I følge Bård Bjørn Kjos ville SAS -
På vegne av de som heter Bård ber jeg pent om at de slipper å bli fornærmet på slikt vis!
I følge Bård Bjørn Kjos ville SAS -
Jeg prøvde å legge inn et smilefjes men det fungerte ikke! jeg er ikke "sååå" fornærmet.Er vel mest er pr-stunt. Ang Kjos så gjør jeg den feilen hele tiden. En av mine forelesere hette Bård Kjos og det sitter nok i
Eller Trondheim Lufthavn, Oppdal. Eller Trondheim Lufthavn, Ørlandet om de får en god deal med forsvaret."Velkommen ombord hos oss i Ryanair på denne turen fra Oslo Lufthavn Rygge til Bergen Lufthavn Stord."
Litt høna og egget - de dumper Ryanair fra porteføljene, følgelig slutter de å fly med Ryaniar. Dvs at de sannsynligvis ideelt sett ville flydd med Ryaniar fortsatt, men det ville vært såpass dobbeltmoral at de slutter med det. Er en ganske grei sak å boikotte et flyselskap siden det finnes substitutter. Det koster kanskje noe mer i sum, men er ikke noe kjempeoffer akkurat. Tviler sterkt på at de var storforbrukere av Ryaniar-reiser i utgangspunktet.Storebrand dumper møkkaselskapet fra sin portefølje, og nekter sine ansatte å fly med dem.
Storebrand boikotter Ryanair - Aftenposten
![]()
Flott initiativ, og jeg håper mange vil følge deres eksempel!
Men dette er jo fremtiden, som vil komme enda hurtigere når Frp får lov til å liberalisere markedet. Eller var det bare tull da du kalte dem Frp-Air? Viktig å være bevisst konsekvensene av hva man ønsker seg. Selskap som dette utnytter altså "fri flyt av arbeidskraft." Og alle drukner.DN følger på
Vis vedlegget 193354
Igår gikk to tidligere flyvertinner hos Ryanair ut og fortalte om elendige arbeidsvilkår, en lønn som knapt nok var til å leve av og et fryktregime med hyppige rapporteringer. Årslønnen deres tilsvarte cirka 115.000 kroner.
---
Håper folk etterhvert forstår hva de er med på støtte når de velger å fly med dette selskapet.
Ja slikt som dette vil bli en av konsekvensene av en Frp-linje når det gjelder arbeidstakeres rettigheter, deres uvilje mot fagforeninger og arbeidsmiljølover, oppsigelsesvern og generelle rettigheter som arbeider i Norge. I deres visjoner er man prisgitt arbeidsgivers forgodtbefinnende.Men dette er jo fremtiden, som vil komme enda hurtigere når Frp får lov til å liberalisere markedet. Eller var det bare tull da du kalte dem Frp-Air? Viktig å være bevisst konsekvensene av hva man ønsker seg. Selskap som dette utnytter altså "fri flyt av arbeidskraft." Og alle drukner.
Grunnen til at de ikke vil finne seg i det er at de er organiserte og at arbeidstakerorganisasjonene er store og har mye makt. I land der hver arbeidstaker er alene må de finne seg i slikt, eller få sparken. Det er nok lønnsomt for Ryanair å oppføre seg slik også, for det er jo det eneste som teller for dem. hadde det vært mer lønnsomt for dem å behandle ansatte og reisene som mennesker hadde de nok gjort det i stedet.Norske arbeidstakere hadde aldri funnet seg i noe slik. Ellers er det neppe veldig lønnsomt for en normal arbeidsgiver å oppføre seg slik heller.
Fridag i dag som kompensasjon for jobb lørdag og søndag.Jeg lurer svært på hvordan Deph klarer å få inn så mange innlegg uten at det forstyrrer arbeidstiden.... Go figure..!
Det er like effektivt med arbeidere som frykter for sin stilling og sin lønn. I en slik situasjon finner folk seg i ganske så mye.Mulig jeg er naiv, men jeg tror faktisk at motiverte ansatte og ansatte som liker å være på jobb og som helst ikke skulle vært et annet sted har en ganske stor verdi for arbeidsgiver.
Nei, det er det ikke. Eksempelvis var produktiviteten til Stalins Gulag-arikipel ekstremt lav (muligens negativ, til tross for null lønnskostnader blant de "ansatte"). Der var jo trusselen å bli drept eller sulte ihel, som må sies å være noe sterkere enn det å måtte gå lange vakter på en jobb i vest-Europa anno 2013. Russisk er visstnok et av de få språkene i verden som har et eget verb for "å late som man arbeider".Det er like effektivt med arbeidere som frykter for sin stilling og sin lønn. I en slik situasjon finner folk seg i ganske så mye.
O`Leary bedriver her Frp-logikk.Denne er helt ubetalelig - Rhod Gilbert og BryanAir:Rhod Gilbert - Luggage on Michael McIntyre's Comedy Roadshow - YouTube
På norsk har vi jo et eget verb for å late som man søker arbeid: å nave.... Russisk er visstnok et av de få språkene i verden som har et eget verb for "å late som man arbeider".....
Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.
Ryanair opererer innenfor det europeiske regelverket som er godkjent av EU.Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.
Men Pinky da.......!!!Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.
Siden når har EUs intensjon vært å ta vare på arbeidstakerenes velferd?Ryanair opererer innenfor det europeiske regelverket som er godkjent av EU.Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.
Hvorfor ikke rette skytset mot udugelige EU politikere som bedre burde beskytte sitt eget folk mot grådige arbeidsgivere?
Vi bør snart begynne å stille spørsmål om hvorfor ting er så billige istedefor å klage på høye priser.Men Pinky da.......!!!Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.
Det er jo selvsagt fordi at det artigste de vet er å få lov til å fly. Der er jo nesten villige til å betale for å få lov til menge seg med "fiffen" som reiser med fly!! ( Ironimodus slutt!)
Nei du har rett, det er arbeidsløshet sør i Europa og mange har ikke den luksus vi har, å kunne gå på NAV slik at man ikke behøver å bekymre seg om inntekt! Grunnen til at det er billig for oss å feriere sør i Europa er jo nettopp det "lille faktum" at det er en pågående krise som gjør at folk aksepterer å jobbe for knapper og glansbilder fordi alternativet er å ikke få noe som helst!!
Ikke vet jeg. Men hvis ikke EU har et regelverk som tar vare på arbeidstakernes velferd, men har et regelverk som besyktter en viss velferd for dyr og bevarelse av skog, planter og økosystemet forøvrig, da er noe alvorlig galt.Siden når har EUs intensjon vært å ta vare på arbeidstakerenes velferd?Ryanair opererer innenfor det europeiske regelverket som er godkjent av EU.Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.
Hvorfor ikke rette skytset mot udugelige EU politikere som bedre burde beskytte sitt eget folk mot grådige arbeidsgivere?
På et eller annet tidspunkt går det vel opp for folk at utviklingen har vært villet og kategorisk gjennomført. UK skal til å markere at dens ene politiske arkitekt, Thatcher, nylig er død. Den andre og hennes samtidige var Reagan. De klarte å få gjennomslag for sitt "markedet har alltid rett, samfunnet er en konstruksjon."Siden når har EUs intensjon vært å ta vare på arbeidstakerenes velferd?Ryanair opererer innenfor det europeiske regelverket som er godkjent av EU.Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.
Hvorfor ikke rette skytset mot udugelige EU politikere som bedre burde beskytte sitt eget folk mot grådige arbeidsgivere?
Dagens beste post. Hvorfor i alle dager skal vi kjøpe varer produsert av folk under forhold vi selv ikke ville finne oss i?Vi bør snart begynne å stille spørsmål om hvorfor ting er så billige istedefor å klage på høye priser.
Utdrag fra vilkårene for kabinansatte
Generelt: * Kontrakten gjelder for tre år. Den kan når som helst sies opp av arbeidsgiveren. Oppsigelsestid fra null dager og opp til to uker for dem med lengst ansiennitet. Prøvetiden er 12 måneder.
* Den ansatte trekkes 200 euro dersom han eller hun sier opp før det er gått 15 måneder. Dette kalles «administrative kostnader».
* Streik og deltakelse i markering ved arbeidskonflikt som går ut over servicen er oppsigelsesgrunn.
* Arbeidssted er Rygge, men flytting kan når som helst pålegges. Kostnadene må i så fall dekkes av den enkelte.
* Alt ved arbeidsforholdet er underlagt strenge taushetsbelagte regler. Brudd anses som grov tjenesteforsømmelse og er oppsigelsesgrunn. Rettslige krav følger.
Lønn:
* Timelønnen er 16,20 euro – ca. 122 kroner – per flytime. Ingen tillegg for arbeid i helger eller på helligdager. Årslønn tilsvarende ca. 115.000 kroner.
* Alt fravær, uansett grunn, trekkes i lønn.
* Den ansatte må være tilgjengelig på et visst antall «stand by»-vakter der vedkommende må kunne stille på jobb i løpet av en time. Ingen kompensasjon.
* Kursing blir holdt av Ryanair, betalt av den ansatte, og trekkes fra lønnen over de første seks månedene
* Lønnen utbetales av ulike bemanningsselskaper i Irland
* Prøvetid 12 måneder, ingen fravær fra jobben blir betalt i denne perioden
* Kan bli oppsagt på dagen de tre første månedene
Trekk:
* Arbeidstaker må selv dekke kostnadene til ID-kort og uniform. Uniform-trekket er 30 euro i måneden i ett år.
* Selskapet har rett til å trekke den ansatte i lønn for blant annet manko i kassen etter ombordsalg, varesvinn, utestående parkeringsbilletter, kursavgift, uniform og ID-kort. Det presiseres at listen ikke er utfyllende.
* Dersom trekket skulle overstige lønnsutbetalingen, forfaller resten innen 14 dager. Deretter påløper gebyr, renter og eventuelle rettslige utgifter.
Sykdom:
* Ingen sykepenger fra arbeidsgiver.
* Egenmelding må fylles ut og leveres første fraværsdag med inngående beskrivelse av symptomer og plager
* Er du syk i mer enn tre dager kan Ryanair sende en lege hjem til deg
* Den ansatte kan pålegges å oppsøke lege som Ryanair har avtale med. All informasjon fra konsultasjonen tilhører selskapet.
Ferie og fri:
* 20 feriedager i året må avtales i god tid. Det presiseres at ferien når som helst kan inndras. Ubrukt ferie kan ikke overføres.
* Den ansatte kan pålegges å ta ut minimum fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.
* Ubetalt permisjon kan i tillegg innvilges etter søknad. Den kan når som helst inndras dersom selskapet har behov for at du likevel stiller på jobb.
Vi må jo ha mat og klær.Dagens beste post. Hvorfor i alle dager skal vi kjøpe varer produsert av folk under forhold vi selv ikke ville finne oss i?Vi bør snart begynne å stille spørsmål om hvorfor ting er så billige istedefor å klage på høye priser.