Greit nok...slowmotion skrev:Det er faktisk en del av oss som må bruke bil til jobben.
Skulle jeg tatt kollektive transportmidler måtte jeg dratt hjemmefra kvelden i forveien
for å komme tidsnok på jobben. Og jeg kjører gjennom Oslo til og fra jobb, så
jeg betaler allerede bomavgift 2 ganger om dagen.
Burde jeg betalt rushtidsavgift i tillegg, synes du?
Vi betaler ca 50 milliarder kr i bilavgifter i året+ bompenger. Og det brukes 15-20 milliarder på veier. Jeg bare nevner det, så får enhver tenke sitt..OldBoy skrev:Rushtidsavgift er faktisk det eneste fornuftige.
Bruk av veier burde, i henhold til alminnelige økonomiske prinsipper betales som følger:
1. Den som bruker en infrastruktur bør betale de variable kostnadene han bidrar med, det vil si drift og vedlikehold av, i dette tilfelle, veien. Den som sliter mye på veien, for eksempel ved å kjøre en tung bil, bruke piggdekk og så videre, bør betale mer enn den som ikke sliter så mye på veien.
2. Den som bruker en infrastruktur, bør betale for den plassen han legger beslag på. Plass er et begrenset gode, og bør koste i henhold til tilbud og etterspørsel. På samme måte som plassen i et flysete koster litt forskjellig, avhengig av når man reiser, burde plassen på veien koste litt forskjellig, avhengig av når man ønsker å legge beslag på den. Den som etterspør en plass på veien på et populært tidspunkt, bør betale mer for å bruke veien enn den som etterspør en plass på et mindre etterspurt tidspunkt.
Det er rett og slett verken penger nok i samfunnet eller plass nok i og rundt de store byene til at alle kan regne med å kunne komme frem uhindret på de mest populære tidspunktene. Det er flere enn oss som har oppdaget at man ikke kan bygge seg ut av rushtidsproblemene.Sleiven skrev:Vi betaler ca 50 milliarder kr i bilavgifter i året+ bompenger. Og det brukes 15-20 milliarder på veier. Jeg bare nevner det, så får enhver tenke sitt..
mvh
Sleiven
Vi har bare en jordklode, bare nevner det så får enhver tenke sitt.Sleiven skrev:Vi betaler ca 50 milliarder kr i bilavgifter i året+ bompenger. Og det brukes 15-20 milliarder på veier. Jeg bare nevner det, så får enhver tenke sitt..OldBoy skrev:Rushtidsavgift er faktisk det eneste fornuftige.
Bruk av veier burde, i henhold til alminnelige økonomiske prinsipper betales som følger:
1. Den som bruker en infrastruktur bør betale de variable kostnadene han bidrar med, det vil si drift og vedlikehold av, i dette tilfelle, veien. Den som sliter mye på veien, for eksempel ved å kjøre en tung bil, bruke piggdekk og så videre, bør betale mer enn den som ikke sliter så mye på veien.
2. Den som bruker en infrastruktur, bør betale for den plassen han legger beslag på. Plass er et begrenset gode, og bør koste i henhold til tilbud og etterspørsel. På samme måte som plassen i et flysete koster litt forskjellig, avhengig av når man reiser, burde plassen på veien koste litt forskjellig, avhengig av når man ønsker å legge beslag på den. Den som etterspør en plass på veien på et populært tidspunkt, bør betale mer for å bruke veien enn den som etterspør en plass på et mindre etterspurt tidspunkt.
mvh
Sleiven
Det er faktisk et veldig godt poeng.Jurassic skrev:Vi har bare en jordklode, bare nevner det så får enhver tenke sitt.
Hva med å prøve begge deler?jjev skrev:NEI NEI NEI Kompo - ikke tenke gulrot!!!! Alltid PISK ! Det MÅ være PISK her i Norge. Intet annet fungerer....
Slik er det bare....???
Etter å ha bodd i Oslo,Tønsberg,Trondheim,Stavanger , og Porsgrunn må jeg konkludere med at det eneste stedet der er rushtrafikk er i Oslo. I Stavanger er rushtiden over på 17 minutter og i Tønsberb 10 minutter. Allikevel innfører man bomringer og rustidsavgift og det er IKKE for å bedre hverken kollektivtrafikk eller veier. En ren Melkeku.OldBoy skrev:Det er rett og slett verken penger nok i samfunnet eller plass nok i og rundt de store byene til at alle kan regne med å kunne komme frem uhindret på de mest populære tidspunktene. Det er flere enn oss som har oppdaget at man ikke kan bygge seg ut av rushtidsproblemene.Sleiven skrev:Vi betaler ca 50 milliarder kr i bilavgifter i året+ bompenger. Og det brukes 15-20 milliarder på veier. Jeg bare nevner det, så får enhver tenke sitt..
mvh
Sleiven
Og bilavgiftene skal faktisk ikke gå bare til veiutbygging, de skal dekke andre kostnader som bilistene påfører samfunnet, pluss sikkert også å være et direkte bidrag til vår felles statskasse.
Men nå er det en ting med en bil full av folk, en annen ting er tett med biler i rushtrafikken og bare en person i hver bil.Komponenten skrev:Hvorfor kan de ikke for en gangs skyld tenke litt annerledes og heller gjøre kollektivtrafikken billigere eller aller helst gratis?
DET hadde hjulpet det, for den er alt for dyr sånn som den er nå, skal man ut og reise en hel familie f.eks er det jo mye billigere å kjøre selv enn å ta buss, slik burde det ikke vært.
Jeg er ikke ubetinget for bompenger:Sleiven skrev:Men der er jo morsomt å møte noen som er for bompenger, har alltid lurt på hvor politikerne har bompengeiveren sin ifra, speseilt siden jeg aldri har møtt noen levende personer som er positive til bompengeordingene.
Enkelte oppfatter det som belastning hvis en ikke kan kjøre fra dør til dør.....slowmotion skrev:Hvis de rødgrønne skal få folk til å bruke kollektivt må kollektivtrafikken utbygges så det ikke føles som en belastning å kjøre tog og buss hver dag. Inntil det skjer er bilen det eneste alternativ, så lenge man ikke bor i gåavstand fra jobben, eller bor i byen. Det nytter ikke å straffe bilistene med flere avgifter på toppen av avgiftene, man må istedet lokke med et bedre alternativ.
Som jeg tidligere har sagt, jeg tar gjerne tog og buss til jobben, hvis det hadde vært et tidsmessig brukbart alternernativ. Men det er det ikke.
hehe, jeg kan love deg at hvis det hadde gått fortere med kollektivttraffikkJurassic skrev:Enkelte oppfatter det som belastning hvis en ikke kan kjøre fra dør til dør.....
I enkelte tilfeller kommer en til om med raskere frem med kollektivtransport.
Du er inne på noe der, angrer alledere på at jeg har søkt jobb i Oslo...Komponenten skrev:....Her jeg bor tar det meg 2 minutter å kjøre til jobb ( eller 20-25 å gå) ingen kø, kan parkere rett utenfor matbutikken, ingen avgift, livet er bare utrolig mye bedre når man slipper kø og biler over alt, hva skal alle inn i de store byene etter..?
Fra mitt hjem (landlig i vestfold) til Oslo bruker bussen 1 time og 15 minutter.slowmotion skrev:hehe, jeg kan love deg at hvis det hadde gått fortere med kollektivttraffikkJurassic skrev:Enkelte oppfatter det som belastning hvis en ikke kan kjøre fra dør til dør.....
I enkelte tilfeller kommer en til om med raskere frem med kollektivtransport.
hadde mange problemer vært løst.
IMHO er det ikke prisene til kollektivtransporten som er det store problemet,
det er at det tar så jævla lang tid. Særlig med overganger.
Hvis vi tar mine egne erfaringer ( til jobben ) har jeg stort sett brukt over en time hver vei
med kollektivt og ca 15 min med bil. Altså en besparelse per døgn på halvannen time.
Det er verdifull tid.
Nå bor jeg lenger unna jobben og forskjellene er enda større.
Da må vi vel innføre bompernger og avgifter for de spasernde også for å dekke kostneder til fortauer, fotgjengeroverganger, underganger og overbygg, og syklister for sykkelstier som mange plasser opptar 10-20% av veibredden.OldBoy skrev:Rushtidsavgift er faktisk det eneste fornuftige.
Da blir jeg nesten misunnelig, for jeg tror du er veldig heldig.Jurassic skrev:Fra mitt hjem (landlig i vestfold) til Oslo bruker bussen 1 time og 15 minutter.
Samme turen med bil en arbeidsdag tar fort 1 time og 45 minutter.
Og tror ikke det er et unikt eksempel.
Mens andre igjen jobber turnus og bor hundrevis av mil unna jobben.Sleiven skrev:Du er inne på noe der, angrer alledere på at jeg har søkt jobb i Oslo...Komponenten skrev:....Her jeg bor tar det meg 2 minutter å kjøre til jobb ( eller 20-25 å gå) ingen kø, kan parkere rett utenfor matbutikken, ingen avgift, livet er bare utrolig mye bedre når man slipper kø og biler over alt, hva skal alle inn i de store byene etter..?
Men noen må bo der hvor jobben er , mens andre jobber der hvor de bor
mvh
Sleiven.
Jobber på vestlandet jeg så jeg har 2 hjem.slowmotion skrev:Da blir jeg nesten misunnelig, for jeg tror du er veldig heldig.Jurassic skrev:Fra mitt hjem (landlig i vestfold) til Oslo bruker bussen 1 time og 15 minutter.
Samme turen med bil en arbeidsdag tar fort 1 time og 45 minutter.
Og tror ikke det er et unikt eksempel.
Jobber du I Oslo? Hvor lang tid tar det fra dør til dør med bussen?
Er ok hvis du ikke har lyst til å være så åpen på nettet, det er greit.
Jeg er bare nyskjerrig.![]()
Kan jeg spørre om hvor du jobber?jowil skrev:Mens andre igjen jobber turnus og bor hundrevis av mil unna jobben.Sleiven skrev:Du er inne på noe der, angrer alledere på at jeg har søkt jobb i Oslo...Komponenten skrev:....Her jeg bor tar det meg 2 minutter å kjøre til jobb ( eller 20-25 å gå) ingen kø, kan parkere rett utenfor matbutikken, ingen avgift, livet er bare utrolig mye bedre når man slipper kø og biler over alt, hva skal alle inn i de store byene etter..?
mvh
Sleiven.![]()
AF Anlegg, heter det visst nå. Holder på med den nye ColorLine-kaia i Larvik.Jurassic skrev:Kan jeg spørre om hvor du jobber?jowil skrev:Mens andre igjen jobber turnus og bor hundrevis av mil unna jobben.Sleiven skrev:Du er inne på noe der, angrer alledere på at jeg har søkt jobb i Oslo...Komponenten skrev:....Her jeg bor tar det meg 2 minutter å kjøre til jobb ( eller 20-25 å gå) ingen kø, kan parkere rett utenfor matbutikken, ingen avgift, livet er bare utrolig mye bedre når man slipper kø og biler over alt, hva skal alle inn i de store byene etter..?
mvh
Sleiven.![]()
Vært en del rundt ser du.
Min prinsiepielle halvdel sier at dette faktisk ikke er så dumt.Gjestemedlem skrev:Da må vi vel innføre bompernger og avgifter for de spasernde også for å dekke kostneder til fortauer, fotgjengeroverganger, underganger og overbygg, og syklister for sykkelstier som mange plasser opptar 10-20% av veibredden.
Samme prinsippet gjelder når man betaler for å gå på museum eller traske rundt i naturparker eller andre turistattraksjoner en del steder i verden. Eller prinsippet med cover-charge på restauranter.En generell tilstedeværelsesavgift i byer er vel det letteste da. Så når ikke-beboerer kommer til byen, så kjøper de billett for 2-3 timer, eller etter hvor lenge de planlegger å være der å oppta plass og bedrive slitasje.
Det er jo faktisk det eneste fornuftige.
Nei, har ikke vært hverken på Ormen eller Snøhvit, er nylig ankommet Larvik etter et år i Oslo. Hørte jeg skrikende behov for funksjonærer? :Jurassic skrev:Du skulle sagt at du jobbet der litt tidligere så kunne vi tatt en hifi prat sammen før jeg flyttet anlegget til Vestlandet.
Har jobbet 14-21 rotasjon fra desember 2005 til mai i år og har da vært på Snøhvit og Ormen Lange. Har du vært der? Nå har jeg klart å lure meg inn som kontor rotte så jeg kan skrive her med lønn ;D
Da bompengene ble innført i Bergen (og sikkert andre steder også) var det nettopp som en rushtidsavgift. Men det tok ikke så veldig lang tid før de samme politikerne fant ut at dette var jo en god generell inntekt til kassen og utvidet avgiften til å gjelde hele tiden. Neste steg blir å oppgradere rushtiden til en riktig høy avgift og la folk bli vant med det, og rase litt fra seg. Det skal ikke så stor fantasi til å se hva som følger etter en tid...OldBoy skrev:Det blir vel som Ole Brumm sa det da han sa noe dumt: Det virket så fornuftig oppi hodet mitt, men så skjedde det ett eller annet med det på veien ut.
"babysteps.." slik ungår politikkerene de helt store protestene.Gjestemedlem skrev:Da bompengene ble innført i Bergen (og sikkert andre steder også) var det nettopp som en rushtidsavgift. Men det tok ikke så veldig lang tid før de samme politikerne fant ut at dette var jo en god generell inntekt til kassen og utvidet avgiften til å gjelde hele tiden. Neste steg blir å oppgradere rushtiden til en riktig høy avgift og la folk bli vant med det, og rase litt fra seg. Det skal ikke så stor fantasi til å se hva som følger etter en tid...
Og siden vi nordmenn stort sett er en flokk sauer,OivindJ skrev:"babysteps.." slik ungår politikkerene de helt store protestene.Gjestemedlem skrev:Da bompengene ble innført i Bergen (og sikkert andre steder også) var det nettopp som en rushtidsavgift. Men det tok ikke så veldig lang tid før de samme politikerne fant ut at dette var jo en god generell inntekt til kassen og utvidet avgiften til å gjelde hele tiden. Neste steg blir å oppgradere rushtiden til en riktig høy avgift og la folk bli vant med det, og rase litt fra seg. Det skal ikke så stor fantasi til å se hva som følger etter en tid...
Med den rotasjonen har du jo kunnet leve her på forumet med full lønn allerede!. Selv går jeg fortsatt 12-9 og er ikke ferdig der-du-vet før til Jul, og har det har vært fint lite surfing på nett i arbeidstiden, men har tatt det igjen i friperioden...Jurassic skrev:Du skulle sagt at du jobbet der litt tidligere så kunne vi tatt en hifi prat sammen før jeg flyttet anlegget til Vestlandet.
Har jobbet 14-21 rotasjon fra desember 2005 til mai i år og har da vært på Snøhvit og Ormen Lange. Har du vært der? Nå har jeg klart å lure meg inn som kontor rotte så jeg kan skrive her med lønn ;D
Sleiven skrev:Du er inne på noe der, angrer alledere på at jeg har søkt jobb i Oslo...Komponenten skrev:....Her jeg bor tar det meg 2 minutter å kjøre til jobb ( eller 20-25 å gå) ingen kø, kan parkere rett utenfor matbutikken, ingen avgift, livet er bare utrolig mye bedre når man slipper kø og biler over alt, hva skal alle inn i de store byene etter..?
mvh
Sleiven.