

    Forsinkelser - Forbrukerrådet.no

    Men denne saken illustrerer jo Ryanair bedre enn noe. Dump passasjerene på en tilfeldig flyplass og be dem reise til en helt annen flyplass dagen etter og hente bagasjen, for egen regning.

    Men det er jo slikt man må regne med om man flyr Ryanair...

    De er jo vant med at kundene deres finner seg i det meste. Det er jo det absolutt laveste segmentet av reisende vi snakker om her, kanskje bortsett fra blindpassasjerer, haikere og flykaprere da.
    Dette avslører nok både en fryktkultur og at passasjerene var utålmodige. De kunne "kjapt" komme seg til Oslo om de fikk ut bagasjen straks - men stasjonsansvarlig vågde nok ikke ta den kostnaden, av frykt for at det ville gå over dennes lønn.

    Så passasjerene som ønsket å gå av ved Rygge fikk beskjed om at bagasjen ville gå med flyet til opprinnelig reisemål.

    Og i tillegg var det nok en god del passasjerer som hadde bilene sine på Torp, og som fikk litt av et problem i fanget om flyet ikke kom seg dit.

    Så ja - meldingen passasjerene fikk var dum.
    Men flyet gikk videre til Torp, bagasjen ble lastet av og folk kom seg hjem, forsinket.
     
    D

    DL

    Gjest
    Den linken funker ikke.
    Og det er vel slik at ingen flyselskap er erstatningspliktig om forsinkelsen forårsaker at du mister fly fra andre selskap.


    DL
    snodig. vi prøver igjen.

    Dine flyrettigheter - Forbrukerrådet.no

    Nja, var vel som jeg trodde.
    Man får vel å merke rettigheter, når du har forsinket avreise, dog har man null igjen, om forsinkelse forårsaker krøll med videre transport.
    Har vært en del slike saker med lavpris selskaper.

    Har man fullpris billetter hos store aktører, så bookes flightene om, uten problemer.

    Noe må man kansje regne med blir dårligere når man reiser med slike selskaper.



    DL
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nja, var vel som jeg trodde.
    Man får vel å merke rettigheter, når du har forsinket avreise, dog har man null igjen, om forsinkelse forårsaker krøll med videre transport.
    Har vært en del slike saker med lavpris selskaper.

    Har man fullpris billetter hos store aktører, så bookes flightene om, uten problemer.

    Noe må man kansje regne med blir dårligere når man reiser med slike selskaper.



    DL
    Delvis.

    Men følgende:

    "Dersom forsinkelsen blir på 5 timer eller mer, skal flyselskapet dessuten tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. "

    Flyet forsinket eller innstilt? Du har krav på minst 2000 kroner - DN.no

    ... tolker jeg som at man har rett på kompensasjon dersom man ikke kommer seg videre med korresponderende transport og dermed ikke kan oppnå "reisens formål". Men det fordrer vel at forsinkelsen er på minst 5t, og slike ventetider på flyplassen prøver vel de feslete å unngå vil jeg tro. Det er få tinge som er mer kjedelig enn å sitte på en flyplass og vente på korrespondanse.

    Så det er vel generelt ulempen med alle point-to-point selskaper.

    Man får ofte det man betaler for, og vil man være gniten (eller selvutslettende masochistisk om man flyr Ryanair) må man gjerne selv ta risikoen ved forsinkelser.
     
    D

    DL

    Gjest
    Står ingenting om hvorvidt dette gjelder transport med samme selskap eller andre selskaper.
    Kan jo argumenteres for begge sider i så måte, det er jo f.eks ikke flyselskapets feil om forsinkelse skyldes forhold på flyplass etc.

    Godt vi reiser lite med disse selskapene :)


    DL
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Godt vi reiser lite med disse selskapene :)


    DL
    Jepps. Ingen sympati fra meg. Fornedrer man seg til å fly Ryanair er man likestilt med tiggerbandene i hovedstaden, og må forvente å bli behandlet som seg høver.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Pilotene i Ryanair ønsker å fagorganisere seg. Herr Ryanair hater fagforeninger.
    Dette vil bli interessant, klarer han å finne noen tusen piloter på kort varsel?
     
    Sist redigert:
    D

    DL

    Gjest
    Pilotene i Ryanair ønsker å fagorganisere seg. Herr Ryan hater fagforeninger.
    Dette vil bli interessant, klarer han å finne noen tusen piloter på kort varsel?
    "O'Leary godtar ikke fagforeningsarbeid i sitt selskap og sier at han vil avvise en slik endring om det blir nødvendig."

    Bare det er grunn nok til å boikotte Ryanair.



    DL
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.088
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Så passasjerene som ønsket å gå av ved Rygge fikk beskjed om at bagasjen ville gå med flyet til opprinnelig reisemål.

    Nå er reglene hos de seriøse aktørene i denne bransjen at man IKKE setter av pax uten at man samtidig setter av bagasjen til vedkommende!

    Finner man ut at man har for mange pax ombord og man ikke uten videre finner ut hvem det er som har gått på feil fly er det ikke helt uvanlig at man flyr den leggen og prøver å finne ut hvem som er "overtalig" mens man flyr. Deretter tar man med vedkommende tilbake på returen. Dette for å unngå unødige forsinkelser.

    Derimot hvis man har en pax for lite ombord vil ikke flyet ta av før den manglende pax er identifisert og det er 100% avklart om vedkommende har sjekket inn bagasje. Har den manglende pax sjekket inn bagasje vil den bagasjen bli satt av flyet før det går uansett hvor stor forsinkelse dette medfører! "No show = No go!!"

    Hvis RyanAir i det hele tatt tilbyr pax å gå av men samtidig sier at de må hente bagasjen neste dag på en annen flyplass fordi bagasjen blir med flyet dit er selskapet enda mer useriøst enn det jeg trodde!!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mer nytt fra den flygende søppelbilen

    Hvis ikke luftekspeditrisene klaer å prakke på de reisende nok dritt er får de fyken.

    Dårlige selgere på flyene får sparken - Aftenposten

    17 sider sikkerhetsprosedyrer og 19 sider om å selge mest mulig. Slik er arbeidsinstruksen til Ryanairs kabinbesetning. Ansatte som ikke klarer å prakke tilstrekkelig med mat, drikke, togbilletter, skrapelodd og taxfree på passasjerene får sparken.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Så det de sier er at hvis de ikke leverer tilfredstillende service og resultater så kan de bli omplassert eller miste jobben? Det er jo uhørt!
    Slik trodde jeg ikke noen bedrifter jobbet? Herregud, hva skal skje med alle døgenikter nå da? Er vi i ferd med å få et samfunn hvor vi måler våre ansattes verdi i form av resultater og salgstall? nei og nei..Hvor skal dette ende? Holder det ikke lengre med et pent ytre og et pent smil for flyvertinner heller lengre nå da? Nå står ikke verden lengre enn til Påske!
     
    N

    nb

    Gjest
    Å kunne miste jobben fordi man ikke leverer varene (bokstavlig talt i dette tilfelle...) er betydelig mer utbredt i det anglosaksiske forretningsliv enn hva det er her i landet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dette er da Ryanairs forretningsmodell? Billig reise, salg ombord skal kompensere for lav billettpris, og så tar man inn ekstra på merkelige gebyrer.
    Så dårlige selgere er vel det siste man vil ha ombord?
     
    N

    nb

    Gjest
    Dette er da Ryanairs forretningsmodell? Billig reise, salg ombord skal kompensere for lav billettpris, og så tar man inn ekstra på merkelige gebyrer.
    Så dårlige selgere er vel det siste man vil ha ombord?

    Ja, det sier seg jo selv. Om de ikke får penegne inn på selve flybilletten må de få den inn på andre områder. Som passasjer kan man jo bare la være å kjøpe noe av selgerene, så akkurat dette er en høyst frivillig sak å betale for, utover at det er litt slitsomt at noen labber rundt for å selge noe hele tiden.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kjekt når en flytur skal fortone seg som en spasertur gjennom medinaen i Tanger.
    Ikke nødvendigvis kjekt, men Ryanair skjuler da ikke hva de holder på med.

    Da min datter begynte å studere i England hadde Ryanair en direkterute fra Rygge til Newcastle. Den ble lagt ned etter 18 mnd.
    Det var veldig praktisk å kunne kjøre ned til Rygge, parkere bilen, gå av i Newcastle, ta toget til Durham (15 min), og så gi min datter en klem.
    For den reisen betalte jeg ulike priser. Dyreste billett var vel 400 kroner én vei, billigste jeg betalte var 179, og min datter fløy en gang for 90 kroner. Det var en kort flytur, og jeg overlevde.
    Men det er en bazaar, fra du bestiller billett på nettet til du takker for deg.

    Noen ganger har jeg fløyet via Gatwick eller Edinburgh, med regulære forbindelser. Opplevelsen er da ikke så ulik, egentlig. Litt mer komfortable seter - men prisen er 4-7 ganger så høy (i forhold til de 400 kronene hver vei jeg betalte en gang med Ryanair.)

    Etterhvert som man lærer mer om Ryanair er det nok av grunner til å ikke fly med dem - men det at de sikrer overskudd ved å selge alt fra leiebiler, hoteller, kofferter, mat, drikke, lodd, parfyme, sprit, burde ikke komme som en overraskelse. Uten tilleggssalget og brutalt lønnspress ville flyselskapet vært konkurs - det er forretningsmodellen.
    Derfor forundrer det ikke meg at de har 19 sider om salg ombord, og 17 sider om sikkerhet. Andre flyselskap har sikkert også 17 sider om sikkerhet, men kanskje ikke så mange som 19 om salg.
     
    D

    DL

    Gjest
    "De ansatte må selge mer enn gjennomsnittet, som blir beregnet ut fra passasjertallet hvert halvår."

    Med litt basiskunnskap om gjennomsnitt til grunn, så må dette bety en temmelig stor gjennomtrekk av ansatte.



    DL
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Småligheten kjenner ingen grenser i Ryanair.

    Ryanair-håndbok: - Ikke gi passasjerene vekslepengene! | ABC Nyheter

    Kabinbesetningen i lavprisselskapet Ryanair læres opp til å øke selskapets fortjeneste ved ikke å gi tilbake vekslepenger når passasjerer handler under flyreisa.

    Det avslører den britiske avisa MailOnline.

    Følger besetningen opp tipsene i håndboka «Ryanair Sales Tips» som de blir skolert etter, gjelder det å passe på hvis du handler fra trillevogna ombord på Ryanair-fly.

    Der oppmuntres de ansatte til å beholde vekslepengene. - Si bare at du ikke har igjen vekslepenger, rådes de til.

    Eller så kan du be dem kjøpe skrapelodd for det de har utestående, lyder det
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    1-0 til Ryanir så lagt
    - Sjefen lukter alkohol, varslet Alessandra. S� fikk hun sparken. - nyheter - Dagbladet.no

    Moss Tingrett mener saken hører hjemme i Irand i en irsk domstol. Nå er ikke nødvendigvis dette enden på visa, saken er allerede anket og tapende part i lagmannsretten anker nok til Høysterett.

    Men det kan være greit å være klar over at selv om en jurist fra LO (eller en hvilkensomhelst organsisajson med eller uten partsinteresse i saken for den saks skyld) sier at det er klokkeklart at dette er sånn og sånn, så medfører det ikke automatisk riktighet.

    Ryanair ble forresten verdens største flyseslskap målt i internasjonal trafikk her for leden. Tydligvis mange flagellanter i verden.
    Lagmannsretten mener Tingretten tar feil:
    Parat vant over Ryanair i lagmannsretten - Lov og rett - E24

    Og O'Leary anker: http://e24.no/jobb/ryanair-anker-til-hoeyesterett/21361448
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ Begge parter har vel gjort det rimelig klart at den saken vil bli anket til Høyesterett uansett utfall i de to første instansene.
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Det var opplagt, som du også nevnte tidligere. Og jeg vil tro O'Leary ikke gir seg selv om Høyesterett skulle være enig med Lagmannsretten. Dette er viktig for han.
    Her er for øvrig dommen fra Lagmannsretten: Borgarting lagmannsrett
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    O'Leary bygger om Boeingene til bombefly om nødvendig, og innleder krig mot Norge. Det ville more meg om det norske rettssystemet naglet drittsekken så det holdt. Han er i ferd med å rasere 100 år med opparbeidede rettigheter for de ansatte, flysikkerheten, og menneskeverdet. Dum-Dum Boys har skrevet en låt om ham, den heter "Møkkamann".

    Honkey
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.088
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    RyanAir er blitt dømt i Sapania til å betale erstatning på 2000 euro til en passasjer.

    Men så viser det seg at de ikke har penger på konto i det hele tatt. De tømte sine spanske bankkonti da de så hvilken vei det bar og derfor kan ikke hun som vant saken få penger ut av et selskap som er verd 80 milliarder!! KJELTRINGSTREKER FRA ENDE TIL ANNEN!!

    Ryanair har ikke penger til ? betale erstatning - nyheter - Dagbladet.no
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.088
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Da fortsetter sagaen om RyanAir.

    Ryanair sues council that runs RPG - Tourism News | Travel & Tourism Industry News | The Irish Times - Mon, Oct 21, 2013

    Selskapet går til søksmål mot alle som åpent går ut som medlemmer i pilotforeningen. De har satt amerikanske eksperter inn for å finne alle som omtaler selskapet på en ikke positiv måte på debattsider på nettet med det formål å saksøke både disse og de som driver nettstedene der negativ omtale framkommer. Nå må nok Høvdingen grave opp stridsøksen slik at HiFi indianerne er klare til kamp!;)

    Det mes skremmende er at Kjos i Norwegian har begynt å gå i RyanAirs fotspor. Kjos forholder seg til tariffavtalene kun hvis det der og da synes lønnsomt for ham og selskapet. Inngåtte avtaler er ikke noe verd og Norwegian har da også blitt dømt i arbeidsretten uten at det synes å gjøre noen forskjell for Kjos.

    Derfor truer pilotene i Norwegian med streik - Jobb - E24

    Fagorganiserte bør faktisk vurdere meget nøye om det ikke er på tide å tenke nøye gjennom hvilket selskap man flyr med. Lykkes RyanAir og Norwegian med å bryte ned tariffavtaler og retten til fri fagorganisering vil dette spre seg til andre bransjer! Det blir veldig kortsiktig å kun se på at piloter er så veldig høytlønnte så dem gidder vi ikke bry oss med!
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.131
    Antall liker
    10.537
    Sted
    Holmestrand
    RyanAir er blitt dømt i Sapania til å betale erstatning på 2000 euro til en passasjer.

    Men så viser det seg at de ikke har penger på konto i det hele tatt. De tømte sine spanske bankkonti da de så hvilken vei det bar og derfor kan ikke hun som vant saken få penger ut av et selskap som er verd 80 milliarder!! KJELTRINGSTREKER FRA ENDE TIL ANNEN!!

    Ryanair har ikke penger til � betale erstatning - nyheter - Dagbladet.no
    Det kan da ikke være noe problem. det er bare å ta arrest i flyene etter hvert som de lander. Vil tippe at i løpet av en times tid så har Ryan Air sikkert 10-20 fly på bakken i Spania. Med litt sydlandsk tempo på byråkratiet sa kan de få igjen flyene 14 dager etter at beløpet er bekreftet mottatt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn