Rullebrett/skateboard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.295
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vennligst opplys meg!!
Jeg har en 12 års gammel slamp som vil ha nytt skateboard.
Leketøysbutikken sitt til 298,- er ikke godt nok.
- Hva skal jeg se etter?
- Hva er et godt skateboard?
- Stemmer det at det finnes en klassifisering av hjul og slikt?
- Hjemmesider til evt steder en kan kjøpe?
Jeg mangler alt som heter fakta på dette området, alt informasjon er relevant informasjon.
Jula nærmer seg og dette kan bli en julepresang.

Håvard

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Etter litt googling fant jeg formatshop.no De har god nettbutikk ser det ut som. Så ta deg en tur inn dit og se deg rundt så får du sikkert noen gode tips. Personlig har jeg ikke peiling på skateboard. Prøvde engang og det gikk til piiiiiiiiiiiiip. Siden har jeg holdt meg unna.

A

Atle Kristiansen

Gjest
http://www.boardshop.no/
http://www.2muchskate.com/

Skyt de en mail, vil nok kunne hjelpe. Et ordentlig brett vil vel koste noe over 1500 kroner komplett om jeg husker rett...

Det er forskjell på hjul, størrelse, hvor harde de er, osv.

Det er også forskjell på kulelagerne, abec og så et eller annet nummer. Om mitt minne behandler meg godt ruller de med lavest nummer saktest - for all del ikke smell på noen abec 7 til en nybegynner, da vil han ha problemer med å holde seg på brettet.

Tøff hobby han har lyst til å begynne med.

Mvh

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
filmen Thrashin må selvsagt skaffes til denne poden.
Selveste tony hawk spiller jo godeste cory, om jeg ikke husker heeelt feil

edit: o du hellige vorde som jeg huska feil
josh brolin eller noe sånt, som spiller corey.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Slampen din har helt rett - brettene i lekebutikken er bare tullball.

Valg av brett er helt avhengig av hva slags skating han vil drive med. Ramp? Street?
Downhill? Bowl? Her er det mange muligheter...;D

De fleste komplette pakker fra skate-butikker(Bikes & Boards på løkka er bra) er ok, men viktig at trucks(det hjulene henger på) er solide. Independent lager robuste og stabile trucks, men det finnes selvsagt flere. Selve plata handler mye om design, men litt om størrelse og stivhet. Og selvsagt igjen, hva slags bruk...stor forskjell på et street-brett og longboard. Større/bredere brett gir mer stabilitet men er også vanskeligere å gjøre tekniske tricks på. De fleste 12-åringer vil nok ha små og manøvrerbare brett.

Kulelager: der vil jeg anbefale minst abec 5, men helst abec 7 eller 9, og helst
kapslet inn slik at han ikke må rense dem ofte. Høyt tall - høy kvalitet og livslengde.
(og bedre rull)

Men det virkelige viktige er hjul! Står han på "norske veier", som er ganske grov asfalt sammenlignet med f.eks en ramp i tre eller bowl i sement - så er det bra om hjulene ikke
er for små og harde...da ruller det ikke bra. Med små og harde mener jeg mindre enn 52mm og 90A eller mer i hardhet.

Skal han cruise rundt på asfalt så er 54-62mm(eller mer for longboard) bra, og 80 eller 78A i hardhet. For longboard er over 70mm og 75A/78A en god kombo.

Står han mest i ramp eller bowl(som har jevnt underlag) er det fordel om hjulene er små og harde - det gir mer kontroll, bedre rull og mer "sprett" for alle de sinnsyke olliene han skal trene på. Altså 50-55mm og over 97-100A er tingen da...

For en oversikt over noe som finnes der ute:
http://www.tacky.no/skateboard/linker/

Lykke til!

O.
Skateboarder på 70-tallet da det var forbudt her i landet, og nå longboarder! ;D

Haavard skrev:
Vennligst opplys meg!!
Jeg har en 12 års gammel slamp som vil ha nytt skateboard.
Leketøysbutikken sitt til 298,- er ikke godt nok.
- Hva skal jeg se etter?
- Hva er et godt skateboard?
- Stemmer det at det finnes en klassifisering av hjul og slikt?
- Hjemmesider til evt steder en kan kjøpe?
Jeg mangler alt som heter fakta på dette området, alt informasjon er relevant informasjon.
Jula nærmer seg og dette kan bli en julepresang.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.295
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Takker for innspill.
Det har seg slik at dette med skateboard er litt kult og han er egentlig en amatør på brettet.
Longboard er uaktuellt her på Toten selv om avstandene er store. Vi snakker om et vanlig kort brett. Det kommer nok til å bli brukt på ei utendørs rampe som står oppsatt her med asfaltdekke.
Ser at det er mulig å få takk i decks fra 299 og oppover. Kanksje litt billig. Ser ikke bort i fra at jeg kjøpte bra truckere, men heller sparer litt på hjul og lager til å begynne. Kjøper argumentet om at det ikke bør rulle for bra i begynnelsen.

Er blitt noe klokere ja.
Nå er jeg på utkikk etter noe som er billig og bra.

Dog, er du ex skater eller ;)

Håvard

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
62
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Abec-5 holder i massevis. Brett og hjul uten grafikk ("blanks") er billigere enn promodeller, men som regel like bra. Det er også ofte tilbud på fjorårsmodeller (utviklingen av brett har stått så og si i ro de siste 5-6 årene). Her vil kyndig betjening kunne hjelpe deg å finne noe bra. Truckene skal ha ca samme bredde som brettet, så en ca 7,5-8" bör passe bra til de fleste brett. Truckene er det som varer lengst (mange år), så det er like greitt å kjöpe noe OK med ein gang. Venture, Thunder, Krux, etc. Personlig er jeg ikke så begeistret for Independent. Middels höye trucker og ca 50mm hjul er basic og greitt, IMO.

Mvh en rusten skater

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Og bare for å ha sagt det...det finnes ikke tristere saker for en skater enn et brett som ikke ruller! En 12 åring bruker en time på å venne seg til økt fart, og en til på å gjøre sine første tricks på samme brett ;)

O.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Dog skrev:
Og bare for å ha sagt det...det finnes ikke tristere saker for en skater enn et brett som ikke ruller! En 12 åring bruker en time på å venne seg til økt fart, og en til på å gjøre sine første tricks på samme brett ;)

O.
Unnskyld meg, men rent bortsett fra ollie og variasjoner av dette er vel det letteste triksene pop shove-it og kickflip. Tror du undervurderer vanskelighetsgraden enormt eller overvurderer barns læreevne. Skateboard er en utrolig teknisk og krevende "sport". Longboard, som du driver med, er ikke sammenlignbart utover at begge grener baserer seg på en plate med fire hjul på. Ollie, pop shove-it, kickflip etc (nybegynnertriks) læres best med null fart og et brett som ikke forsvinner under deg om du ser stygt på det. Et barn som ikke er utrolig begavet vil bruke lang tid på selv de mest elementære triks, en tolmodighetsprøve, men en morsom en.

Ikke meningen å høres ut som en kverrulerende rass, og tildels snakker jeg ut av min egen, men min smale erfaring rundt emnet sier meg at du generaliserer ut i fra kjennskap som egentlig er relativ perifer i henhold til temaet. Dog jeg synes det er tøft at du longboarder.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.555
Torget vurderinger
0
The Atl skrev:
Ikke meningen å høres ut som en kverrulerende rass,
Mvh
Atle,
Vi VET at du er en kverrulerende rass!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

A

Atle Kristiansen

Gjest
Spiralis skrev:
The Atl skrev:
Ikke meningen å høres ut som en kverrulerende rass,
Mvh
Atle,
Vi VET at du er en kverrulerende rass!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Selvfølgelig, inkorporerte setningen for ikke å bli sensurert av våre kjære moderatorer da mitt forrige svar led den skjebnen. 110% selvforskyldt selvfølgelig. De smiletrynene dine er forøvrig sykelig enerverende.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.555
Torget vurderinger
0
The Atl skrev:
De smiletrynene dine er forøvrig sykelig enerverende.
De er ledd i en bevisst psykisk terror av motdebatanter.
For å vise at det ikke er personlig ment skal du slippe å motta dem. ( Utelatte smilies )

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jepp!
Det er lenge siden jeg sto på gult bananbrett med røde urethane-hjul ned Hoveræget...eller hang etter motorsykkel på Hellvik :) Det var jaggu 70-tallet! Siden ble det ramps, bowls og street(jada The Atl, jeg har gjort mine ollies, kickflips, liptricks, slides & grinds...and still do)og så en lang pause...til det smalt i fjor og jeg begynte å trene kroppen igjen på våren.. Da startet jeg med longboard med feite Abec 11-hjul - Gumballs! - og siden ble det jaggu et poolboard også! :)

Så nå henger jeg og 11-åringen i bowlen sammen med kidsa rett som det er(anbefales for alle feige 30-40 åringer), så står far på longboard på kveldstid for å forberede seg til snowboard-sesongen når han kan...

Skate or die! ;D

O.

Valentino skrev:
Jøss, Dog. Holder du på ennå? Tøft.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Hei

Skating er en fantastisk altoppslukende livsstil! Og hvis kid`n din blir hekta, vil du nok se mye slitne sko, skrubbsår, tårer og glede.

Har sjøl stått på brett i 12-13 år, og har hatt utrolig mye glede av det. Kjøp et ordentlig brett til guttungen, og et par filmer!

50-50 er en norsk nettbutikk jeg vil anbefale.

Ser at de har tilbud på brett fra shit(norsk) m/ griptape:
http://www.50-50.no/index.cgi?pid=76768

Kurrante hjul
http://www.50-50.no/index.cgi?pid=73084

Kulelager(Har forresten aldri skjønt hypen rundt abec 3,5 og 7) 3 er slitesterke og ruller mer enn nok) Noe over dette er for speedfreaks evt..
http://www.50-50.no/index.cgi?pid=77427

Truckere:
http://www.50-50.no/index.cgi?pid=71539
Spør gjerne om truckerene er like brede som plata..

Sist men ikke minst! Ikke utsett brettet for vann eller møkk. Dette gjelder for plata sin holdbarhet, griptapens gripeevne og kulelagrene..

Lykke til!!!

ps. denne pakka er helt rå! Julegave;)
http://www.50-50.no/index.cgi?pid=77806

Topp Bunn