Rushtidsavgift

O

OldBoy

Gjest
Komponenten skrev:
Når produksjonsbedriftene sjelden ligger i Oslo, er det lite logikk i at ingeniørene skal sitte der og konstruere, de kan i like stor grad bo der arbeidet utføres, (da ser de jo hva de driver med,) eller hvor som helst ellers egentlig.
Forsiktig nå!

Faktum er at de helst kan bo hvor som helst. Allerede for mange år siden hørte jeg om at det på en del større norske offshoreprosjekter satt ingeniørteam i India og andre steder i verden, og man sparte naturligvis en masse penger på det. Ikke bare det, på grunn av tidsforskjellene, kunne man få viktig ingeniørarbeid utført mens det var natt her hos oss, slik at når man kom på jobb om morgenen, hadde man ferdige tegninger og beregninger liggende ferdig. Mye tid spart også.

Mye av den dataprogrammeringen som gjøres i verden, er også spredt på den måten. Sist jeg ringte min dataleverandør på det norske kundesupportnummeret for å få support, ble jeg under samtalen plutselig klar over at vedkommende jeg snakket med satt i Irland. Amerikanske firmaer har i mange år kjøpt regnskapstjenester hvor de som gjør jobben sitter i lavkostland, blant annet i Bangladesh, hvis jeg husker riktig.

Jeg er litt splittet med hensyn til hva jeg synes om dette, men det er ingen tvil om dette kunne være et viktig bidrag for å bli kvitt køproblemene rundt våre store byer. La folk jobbe skjorta av seg rundt omkring i verden, mens vi sitter hjemme i stua og nyter våre oljepenger. Blir ikke samme behovet for å stresse avgårde med bil om morgenen da.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Og telefonselgerene sitter i Spania og plager folk her hjemme.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Men Kompo da. Du må da skjønne det at for å være med i tiden og vise at du er et moderne menneske så kan du ikke bo på et nes ytterst i havgapet ;D
Jeg jobber i en produksjonsbedrift i et litt usentralt strøk. En gang i tiden var vi en selvstendig bedrift, men er i senere år kjøpt opp. Vår kontorbygning er tilpasset vår tid som selvstendig. Den står nå nesten tom og hovedkontoret ligger i Oslo. Endel av vår lønns og personalstab må derfor pendle til Oslo flere ganger i uken.
Jeg er sikker på at ved å flytte hovedkontoret til oss så hadde man spart titalls millioner bare i husleie. Men du vet, en trendy, urban markedssjef eller lignende kan jo ikke bo og jobbe i utkanten.
Nei Pinki, du har rett, vi har ikke kaffebar, ikke en gang internettkafe, må i alle fall kjøre en halvtimes tid for å finne slikt, så man blir jo ganske akterutseilt her man sitter på et nes og skuer ut over havet.

Høres jo ganske meningsløst ut det du forteller om din bedrift. Kanskje om dere fikk startet opp en kaffebar der du bor, tror du det hadde hjulpet? Om høy husleie for et lite kott er ønsket lar vel også det seg ordne. Kan vel sette opp en bomstasjon eller to også for å få de urbane til å føle seg hjemme. De hadde nok blitt innlagt av mangel på stress før uken var omme…

Vel Oldboy hvorfor ikke både og? Bedriften hvor jeg jobber har også kontorer i utlandet, så du har helt rett, dette er jobb som kan gjøres over alt. Men det trenger ikke bety at man legger ned her, ved å ha en god gjeng i Norge, og tilgang på litt billigere arbeidskraft i utlandet, får man både og. Selvsagt er man av og til redd for å lære opp andre til å overta din egen jobb, det kan jo faktisk skje, men det er jo ledelsen som bestemmer hvor man vil plassere en bedrift og hvem man vil ha som ansatte, både her til lands og ellers, hvordan kan man nekte dem det?
Problemet mener jeg er tankegangen til mange arbeidstakere, de tror de MÅ bo i en stor by, men hvorfor i alle dager må de det? Jeg er som sagt oppvokst i en by og hadde jo bestemt meg for at der skulle jeg bli boende for resten av mitt liv, det var jo der jeg hadde røttene mine og familie og venner, men tilfeldighetene gjorde at jeg flyttet, skulle jo bare være midlertidig, men nå har det blitt 15 år.
Problemet for mange er jo at det ikke alltid er så lett for to stykker å få seg jobb på mindre steder, jeg ser jo at det kan bli et problem for noen, men jeg tror at alt for mange er låst på dette med at de må bo i en by, helst Oslo. Og gi meg EN god grunn til at all administrasjon må foregå i Oslo.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Heia Kompo, i dag er vi einige. Fram for ruralismen!

Dersom ein ikkje har behov for å streife rundt på kjøtmarknaden, eller råd og tid til å fylle dagane med kjøpeunderhaldningstilbod, ser eg lite poeng med å betale parkeringsavgift og bompengar. No har rett nok utkantane stort sett dårlegare tilbod når det gjeld kollektivtransport, kultur, skule og helse (her hos meg er helsetilbodet glimrande, spesielt eldreomsorgen. Som lærar har eg lenge tykt at det er ille at skuletilbodet er såpass mykje dårlegare, men ettersom ein vert eldre og ungane gjer seg ferdig med utdanninga, minkar motivasjonen for å protestere mot denne prioriteringa forunderleg....
Eldreomsorg vert nok den store vekstnæringa her i kommunen. Her er nær sagt ein perfekt stad å verte gammal. Skulle berre vore ein nærliggjande (ikkje for lærliggjande, altså) storflyplass, slik at ein kom seg sydover utan å køyre bil...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er skoletilbudet dårligere mener du? Hvordan da? Vil jo tro at det å lære noe når man går i en klasse hvor medelevene kommer fra 10-15 forskjellige land og snakker til dels dårlig norsk må være svært hemmende for undervisningen, det er jo et problem en del steder i Oslo.

Uten å ha regnet på det vil jeg tro at jeg kunne reist til Oslo ganske mange helger i året, bodd på hotell ( eller hos bekjente) og benyttet meg av de kulturelle tilbudene jeg ikke har her, og likevel kommet ut i pluss økonomisk.

Jeg har inntrykk av at eldreomsorgen er bra her jeg bor, helsetilbudet likeså selv om det å føde stadig skal gjøres til en risikosport en del steder ved ønske om nedlegging av fødeavdelinger. Barnehageplass har aldri vært et problem heller. Videregående skole har man jo tilgang på, og også en del høyskoler, men når man kommer i den alderen er det jo vanlig å flytte litt rundt på seg nesten uansett.

Kommer ikke på noen kulturelle aktiviteter jeg egentlig savner, opera liker jeg ikke, og jeg går vel heller ikke så ofte på teateret. Til gjengjeld har jeg tilgang på flott natur, både til fjells og til havs, innen gåavstand begge deler.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Er skoletilbudet dårligere mener du? Hvordan da?
==>Ressurssituasjonen i skulen her eg bur er skikkeleg ille. Det har ikkje vore vatn i bassenget på 6 år. Det er for få rom til elevane på skulen eg jobbar, og alt for lite timar, assistentar og læremiddel.
Komponenten skrev:
Vil jo tro at det å lære noe når man går i en klasse hvor medelevene kommer fra 10-15 forskjellige land og snakker til dels dårlig norsk må være svært hemmende for undervisningen, det er jo et problem en del steder i Oslo.
==>Jaja. Men vi har ein del innvandrarar, vi også. Om enn ikkje i slik grad.
Komponenten skrev:
Uten å ha regnet på det vil jeg tro at jeg kunne reist til Oslo ganske mange helger i året,
==>Jadå, absolutt.
Komponenten skrev:
bodd på hotell ( eller hos bekjente) og benyttet meg av de kulturelle tilbudene jeg ikke har her, og likevel kommet ut i pluss økonomisk.
==>heilt klart, iallfall så lenge ein ikkje treng skofte jobben for å gjere slikt. Vi prøver sånt, men har problem med å finne fridagar.
Komponenten skrev:
Jeg har inntrykk av at eldreomsorgen er bra her jeg bor, helsetilbudet likeså selv om det å føde stadig skal gjøres til en risikosport en del steder ved ønske om nedlegging av fødeavdelinger.
==>Ja, eg ville ikkje finne på å føde no...Folketalet i Sogn og Fjordane er då også stadig minkande.
Komponenten skrev:
Barnehageplass har aldri vært et problem heller.
==>Det var venteliste då mine skulle inn, men det gjekk heldigvis bra. Og i dag, med mindre barnekull, er det overskot av plassar. Det er stengt eine avdelinga...
Komponenten skrev:
Videregående skole har man jo tilgang på, og også en del høyskoler, men når man kommer i den alderen er det jo vanlig å flytte litt rundt på seg nesten uansett.
==>Eigentleg er det sunt for ungane. Eldstemann har fått seg læringplass, og kunne budd heime, men føretrekk eit mindre "kjedeleg" opplegg...
Komponenten skrev:
Kommer ikke på noen kulturelle aktiviteter jeg egentlig savner,
==>Å vanke i hifibutikkar minst to gonger i veka er eit klart sakn, tykkjer eg...men så er her alt for mange fotballkampar.
Komponenten skrev:
opera liker jeg ikke,
==>Uff då! Her er det opera ein gong i året ein times reisetid unna. På Nordfjordeid. Ser alle som ikkje er italienske....
Komponenten skrev:
og jeg går vel heller ikke så ofte på teateret.
==>Stort sakn at teaterbåten ikkje lenger går. Men det kjem i staden to teaterframsyningar i året på turné. Har ikkje tid til meir, eigentleg. Men prøver alltid å få med meg eitkvart i Sandefjord når vi er austpå.
Komponenten skrev:
Til gjengjeld har jeg tilgang på flott natur, både til fjells og til havs, innen gåavstand begge deler.
Ja, dette er ein livskvalitet vi neppe hadde greidd oss utan i min familie. Vi går frå fjøre til høgfjell på under timen, utan bilbruk, om vi har lyst til det. Og alle norske biotopar frå våtmark til myr, skog (rett nok eit relativt lite tilbod av edellauvskog som dei har i Larvik) og høgfjell, alt mindre enn to timar frå oss. Og fisketilbod som gjer at eg angrar på at båten vart seld kvar vår og haust...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hadde vi bodd i en by og noen at på til skulle vanket i hifibutikker flere ganger i uken tror jeg rett og slett det kunne blitt litt for mye for en stakkar... Med internett og posten får man det man vil ha på få dager uansett.

I går var vi ute og fisket, så i dag blir det makrell til middag. Kjekt for ungene å fiske makrell, får knapt hevet snørret ut igjen før det er fisk på.
Er det bedre ressurser på skolene i byene? Tror ikke det, min mor var lærer, og har tidvis hatt teoretisk matlaging uten råvarer..

Er vel noe med alle steder, selvsagt er det mer tilbud om allslags aktiviteter i byene, men det er lite jeg savner, for meg vil prisen bli for høy om jeg skulle flytte til f.eks Oslo nå, jeg ville tape mye mer enn jeg ville tjene, og da tenker jeg ikke bare økonomisk, tid er f.eks. også noe man taper mer av i storbyer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Hadde vi bodd i en by og noen at på til skulle vanket i hifibutikker flere ganger i uken tror jeg rett og slett det kunne blitt litt for mye for en stakkar... Med internett og posten får man det man vil ha på få dager uansett.
Ingenting er som å kjenne på ein ny rørforsterkar, banke forsiktig på eit høgtalarkabinett, eller klå på ei antiskatingsmekanisme.....må gjerast minst to gonger i veka, ja.

Komponenten skrev:
I går var vi ute og fisket, så i dag blir det makrell til middag. Kjekt for ungene å fiske makrell, får knapt hevet snørret ut igjen før det er fisk på.
Du gjer meg misunneleg. Eg har ikkje båt for tida, og prioriterer hifi og portugisk gard. Men snart...

Komponenten skrev:
Er det bedre ressurser på skolene i byene? Tror ikke det, min mor var lærer, og har tidvis hatt teoretisk matlaging uten råvarer..
Kanskje ikkje som generell regel. Men har sett det betre enn her i somme tettstadar. Men også i svært så grisgrendte strok. Ein av mine favorittskular er Fresvik. Ein glimrande plass å slå seg ned, trur eg. Askrova skule utanfor Florø var også fenomenal, til han vart lagt ned.
Så finnest det ein del flotte skular austpå. Og nordpå...

Komponenten skrev:
Er vel noe med alle steder, selvsagt er det mer tilbud om allslags aktiviteter i byene, men det er lite jeg savner, for meg vil prisen bli for høy om jeg skulle flytte til f.eks Oslo nå, jeg ville tape mye mer enn jeg ville tjene, og da tenker jeg ikke bare økonomisk, tid er f.eks. også noe man taper mer av i storbyer.
Eit klart problem. Hadde nok elles ikkje hatt plass til stereoanlegget og heimekinoanlegget om eg hadde budd urbant. Måtte ha nøgd meg med ein av delane (skrekk og gru)

Topp Bunn