Politikk, religion og samfunn Rus - rusmidler, ruspolitikk, rusproblematikk, medisin, rekreasjon og alt i mellom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.733
    Antall liker
    1.958
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvis det er slik det er forstår jeg hvorfor så mange vil bli nonner :D
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.733
    Antall liker
    1.958
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Herlig fyr, vet ikke hva han har fått på fingra og det første han tenkte var å slikke det av.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.251
    Antall liker
    5.219
    Ingen vet hva livet vil bringe, men jeg er ganske overbveist om at på dødsleiet så vil LSD være på topp-5-lista over ting er mest glad for at jeg fikk muligheten til å oppleve i løpet av min tid på jorden.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.733
    Antall liker
    1.958
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    har aldri turt, redd jeg har mye traumer i hodet.
    Skulle gjerne testa både det og mdma
    Dmt har jeg hatt liggende en god stund men ikke turt å testa det enda heller..
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.251
    Antall liker
    5.219
    Hvis du er bekymret for å få en bad trip er det en bekymring du bør ta på alvor. Helst ha en edru sitter som du kan stole på og som kan trøste eller roe deg ned hvis du får panikkanfall. Noen har angstdempende medisiner som Xanor i bakhånd og bare å vite at man har en livbøye kan i mange tilfeller være nok å holde angsten og de negative følelsene unna, men på generelt grunnlag er det ikke spesielt bra å ha i seg sånt og benzodiazepiner er også veldig vanedannende. Ellers er det også noe som kalles "candy flip" som kan gi en tur som er atskillig mindre utfordrende, dog ikke uten sine ulemper. Google is your friend. Men hør på magefølelsen, hvis den sier nei er nok kanskje det beste å bare la være.

    DMT er for øvrig som å bli satt på en rakett og skutt inn i et annet univers. Hele virkeligheten forsvinner som med headsettet i 3 Body Problem. Og så er det over på ti minutter. Og det er litt "wow" med tanke på hva virkeligheten er og hvor mye (eller lite) av den vi oppfatter fordi vi er begrenset av sanseapparatet og hvordan hjernen normalt fungerer, men det gir ikke så mye rom for tanke og introspeksjon. Eller tid, siden det går så fort og er så intenst. Så det ga meg ikke noe særlig, ut over følelsen av å ha prøvd verdens villeste berg- og dalbane. Mdma er følelsen av total lykke og kjærlighet til alt. Og for de som ofte snakker om at alkohol handler om smaksopplevelser fremfor rus og hvordan feks en god vin forhøyer matopplevelsen (som jeg har full forståelse for, for øvrig), så er det mest overveldende gastronomiske øyeblikket jeg har opplevd da noen ga meg vannmelon mens jeg var på mdma. Det var så godt at jeg rett og slett måtte legge meg nedpå, og smaksløkene formelig badet i den beste smaken jeg kunne forestille meg. Den opplevelsen kommer jeg til å huske helt på linje med da jeg var på Maaemo, og siden jeg nå har blitt voksen streiting får jeg leve på minnene.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.251
    Antall liker
    5.219
    Og en ting til er selvsagt dosering, det er veldig dumt å tøffe seg der. En større dose gjør at turen oppleves kraftigere og mer intens, men den gir deg ikke nødvendigvis noe mer av den grunn. Det er en forskningsartikkel på dette også, skal se om jeg finner den når jeg har bedre tid, hvor undersøkelsene tilsa at 100-150ug gir like mye transformative og lærerike opplevelser som 250+ som mange psykonauter inntar, men med veldig mye mindre sannsynlighet for å ”bad’e” og bli liggende i fosterstilling. Og det er også i tråd med min erfaring.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.226
    Og så mange sekunder varte det:

    Muligens en grei demonstrasjon, men ikke overraskende resultat, akkurat. Ellers taler det til det norske politiets fordel at de slår på tråden og ber de impliserte om å ta seg ei bolle, i stedet for å komme på besøk med hester, pansrede kjøretøyer og vannkanoner.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.226
    Og så mange sekunder varte det:

    Muligens en grei demonstrasjon, men ikke overraskende resultat, akkurat. Ellers taler det til det norske politiets fordel at de slår på tråden og ber de impliserte om å seg ei bolle, i stedet for å komme på besøk med hester, pansrede kjøretøyer og vannkanoner.
    I mens, på den andre siden av byen, og noe høyere opp på faregradsskalaen:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.733
    Antall liker
    1.958
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bitcoin halvering, den internasjonale weed dagen og record store day på en og samme dag 😍
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.958
    Antall liker
    19.813
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Yellow Submarine, noe av det beste som har kommet av Lucy in the Sky with Diamonds.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.226
    Yellow Submarine, noe av det beste som har kommet av Lucy in the Sky with Diamonds.
    Lennon later said he was surprised at the idea the title was a hidden reference to LSD, countering that the song "wasn't about that at all," and it "was purely unconscious that it came out to be LSD.

    According to Lennon, the song's origins lie in a drawing his 3-year old son Julian had created and brought home from school. The drawing was of his friend Lucy O'Donnell who was floating in the sky surrounded by sparkling jewels and diamonds.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.251
    Antall liker
    5.219
    ^ Tja, lurer på om noen fra plateselskapet var involvert i den forklaringa. Men uansett hva som stemmer så er ikke skriverier om LSD akkurat noen mangelvare. Hvilket ser seg hør og bør siden det er et helt fantastisk medikament med et formidabelt potensiale både medisinsk og rent menneskelig. At noe kan få oss til å oppnå en objektivt bevist høyere bevissthetstilstand, er i seg selv ganske bemerkelsesverdig.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.958
    Antall liker
    19.813
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lennon later said he was surprised at the idea the title was a hidden reference to LSD, countering that the song "wasn't about that at all," and it "was purely unconscious that it came out to be LSD.

    According to Lennon, the song's origins lie in a drawing his 3-year old son Julian had created and brought home from school. The drawing was of his friend Lucy O'Donnell who was floating in the sky surrounded by sparkling jewels and diamonds.
    Julian ble født i 1964, så innen 1967/68 hadde han nok sett sin far både høy og lav. Når vi først er inne på Julian; Paul McCartney skrev 'Hey Jude' til ham.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.251
    Antall liker
    5.219
    Mye tyder på at ketamin er veldig effektivt mot depresjon og suicidalitet, selv om det virker annerledes enn tradisjonelle psykedelika og generelt er lettere mentalt sett (i hvert fall hvis man ikke jakter på k-hole). Så ketamin kan bane vei for psykedelisk terapi og være en inngangsport til psykedeliske opplevelser, selv om det heller ikke er helt uten risiko. Det er lett å feildosere og kan i motsetning til tradisjonelle psykedelika også ha et visst avhengighets- og misbrukspotensiale.

    Min opplevelse er at det terapautiske potensialet til psykedeliske opplevelser er åpenbart for alle som har hatt dem, like mye som de er vanskelige å forklare til folk som aldri har opplevd den endrede bevissthetstilstanden det innebærer. Vitenskapelige publikasjoner bruker typisk MR-bilder og tørt fagspråk om aktivitetsnivåer i ulike deler av hjernen, men hvordan det oppleves - både der og da og etterpå - er noe jeg veldig sjelden har sett forklart på en god måte. Det hallusinogene aspektet dras ofte frem, med farger, bevegelse, mønstre og sammenblanding av sanser, men selve endringen av bevissthet er mye vanskeligere å beskrive.

    Normalt sett behandler hjernen vår sansene veldig separat. Én del av hjernen prosesserer syn, en annen lyd, en tredje smak osv. I en psykedelisk tilstand begynner imidlertid disse delene å snakke sammen, så banalt sagt; spiser du jordbær blir omgivelsene røde. Og hører du på intens musikk blir de intense. Eller hvis du ser på noe kaotisk, i motsetning til noe rolig. Men det er bare det sensoriske aspektet, det mest spesielle er det man kaller ego-loss, som kanskje best kan beskrives som om man blir en observatør til sine egne tanker og følelser. Opplevelsen av jeg'et er tett forbundet med både tanker og kroppslige sanseinntrykk og at endrede sanseinntrykk også er forbundet med en endret form for selvbevissthet gir på mange måter mening. Men det er også det som er vanskeligst å forstå, og noen ganger å godta som kan lede til en panikktilstand eller "bad trip". Vitenskapen forstår ikke helt hvordan jeg'et egentlig formes, men de fleste opplever at de kan styre sine egne tanker. Vi kan selv bestemme hva vi tenker på, uten at vi helt vet hva eller "hvem" denne aktøren i hodet som styrer tankene våre er. Og i en psykedelisk bevissthetstilstand blir denne aktøren på en måte frigjort fra tankene, og ditt opplevde jeg er ikke lenger noen som kontrollerer dine tanker og følelser, men snarere en observatør. Som en slags form for altomfattende virtual reality. Du ser, du hører, du føler og du tenker, men opplevelsen er at jeg'et blir av en annen, man ser seg selv i en form for tredjepersonsperspektiv. Som gjør at mange ser på opplevelsen som transformativ og dypt spirituell. Og noen oppplever som skremmende fordi man mister kontroll.

    Og deri ligger nok også mye av det terapautiske potensialet; du kan observere hva du føler, hvordan du tenker og hvordan du som menneske fungerer og reagerer. Og det kan være utrolig lærerikt fordi du ser deg selv på en helt annen måte enn du normalt gjør. Du forstår på en helt ny måte hva som gjør deg redd, hva som gjør deg sint eller hva som gjør deg glad, og hvordan tankene henger sammen med sanser og opplevelser. Og når effektene dabber av og du igjen inntar førersetet og tar styringen over ditt eget hode, så husker du stort sett alt sammen og kan bearbeide eventuelle problemer du måtte ha på en helt ny måte. Pluss at man ofte får en solid dose ydmykhet med tanke på både hva vi er og vår plass i verden. Og gjerne også økt empati fordi man kan relatere til andre mennesker på en annen måte når man opplevd seg selv som en "du" eller "han" eller "hun", og ikke som en "jeg".
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.733
    Antall liker
    1.958
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Reaksjonene kommer, jeg syns hele denne saken stinker litt fordi han bruker masse unnskyldninger for å forklare seg, istedenfor å si at han trengte det og at det gjorde godt..
    Reaksjonene går mest på mengden, når man handler mye får man bedre pris, i tillegg minsker man risikoen.
    Virker nesten som om politikerne tror at selv de som bruker hasj/weed går og kjøper småmengder etter de har panta flasker eller sitti på gata noen timer for å tigge seg nok til et gram eller to.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    10.226

    Reaksjonene kommer, jeg syns hele denne saken stinker litt fordi han bruker masse unnskyldninger for å forklare seg, istedenfor å si at han trengte det og at det gjorde godt..
    Reaksjonene går mest på mengden, når man handler mye får man bedre pris, i tillegg minsker man risikoen.
    Virker nesten som om politikerne tror at selv de som bruker hasj/weed går og kjøper småmengder etter de har panta flasker eller sitti på gata noen timer for å tigge seg nok til et gram eller to.
    Det er trist at maktpersoner fortsatt ikke har lov til å oppføre seg som "folk flest". Får litt "Clinton-vbber" av dette her.... "I never had sex with that woman....".
    Hadde disse folka bare hatt baller nok til å si at - Ja, jeg gjorde det, og det var herlig!, så hadde jeg hatt mer respekt for dem. Uansett om samfunnet av diverse årsaker er nødt til å reagere på en eller annen måte.

    Antar at her ryker enda en god politiker på grunn av dumheter i ungdommen. Fullstendig unødvendig.
    (I parantes bemerket: Jeg er veldig uenig med ham politisk, men jeg mener han gjør en dritgod jobb for sitt parti)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn