Rushtidsavgift

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Jada, ikke uventet.
Avgiftspartiet vil løse klimakrisa med avgifter.
Bare de rike skal få kjøre bil i rushen.
Å hva skal pengene gå til? Det har jeg ikke hørt.
Uansett, er dette veien å gå?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Bor heldigvis ikke i noe stor by.
Det bare iriterer meg at de rød/grønne skal løse alt med avgifter.
At statskassa blir full av penger er liksom ikke av betydning ;D
Yeah right

O

OldBoy

Gjest
Rushtidsavgift er faktisk det eneste fornuftige.

Bruk av veier burde, i henhold til alminnelige økonomiske prinsipper betales som følger:

1. Den som bruker en infrastruktur bør betale de variable kostnadene han bidrar med, det vil si drift og vedlikehold av, i dette tilfelle, veien. Den som sliter mye på veien, for eksempel ved å kjøre en tung bil, bruke piggdekk og så videre, bør betale mer enn den som ikke sliter så mye på veien.

2. Den som bruker en infrastruktur, bør betale for den plassen han legger beslag på. Plass er et begrenset gode, og bør koste i henhold til tilbud og etterspørsel. På samme måte som plassen i et flysete koster litt forskjellig, avhengig av når man reiser, burde plassen på veien koste litt forskjellig, avhengig av når man ønsker å legge beslag på den. Den som etterspør en plass på veien på et populært tidspunkt, bør betale mer for å bruke veien enn den som etterspør en plass på et mindre etterspurt tidspunkt.

S

slowmotion

Gjest
Det er faktisk en del av oss som bruke bil til jobben.
Skulle jeg tatt kollektive transportmidler måtte jeg dratt hjemmefra kvelden i forveien
for å komme tidsnok på jobben. Og jeg kjører gjennom Oslo til og fra jobb, så
jeg betaler allerede bomavgift 2 ganger om dagen.
Burde jeg betalt rushtidsavgift i tillegg, synes du?

O

OldBoy

Gjest
slowmotion skrev:
Det er faktisk en del av oss som bruke bil til jobben.
Skulle jeg tatt kollektive transportmidler måtte jeg dratt hjemmefra kvelden i forveien
for å komme tidsnok på jobben. Og jeg kjører gjennom Oslo til og fra jobb, så
jeg betaler allerede bomavgift 2 ganger om dagen.
Burde jeg betalt rushtidsavgift i tillegg, synes du?
Greit nok...

Det er mye man som dessverre koster penger. Man "må" ha strøm, for eksempel. Den blir dyrere når produksjonskapasiteten er lav i forhold til behovet. Samme med flyseter. Eller poteter. Slik burde det være med veier også. Urettferdig? Kan sikkert føles slik, men det sørger i hvert fall for at de som ikke nødvendigvis må kjøre i rushtiden, lar være.

Jeg tviler sterkt på at alle som kjører bil, for eksempel til og fra Oslo, faktisk bruke bilen. Får vi dem unna, slipper du å stå opp kvelden før for å rekke det du skal. Jeg har lest at får vi bare unna i størrelsesorden 10% av bilene, kan vi slutte å tenke på å bygge nye veier rundt Oslo.

Så: ja, jeg synes faktisk at de som ønsker å legge beslag på et så knapt gode som en plass på veien i rushtiden, skal betale for det.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
OldBoy skrev:

Bruk av veier burde, i henhold til alminnelige økonomiske prinsipper betales som følger:

1. Den som bruker en infrastruktur bør betale de variable kostnadene han bidrar med, det vil si drift og vedlikehold av, i dette tilfelle, veien. Den som sliter mye på veien, for eksempel ved å kjøre en tung bil, bruke piggdekk og så videre, bør betale mer enn den som ikke sliter så mye på veien.

2. Den som bruker en infrastruktur, bør betale for den plassen han legger beslag på. Plass er et begrenset gode, og bør koste i henhold til tilbud og etterspørsel. På samme måte som plassen i et flysete koster litt forskjellig, avhengig av når man reiser, burde plassen på veien koste litt forskjellig, avhengig av når man ønsker å legge beslag på den. Den som etterspør en plass på veien på et populært tidspunkt, bør betale mer for å bruke veien enn den som etterspør en plass på et mindre etterspurt tidspunkt.
Vi betaler ca 50 milliarder kr i bilavgifter i året+ bompenger. Og det brukes 15-20 milliarder på veier. Jeg bare nevner det, så får enhver tenke sitt.. :p

mvh
Sleiven

O

OldBoy

Gjest
Sleiven skrev:
Vi betaler ca 50 milliarder kr i bilavgifter i året+ bompenger. Og det brukes 15-20 milliarder på veier. Jeg bare nevner det, så får enhver tenke sitt.. :p

mvh
Sleiven
Det er rett og slett verken penger nok i samfunnet eller plass nok i og rundt de store byene til at alle kan regne med å kunne komme frem uhindret på de mest populære tidspunktene. Det er flere enn oss som har oppdaget at man ikke kan bygge seg ut av rushtidsproblemene.

Og bilavgiftene skal faktisk ikke gå bare til veiutbygging, de skal dekke andre kostnader som bilistene påfører samfunnet, pluss sikkert også å være et direkte bidrag til vår felles statskasse.

J

Jurassic

Gjest
Sleiven skrev:
OldBoy skrev:

mvh
Sleiven
Vi har bare en jordklode, bare nevner det så får enhver tenke sitt.

O

OldBoy

Gjest
Jurassic skrev:
Vi har bare en jordklode, bare nevner det så får enhver tenke sitt.
Det er faktisk et veldig godt poeng.

På jordkloden har vi ideelt sett hver vår andel. Da bør det være slik at den som ønsker å legge beslag mer enn sin rettmessige andel, eller ødelegge eller spre forurensing på en annens andel, i hvert fall får svi skikkelig for å få lov til å breie seg.

Som på jordkloden så også på veiene.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvorfor kan de ikke for en gangs skyld tenke litt annerledes og heller gjøre kollektivtrafikken billigere eller aller helst gratis?
DET hadde hjulpet det, for den er alt for dyr sånn som den er nå, skal man ut og reise en hel familie f.eks er det jo mye billigere å kjøre selv enn å ta buss, slik burde det ikke vært.

J

jjev

Gjest
NEI NEI NEI Kompo - ikke tenke gulrot!!!! Alltid PISK ! Det MÅ være PISK her i Norge. Intet annet fungerer....

Slik er det bare....???

S

slowmotion

Gjest
Ja, tenk om kollektivtrafikken var lagt opp slik at man kunne bruke den uten å
bruke timesvis på å reise.... skulle gjerne tatt toget til jobben, helt ærlig.

O

OldBoy

Gjest
jjev skrev:
NEI NEI NEI Kompo - ikke tenke gulrot!!!! Alltid PISK ! Det MÅ være PISK her i Norge. Intet annet fungerer....

Slik er det bare....???
Hva med å prøve begge deler?

Kunne fungert, det.....

Det gjelder bare å huske én viktig, men enkel, regel: Gulroten foran, og pisken bak. Motsatt blir veldig feil.

:) :) :)

La en stor del av rushtidsavgiften gå direkte i lomma på dem som ikke kjører bil i rushtiden. For eksempel i form av prisreduserende virkemiddel (= subsidier, men et så belastet ord er det vanskelig å få seg til å skrive.) på kollektiv transport.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
OldBoy skrev:
Sleiven skrev:

mvh
Sleiven
Det er rett og slett verken penger nok i samfunnet eller plass nok i og rundt de store byene til at alle kan regne med å kunne komme frem uhindret på de mest populære tidspunktene. Det er flere enn oss som har oppdaget at man ikke kan bygge seg ut av rushtidsproblemene.

Og bilavgiftene skal faktisk ikke gå bare til veiutbygging, de skal dekke andre kostnader som bilistene påfører samfunnet, pluss sikkert også å være et direkte bidrag til vår felles statskasse.
Etter å ha bodd i Oslo,Tønsberg,Trondheim,Stavanger , og Porsgrunn må jeg konkludere med at det eneste stedet der er rushtrafikk er i Oslo. I Stavanger er rushtiden over på 17 minutter og i Tønsberb 10 minutter. Allikevel innfører man bomringer og rustidsavgift og det er IKKE for å bedre hverken kollektivtrafikk eller veier. En ren Melkeku.

I Stavanger ble bomringen innført med lovnad om det det skulle ikke koste noe fra 18-06 og i helger, og prisen var 10 kr-rabatt. Dermed var det en rushtidsavgift. Men så ble avgiften hevet til 13 kr og 24 timer i døgnet/365d, og nå shal vi ha rushtidsavgift på toppen blir det da 25kr? vi får se...

Og hva har vi fått av kollektiv tilbud de siste 5 årene?
Å reise med buss fra Sola til skolen i Sandes tar 1,5-2 timer hver vei, bussen er ofte fulle/forsinkede eller uteblir, med bil,tar det 10-15 minutter. Det samme gjelder når kona skal på jobb. Ikke EN ny vei er ferdig. Bybane prates det bare om.. og alle er ikke så heldige at de bor på den stripen den går..

Gi meg gjerne et togtilbud som i Nederland eller undergrunn som i London, busser som i Budapest og jeg parkerer bilen. Men slik det er nå er bompenger og rushtidsavgift kun en fiskal avgift, dvskun for å redusere kjøpkraften til befolkningen (Staten norge har jo FOR mye penger og kan heller ikke bruke dem, ref olje/pensjonfondet), og det er jo bra, kanskje husprisene endelig begynner å falle.

Men der er jo morsomt å møte noen som er for bompenger, har alltid lurt på hvor politikerne har bompengeiveren sin ifra, speseilt siden jeg aldri har møtt noen levende personer som er positive til bompengeordingene.

Prøver å ikke kjøre unødvendig,men ble nødt til å bruke bil til leiehytta, det ville tatt 2 dager og koste 3000kr å reise kollektivt for familien, da er jo 160kr i bompenger og 600kr i bensin rene røverkjøpet ;)

Ha en fin busstur hvorenn den måtte gå. ;D

mvh
Sleiven

J

Jurassic

Gjest
Komponenten skrev:
Hvorfor kan de ikke for en gangs skyld tenke litt annerledes og heller gjøre kollektivtrafikken billigere eller aller helst gratis?
DET hadde hjulpet det, for den er alt for dyr sånn som den er nå, skal man ut og reise en hel familie f.eks er det jo mye billigere å kjøre selv enn å ta buss, slik burde det ikke vært.
Men nå er det en ting med en bil full av folk, en annen ting er tett med biler i rushtrafikken og bare en person i hver bil.

Kollektivtrafikken i tigerstaden med omegn er jo godt utbygd så avgift for bruk av bil i rushtiden er på sin plass.

Kunne forsøkt med en ordning hvor biler med mer enn 3 personer i kunne kjøre gratis i rushtrafikken mens alle med færre passasjerer må betale f. eks.

Redusert biltrafikk inn til de store byene vil bety mye mindre lokal forurensing. Nå har de heldigvis pikkdekkavgift i tigerstaden og jeg ønsker rushavgift velkommen også.

S

slowmotion

Gjest
Hvis de rødgrønne skal få folk til å bruke kollektivt må kollektivtrafikken utbygges så det ikke føles som en belastning å kjøre tog og buss hver dag. Inntil det skjer er bilen det eneste alternativ, så lenge man ikke bor i gåavstand fra jobben, eller bor i byen. Det nytter ikke å straffe bilistene med flere avgifter på toppen av avgiftene, man må istedet lokke med et bedre alternativ.
Som jeg tidligere har sagt, jeg tar gjerne tog og buss til jobben, hvis det hadde vært et tidsmessig brukbart alternernativ. Men det er det ikke.

O

OldBoy

Gjest
Sleiven skrev:
Men der er jo morsomt å møte noen som er for bompenger, har alltid lurt på hvor politikerne har bompengeiveren sin ifra, speseilt siden jeg aldri har møtt noen levende personer som er positive til bompengeordingene.
Jeg er ikke ubetinget for bompenger:

1. Bompenger er uhensiktsmessig for å finansiere bygging av veier. Veier er et felles gode som alle har nytte av, enten de bruker dem eller ikke.

2. Bompenger kan være egnet til å finansiere drift og vedlikehold av veier, basert på at den som sliter på en vei, skal betale deretter. For faktisk å bruke pisken på dem som gjør større skade på infrastrukturen enn andre. Dette kan imidlertid løses med for eksempel avgift på drivstoff eller kilometeravgift basert på for eksempel bilens vekt.

3. Bompenger er sannsynligvis veldig effektivt som virkemiddel for å begrense overforbruk av veiene eller å få folk til bruke veiene på andre tidspunkter enn de mest populære, som er nettopp det man ønsker i rushtiden.

Hvis du ønsker å ha luksusen av å kunne kjøre i for eksempel 80 km/t også i rushtiden, kan du ta utgangspunkt i at du kontinuerlig legger beslag på ca. 60 m vei. Det tilsvarer vel sånn omtrent 10 parkeringsplasser. Er du ute på veien en halvtime, tilsvarer dette et plassbehov som om du hadde parkert bilen din i 5 timer. I Oslo-området er du heldig hvis du slipper unna med noe særlig under mellom 50 og 100 kroner for dette. Såpass burde veiene våre også være verdt?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Heldigvis bor jeg ikke lenger i en storby, og de gangene jeg er i byn blir jeg frustrert og stresset over både køer og bompenger, men også manglende busstilbud. De siste gangene jeg tok buss måtte jeg vente over en halvtime før den kom, og betale relativt mye for turen, og dette var i ganske sentrale strøk.
I Bergen har de nå laget en bomring utenfor den opprinnelige bomringen, så for å komme inn i sentrum må du gjennom flere stasjoner ( men om du kjører direkte betaler du vel bare en gang)
Problemet er bare at om min mor skal på apoteket eller i banken, godt unna sentrum, så må hun jammen betale for det og.

Her jeg bor tar det meg 2 minutter å kjøre til jobb ( eller 20-25 å gå) ingen kø, kan parkere rett utenfor matbutikken, ingen avgift, livet er bare utrolig mye bedre når man slipper kø og biler over alt, hva skal alle inn i de store byene etter..?

J

Jurassic

Gjest
slowmotion skrev:
Hvis de rødgrønne skal få folk til å bruke kollektivt må kollektivtrafikken utbygges så det ikke føles som en belastning å kjøre tog og buss hver dag. Inntil det skjer er bilen det eneste alternativ, så lenge man ikke bor i gåavstand fra jobben, eller bor i byen. Det nytter ikke å straffe bilistene med flere avgifter på toppen av avgiftene, man må istedet lokke med et bedre alternativ.
Som jeg tidligere har sagt, jeg tar gjerne tog og buss til jobben, hvis det hadde vært et tidsmessig brukbart alternernativ. Men det er det ikke.
Enkelte oppfatter det som belastning hvis en ikke kan kjøre fra dør til dør.....
I enkelte tilfeller kommer en til om med raskere frem med kollektivtransport.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.730
Bompenger er god FrP politikk. Da betaler man for varen/tjenesten man bruker og de som ikke bruker tjenesten betaler ergo ikke. Hvorfor skal mine skattepenger brukes til 4 felts motorvei inn til Oslo? Jeg er jo der bare en - to ganger pr. år.
Rushtidsbetaling er også greit da det er da veien er mest verdifull.
En mer sosialistisk model ville ha vært å bruke hele rushtidsavgiften i de store byene til å sponse kollektivtrafikken der.

S

slowmotion

Gjest
Jurassic skrev:
Enkelte oppfatter det som belastning hvis en ikke kan kjøre fra dør til dør.....
hehe, jeg kan love deg at hvis det hadde gått fortere med kollektivttraffikk
hadde mange problemer vært løst. ;)
IMHO er det ikke prisene til kollektivtransporten som er det store problemet,
det er at det tar så jævla lang tid. Særlig med overganger.
Hvis vi tar mine egne erfaringer ( til jobben ) har jeg stort sett brukt over en time hver vei
med kollektivt og ca 15 min med bil. Altså en besparelse per døgn på halvannen time.
Det er verdifull tid.
Nå bor jeg lenger unna jobben og forskjellene er enda større.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Komponenten skrev:
....Her jeg bor tar det meg 2 minutter å kjøre til jobb ( eller 20-25 å gå) ingen kø, kan parkere rett utenfor matbutikken, ingen avgift, livet er bare utrolig mye bedre når man slipper kø og biler over alt, hva skal alle inn i de store byene etter..?
Du er inne på noe der, angrer alledere på at jeg har søkt jobb i Oslo... :p
Men noen må bo der hvor jobben er , mens andre jobber der hvor de bor ;)
mvh
Sleiven.

J

Jurassic

Gjest
slowmotion skrev:
Jurassic skrev:
hehe, jeg kan love deg at hvis det hadde gått fortere med kollektivttraffikk
hadde mange problemer vært løst. ;)
IMHO er det ikke prisene til kollektivtransporten som er det store problemet,
det er at det tar så jævla lang tid. Særlig med overganger.
Hvis vi tar mine egne erfaringer ( til jobben ) har jeg stort sett brukt over en time hver vei
med kollektivt og ca 15 min med bil. Altså en besparelse per døgn på halvannen time.
Det er verdifull tid.
Nå bor jeg lenger unna jobben og forskjellene er enda større.
Fra mitt hjem (landlig i vestfold) til Oslo bruker bussen 1 time og 15 minutter.
Samme turen med bil en arbeidsdag tar fort 1 time og 45 minutter.

Og tror ikke det er et unikt eksempel.

G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:

Da må vi vel innføre bompernger og avgifter for de spasernde også for å dekke kostneder til fortauer, fotgjengeroverganger, underganger og overbygg, og syklister for sykkelstier som mange plasser opptar 10-20% av veibredden.

En generell tilstedeværelsesavgift i byer er vel det letteste da. Så når ikke-beboerer kommer til byen, så kjøper de billett for 2-3 timer, eller etter hvor lenge de planlegger å være der å oppta plass og bedrive slitasje.

Det er jo faktisk det eneste fornuftige.

S

slowmotion

Gjest
Jurassic skrev:
Fra mitt hjem (landlig i vestfold) til Oslo bruker bussen 1 time og 15 minutter.

Da blir jeg nesten misunnelig, for jeg tror du er veldig heldig. ;)
Jobber du I Oslo? Hvor lang tid tar det fra dør til dør med bussen?
Er ok hvis du ikke har lyst til å være så åpen på nettet, det er greit.
Jeg er bare nyskjerrig. ;)

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Sleiven skrev:
Komponenten skrev:
....Her jeg bor tar det meg 2 minutter å kjøre til jobb ( eller 20-25 å gå) ingen kø, kan parkere rett utenfor matbutikken, ingen avgift, livet er bare utrolig mye bedre når man slipper kø og biler over alt, hva skal alle inn i de store byene etter..?
mvh
Sleiven.
Mens andre igjen jobber turnus og bor hundrevis av mil unna jobben. :D

J

Jurassic

Gjest
slowmotion skrev:
Jurassic skrev:

Da blir jeg nesten misunnelig, for jeg tror du er veldig heldig. ;)
Jobber du I Oslo? Hvor lang tid tar det fra dør til dør med bussen?
Er ok hvis du ikke har lyst til å være så åpen på nettet, det er greit.
Jeg er bare nyskjerrig. ;)
Jobber på vestlandet jeg så jeg har 2 hjem.
Men vurderer Oslo når engasjementet mitt her tar slutt.
Har vært ganske ofte i Oslo tidligere og så sant jeg har reist alene har bilen bestandig blitt stående.
Forøvrig har de som pleier å leie meg kontorer på Lysaker så jeg regner med at det ikke vil ta noe mer en toppen halvannen time hvis jeg skulle ende opp i Oslo.

J

Jurassic

Gjest
jowil skrev:
Sleiven skrev:
Komponenten skrev:
mvh
Sleiven.
Kan jeg spørre om hvor du jobber?
Vært en del rundt ser du.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jurassic skrev:
jowil skrev:
Sleiven skrev:
Komponenten skrev:
mvh
Sleiven.
Kan jeg spørre om hvor du jobber?
Vært en del rundt ser du.
AF Anlegg, heter det visst nå. Holder på med den nye ColorLine-kaia i Larvik. :)

Reiser du også?

J

Jurassic

Gjest
Du skulle sagt at du jobbet der litt tidligere så kunne vi tatt en hifi prat sammen før jeg flyttet anlegget til Vestlandet.

Har jobbet 14-21 rotasjon fra desember 2005 til mai i år og har da vært på Snøhvit og Ormen Lange. Har du vært der? Nå har jeg klart å lure meg inn som kontor rotte så jeg kan skrive her med lønn ;D

O

OldBoy

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Da må vi vel innføre bompernger og avgifter for de spasernde også for å dekke kostneder til fortauer, fotgjengeroverganger, underganger og overbygg, og syklister for sykkelstier som mange plasser opptar 10-20% av veibredden.
Min prinsiepielle halvdel sier at dette faktisk ikke er så dumt.

Min pragmatiske halvdel ser en del uoverstigelige praktiske konsekvenser. Det er ikke like lett å pense fotgjengere eller syklister gjennom bomstasjoner. Mange flere smutthull for denslags trafikanter enn for bilene.

Ikke veldig populært heller. Det var vel i Trysil at de snakket om å innføre en løypeavgift. For at de som brukte opparbeidede skiløyper og tråkket ned løypemannskapenes sirlig lagte skispor skulle dekke kostnadene. Ingenting er jo gratis.

Men prinsipielt....Hvorfor ikke? Selv om det kanskje er fordelaktig at en del goder er fellesgoder, finansiert over skatteseddelen.

En generell tilstedeværelsesavgift i byer er vel det letteste da. Så når ikke-beboerer kommer til byen, så kjøper de billett for 2-3 timer, eller etter hvor lenge de planlegger å være der å oppta plass og bedrive slitasje.

Det er jo faktisk det eneste fornuftige.
Samme prinsippet gjelder når man betaler for å gå på museum eller traske rundt i naturparker eller andre turistattraksjoner en del steder i verden. Eller prinsippet med cover-charge på restauranter.

Det er prinsipielt ikke noe i veien for det, men i praksis blir det alltid litt annerledes...

Det blir vel som Ole Brumm sa det da han sa noe dumt: Det virket så fornuftig oppi hodet mitt, men så skjedde det ett eller annet med det på veien ut.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jurassic skrev:
Du skulle sagt at du jobbet der litt tidligere så kunne vi tatt en hifi prat sammen før jeg flyttet anlegget til Vestlandet.

Har jobbet 14-21 rotasjon fra desember 2005 til mai i år og har da vært på Snøhvit og Ormen Lange. Har du vært der? Nå har jeg klart å lure meg inn som kontor rotte så jeg kan skrive her med lønn ;D
Nei, har ikke vært hverken på Ormen eller Snøhvit, er nylig ankommet Larvik etter et år i Oslo. Hørte jeg skrikende behov for funksjonærer? ::)

14-21 hørtes bra ut, men hvordan er det mulig mtp timeverk? Vi har 12-9 og selv det er mer enn det som er lovlig ihht arbeidsmiljøloven. Eller misforstår jeg? Er det 3 uker på og 2 av?

Nå er jeg vel nærmest forpliktet til å si noe om topic også. Det er min mening at det er et nyttig middel for å klemme folk ut av rushtida. Generelt driter folk loddrett i miljøet og kjører uansett om andre transportmidler er tilgjengelig. Det er selvsagt beklagelig at de som må kjøre blir rammet, men husk (som en tidligere sjef skrev på lønnslippene våre): Penger er ikke alt, gutter! :D

J

Jurassic

Gjest
14 - 21 er 2 uker på og 3 uker av, for å få kabalen til å gå opp blir det trekt 2 feriedager pr. 5 ukers periode. Det er dyrere for arbeidsgiver med 14-21 enn 12-9.

Har forresten hørt at det har blitt jobbet 12 - 16 i Haugesund....

Har inntrykk av at det er vanskelig å få folk på 12 - 9 rotasjon.

Velger å tro at jeg er flink snarere enn at det er et skrikende behov ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:
Det blir vel som Ole Brumm sa det da han sa noe dumt: Det virket så fornuftig oppi hodet mitt, men så skjedde det ett eller annet med det på veien ut.
Da bompengene ble innført i Bergen (og sikkert andre steder også) var det nettopp som en rushtidsavgift. Men det tok ikke så veldig lang tid før de samme politikerne fant ut at dette var jo en god generell inntekt til kassen og utvidet avgiften til å gjelde hele tiden. Neste steg blir å oppgradere rushtiden til en riktig høy avgift og la folk bli vant med det, og rase litt fra seg. Det skal ikke så stor fantasi til å se hva som følger etter en tid...

O

OivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Da bompengene ble innført i Bergen (og sikkert andre steder også) var det nettopp som en rushtidsavgift. Men det tok ikke så veldig lang tid før de samme politikerne fant ut at dette var jo en god generell inntekt til kassen og utvidet avgiften til å gjelde hele tiden. Neste steg blir å oppgradere rushtiden til en riktig høy avgift og la folk bli vant med det, og rase litt fra seg. Det skal ikke så stor fantasi til å se hva som følger etter en tid...
"babysteps.." slik ungår politikkerene de helt store protestene.

S

slowmotion

Gjest
OivindJ skrev:
Gjestemedlem skrev:
"babysteps.." slik ungår politikkerene de helt store protestene.
Og siden vi nordmenn stort sett er en flokk sauer,
så finner vi oss i det uten å protestere...

;)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jurassic skrev:

Med den rotasjonen har du jo kunnet leve her på forumet med full lønn allerede!. Selv går jeg fortsatt 12-9 og er ikke ferdig der-du-vet før til Jul, og har det har vært fint lite surfing på nett i arbeidstiden, men har tatt det igjen i friperioden...

Sleiven

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sleiven skrev:
Komponenten skrev:
mvh
Sleiven.

Jo, det stemmer nok for noen, men jeg flyttet UT av byen og til et mindre sted på grunn av jobb og har aldri angret på det. Det finnes mange gode bedrifter i utkantstrøk i dag. Med dagens teknologi, først og fremst internett og bredbånd kan man sitte nesten hvor som helst og utføre samme jobben. Folk er for lite villige til å flytte på seg, når det kommer til alt annet enn inn i de store byene. De ser i for liten grad de store fordelene det er med å bo på mindre steder. Man trenger ikke betale seg til fant for et bra sted å bo, man har ofte flott natur rundt seg, kanskje god tilgang til sjøen og mulighet for båtplass, tryggere omgivelser for ungene å vokse opp i, og faktisk også relativt bra lønn fordi det er vanskelig å skaffe folk i våre dager. Dessuten slipper man oftest bompenger, dog ikke alltid, og en del steder er det betraktelig dyrere bompenger enn det man betaler i byene.

Verdensledende bedrifter innen sine felt i dag ligger like gjerne på et nes på vestlandet som midt i Oslo sentrum, kompetansen er like stor, miljøet er minst like bra, ser ingen grunn til å klumpe seg sammen som maur når man kan leve fritt og deilig på landet.
I dag er det så rift om folk at man stort sett kan velge og vrake jobb etter hvor man vil bo, om folk flytter ut av byene må jobbene flytte etter.

Når produksjonsbedriftene sjelden ligger i Oslo, er det lite logikk i at ingeniørene skal sitte der og konstruere, de kan i like stor grad bo der arbeidet utføres, (da ser de jo hva de driver med,) eller hvor som helst ellers egentlig.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.730
Men Kompo da. Du må da skjønne det at for å være med i tiden og vise at du er et moderne menneske så kan du ikke bo på et nes ytterst i havgapet ;D
Jeg jobber i en produksjonsbedrift i et litt usentralt strøk. En gang i tiden var vi en selvstendig bedrift, men er i senere år kjøpt opp. Vår kontorbygning er tilpasset vår tid som selvstendig. Den står nå nesten tom og hovedkontoret ligger i Oslo. Endel av vår lønns og personalstab må derfor pendle til Oslo flere ganger i uken.
Jeg er sikker på at ved å flytte hovedkontoret til oss så hadde man spart titalls millioner bare i husleie. Men du vet, en trendy, urban markedssjef eller lignende kan jo ikke bo og jobbe i utkanten.

Topp Bunn