Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Hvis maskinen uansett bare skal kjøre Core, er det vel bare å sette maskinen i et annet rom? Problem solved.
    Ingen god løsning for meg, maskina står på 24/7 og nærmeste rom er utendørs. Ønsker ikke å trekke nettverkskabel gjennom etasjene.
    Hvordan vil det fungere med powerline adapter og Roon? Blir datamengden for stor? Jeg kjører en powerline adapter fra vaskerommet til kontoret der hvor nærmeste switch står. Fungerer helt utmerket, men det er relativt små datamengder det er snakk om.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke, kan prøve å se om jeg klarer det på min.
    IOS 9 er ikke problemet (8.3 er kravet) på eldre Ipad's men manglene på støtte for 64 bit. Hvilen størrelse kjøpe du?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte en Pro 10.5". Det så ut som "goldilocks-valget" mellom 9,7" iPad og skjærefjøla Pro 12.9". Den største er bare for stor, men det virker som Pro har marginalt bedre skjerm enn basismodellen, så da ble det slik.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har prøvd alle og 10.5 er det beste for de fleste ja.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Nok en roon-fan her. Bruker sonos connect og sonos-høyttalere som endpoints. Funker som en drøm. Men bruker det bare fra min iPhone 6S, siden det ikke funker på min iPad 3. I utgangspunktet synes jeg ikke helt jeg kan legitimere verken økonomisk eller klima/ressurs-messig å kjøpe en ny iPad når den jeg har funker helt fint for 95 prosent av det jeg vil bruke den til... :) Men hvis 10,5-størrelsen er bedre kan jeg kanskje klare å overbevise meg selv! Hva er den store forskjellen 9,7 og 10,5, synes dere? Er det tydelig merkbart når man går opp til 10,5?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Fungerer mye bedre fra Ipad en fra Iphone (IMO), jeg tester nå ut mini (7,9) vs Air2 ingen erfaring med 10,5.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For min del var det at Apple ikke lenger støtter iPad 3 med programvareoppdateringer som ble utslagsgivende for å bytte. Jeg har ikke sammenlignet iPad 9.7 og Pro 10.5 fysisk, bare fra specs og anmeldelser. Det virker som 9.7 er god nok for det aller meste, så jeg har egentlig ikke noen bedre grunn til å kjøpe 10.5 enn at jeg hadde lyst på en slik. Litt kraftigere prosessor, litt bedre skjerm, kanskje litt lengre levetid før "designed obsolescence", men verdt nesten 3x prisen? Vel, det er vanskeligere å si.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvordan er det lisensieringen foregår? Putter du bare inn lisensnummeret etter 14 dagers testen?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Etter at de sluttet å selge mini2 i mars i år så koster den "rimeligste" mini nå 4500, noe jeg synes var vel drøyt bare for å teste en mindre Ipad som fjernkontroll for Roon (og Apple TV).
     
    X

    X186841

    Gjest
    True Tone skjermen på 10.5 er mye behageligere i lengden enn den på 9.7
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Den siste "vanlige" Ipaden er vel billig utgave med dårligere skjerm en min 3 år gamle Air2 om jeg husker rett.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er stor forskjell på hvor mange album som vises på de forskjellige størrelsene, en 12,9 viser 49/28 album , 9,7 18 album og 7,9 8 album.

    Mini 7,9
    mini roon.jpg

    Vanlig 9,7
    roon ipad.jpg

    12,9
    roon ipad 12,9.jpg

    12,9 portrett
    roon portret.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Takk gutter, dette var nyttig info!

    True Tone skjermen på 10.5 er mye behageligere i lengden enn den på 9.7
    Det med behag over tid er et vektig argument. Hvordan er den å holde i hånda over tid? Hvis den skal brukes som remote, er den ikke litt uhåndterbar? Eller ikke?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    49
    Liker best og bruke MacBook som remote, veldig behagelig og ha i fanget.
    Skulle jeg hatt ny iPad hadde det helt klart blitt Pro 10,5".

    Er det bare meg eller er lyden fyldigere og mer behagelig med Roon, uten og miste detaljer?
    Siste rest av skarp(digital) lyd er helt borte.
    Mulig dette gjelder kun Bryston Bdp3.
    Ser den bruker mindre CPU kraft, 16% i Roon Ready mode, mot 50-60% ved vanlig bruk fra NAS, hardisk eller Tidal.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er et godt spørsmål. Jeg opplever også at det låter bra, men ser ikke så mange grunner til at det skulle låte annerledes enn f eks LMS. Eneste forskjell i datastrømmen er at Roon har en annen og mer sofistikert algoritme for volumjustering enn ReplayGain. Kan være noe med avspillingsvolum der.
     
    X

    X186841

    Gjest
    For meg er det akkurat passe størrelse, 12,9 syntes jeg ble litt uhåndterbar og 7,9 litt for liten.




    Takk gutter, dette var nyttig info!

    True Tone skjermen på 10.5 er mye behageligere i lengden enn den på 9.7
    Det med behag over tid er et vektig argument. Hvordan er den å holde i hånda over tid? Hvis den skal brukes som remote, er den ikke litt uhåndterbar? Eller ikke?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Hva er spec'n på den du har kjøpt EIA?

    Vet at det ikke er supportert men kan ROCK kjøre på en tidlig generasjon NUC tro?
    Noen som har forsøkt med litt svakere HW enn anbefalt?
    Har en gammel DCCP847DYE liggende med Celeron 847 cpu , 4GB ram og 120GB msata ssd som jeg tenkte å bruke til en trial av Roon...... ?
    Går vel kanskje bra om ikke biblioteket er for stort og uten noe form for DSP?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Vel, da har jeg klart å overbevise meg selv om at jeg faktisk trenger en 10.5-tommers ipad pro. Har tross alt hatt min trofaste iPad 3 i over fem år, og mer enn det kan man kanskje ikke forvente av fobrukerteknologi i våre dager? Var innom Eplehuset i dag, og likte veldig godt hvordan 10.5-tommern lå i hånda. Da blir Roon-opplevelsen enda bedre, tenker jeg!
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    49
    Selv for en novice innen data og i en alder av snart 50, var dette en ganske enkel oppgave.
    Første jeg gjorde var og laste ned nyeste bios til NUC på en minnepinne, innstallerte den.
    La ROCK på minnepinne som er beskrevet veldig bra på Roon sin side og innstallerte det.
    Koblet NUC til nettverket og la inn FFmpg codec med Macbooken, også beskrevet veldig bra med link til codec.
    Voila, da fant jeg Core fra Remote og kan legge inn musikkmappe og Tidal.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg kjøpte før jeg leste det angående støy, så det ble NUC7i7BNH.
    Nå er det bare og koble opp alt, ikke det kjekkeste jeg gjør:p ;)

    Vis vedlegget 465139
    Grattis! :) Tror dette er et supert valg. Leser også at dette skal bli en meget vellykket lyd. En slik NUC-pakke vil jeg også ha i en alder av 60! Mulig jeg går ned til i5. Den har ca 10% lavere ytelse!
     
    Sist redigert:

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Kommer til å gå for en i5 selv. Satser på at det er nok i massevis til mitt relativt lille flac-bibliotek.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Tips: Ligger en Transporter til kr.1400 på Torget nå, billig og bra måte å tese Roon på. (iigger sikkert ikke lenge)
    Edit: Ser den er borte nå.

    TP Roon.png
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sendte ham melding nå, men ser ut som jeg var for sent ute dessverre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Pleier å gå for 2-3 ganger den prisen så den gikk nok fort.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    49
    Jeg kjøpte før jeg leste det angående støy, så det ble NUC7i7BNH.
    Nå er det bare og koble opp alt, ikke det kjekkeste jeg gjør:p ;)

    Vis vedlegget 465139
    Grattis! :) Tror dette er et supert valg. Leser også at dette skal bli en meget vellykket lyd. En slik NUC-pakke vil jeg også ha i en alder av 60! Mulig jeg går ned til i5. Den har ca 10% lavere ytelse!
    Er sikker på at i5 er mer enn tilstrekkelig.
    Min går på tomgang, har spillt sammenhengene flere timer nå uten at den bli mer enn lunken.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    E.I A. Hvordan oppfatter du løsningen? Tenker lyd, bruk og om du kommer til å fortsette med abonnement. Hva også med stabilitet?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    49
    E.I A. Hvordan oppfatter du løsningen? Tenker lyd, bruk og om du kommer til å fortsette med abonnement. Hva også med stabilitet?
    Er veldig fornøyd med lyden, som jeg oppfatter som litt mer organisk.
    Det er også dønn stabilt og en fryd og bruke, men sikkert masse å sette seg inn i hvis man ønsker det.
    Svakheten til Bryston Bdp har alltid vært appen, som er, i mangel av snillere ord, amatørmessig i forhold til Auralic og Lumin sine apper.

    En ting jeg ikke har funnet ut enda er hvordan man skiller lagret musikk fra Tidal, hvis noen vet hadde jeg vært takknemlig for tips:)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du kan jo kjøpe hele album fra Tidal i CD kvalitet (download) men det var vel ikke dette du siktet til.
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Du kan lage en egen Tag som feks heter Local, for deretter å henge all lokal musikk på den knaggen...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Muligens litt gammel den guiden over.
    Jeg brukte den selv i begynnelsen før den store oppgraderingen.
    Det jeg gjør er å å velge Artists fra hovedmenyen, deretter trykke Focus, Inspector og Storage locations.
    Deretter velger jeg lokal lagringssti og lar Tidal være ukrysset.
    Da finner du filteret under Albums.
    Tidal albumene finner du igjen ved å trykke Tidal fra hovedmenyen i Roon (eller nullstille filteret, selvsagt ved å bruke Reset knappen under Albums).
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette kan bli en lærerik tråd etter hvert. Nå for det bli NUC og ROCK!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    E.I A. Hvordan oppfatter du løsningen? Tenker lyd, bruk og om du kommer til å fortsette med abonnement. Hva også med stabilitet?
    Er veldig fornøyd med lyden, som jeg oppfatter som litt mer organisk.
    Det er også dønn stabilt og en fryd og bruke, men sikkert masse å sette seg inn i hvis man ønsker det.
    Svakheten til Bryston Bdp har alltid vært appen, som er, i mangel av snillere ord, amatørmessig i forhold til Auralic og Lumin sine apper.

    En ting jeg ikke har funnet ut enda er hvordan man skiller lagret musikk fra Tidal, hvis noen vet hadde jeg vært takknemlig for tips:)
    Tørr jeg spørre hvordan du definerer organisk her? ;)I god mening!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    @E.I.A;
    Hvis du setter opp Bryston BDP som DLNA renderer så kan du nå bruke Lumin appen sammen med denne.
    Lumin kan nå styre uPnP devices.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    .
    En ting jeg ikke har funnet ut enda er hvordan man skiller lagret musikk fra Tidal, hvis noen vet hadde jeg vært takknemlig for tips:)
    Hva mener du med skille? Om du søker etter et album eller lister album så står det cd, 96/24, Tidal osv på coveret så jeg går utifra at det ikke er det du mener?



    Skjermbilde 2017-11-07 kl. 18.10.14.png
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, men i hovedoversikten har Tidal album art en tendens til å tapetsere GUI med albumer, noe som kompliserer swipe navigeringen i ditt eget lokale bibliotek. Sorted by løser heller ikke alt. Jeg bruker dog History og Playlists en del.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    49
    E.I A. Hvordan oppfatter du løsningen? Tenker lyd, bruk og om du kommer til å fortsette med abonnement. Hva også med stabilitet?
    Er veldig fornøyd med lyden, som jeg oppfatter som litt mer organisk.
    Det er også dønn stabilt og en fryd og bruke, men sikkert masse å sette seg inn i hvis man ønsker det.
    Svakheten til Bryston Bdp har alltid vært appen, som er, i mangel av snillere ord, amatørmessig i forhold til Auralic og Lumin sine apper.

    En ting jeg ikke har funnet ut enda er hvordan man skiller lagret musikk fra Tidal, hvis noen vet hadde jeg vært takknemlig for tips:)
    Tørr jeg spørre hvordan du definerer organisk her? ;)I god mening!
    He, he, ble litt fritt oversatt, orgasmisk er vel et bedre ord ;)

    En touch mer analogt, behagelig, fyldig, men det kan bare være med Bryston som endpoint, har ikke testet med Lumin D1, kun at den fungerer med Roon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn