royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    975
    Torget vurderinger
    2
    Nå skal ikke jeg ta over tråden din med mine interesser og behov:) Det er akkurat den lille ekstra varmen i lyden jeg har jaktet på å finne i en forsterker til mine 1.7. Det er ikke lett synes jeg. Virker som det er letter å få det til med forsterkere som leverer mindre watt enn vi har behov for. Følger spent med på hvilken vei du går. Men 20.7 til testing av utstyr for Sterepluss blir vel ikke rettferdig:)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Nå skal ikke jeg ta over tråden din med mine interesser og behov:) Det er akkurat den lille ekstra varmen i lyden jeg har jaktet på å finne i en forsterker til mine 1.7. Det er ikke lett synes jeg. Virker som det er letter å få det til med forsterkere som leverer mindre watt enn vi har behov for. Følger spent med på hvilken vei du går. Men 20.7 til testing av utstyr for Sterepluss blir vel ikke rettferdig:)
    Det er vel kun forsterkere som er utfordringen. Men nå skal jeg prøve de først, så får vi se senere hva jeg ender på om 20.7 må ut.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    20230705_085200.jpg


    Måtte bare koble opp og prøve i går kveld, men altfor mye gjalling i lyden foreløpig. Det blir bedre når jeg får opp litt flere møbler i leiligheten.
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    178
    Antall liker
    335
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Du har rett prioritering: Først musikk og siden møbler, bilder, utpakking

    Blir bra der helt sikkert!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Ligger en brukt Luxman m900u på Finn/OHC. De skal jo tåle ganske mye?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Ligger en brukt Luxman m900u på Finn/OHC. De skal jo tåle ganske mye?
    Usikker på om 150 watt er nok på høyttalere som er målt til følsomhet på 79 dB. Dessuten har jeg ikke lyst på sølv finish, da det har fra før er i champagne (Accuphase) og svart (Lumin, Lab12, TechDas)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.500
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 932785

    Måtte bare koble opp og prøve i går kveld, men altfor mye gjalling i lyden foreløpig. Det blir bedre når jeg får opp litt flere møbler i leiligheten.
    Husker da jeg flyttet fra hus og etablert lytterom til leilighet , helt jævlig først .
    Teppe, gardiner sofa og bokhylle hjalp mye. Bruker dog DSP krykker også nå.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Husker da jeg flyttet fra hus og etablert lytterom til leilighet , helt jævlig først .
    Teppe, gardiner sofa og bokhylle hjalp mye. Bruker dog DSP krykker også nå.
    Har tro på at dette skal gå helt fint. Rommet er ikke kvadratisk, men femkantet, så stående bølger vil ikke være noe problem. Rommet er også nesten 50 kvadratmeter stort med åpent ut til kjøkken på nesten 20 kvadratmeter og en gang på rundt ti kvadratmeter.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om 150 watt er nok på høyttalere som er målt til følsomhet på 79 dB. Dessuten har jeg ikke lyst på sølv finish, da det har fra før er i champagne (Accuphase) og svart (Lumin, Lab12, TechDas)
    Come over to the…..silver side….det ligger en c900 der også. Lukter pakketilbud :)

    Men full forståelse for estetikken i det, jeg orker bare ett design om gangen, evt med unntak av platespiller.

    Mtp watt og reelle krefter tror jeg Luxman, i likhet med andre større jappsemerker, underdriver grovt. 150w er ved 8ohm og den dobler nedover til 1200@1.

    Sånn utover det skal ikke jeg mene så mye om dine behov, blir litt som å lære far sin å pule :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Come over to the…..silver side….det ligger en c900 der også. Lukter pakketilbud :)

    Men full forståelse for estetikken i det, jeg orker bare ett design om gangen, evt med unntak av platespiller.

    Mtp watt og reelle krefter tror jeg Luxman, i likhet med andre større jappsemerker, underdriver grovt. 150w er ved 8ohm og den dobler nedover til 1200@1.

    Sånn utover det skal ikke jeg mene så mye om dine behov, blir litt som å lære far sin å pule :)
    Nå skal ikke jeg legge meg opp i seksualundervisningen mellom deg og din far, men det kan jo være at du har rett i det med reelle krefter. Om det er de større highend-produsentene som underdriver sine ytelser eller andre produsenter som overdriver sine, er ikke godt å si. Kanskje litt begge deler.

    Foreløpig inntrykk er i hvert fall at høyttalerne trenger muskler, men om det er 150, 300 eller som jeg har nå, 600 watt i 8Ohm, som må til, vet jeg ikke.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med å ha kommet inn i ny bolig 👍🏻

    Effektbehovet vil nok avhenge av både avstand til lytteposisjon og hvilke lydnivåer man stort sett lytter på også. Men dette har jo du lang erfaring på så er sikker på at det blir bra.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Jeg spiller sjelden veldig høyt, så det er ikke noe problem. Men selv på det nok mange vil anse som moderat pluss, så måtte jeg vri et godt stykke på volumhjulet i når jeg spilte i går.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Fikk den varmen i lyden jeg søkte ved å få inn marantz ki Ruby… kanskje pm10 kunne gjort det hos deg da den yter rundt 300w i 8ohm?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Fikk den varmen i lyden jeg søkte ved å få inn marantz ki Ruby… kanskje pm10 kunne gjort det hos deg da den yter rundt 300w i 8ohm?
    Jeg har jo Accuphase-elektronikk både på signal-siden og som forforsterker, så opplever ikke noe ekstra savn etter varme - foreløpig. En PM-10 er jo også en integrert forsterker, så det er uansett ikke aktuelt.

    De to monoblokkene fra PS Audio (Stellar M1200) blir uansett stående enn så lenge. Jeg venter på noen LP-hyller fra England som skal stå på frontveggen. De vil totalt være 120 cm høye og 320 cm brede. Over hyllene skal jeg henge opp det store absorbent-bildet mitt (240 x 80 x 10,4 cm). Først når det er på plass, kan jeg begynne å fintune plassering av anlegget og dermed vurdere hva jeg skal gjøre videre.

    Hyllene sendes fra England på fredag, så vidt jeg har forstått.

    20230622_155154.jpg
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Hyllene er på vei. Totalt nesten fire kubikkmeter og 150 kilo.

    Ferden startet i Crewe i går. Nå sier trackinga at de er til omlasting i Nottingham. Får satse på at verken sheriffen eller han med pil og pue er på røvertokt...

    Foreløpig anslått levering er 18. juli. Det gledes.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Husker ikke om jeg har lagt ut bilde av hifi-benken som kommer samtidig. Den er 130 cm bred, 50 cm dyp og drøyt meteren høy. Avstanden mellom hyllene til høyre er 35, 25 og 25 cm, nedenfra og opp.

    20230622_155307.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Var det noen spesiell grunn at du fikk dette laget i et annet land?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Glemte å legge til at det ser veldig bra ut
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Var det noen spesiell grunn at du fikk dette laget i et annet land?
    Ikke annet enn at jeg så en annonse på nett, og så kontaktet jeg produsenten og fikk en pris jeg kunne leve med.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Kasta dynamikken og moro ut gjennom vinduet og ønsker magisk lydbilde velkommen?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.921
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fint å beholde litt av bygda når man flytter sentralt, ikkeno er som låvedører i stua 😁😁😁
    Et hjem hvor det helt tydelig både er akseptert og prioriteres hifi 👍😊
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Dro høyttalerne litt lenger fra hverandre og litt lenger ut på gulvet. Mistet kanskje ørlite fokus, men størrelsen på lydbildet ble langt bedre. Mulig jeg må jobbe litt mer med toe-in.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har bestemt meg for å selge Magnepan-høyttalerne mine. Det er to grunner til det. For det første så er de ikke spesielt godt egnet som testhøyttalere for meg som hifiskribent. Med en målt følsomhet på 79 dB, så trenger de ganske store kraftverk for å yte sitt beste, og det er ikke alltid at forsterkere jeg tester er det.
    Det andre handler om estetikk. Ikke fra lytteposisjon. Da gjør det meg - eller kona - lite at høyttalerne er store.

    Magnepan-001.jpg


    Utfordringen estetisk er faktisk andre veien. På bildet over ser dere så vidt karmen til en dør bak den høyre høyttaleren (sett fra lytteposisjon). Det er derfra man kommer inn i stua. Fra stua har jeg denne utsikten over hele Drammen, nedre del av Lierdalen og indre delen av Drammensfjorden.

    Magnepan-005.jpg


    Men når man skal inn i stua fra gangen, så ser det slik ut.

    Magnepan-002.jpg


    Høyttalerne blir med andre ord et stengsel for det som er det aller beste med hele leiligheten vår, nemlig utsikten. Derfor har jeg bestemt meg for at jeg vil ha noen høyttalere som har mer normal høyde, dvs. opp til maks 120-125 centimeter. Hva det blir vet jeg ikke ennå, men jeg har noen ulike høyttalere som jeg sikler på.

    Harbeth M40.3XD
    Serblin Ktema eller Accordo Essence
    QLN Prestige 5
    Fyne Vintage Ten
    Klipsch Cornwall IV

    Men kanskje dukker det opp noe helt annet som jeg forelsker meg i...
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bestemt meg for å selge Magnepan-høyttalerne mine. Det er to grunner til det. For det første så er de ikke spesielt godt egnet som testhøyttalere for meg som hifiskribent. Med en målt følsomhet på 79 dB, så trenger de ganske store kraftverk for å yte sitt beste, og det er ikke alltid at forsterkere jeg tester er det.
    Det andre handler om estetikk. Ikke fra lytteposisjon. Da gjør det meg - eller kona - lite at høyttalerne er store.

    Vis vedlegget 937575

    Utfordringen estetisk er faktisk andre veien. På bildet over ser dere så vidt karmen til en dør bak den høyre høyttaleren (sett fra lytteposisjon). Det er derfra man kommer inn i stua. Fra stua har jeg denne utsikten over hele Drammen, nedre del av Lierdalen og indre delen av Drammensfjorden.

    Vis vedlegget 937576

    Men når man skal inn i stua fra gangen, så ser det slik ut.

    Vis vedlegget 937577

    Høyttalerne blir med andre ord et stengsel for det som er det aller beste med hele leiligheten vår, nemlig utsikten. Derfor har jeg bestemt meg for at jeg vil ha noen høyttalere som har mer normal høyde, dvs. opp til maks 120-125 centimeter. Hva det blir vet jeg ikke ennå, men jeg har noen ulike høyttalere som jeg sikler på.

    Harbeth M40.3XD
    Serblin Ktema eller Accordo Essence
    QLN Prestige 5
    Fyne Vintage Ten
    Klipsch Cornwall IV

    Men kanskje dukker det opp noe helt annet som jeg forelsker meg i...
    Hva med Spendor Classic 100?
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Her hadde det vel passet bra med et par TAD stativer...
    Du er vel klar for å ofre en nyre, en arm og et ben for noe høyttalere? :p



    Hvis ikke har du nok luft til @SigbergAudio Manta med et par passende sub'er rundt i rommet?






     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    4.932
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde lurt i null sekunder og kjøpt Marten Parker Trio.
    Luksusutfordring å finne noe magisk i den prisklassen du skal ut og handle - lykke til!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn