Slampen din har helt rett - brettene i lekebutikken er bare tullball.
Valg av brett er helt avhengig av hva slags skating han vil drive med. Ramp? Street?
Downhill? Bowl? Her er det mange muligheter...;D
De fleste komplette pakker fra skate-butikker(Bikes & Boards på løkka er bra) er ok, men viktig at trucks(det hjulene henger på) er solide. Independent lager robuste og stabile trucks, men det finnes selvsagt flere. Selve plata handler mye om design, men litt om størrelse og stivhet. Og selvsagt igjen, hva slags bruk...stor forskjell på et street-brett og longboard. Større/bredere brett gir mer stabilitet men er også vanskeligere å gjøre tekniske tricks på. De fleste 12-åringer vil nok ha små og manøvrerbare brett.
Kulelager: der vil jeg anbefale minst abec 5, men helst abec 7 eller 9, og helst
kapslet inn slik at han ikke må rense dem ofte. Høyt tall - høy kvalitet og livslengde.
(og bedre rull)
Men det virkelige viktige er hjul! Står han på "norske veier", som er ganske grov asfalt sammenlignet med f.eks en ramp i tre eller bowl i sement - så er det bra om hjulene ikke
er for små og harde...da ruller det ikke bra. Med små og harde mener jeg mindre enn 52mm og 90A eller mer i hardhet.
Skal han cruise rundt på asfalt så er 54-62mm(eller mer for longboard) bra, og 80 eller 78A i hardhet. For longboard er over 70mm og 75A/78A en god kombo.
Står han mest i ramp eller bowl(som har jevnt underlag) er det fordel om hjulene er små og harde - det gir mer kontroll, bedre rull og mer "sprett" for alle de sinnsyke olliene han skal trene på. Altså 50-55mm og over 97-100A er tingen da...
For en oversikt over noe som finnes der ute:
http://www.tacky.no/skateboard/linker/
Lykke til!
O.
Skateboarder på 70-tallet da det var forbudt her i landet, og nå longboarder! ;D
Haavard skrev:
Vennligst opplys meg!!
Jeg har en 12 års gammel slamp som vil ha nytt skateboard.
Leketøysbutikken sitt til 298,- er ikke godt nok.
- Hva skal jeg se etter?
- Hva er et godt skateboard?
- Stemmer det at det finnes en klassifisering av hjul og slikt?
- Hjemmesider til evt steder en kan kjøpe?
Jeg mangler alt som heter fakta på dette området, alt informasjon er relevant informasjon.
Jula nærmer seg og dette kan bli en julepresang.
Håvard