På tur og reise Ryanair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.731
    Ryanair driver butikk, ikke veldedighet. Det er vel ingen som tror at Ryanair kan holde flyene på vingene med billettpriser på en krone?

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Det er mange grunner til å boikotte Ryanair, være seg solidaritet med de ansatte og de urimelige kravene/arbeidsbetingelsene, prisene som slettes ikke er så billige alltid, at man havner et annet sted enn man skal (både om de faktisk lander planlagt, men spesiellt ved litt dårlig vær) osv.

Men først og fremst flyr jeg ikke med Ryanair fordi deres piloter stresses med forhold de ikke burde stresses med, og kabinpersonalet er langt fra så motiverte eller erfarne for å gjøre en god jobb som det jeg ønsker fra de som skal hjelpe meg ut av flyet ved en ulykke.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Skal vi boikotte Ryanair for å vise solidaritet med de ansatte vil de miste jobben! Hva for slags solidaritet er det da?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    931
    Ryanair er et ektefødt barn av kapitalismen. Vi har fått det vi har bedt om. Liberaliseringen av lufttransporten har skapt økonomiske forhold som åpner for slike selskap.

Omtrent som i bankvesenet.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Dere har rett begge to, dette er ikke noe annerledes enn billigkjeder i alle andre bransjer.

Men jeg listet opp solidaritet som en av grunnene, da feks kommunen i Moss nekter sine ansatte å fly med Ryanair under jobbreiser i solidaritet med Ryanairs ansatte.

Og ja, hadde vi alle boikottet Ryanair hadde de ansatte mistet jobben, men behovet for å fly ville fortsatt være der, og et annet selskap ville tatt over deres ruter. Om du tenker litt lengre, Griffenfeldt, vil du se at "dersom alle gjorde som meg"-tankegangen kan få store konsekvenser, gode og dårlige. Men nei, jeg tror ikke at folk er villige til å betale mer for flybillettene for at kabinpersonalet skal få bedre vilkår.

Men jeg flyr ikke med de av hensyn til min egen helse.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har man et fnugg av selvrespekt flyr man rett og slett ikke ikke med Ryanair. Det er som å gå rundt i byen og lete etter tomflasker i søppelbøttene. Joda, man kan sikkert tjene noen slanter på det hvis man vil nedverdige seg til det. :-\

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser ikke noe prinsipielt galt med akkurat dette utspillet fra Ryanair. At de ønsker å ta seg mer betalt for bagasje er da ikke et spørsmål om moral eller etikk? Tvert imot. Hvis vi tar med oss mindre bagasje bruker vi mindre drivstoff, og reiser følgelig mer miljøvennlig. Det er sjelden aktuelt for meg å reise så lett som ti kilo utover jobbreiser, men jeg ser ingen grunn til at jeg skal være motstander av høyere pris på bagasjen av prinsipielle årsaker.

Når man reiser med billigselskaper svarer det seg ofte å kjøpe enkeltreiser istedenfor tur/retur. Da kan man betale for meg bagasje på hjemreisen enn på turen ut. På destinasjonen man skal til kan man kjøpe en billig bag/koffert til å ta med bagasje utover håndbagasjen på hjemveien, og reise ut med bare kabinkofferten.

Det finnes gode grunner til å ikke velge Ryanair, et par av dem er nevnt her. Men prispolitikken på bagasje ser jeg ikke som en av grunnene, den er det bare å forholde seg til. Ryanair satser på weekend-reisende og forretningsreisende, og det er bare enda mer tydelig nå. Og hvorfor skal de ikke satse på de kundegruppene? Dessuten så er det vel totalprisen som betyr noe for de som ser på kronene. Hvordan de regner seg fram til totalprisen er ikke relevant, sålenge det er mulig for kundene å regne seg fram til den.

-HP-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    129
    Hvis man tilfeldigvis skal til en av de avsidesliggende stedene RyanAir faktisk flyr til, hvis man ikke har med mer bagasje enn 15 kilo, og hvis man bor i nærheten av Moss Lufthavn Rygge eller Sandefjord Lufthavn Torp, så er sikkert RyanAir helt glimrende med sine lave priser. Selv flyr jeg kanskje tre-fire ganger i året. De gangene tar jeg meg råd til å fly med seriøse aktører, som SAS eller Lufthansa, som oppfører seg som om de faktisk ønsker kunder, og som faktisk flyr til Frankfurt når de sier at de flyr dit, og ikke til et jorde i nabodelstaten. Dessuten bor jeg i Oslo, og mitt naturlige flyplassvalg er Gardermoen, hvor man kan ta tog fra Skøyen rimelig ofte.

Men for all del, hvis folk synes det er gøy å reise masse ekstra med buss, og fly på ukurante tider, kanskje måtte ha overnatting fordi flyet som skulle landet kl 22:30 først lander 01:30 på et gudsforlatt jorde ett eller annet sted på den europeiske landsbygda, må da for all del fly med pappflya til o´Leary, gudhjelpemeg...

"Today you can become a millionaire with RyanAire!"

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    524
    Jeg synes det er helt ok å reise med Ryanair. Det virker på meg som at de har et meget effektivt system, flyene er rene og presise. Deres prispolitikk på bagasje er greit nok for meg. Hvorfor skal jeg sponse dem som reiser med mye bagasje?

Dette med perifere flyplasser er et poeng, så her må man være litt observant. Til London feks gjør det lite forskjell hvilken flyplass man havner på. Skal man feks bo i nærheten av Liverpool Street station så er det helt greit å lande på Stanstead. Skal man derimot til Paddington så lønner det seg å lande på Heatrow, men der er det også forskjell fra flyselskapene da man i noen tilfeller må bytte terminal.

Må si at mine siste turer med SAS virkelig har gjort meg skeptisk. Slitte og skitne fly.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ryanairs fly er mye nyere enn SAS fly, så det med pappflyene skjønner jeg ikke. At setene er betydelig mindre komfortable er en annen sak. Det slår meg at de mest kritiske her inne ikke bor i nærheten av en flyplass som Ryanair har avtale med. Hadde de bodd i Haugesund istedenfor Bergen hadde de nok ment noe annet om å sitte 1t 40 min på flyet for å komme til Stanstead, tipper jeg... Skal du fra Haugesund til London med et annet flyselskap så må man nok regne med betydelig høyere pris, og lenger reisetid.

Det er enkelt å kritisere noe som man likevel ikke har anledning til å benytte effektivt. Det er klart at man må bo på Haugalandet for å effektivt utnytte Ryanair på Vestlandet. Hva bergensere mener om dette driter de nok en lang i, for Flesland har mange alternativer for å komme til London. Tror jeg ville foretrukket Norwegian til Stanstead fra Bergen. Men så er tilbringer jeg mye tid på Karmøy, og reiser gjerne sammen med andre som bor der nede, og da stiller alt seg annerledes.

Hvem av de som kritiserer sterkest bor i nærheten av Haugsund Lufthavn eller Torp?

-HP-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    129
    Det stemmer at Ryanairs fly generelt er nyere enn SAS sine. Men så lenge også SAS sine fly er i forskriftsmessig stand, er j ikke det så viktig. Har fløyet med Ryanair kun én gang, og jeg husker det som en mye mindre trivelig flytur enn noen jeg har hatt ned SAS eller Norwegian. Glorete interiør, at man må stå utendørs i regnet og vente for å komme om bord, et servicenivå som får deg til å føle deg som et hår i suppa. I tillegg måtte vi vente på Torp i to timer fordi det ene flyet de hadde tilgjengelig på denne ruta hadde en teknisk feil, og dermed landet vi langt utpå natta. Så pappfly var kanskje et litt uriktig ordvalg, men likevel. Billig virker det, og når jeg i tillegg hørte om at noen som skulle lande i Sandefjird måtte lande i Stavanger pga tåke, så vet jeg det jeg trenger å vite om det selskapet. Var forøvrig et morsomt innslag på NRKs FBI om dette for kort tid siden.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg fløy med Ryanair i alle fall 12 ganger i året den tiden vi hadde bolig i Roma, og opplevde aldri noen problemer. Riktignok synes jeg at flyreiser som er over to timer fortjener bedre seter, så jeg sjekket alltid med SAS for å finne ut om besparelsen var for liten. For i slike tilfeller valgte jeg SAS, men skal man til Haugesund så er det like greit å fly Ryanair i mange tilfeller.

Sur betjening om bord har jeg sjelden opplevd, men bakkemannskap i Syd-Europa kan være ganske anale. Ellers har jeg ikke opplevd noe negativt utover setene deres, som ikke er spesielt gode, og at restriksjonene på bagasje noen ganger ikke har passet meg. Flyene har alltid nådd fram til riktig tid, og har gått til riktig tid. Bagasjen har aldri forsvunnet. Det eneste virkelig negative jeg har opplevd er en høstdag da det var umulig å lande på Karmøy. Da måtte de selvsagt fly oss til Torp istedenfor Flesland eller Sola, som de ikke har avtale med. Det hadde vært en skikkelig nedtur hvis ikke en kompis nettopp hadde passert flyplassen på vei hjem til Karmøy, slik at vi haiket med ham og fikk en artig road trip på kjøpet. Å ta turen langs Sørlandet til Karmøy i en buss hadde vært mindre artig, men det dreier seg altså om en av mange turer.

De færreste som har brukt Ryanair mye klager over problemer. Men det er jo slik at de som har en eneste opplevelse, og den har vært negativ, som tror at de sitter på fasiten her. Nå må jeg klargjøre at jeg ikke tror at du tror du sitter på fasiten, -HP-. De som du referer til som måtte lande i Stavanger på grunn av tåke er elendige i norsk geografi, men historien deres stemmer sikkert når det korrigeres for. Hvis de ikke kan lande på den planlagte flyplassen, reiser de til nærmeste flyplass de har avtale med. Det er noe som man må ta med i beregningen når man betaler noen hundrelapper.

For å si det enkelt hadde jeg ikke hatt råd til familieliv den tiden jeg bodde både i Italia og Norge uten Ryanair. Når halvgamle menn uten barn eller kone i godt betalt jobb skyter nesen i været av moralsk høyverdighet fnyser jeg bare av dem.

-HP-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    129
    Jeg skal korrigere meg; jeg var ikke klar over at det var Haugalandet de har avtale med. Langt unna Torp er det uansett! Og et seriøst selskap ville jo selvsagt sørget for å ha en avtale som gjør at de kan lande på en flyplass i nærheten, av hensyn til at passasjerene kanskje ikke ønsker å tilbringe timer på en annen flyplass og alternativ transport.

Jeg har aldri hevdet at jeg sitter på noen fasit her. Jeg refererer til en engangsopplevelse, men den engangsopplevelsen ble mitt førsteinntrykk. Når så mange bruker selskapet at de stadig utvider virksomheten, så må det jo bety at de gjør noe "riktig". Men vi vet jo også at så lenge ting er "BILLIG!!!", godtar folk det utroligste. "Det er jo så BILLIG!!!"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    baluba skrev:
    Jeg ser ikke noe prinsipielt galt med akkurat dette utspillet fra Ryanair. At de ønsker å ta seg mer betalt for bagasje er da ikke et spørsmål om moral eller etikk? Tvert imot. Hvis vi tar med oss mindre bagasje bruker vi mindre drivstoff, og reiser følgelig mer miljøvennlig. Det er sjelden aktuelt for meg å reise så lett som ti kilo utover jobbreiser, men jeg ser ingen grunn til at jeg skal være motstander av høyere pris på bagasjen av prinsipielle årsaker.

Når man reiser med billigselskaper svarer det seg ofte å kjøpe enkeltreiser istedenfor tur/retur. Da kan man betale for meg bagasje på hjemreisen enn på turen ut. På destinasjonen man skal til kan man kjøpe en billig bag/koffert til å ta med bagasje utover håndbagasjen på hjemveien, og reise ut med bare kabinkofferten.

Det finnes gode grunner til å ikke velge Ryanair, et par av dem er nevnt her. Men prispolitikken på bagasje ser jeg ikke som en av grunnene, den er det bare å forholde seg til. Ryanair satser på weekend-reisende og forretningsreisende, og det er bare enda mer tydelig nå. Og hvorfor skal de ikke satse på de kundegruppene? Dessuten så er det vel totalprisen som betyr noe for de som ser på kronene. Hvordan de regner seg fram til totalprisen er ikke relevant, sålenge det er mulig for kundene å regne seg fram til den.
    Har dere prøvd å sende en PAKKE på størrelse/vekt med en koffert? Skal love at det koster mere enn hva de her ønsker seg i avgift, og da er det ingen som klager....

Taxi fra Gardermoen til Lillestrøm, ca. 20 min. - kr. 1.350,- alt ok. Ikkeno galt med det......

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    baluba skrev:
    Hvem av de som kritiserer sterkest bor i nærheten av Haugsund Lufthavn eller Torp?
    Bor i Rygge (7 minutter fra terminalen) - brukte MLR for utenlandsreiser når Norwegian var i "full aktivitet" fra Rygge. Nå er det Gardermoen på meg....

taterunge

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    1
    Pink_Panther skrev:
    Ryanair driver butikk, ikke veldedighet. Det er vel ingen som tror at Ryanair kan holde flyene på vingene med billettpriser på en krone?
    Det er noe som heter moral og anstendighet selv om vulgærkapitalister ser ut til å ha glemt det.

N

Nifelheim

Gjest
    Snakker man om moral så bør man tenke på arbeidsforholdene de ansatte jobber under, og ikke at selskapet velger å la de som faktiskt tar med seg masse bagasje betale for bagasjen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    taterunge skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Det er noe som heter moral og anstendighet selv om vulgærkapitalister ser ut til å ha glemt det.
    SAS, Norwegian, Widerøe o.l er ikke drevet av kapitalister, men av folk som er en reinkarnasjon av Jesus, Maria, den hellige ånd og Robin hood?

taterunge

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    1
    Nifelheim skrev:
    Snakker man om moral så bør man tenke på arbeidsforholdene de ansatte jobber under, og ikke at selskapet velger å la de som faktiskt tar med seg masse bagasje betale for bagasjen.
    Jeg er enig i at arbeidsforholdene selvsagt er et moralsk anliggende og om arbeidforholdene ikke er i samsvar med norske lover bør selvsagt Ryanair bli nekta å bly for Norge. Jeg, gammeldags som jeg er, finner det etisk problematisk at reklamen er så villedene. Når de reklamerer med flybillett til en krone må det være reelt. Vi vet alle at med diverse gebyrer kommer prisen alltid opp i større summer. Selv om de fortsatt er relativt lave legitimerer det ikke uærlighet. Selv om det ikke er et direkte lovbrudd med disse gebyrerene kan det fortsatt være moralsk galt.

taterunge

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    1
    Griffenfeldt skrev:
    taterunge skrev:
    Pink_Panther skrev:
    SAS, Norwegian, Widerøe o.l er ikke drevet av kapitalister, men av folk som er en reinkarnasjon av Jesus, Maria, den hellige ånd og Robin hood?
    Fetisjering av profittbegjæret er vulgærkapitalistens kjennetegn: Han relativiserer bort uanstendig oppførsel med begrunnelsen om at profitten er det altoverskyggende og legitime målet for alle og enhver. Slik retorikk gå ikke av veien for å legitimere slave- og barnearbeid om loven tillater det. Denne argumentasjonen hører hjemme på Unge Høyre og FPUs vekkelsesmøter.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er ikke så naiv lengre at jeg tror at verden består av veledighet, edle tanker og noble gjerninger.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke godt å si hvilket flyselskap denne lille historien hører til, men legger den inn her likevel - brukere av Ryanair trenger å få trekt på smilebåndet.....

Vedlegg

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    :)
    Survingen her minner meg om pelsmotstandere i skinnsko.
    Har benyttet Ryan flere ganger og er fornøyd. Reglene er enkle og klare. Romsligere enn Norwegian også.
    Ingen sur betjening og serveringen er hverken dyrere eller dårligere, kjapt inn-og ut og flyet.
    Det er totalt uforståelig at det skal være nødvendig å drasse med mer enn 10 kg klær i tillegg til de man faktisk bærer.
    Hvis man må ha med filt-tøfler, slåbrokk, røkejakke, middagsantrekk og spinningbukse har man råd til kuffert-gebyret.
    Norwegian har også surret seg inn i kalkulator-land mht sluttregningen, men totalbeløpet ser du faktisk før du velger eventuell bestilling.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.062
    Man får beroligende klassisk musikk i øret når man entrer cabinen, med Ryanair.
    Men mye mas med alt kjøpet ombord.

Det er klistret masse reklame i flyet hvor det sies at hvis man kjøper 1 Bullseye-drink, får man 1 gratis. Hvor dum tror dem folk er?

O

Ole I

Gjest
    emotikon skrev:
    Ikke godt å si hvilket flyselskap denne lille historien hører til, men legger den inn her likevel - brukere av Ryanair trenger å få trekt på smilebåndet.....
    Står vel rimelig tydelig tidlig i artikkelen at det var United Airlines :)

Og jeg mener å tro at det er en ganske så tradisjonell vandrehistorie. Mulig den har et opphav et sted, en gang - men den er ofte å høre i flyselskapssammenhenger.

O

Ole I

Gjest
    Rocke-Rolf skrev:
    Men først og fremst flyr jeg ikke med Ryanair fordi deres piloter stresses med forhold de ikke burde stresses med, og kabinpersonalet er langt fra så motiverte eller erfarne for å gjøre en god jobb som det jeg ønsker fra de som skal hjelpe meg ut av flyet ved en ulykke.
    Kan du dokumentere dette? Er arbeidsforholdene for Ryanair piloter verre enn for Norwegian piloter?

Vet du med sikkerhet at kabinansatte i Ryanair er dårligere trent på sikkerhet (les: evakuering) enn kabinansatte i Norwegian?

Jeg VET at Qatar Airways trener opp sine kabinansatte gjennom bl.a. Ryanair-systemet. Hva forteller det deg om sikkerhetsutdanningen til Ryanair?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem skrev:
    Har man et fnugg av selvrespekt flyr man rett og slett ikke ikke med Ryanair. Det er som å gå rundt i byen og lete etter tomflasker i søppelbøttene. Joda, man kan sikkert tjene noen slanter på det hvis man vil nedverdige seg til det. :-\

+1

jeg har reist med ryanair EN gang, og det holder for både dette og neste liv.

en ting er at det er trangt ombord på flyet, men det kjipeste var den stressa stemningen både blant kabinfolk og passasjerer.

det skjer tydeligvis noe i hodet på folk når de kommer ombord i et ryanair-fly.
    billige priser = billige produkter = billig oppførsel.

bermen kranglet høylytt om hylleplass og gulvplass under setene til å stacke bagasje, om hvor langt ned de kan felle stolryggen, etc.

det var tilløp til knuffing og håndgemeng, og uartikulerte kabinansatte kastet seg inn i debatten på en nokså hjelpeløs måte.

et mareritt.

det gebrekkelige flytoget som tok meg inn til london fortonet seg som en vakker drøm i forhold.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    0
    Vanskelig å sammenligne arbeidsforholdene for pilotene sånn helt uten videre, men det som er helt klart er at RyanAir betaler sine piloter mer enn noe annet selskap i Europa. Men så må man også ta inn i ligningen et par "ukjente x og y" som for eksempel at pilotene hos RyanAir IKKE er ansatte i selskapet! De er ansatt i sitt eget enkeltmannsforetak og leier ut seg selv til O'Leary. Pilotene må betale ALL myndighetspålagt opplæring av egen lomme! Det samme gjelder cabinpersonalet som må betale opplæringen sin selv. Av den grunn har ikke RyanAir noen som helst grunn til å spare på opplæringen, det er ikke de som betaler den! Av slike årsaker blir det litt å sammeligne epler og pærer hvis man ønsker å sammenligne forholdene i SAS og i RyanAir. Likevel er forholdene for cabinansatte så dårlige at norske fagforeningsmedlemmer faktisk ikke burde bruke selskapet. Som LO eller YS medlem møter man seg selv i døra hver gang man bruker RyanAir! Det samme gjelder til en viss gard Norwegian som både utnytter lærlingeordningen på en smått kreativ måte og driver sosial dumping med baltiske piloter. Men Kjos når ikke O'Leary til knærne uansett når det gjelder utbytting av ansatte.

O

Ole I

Gjest
    mesut skrev:

en ting er at det er trangt ombord på flyet, men det kjipeste var den stressa stemningen både blant kabinfolk og passasjerer.

bermen kranglet høylytt om hylleplass og gulvplass under setene til å stacke bagasje, om hvor langt ned de kan felle stolryggen, etc.

det var tilløp til knuffing og håndgemeng, og uartikulerte kabinansatte kastet seg inn i debatten på en nokså hjelpeløs måte.
    et mareritt.

det gebrekkelige flytoget som tok meg inn til london fortonet seg som en vakker drøm i forhold.
    Seteryggene i Ryanair sine B737-800 kan ikke reguleres. Er du sikker på du fløy med dem ;)

O

Ole I

Gjest
    Espen R skrev:
    Det er klistret masse reklame i flyet hvor det sies at hvis man kjøper 1 Bullseye-drink, får man 1 gratis. Hvor dum tror dem folk er?
    Jeg ser ikke problemet med å tilby 2-for-1. Det er ganske vanlig på barer/hoteller ute i europeiske byer i Europa med 2-for-1 når det er happy-hour.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ole I skrev:
    mesut skrev:

et mareritt.

Seteryggene i Ryanair sine B737-800 kan ikke reguleres. Er du sikker på du fløy med dem ;)

ja, jeg er sikker på at det var ryanair, selv om jeg prøver så godt jeg kan å fortrenge disse minnene.
    det var menneskelig forfall i fri dressur.

sandefjord - stanstead (eller var det gatwick?) en eller annen gang på slutten av 90-tallet, hvis jeg ikke husker helt feil.
    hva slags fly de brukte på den tiden, aner jeg ikke.
    men han som satt ved siden av meg slo i stolsetet til mannen foran, som hadde vært frekk nok til å legge setet en smule ned, og banna og skrek på cockney-engelsk.
    og kona, som forresten så like gustengrå og halvkriminell ut som sin mann, forsøkte så godt hun kunne å roe de fjorten drittungene deres som satt spredt rundt på omkringliggende seterader.

grining og syting, og snart spredte duften av illeluktende, medbrakt mat seg i kabinen.
    da ble det atter en gang krangel.

ikke så ulikt en busstur på billigbillett mellom saigon og my tho, f.eks., men av en eller annen grunn vil jeg ha det litt roligere rundt meg når jeg er ute og flyr.

O

Ole I

Gjest
    På 90-tallet? Da kan det ha vært annerledes enn nå og muligens en leaset flymaskin; 737-200 eller 300.

Hvis du ønsker ro og fred når du er ute og flyr, anbefaler jeg SAS Business Class eller KLM Business Class - begge i Europa. Da får du alltid et ledig sete ved siden av deg og hyggelig service. Prisen er en helt annen historie :)

På langruter er det mye spennende og bra fra Emirates, Qatar, Etihad og sør/øst-Asiatiske selskaper.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    emotikon skrev:
    Står vel rimelig tydelig tidlig i artikkelen at det var United Airlines :)

Og jeg mener å tro at det er en ganske så tradisjonell vandrehistorie. Mulig den har et opphav et sted, en gang - men den er ofte å høre i flyselskapssammenhenger.
    En liten glipp ang. flyselskapet der... ;)
    Jepp, jeg regnet med at det var en vandrehistorie, i allefall en typisk en.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    På 90-tallet? Da kan det ha vært annerledes enn nå og muligens en leaset flymaskin; 737-200 eller 300.
    Det du skriver her stemmer. Når det gjelder adferden til passasjerene i historien du refererer til så finner jeg den lettere absurd, for jeg har aldri opplevd noen annerledes oppførsel på Ryanair til London fra Haugesund. Og jeg har flydd mye med forskjellige selskaper i den perioden jeg brukte Ryanair fast. Da fløy jeg utenlands hver måned, og da sparte da også følgende titusener av kroner de årene. Uten Ryanair ville jeg ikke hatt råd til leilighet både i Roma og Bergen, noe som faktisk var tvingende nødvendig for oss i noen år.

Men så vet jo vi vestlendinger at folk fra Østlandet er mindre sivilisert enn oss i praksis. Mindre reisevante bønder i byen eksisterer i større monn der, åpenbart. For vi må jo tro på historien til mesut, og da stemmer jo den godt med bildet av østlendinger som striler. Storparten av det som skrives om Ryanair er tilfeldige opplevelser, og det regner jeg med at mesuts også kanskje er. Eller at folk nå er vant med Ryanairs strenge regler, slik at det har normalisert seg. Men mest av alt tror jeg det er vestlendingenes høyere sivilisasjon som er årsaken til at den største forskjellen på SAS og Ryanair ligger i antallet ganger man får henvendelse fra kabinpersonalet for å handle noe, tre ganger istedenfor en. Og så snakker de om salg over høyttalerne kanskje fire ganger i løpet av turen.

Det er morsomt å se måten meninger dannes, og på hvilket grunnlag. Hvem har ikke hatt en møkkatur med SAS? Hvis man er godt bereist har man opplevd møkkaturer med alle selskaper. Før jeg ble vant hadde jeg en kjip opplevelse med bakkemannskapet på Ciampino mht minimal overvekt. Da lærte jeg, og har ikke hatt det problemet i etterkant. Noen av oss lærer av våre feil, nemlig. Men ombord har jeg alltid opplevd personalet som positivt, noen ganger overstrømmende. En mannlig purser fattet interesse for meg og soppen på en av våre turer på grunn av mitt den gang nye EOS 20D, og han tok seg ekstra tid til noen ord og å ta bilde av meg og arverprinsen med det. En hyggelig opplevelse, men den hadde sikkert blitt brukt som argument mot av homofobe årsaker av enkelte av de som skriver i avisenes kommentarfelter. Selv om mange av flyvertinnene deres er av kalenderformat, så trenger ikke alle være det. ;)

Nei, disse overdrivelsene tar jeg ikke på alvor som argumenter. Ei heller opplevelser fra Ryanairs barndom, da de sikkert ikke fungerte like strømlinjeformet som nå. Jeg tok Ryanair for første gang på totusentallet, og kan ikke uttale meg om den eldre historien deres.

Når det gjelder historier som ikke er overdrivelser opplevde jeg fra København til Bergen en flyvertinne som var under 50 år på SAS for første gang på flere år. Hun var kanskje i tyveårene, og ganske pen også. Er det noe på gang? Jeg undrer meg litt over hva som skjer med SAS om ti års tid. Skal de skifte ut hele kabinmannpersonalet i løpet av få år? For gjennomsnittsalderen er ganske homogen virker det som, og ganske høy som alle vet. Som Spirre skriver er det faktisk en god ting i noen tilfeller, og har vært til god hjelp i alle nødlandinger jeg har vært med på... ;D

Men det skader ikke å ha noe pent å hvile øynene på når man er i luften. Og jada, jeg kikker diskret selv når jeg ikke forsøker å få oppmerksomheten deres. Dessverre tror jeg ikke de har lov til å bli medlem i tusenmetersklubben, så fantasiene lar jeg være å la løpe løpsk.

Jeg vil igjen hevde at prisen har betydning for noen. Uten Ryanair ville familielivet mitt vært utilbørlig vanskelig å mine italienske år. Jeg hadde rett og slett ikke hatt råd til de 20+ flyreisene i året som var nødvendig, det vet jeg. For hver gang jeg skulle reise sjekket jeg SAS, som var eneste alternativ til å komme fram til Haugesund på en fornuftig måte da. For jeg brukte selvsagt SAS så ofte jeg kunne på grunn av setene og bedre bagasjepolitikk. Fikk jeg billig billett hos SAS hadde jeg råd til å kjøpe med meg mer gaver og godt gjemte drikkevarer. For jada, på den tiden smuglet jeg gjerne dobbelt kvote. I dag er ikke det så viktig lenger.

Jeg sliter ikke med selvrespekten etter å ha spart titusener av kroner på å bruke Ryanair, for å gi arveprinsen en mer lykkelig barndom. Det hadde gått mer på selvrespekten min å ikke se ham like ofte, noe som gjorde ham veldig lei seg når det inntraff. Den firkanta og kompromissløse måten du omtaler oss som benytter oss av Ryanair forteller hvor lite du vet om livet til andre mennesker, og hvor lite forståelse du har for kombinasjonen trang økonomi og nødvendigheter. Du må komme deg litt ut av den enslig mann med høy inntekt-verdene du lever i, og se at virkeligheten ikke er så økonomisk rosenrød for alle oss andre. Spesielt for oss som har hatt et uvanlig dyrt familieliv av årsaker som mine, for eksempel. Du uttaler deg sårende om ting du ikke har peiling på grunnet dine manglende livserfaringer. Forsøk å stikke hodet ut av boblen din noen ganger. Pul på deg et barn hvis det er kompatibelt med din legning, alternativt adopter. Da er det ikke mulig å foreta slike luksusvalg som du er privilegert nok til å leve med nå.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Holmestrand
    [video]http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=HPyl2tOaKxM[/video] En liten kommentar .....

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7984793

"Innimellom stilles det urimelige krav som ikke setter sikkerheten først, og det kan føre til både hendelser og faktiske ulykker, sier en av pilotene til SVTs Rapport."

"En av pilotene forteller at ansatte er redde for å bli hjemme med sykdom. Piloten har selv flydd mens han har vært syk. En annen forteller at han har flydd med besetning som ikke har vært frisk."

"Pilotene ønsker å være anonyme, av frykt for å miste jobben. De forteller at utviklingen går mot dårligere vilkår, at pilotene presses mer og mer, og at risikoen for ulykker dermed øker."

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Jeg bor i Halden og vil ikke nedverdige meg selv til å reise med bandittselskapet Ryan Air. Derfor reiser jeg heller via Gardermoen.

Er det ikke snart på tide at vi vurderer en reise ut fra litt andre kriterier også enn bare pris?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Takk til Ryanair som har avganger fra rygge! kort vei,billig samt det at jeg aldrig har hatt problemer med noe som helst ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn