O
OldBoy
Gjest
Forsiktig nå!Komponenten skrev:Når produksjonsbedriftene sjelden ligger i Oslo, er det lite logikk i at ingeniørene skal sitte der og konstruere, de kan i like stor grad bo der arbeidet utføres, (da ser de jo hva de driver med,) eller hvor som helst ellers egentlig.
Faktum er at de helst kan bo hvor som helst. Allerede for mange år siden hørte jeg om at det på en del større norske offshoreprosjekter satt ingeniørteam i India og andre steder i verden, og man sparte naturligvis en masse penger på det. Ikke bare det, på grunn av tidsforskjellene, kunne man få viktig ingeniørarbeid utført mens det var natt her hos oss, slik at når man kom på jobb om morgenen, hadde man ferdige tegninger og beregninger liggende ferdig. Mye tid spart også.
Mye av den dataprogrammeringen som gjøres i verden, er også spredt på den måten. Sist jeg ringte min dataleverandør på det norske kundesupportnummeret for å få support, ble jeg under samtalen plutselig klar over at vedkommende jeg snakket med satt i Irland. Amerikanske firmaer har i mange år kjøpt regnskapstjenester hvor de som gjør jobben sitter i lavkostland, blant annet i Bangladesh, hvis jeg husker riktig.
Jeg er litt splittet med hensyn til hva jeg synes om dette, men det er ingen tvil om dette kunne være et viktig bidrag for å bli kvitt køproblemene rundt våre store byer. La folk jobbe skjorta av seg rundt omkring i verden, mens vi sitter hjemme i stua og nyter våre oljepenger. Blir ikke samme behovet for å stresse avgårde med bil om morgenen da.