På tur og reise Ryanair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.585
    Torget vurderinger
    0
    "Velkommen ombord hos oss i Ryanair på denne turen fra Oslo Lufthavn Rygge til Bergen Lufthavn Stord."

Joda, man kan knapt vente....!

På den annen side så ønsker O'Leary å få en "ubetydelig rabatt" på 80% når det gjelder avgiftene som skal betales til Avinor, så noe sier meg at det kan bli lenge til de begynner å fly her i landet.

N

nb

Gjest
    Er vel mest er pr-stunt. Ang Kjos så gjør jeg den feilen hele tiden. En av mine forelesere hette Bård Kjos og det sitter nok i

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.585
    Torget vurderinger
    0
    Er vel mest er pr-stunt. Ang Kjos så gjør jeg den feilen hele tiden. En av mine forelesere hette Bård Kjos og det sitter nok i
    Jeg prøvde å legge inn et smilefjes men det fungerte ikke! jeg er ikke "sååå" fornærmet. :)

N

nb

Gjest
    "Velkommen ombord hos oss i Ryanair på denne turen fra Oslo Lufthavn Rygge til Bergen Lufthavn Stord."
    Eller Trondheim Lufthavn, Oppdal. Eller Trondheim Lufthavn, Ørlandet om de får en god deal med forsvaret.

N

nb

Gjest
    Storebrand dumper møkkaselskapet fra sin portefølje, og nekter sine ansatte å fly med dem.

Storebrand boikotter Ryanair - Aftenposten

;)

Flott initiativ, og jeg håper mange vil følge deres eksempel!
    Litt høna og egget - de dumper Ryanair fra porteføljene, følgelig slutter de å fly med Ryaniar. Dvs at de sannsynligvis ideelt sett ville flydd med Ryaniar fortsatt, men det ville vært såpass dobbeltmoral at de slutter med det. Er en ganske grei sak å boikotte et flyselskap siden det finnes substitutter. Det koster kanskje noe mer i sum, men er ikke noe kjempeoffer akkurat. Tviler sterkt på at de var storforbrukere av Ryaniar-reiser i utgangspunktet.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129
    Storebrand har mange svin på skogen de også, så de burde kanskje være litt forsiktige med å sette seg på sin høye hest.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Tenk dèt - å bare betale 11% skatt...

Hvor vidunderlig ville ikke dèt vært?

Men så var det lønna da, på 13.000,- kr mnd - og ikke lønn under sykdom.......

G

Gjestemedlem

Gjest
    DN følger på

ryand1.jpg

Igår gikk to tidligere flyvertinner hos Ryanair ut og fortalte om elendige arbeidsvilkår, en lønn som knapt nok var til å leve av og et fryktregime med hyppige rapporteringer. Årslønnen deres tilsvarte cirka 115.000 kroner.

---

Håper folk etterhvert forstår hva de er med på støtte når de velger å fly med dette selskapet.

V

vredensgnag

Gjest
    DN følger på

Vis vedlegget 193354

Igår gikk to tidligere flyvertinner hos Ryanair ut og fortalte om elendige arbeidsvilkår, en lønn som knapt nok var til å leve av og et fryktregime med hyppige rapporteringer. Årslønnen deres tilsvarte cirka 115.000 kroner.

---

Håper folk etterhvert forstår hva de er med på støtte når de velger å fly med dette selskapet.
    Men dette er jo fremtiden, som vil komme enda hurtigere når Frp får lov til å liberalisere markedet. Eller var det bare tull da du kalte dem Frp-Air? Viktig å være bevisst konsekvensene av hva man ønsker seg. Selskap som dette utnytter altså "fri flyt av arbeidskraft." Og alle drukner.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men dette er jo fremtiden, som vil komme enda hurtigere når Frp får lov til å liberalisere markedet. Eller var det bare tull da du kalte dem Frp-Air? Viktig å være bevisst konsekvensene av hva man ønsker seg. Selskap som dette utnytter altså "fri flyt av arbeidskraft." Og alle drukner.
    Ja slikt som dette vil bli en av konsekvensene av en Frp-linje når det gjelder arbeidstakeres rettigheter, deres uvilje mot fagforeninger og arbeidsmiljølover, oppsigelsesvern og generelle rettigheter som arbeider i Norge. I deres visjoner er man prisgitt arbeidsgivers forgodtbefinnende.

Det er mitt mest alvorlige ankepunkt mot Frp. Det er ikke et parti for arbeidstakere for å si det forsiktig.

...

Men det er en trist politisk situasjon når man må velge mellom nedverdigende formynderi og kynisk utbytting av vanlige mennesker i arbeid. Det er ikke uten grunn at jeg ikke velger noen av sidene i år.

N

nb

Gjest
    Norske arbeidstakere hadde aldri funnet seg i noe slik. Ellers er det neppe veldig lønnsomt for en normal arbeidsgiver å oppføre seg slik heller.

jeg lurer forresten fortsatt på hva det er ved flybransjen som gjør alle så sentimentale og hvorfor det utvises en slik rørende omtanke for ansatte der. Normalt er det noe de aller fleste driter tynt i - i alle fall så lenge det skjer i et land langt borte. Man skal kanskje forstå det dithen at problemet med Ryanair ikke er hvordan de behandler ansatte, men hvordan de behandler ansatte som har base i Norge?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Norske arbeidstakere hadde aldri funnet seg i noe slik. Ellers er det neppe veldig lønnsomt for en normal arbeidsgiver å oppføre seg slik heller.
    Grunnen til at de ikke vil finne seg i det er at de er organiserte og at arbeidstakerorganisasjonene er store og har mye makt. I land der hver arbeidstaker er alene må de finne seg i slikt, eller få sparken. Det er nok lønnsomt for Ryanair å oppføre seg slik også, for det er jo det eneste som teller for dem. hadde det vært mer lønnsomt for dem å behandle ansatte og reisene som mennesker hadde de nok gjort det i stedet.

Det er krefter i Frp som arbeider hardt for å knuse fagbevegelsen i Norge slik at dette skal bli vanlig her i landet også. Det er jo konkurransedyktig det å ha lavtlønte arbeidere uten rettigheter.

N

nb

Gjest
    Mulig jeg er naiv, men jeg tror faktisk at motiverte ansatte og ansatte som liker å være på jobb og som helst ikke skulle vært et annet sted har en ganske stor verdi for arbeidsgiver.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg lurer svært på hvordan Deph klarer å få inn så mange innlegg uten at det forstyrrer arbeidstiden.... Go figure..!
    Fridag i dag som kompensasjon for jobb lørdag og søndag.

Var det noe mer du lurte på eller slenger du bare dritt fordi du ikke eier skam i livet over å være Frper og/eller ryankunde?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mulig jeg er naiv, men jeg tror faktisk at motiverte ansatte og ansatte som liker å være på jobb og som helst ikke skulle vært et annet sted har en ganske stor verdi for arbeidsgiver.
    Det er like effektivt med arbeidere som frykter for sin stilling og sin lønn. I en slik situasjon finner folk seg i ganske så mye.

N

nb

Gjest
    Det er like effektivt med arbeidere som frykter for sin stilling og sin lønn. I en slik situasjon finner folk seg i ganske så mye.
    Nei, det er det ikke. Eksempelvis var produktiviteten til Stalins Gulag-arikipel ekstremt lav (muligens negativ, til tross for null lønnskostnader blant de "ansatte"). Der var jo trusselen å bli drept eller sulte ihel, som må sies å være noe sterkere enn det å måtte gå lange vakter på en jobb i vest-Europa anno 2013. Russisk er visstnok et av de få språkene i verden som har et eget verb for "å late som man arbeider".

Uten at jeg på noen måte skal forsvare Ryanairs praksis, så synest jeg det er litt rart når man projiserer norske arbeidslivsforhold over på et selskap som ikke er norsk og i all hovedsak opererer fra utlandet. Dersom Ryanair ble påtvunget norske forhold for alle ansatte som flyr utfra Rygge, så ville det enten medføre dyrere billeter (sikkert en kurant pris å betale for noen) eller at selskapet sluttet å fly til og fra Rygge, alternativt organiserte seg på en slik måte at de slapp å forholde seg til norske arbeidslivsregler. At de via noen juridiske spissfindigheter kan operer som de gjør nå endrer ikke på det prinsipielle - at de høyst sannsynlig kan fortsette å operere som nå med små endringer om det skulle komme en innstramming. Det er neppe slik at Ryanair er avhenigige av norske ansatte og anstatte stasjonert i Norge dersom de skulle bli av den oppfatning at det er for kostbart å drive på den måten.

Og jeg garanterer at all sympati er borte den dagen de slutter å fly fra Norge, ha norske ansatte eller ansatte med base i Norge. Da er det billigste billett som gjelder. Hva vet folk som flyr til Thailand om arbeidsforholdene hos Thai Airways? Sannsynligivs ingen verdens ting (jeg vet heller ikke noe om de, bare for å presisere det), og passasjerene kunne neppe bry seg mindre.

Det er ikke så forbannet mange jobber her i landet der det går ut på ett om man bare møter opp når man skal eller om man går til de fleste arbeidsdager med et visst engasjement og interesse for å gjøre en god jobb. Det går muligens ut på ett for lønningsposen til den ansatte, men ikke for den som betaler lønnen. Greit nok at sterke fagforeninger har mye å si for mange, men jeg tror faktisk at de aller fletse ville hatt ganske kurante arbeidsforhold selv om de ikke var organiserte på arbiedsplassen, av den enkle grunn at en vettug arbeidsgiver ville ha konkludert mot at arbeidsgiver og arbeidstager faktisk har en del sammenfallende interesser.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Jeg finner det underholdende at Oljefondet, som er etablert for å sikre norske pensjonsrettigheter og velferdsordninger, investerer i en virksomhet som ser på samme med forakt.

Skjermbilde 2013-04-11 kl. 10.05.56.jpg

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Har blandede følelser med Organsisasjon ( LO ) - det å være organisert eller ikke.

Sommeren 1975 og 1976 jobbet jeg som sveiser hos ett lokalt sveiseverksted.

Ingen var organiserte der - og eieren var en tyrann mot kone og jentunge som også arbeidet der til tider.
    De lakkerte "gamle" høyvogner, postvogner osv. uten sikkerhetsutstyr.

Ikke hadde vi wc på arbeidsplassen til tross for at vi kunne være opp mot 8 - 10 stk der på en gang.
    Mange var dog til tider ute på oppdrag.

"matrommet" var høyst 2 x 2 meter med ett bord midt i og to benker på hver side.

Ikke hadde han bil heller - flaggstenger, trapper av strekkmetall osv. måtte fraktes til kaia på høyvogn.

Jeg hanket en slik på en ca 1965 mdl Puch scooter og la på vei til kaia.
    Bremsene virket ikke, det var såvidt at ikke både jeg, scooter og lass havnet utfor kaia.

Dårlig avlufting var det også, rett som det var at galvaniserte jernvarer måtte sveises, steg da en illeluktende gass opp i rommet der arbeidet ble utført.

Men hvis det gikk bra kunne de ansatte få en viss sum ekstra til Jul og en bråte med konfekt

Senere var jeg i jobb der de hadde stemplingsur.

Vi stemplet ut med arbeidsklærne på - og det var ikke lov i følge formannen.

Formannen og påfølgende formann ble ødelagt på nervene - mulig jeg var en av de som kunne for dèt.
    Men disse formenn hadde null innsikt i menneskelig påvirkning, og på mange måter ødela for seg selv og ett kontruktivt samarbeide med arbeiderne.

Senere da jeg jobbet som kokk i kommunens sykehjem - uorganisert var det også noe rot.

Selv om jeg ikke var organisert var det jeg som måtte ringe til hovedkontor Bodø på oppdrag fra tillitsvalgt og ta opp saker.

Ved lønnsforhøyelser fikk jeg beskjed fra kommunens lønningskontor - at siden jeg ikke var organisert fikk jeg ikke lønnsforhøyelse som de andre hvis jeg ikke søkte spesifikt om dette.

Denne lønningssjef var en sentral AP mann.

Jeg søkte og fikk dette innvilget.

Så har en viss motvilje mot AP og LO - jeg gjorde det samme som de andre og vel så dèt.

Ca 1981 kom ett forsikringstilbud fra LO.

Kollektiv hjemforsikring eller noe slik het dette.

Jeg var ikke interessert i dette, hadde hverken, bil, bolig elller mye innnbo den tid.
    Måtte allikevel betale månedlige avdrag på dette - i en tid - med forsikring om at de som hadde reservert seg skulle få de innbetalte penger igjen.

I dag 11. April 2013 har jeg ennå ikke sett snurten av de kroner jeg betalte inn på noe jeg ikke ville ha.

Dette i relasjon til arbeidsforhold - jeg tror det er mange dårlige arbeidsplasser i Norge.

Ikke nødvendigvis kjedelige - men arbeidsplasser med dårlige arbeidsmiljø, og da kan det kanskje også bli vel kjedelig i lengden også.
    .

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.538
    Sted
    Holmestrand
    ... Russisk er visstnok et av de få språkene i verden som har et eget verb for "å late som man arbeider".....
    På norsk har vi jo et eget verb for å late som man søker arbeid: å nave.
    Er vi alene om det? :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.959
    Min første flytur skjedde i en MD80 i 1985. Den gang var majoriteten av de reisende menn i dress med en stresskoffert i hånda som de bar med seg inn i kabinen. Og det luktet gjerne litt sterkt aftershave av dem. SAS, Lufthansa, British Airways og andre ville gjerne bygge et litt eksklusivt image av det å fly. Noe som du gjerne fortalte naboen om før du skulle ut på vingene.

Lavprisselskapene med O'Leary i spissen gjør det stikk motsatte i sin kommunikasjon med passasjerene og forteller dem at det bare er en buss med vinger dem setter seg inn i, et metallskrog med vinger i stedet for et metallskrog med hjul og hvor hele poenget er å frakte dem fra A til B.
    Hadde SAS og partnerne fortsatt fått regjere luften, hadde dem gjerne fortsatt med å skape et lukseriøst image av det å fly, servere "gratis" rekesmørbrød og aviser ombord og ta 12.000 kroner for en fullprisbillett mellom Tromsø og Oslo.
    Så sånn sett skal O'Leary ha litt kred for å kalle en spade for en spade.

Leser i dagens aviser om slavekontraktene med månedslønn på 13.500 kroner, ingen sykepenger, ikke-betalte stand-by vakter osv. Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
    Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476
    Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
    Det er vel neppe noen som står med en pistol i nakken på disse menneskene og be dem skrive under.
    Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.959
    Men hvorfor begynner folk å jobbe under disse vilkårene? hvorfor ikke jobbe på super'n i stedet?
    Kan det være så enkelt at for mange av disse folkene så er det ikke jobb ledig på super`n?
    Ryanair opererer innenfor det europeiske regelverket som er godkjent av EU.

Hvorfor ikke rette skytset mot udugelige EU politikere som bedre burde beskytte sitt eget folk mot grådige arbeidsgivere?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.585
    Torget vurderinger
    0
    Men Pinky da.......!!!

Det er jo selvsagt fordi at det artigste de vet er å få lov til å fly. Der er jo nesten villige til å betale for å få lov til menge seg med "fiffen" som reiser med fly!! ( Ironimodus slutt!)

Nei du har rett, det er arbeidsløshet sør i Europa og mange har ikke den luksus vi har, å kunne gå på NAV slik at man ikke behøver å bekymre seg om inntekt! Grunnen til at det er billig for oss å feriere sør i Europa er jo nettopp det "lille faktum" at det er en pågående krise som gjør at folk aksepterer å jobbe for knapper og glansbilder fordi alternativet er å ikke få noe som helst!!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476

Hvorfor ikke rette skytset mot udugelige EU politikere som bedre burde beskytte sitt eget folk mot grådige arbeidsgivere?
    Siden når har EUs intensjon vært å ta vare på arbeidstakerenes velferd?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476
    Men Pinky da.......!!!

Det er jo selvsagt fordi at det artigste de vet er å få lov til å fly. Der er jo nesten villige til å betale for å få lov til menge seg med "fiffen" som reiser med fly!! ( Ironimodus slutt!)

Nei du har rett, det er arbeidsløshet sør i Europa og mange har ikke den luksus vi har, å kunne gå på NAV slik at man ikke behøver å bekymre seg om inntekt! Grunnen til at det er billig for oss å feriere sør i Europa er jo nettopp det "lille faktum" at det er en pågående krise som gjør at folk aksepterer å jobbe for knapper og glansbilder fordi alternativet er å ikke få noe som helst!!
    Vi bør snart begynne å stille spørsmål om hvorfor ting er så billige istedefor å klage på høye priser.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.959

Ikke vet jeg. Men hvis ikke EU har et regelverk som tar vare på arbeidstakernes velferd, men har et regelverk som besyktter en viss velferd for dyr og bevarelse av skog, planter og økosystemet forøvrig, da er noe alvorlig galt.

Her er paradoket som jeg ser det:
    NRK har via flere program dokumentert de uverdige forholdene i den kinesiske tekstilindustrien. Klær som selges i alle de store kjedene her til lands. Disse arbeidsforholdene er MYE værre enn de Ryanair har. Det merkelige er at vi støtter opp om dette ved å handle klærne til hele familien på butikker som selger disse klærne. Vi har valget, vi kan kjøpe klær til 3 ganger prisen som er dokumentert produsert under etiske forhold.
    Ikke bare det, men den typiske rettferdiggjøringen av at store vestlige selskaper indirekte driver rovdrift på mennesker utenfor den vestlige verden er at "nå har arbeiderne i hverftfall penger til å overleve, hvis ikke vi hadde vært der måtte sannsynligvis mange dø av sult". Dette er en...hmm, hva skal jeg si; en underutviklet tankegang.

Men når Ryanair har bedritne arbeidsvilkår, men tross alt opererer innenfor det gjeldene regelverket, da ropes det ut om å ha medynk for stakkarslige mennesker. For meg har ikke menneskeverd noen geografiske begrensninger. Vi er tross alt bare en stor familie på en bitteliten planet.

V

vredensgnag

Gjest

På et eller annet tidspunkt går det vel opp for folk at utviklingen har vært villet og kategorisk gjennomført. UK skal til å markere at dens ene politiske arkitekt, Thatcher, nylig er død. Den andre og hennes samtidige var Reagan. De klarte å få gjennomslag for sitt "markedet har alltid rett, samfunnet er en konstruksjon."

Mulig enkelte ikke fikk med seg at Thatcher sa: "There is no such thing as society." (They're casting their problem on society. And, you know, there is no such thing as society. There are individual men and women, and there are families. And no government can do anything except through people, and people must look to themselves first...)

Siden begge hadde fagforeninger i halsen, og gjorde hva de kunne for å knuse dem, så ga det også grobunn for "globaliseringstanken." I ettertid ser vi at det var en manøver som skulle undergrave arbeidstakernes muligheter til å organisere seg og til å kunne være en sterk motpart mot arbeidsgiverne, samtidig som det oppfylte Thatchers ønske om at ingen skulle være berettiget til støtte (entitled), man skulle kun oppfylle forpliktelser (obligations) som eventuelt ga individet et sikkerhetsnett, uten å skulle trekke på andre ressurser enn dem man selv kunne mobilisere.

En hund-etter-hund verden der det blir stadig færre kjøttbein å slåss om, simpelthen. Og det rare er at man faktisk får folk flest til å stemme for en slik utvikling, fordi alle tror at disse kreftene ikke gjelder dem selv, og at de vil gå fri.

Veldig underholdende.

(Når selv Blair, Schröder og Stoltenberg kjøpte "The Third Way" (Der Mitte), selv om de er sosialdemokrater, hjelper det lite at Espen R nå etterlyser politikk som skulle skape en annen utvikling. Dette er kald, kynisk beregning - europeere er blitt for dyre i drift, og skal jekkes ned ti hakk. Alle tror at det ikke gjelder dem selv.)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.814
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi bør snart begynne å stille spørsmål om hvorfor ting er så billige istedefor å klage på høye priser.
    Dagens beste post. Hvorfor i alle dager skal vi kjøpe varer produsert av folk under forhold vi selv ikke ville finne oss i?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg skjønner ikke hva de Ryanairansatte klager på. De har jo en bra arbeidskontrakt.

Utdrag fra vilkårene for kabinansatte
    Generelt: * Kontrakten gjelder for tre år. Den kan når som helst sies opp av arbeidsgiveren. Oppsigelsestid fra null dager og opp til to uker for dem med lengst ansiennitet. Prøvetiden er 12 måneder.
    * Den ansatte trekkes 200 euro dersom han eller hun sier opp før det er gått 15 måneder. Dette kalles «administrative kostnader».
    * Streik og deltakelse i markering ved arbeidskonflikt som går ut over servicen er oppsigelsesgrunn.
    * Arbeidssted er Rygge, men flytting kan når som helst pålegges. Kostnadene må i så fall dekkes av den enkelte.
    * Alt ved arbeidsforholdet er underlagt strenge taushetsbelagte regler. Brudd anses som grov tjenesteforsømmelse og er oppsigelsesgrunn. Rettslige krav følger.
    Lønn:
    * Timelønnen er 16,20 euro – ca. 122 kroner – per flytime. Ingen tillegg for arbeid i helger eller på helligdager. Årslønn tilsvarende ca. 115.000 kroner.
    * Alt fravær, uansett grunn, trekkes i lønn.
    * Den ansatte må være tilgjengelig på et visst antall «stand by»-vakter der vedkommende må kunne stille på jobb i løpet av en time. Ingen kompensasjon.

* Kursing blir holdt av Ryanair, betalt av den ansatte, og trekkes fra lønnen over de første seks månedene

* Lønnen utbetales av ulike bemanningsselskaper i Irland

* Prøvetid 12 måneder, ingen fravær fra jobben blir betalt i denne perioden

* Kan bli oppsagt på dagen de tre første månedene
    Trekk:
    * Arbeidstaker må selv dekke kostnadene til ID-kort og uniform. Uniform-trekket er 30 euro i måneden i ett år.
    * Selskapet har rett til å trekke den ansatte i lønn for blant annet manko i kassen etter ombordsalg, varesvinn, utestående parkeringsbilletter, kursavgift, uniform og ID-kort. Det presiseres at listen ikke er utfyllende.
    * Dersom trekket skulle overstige lønnsutbetalingen, forfaller resten innen 14 dager. Deretter påløper gebyr, renter og eventuelle rettslige utgifter.
    Sykdom:
    * Ingen sykepenger fra arbeidsgiver.
    * Egenmelding må fylles ut og leveres første fraværsdag med inngående beskrivelse av symptomer og plager

* Er du syk i mer enn tre dager kan Ryanair sende en lege hjem til deg
    * Den ansatte kan pålegges å oppsøke lege som Ryanair har avtale med. All informasjon fra konsultasjonen tilhører selskapet.
    Ferie og fri:
    * 20 feriedager i året må avtales i god tid. Det presiseres at ferien når som helst kan inndras. Ubrukt ferie kan ikke overføres.
    * Den ansatte kan pålegges å ta ut minimum fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.
    * Ubetalt permisjon kan i tillegg innvilges etter søknad. Den kan når som helst inndras dersom selskapet har behov for at du likevel stiller på jobb.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn