ROTEL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.803
    Antall liker
    5.449
    Sted
    Holmestrand
    Overspenningsvernet er jo for å beskytte det som er koblet til huset anlegg mot overspenning fra utsiden.

    Problem med sikring som går kan selvsagt være et problem med apparatet.
    Men ofte er det problemer med sikringsautomater som er litt for kjappe, og i mange tilfeller hjelper det ikke med en kurs som har høyere kapasitet.
    Da trenger man en automat med tregere karakteristikk.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    402
    Jeg ser jo at jeg har kanskje tatt over en tråd som egentlig skal handle om Rotel. Det begynte jo med en Rotel RA-1592mk2 som tar strømmen min. Rorres kom inn med samme problem, så kanskje det kan være matnyttig likevel for Rotel eiere der ute :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.803
    Antall liker
    5.449
    Sted
    Holmestrand
    Ser 1592 mk2 er 2x200W og veier snaue 20kg.
    Da er det ikke urimelig å tro at den har en rimelig stor transformator i strømforsyningen.
    Store transformatorer er gjerne synderen ved problemer med startstrøm.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    402
    Ser 1592 mk2 er 2x200W og veier snaue 20kg.
    Da er det ikke urimelig å tro at den har en rimelig stor transformator i strømforsyningen.
    Store transformatorer er gjerne synderen ved problemer med startstrøm.
    Ja, helt ærlig så er jeg ikke så bekvem med lyden den lager når den skrus på. Når jeg skrudde på min Devialet 200, så var den helt stille. Det klikket i Rotelen er ganske heftig.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Starter du forsterkren fra boksen? .Det er jo enkelt om power on " på ampen har en fast setting og ikke fjern kontrollert
    Stemmer.
    Forsterkeren stå alltid "på". Slåes av og på med Power knappen i fronten på boksen.
    Eneste jeg har sett i salg, er beregnet for verktøy (sager etc). Jeg fikk min laget hos et medlem her på sentralen.
    Slike kabinett har jo blitt litt dyrere i senere tid, så jeg ga 1500 for den, ferdig montert.
    Hvis det er interessant med en slik så kan jeg undersøke om han kan lage flere. Send meg en PM i så fall👍
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.428
    Antall liker
    35.212
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, helt ærlig så er jeg ikke så bekvem med lyden den lager når den skrus på. Når jeg skrudde på min Devialet 200, så var den helt stille. Det klikket i Rotelen er ganske heftig.
    Det er ikke sikkert det betyr noe. Har hatt flere forsterkere innom som "smeller" ved oppstart.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    2.095
    1592 har størrelse på trafoen, men på langt nær så mye at den skal lage trøbbel med 16 A kurs, selv under oppstart. Maks strømtrekk er muligens høyere enn de oppgitte 500 watt, men dette er uansett en piece of cake siden den mesteparten av tiden cruiser av gårde på dorgefart.
    Ja, se å få sjekket hvorfor overspenningsvernet har trådd til. Forsterkeren din er vel såpass ny at garantien gjelder hvis det mot formodning skulle være noe med den.
    Egentlig skulle jeg melde meg inn i klubben her. Kjøpte nylig en strøken utgave av lillebror 1572 (forrige generasjon) som "backup-forsterker/hytteforsterker. Prisen var god, og jeg er meget godt fornøyd. Denne forsterkeren har alt jeg trenger: balansert inngang, MM RIAA, DAC, gode høyttalerterminaler og bra med strømforsyning og utgangstransistorer. Alt styres lettvint med fjernkontrollen. Det er deilig med integrert forsterker
    I bruk er den helt problemfri, tyst, går ikke varm og har godt med krefter og basspunch. Lyden er ikke den mest transparente på denne planeten, men innfrir godt i forhold til de forventningene man burde ha.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.803
    Antall liker
    5.449
    Sted
    Holmestrand
    1592 har størrelse på trafoen, men på langt nær så mye at den skal lage trøbbel med 16 A kurs, selv under oppstart. Maks strømtrekk er muligens høyere enn de oppgitte 500 watt, men dette er uansett en piece of cake siden den mesteparten av tiden cruiser av gårde på dorgefart.
    Ja, se å få sjekket hvorfor overspenningsvernet har trådd til. Forsterkeren din er vel såpass ny at garantien gjelder hvis det mot formodning skulle være noe med den.
    Egentlig skulle jeg melde meg inn i klubben her. Kjøpte nylig en strøken utgave av lillebror 1572 (forrige generasjon) som "backup-forsterker/hytteforsterker. Prisen var god, og jeg er meget godt fornøyd. Denne forsterkeren har alt jeg trenger: balansert inngang, MM RIAA, DAC, gode høyttalerterminaler og bra med strømforsyning og utgangstransistorer. Alt styres lettvint med fjernkontrollen. Det er deilig med integrert forsterker
    I bruk er den helt problemfri, tyst, går ikke varm og har godt med krefter og basspunch. Lyden er ikke den mest transparente på denne planeten, men innfrir godt i forhold til de forventningene man burde ha.
    Her støtter jeg meg på både teori og erfaring når jeg tillater meg å være uenig.
    « Inrush Current = 30 x Steady State Current (SSI) Maximum Tolerable Inrush Current = 1/5 of Inrush Current.»
    Jeg har selv hatt forsterkere som har hatt dette problemet.
    Nå må jeg presisere at her er det flere muligheter, f eks:
    Feil i forsterker
    Feil i sikringsautomat

    Jeg har under installasjon i forbindelse med 400V transformatorer hatt diskusjon med elektrikere som har argumentert med det du sier, men som til slutt ble nødt til å bytte til tregere sikringer.
    Nå var det mye større transformatorer enn det vi snakker om her, men kursen var også tilsvarende større.
    Det er uansett et forhold som må vurderes.
    Hvis en softstart hjelper så er sikringen for rask.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    2.095
    Jeg har hatt samme problemet jeg også. Hadde forsterker med 2x1600VA trafoer (3200 watt maks strømtrekk!) og 10A kurs...
    Ekektrikeren prøvde forskjellige sikringer, blant annet treg 13A automat. Han monterte til slutt 15A automat fordi det den gangen var lov. Senere har skapet blitt overhalt, og da ble det prompte byttet til 10A automat. Og vet du hva? - Forsterkerkjempen slo ikke ut sikringen en eneste gang!
    Så ja, problemet ligger som du påpeker et annet sted enn en feilfritt fungerende 1592.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    402
    Jeg må uansett ha elektriker her, og jeg har bestilt tregere sikring, det er bare ca en tusenlapp. Hvis ting fortsetter da, så er det noe galt med forst, og den blir sendt inn til service :) Tusen takk for all hjelp her inne :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.406
    Antall liker
    1.295
    Sted
    Horten
    Ja, det Overspenningsvernet må/bør byttes uansett, det har gjort jobben sin en gang det kom for høy spenning inn til huset på den fasen. (y)

    Vet ikke om du fikk sjekket, men jeg vil fortsatt (om uavklart) sjekket på sikringen når den ryker, om den har indikasjon for å løse ut pga overlast eller jordfeil.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    289
    Antall liker
    402
    Ja, det Overspenningsvernet må/bør byttes uansett, det har gjort jobben sin en gang det kom for høy spenning inn til huset på den fasen. (y)

    Vet ikke om du fikk sjekket, men jeg vil fortsatt (om uavklart) sjekket på sikringen når den ryker, om den har indikasjon for å løse ut pga overlast eller jordfeil.
    Jeg vet rett og slett ikke, jeg skal sjekke når den gjør det. I dag gikk det fint. Jeg skrudde på forsterker først. Det var ingenting annet som stod på. Men jeg skal sjekke og ta bilde når det skjer igjen :)
    Jeg trenger kanskje ikke slowstart sikring, men.. Like greit liksom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn