Roon (ROCK) på Intel NUC

Nanderst

Medlem
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
His
Torget vurderinger
10
Hei, Er der noen som har erfaring med å "bygge" sin egen "Roon Core" basert på en Intel NUC pluss RAM mm.
Lurer på om arbeidet /bryet er verdt prisforskjellen over tid.
Blir det mer jobb med en NUC enn en Nucleus etter at det umiddelbare installasjon av kort og nedlasting /installasjon av software?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Det er ingenting vedlikehold etter installasjon, bortsett fra å installere oppdateringer fra Roon. Det gjør du i Roon-appen, og du trenger i utgangspunktet ikke ha noe mer med selve NUCen å gjøre.
 

A11PRO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.08.2020
Innlegg
96
Antall liker
68
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
Nuclues har passivkjøling, så er du var for vifter eller må plassere Intel Nucen så du hører den kan det være noe å tenke på. Bruker du ikke mye DSP osv bråker ikke NUCen veldig mye.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg installert Rock på en HP mini-pc på loftet. Null problem. Jeg brukte min gamle bluesound node som klient. Kunne brukt hvilken som helst pc egentlig siden den uansett står gjemt.
Nucleus er alt for dyr.
Men siden roon ikke fungerer med spotify har jeg gått videre til volumio.
 

Plix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2014
Innlegg
248
Antall liker
416
Sted
Skive, DK
Tar 5 minutter å montere en NUC. Installasjon av Rock er smertefritt. Plasser den vekk fra anlegget hvis du kan p.g.a viftestøj.
 

Nanderst

Medlem
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
His
Torget vurderinger
10
Hei og mange takk for innspill fra Atlerovik, A11PRO, XERXES OG Plix. Ser då ut til ar den eneste, men kanskje ikke uvesentlige ulempen er viftestøy. Vil større eller mindre NUC kabinett spille en rolle på dette?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hei og mange takk for innspill fra Atlerovik, A11PRO, XERXES OG Plix. Ser då ut til ar den eneste, men kanskje ikke uvesentlige ulempen er viftestøy. Vil større eller mindre NUC kabinett spille en rolle på dette?
Det varierer. Skulle jeg har satt opp en ROCK i dag så ville jeg ha gått for et rommelig kabinett som jeg ville satt et sted det ikke plagde meg.
 

1simen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.09.2019
Innlegg
88
Antall liker
56
Sted
Asker
Hei og mange takk for innspill fra Atlerovik, A11PRO, XERXES OG Plix. Ser då ut til ar den eneste, men kanskje ikke uvesentlige ulempen er viftestøy. Vil større eller mindre NUC kabinett spille en rolle på dette?
Kan jo eventuelt plassere den i et annet rom, jeg satt min gjemt bort i hallen koblet til en google wifi boks for å slippe å tenke på det; men tror vel egentlig viftestøy fra nuc'en er et marginalt problem når du hører på musikk så for min del var det mest for å slippe å tenke at det kanskje kunne være (forsåvidt også greit å få en boks mindre koblet til i stua).
 

6c33

Medlem
Ble medlem
26.01.2015
Innlegg
49
Antall liker
66
Sted
Bergen
Har NUC stående bak en glassdør, men finner stadig døren åpen, så støy er ikke et problem her, i alle fall ikke under spilling.

NUC.jpg
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg bygde også en NUC8i7 med ROCK for noen år siden; har fungert uten problem siden. Anbefaler å installere SSD for musikk på NUC; scanning av filer skjer umiddelbart og automatisk. Samt hele opplevelsen blir bedre og raskere. Har selv en 8TB SSD for musikk montert i NUC-boksen.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har en nuc stående under stereobenken i stua og har kun støy når jeg kjører full scan av musikken. Ellers er den helt tyst.
 

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
55
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Jeg begynte med Roon i november i 2020, etter testing og feiling, så gjorde jeg og en kompis to ulike valg til slutt.
Kompisen kjøpte Nucleus, i tillegg til en 4TB SSD. Denne var plug&play og har ikke vært noe tull med den.

Jeg gikk selv for en rimeligere utgave, rettere sagt Roon ROCK når jeg oppdaget hva Nucleus+ bestod av i hardware.

- Intel NUC7I7DNBE hovedkort
- Transcend 110S 256GB NVMe
- Transcend JetRAM, 8GB, DDR4
*Alle disse komponentene over er samme som står i Nucleus+ til opplysning, iallefall for ca. 1 år siden.

- Samsung 870 EVO 4TB SSD for lagring av musikk
- HDPLEX H1 V3 Fanless Chassis

Sistnevnt kabinett er vifteløs og bruker kobberør til å kjøle ned prosessor. Aldri vært noe problem med varme.
Oppsummert, min ROCK har krasjet to ganger pga. strømbrudd, noe så Roon databasen ser ut til å like dårlig. Som kompenserende tiltak, så tar ROCK backup hver natt til Dropbox, så skulle det skje, så kan jeg gjenopprette databasen enkelt, men tar ca. 20 timer om ikke mer. Ellers ingen andre problemer, oppdateringer og alt går smertefritt. Vedlagt litt bilder av selve maskinen.
 

Vedlegg

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Jeg begynte med Roon i november i 2020, etter testing og feiling, så gjorde jeg og en kompis to ulike valg til slutt.
Kompisen kjøpte Nucleus, i tillegg til en 4TB SSD. Denne var plug&play og har ikke vært noe tull med den.

Jeg gikk selv for en rimeligere utgave, rettere sagt Roon ROCK når jeg oppdaget hva Nucleus+ bestod av i hardware.

- Intel NUC7I7DNBE hovedkort
- Transcend 110S 256GB NVMe
- Transcend JetRAM, 8GB, DDR4
*Alle disse komponentene over er samme som står i Nucleus+ til opplysning, iallefall for ca. 1 år siden.

- Samsung 870 EVO 4TB SSD for lagring av musikk
- HDPLEX H1 V3 Fanless Chassis

Sistnevnt kabinett er vifteløs og bruker kobberør til å kjøle ned prosessor. Aldri vært noe problem med varme.
Oppsummert, min ROCK har krasjet to ganger pga. strømbrudd, noe så Roon databasen ser ut til å like dårlig. Som kompenserende tiltak, så tar ROCK backup hver natt til Dropbox, så skulle det skje, så kan jeg gjenopprette databasen enkelt, men tar ca. 20 timer om ikke mer. Ellers ingen andre problemer, oppdateringer og alt går smertefritt. Vedlagt litt bilder av selve maskinen.
Hva havnet denne på i pris?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hei, Er der noen som har erfaring med å "bygge" sin egen "Roon Core" basert på en Intel NUC pluss RAM mm.
Lurer på om arbeidet /bryet er verdt prisforskjellen over tid.
Blir det mer jobb med en NUC enn en Nucleus etter at det umiddelbare installasjon av kort og nedlasting /installasjon av software?
Jeg har bygget en med NUC8i7 (også med 8TB Samsung 870 SSD). Tar ca 5 min å montere, kanskje 10 min å installere ROCK. Etter oppsett er alt fullautomatisert og identisk med Nucleus. Nucleus har også Home Automation støtte som Control4, det er vel eneste funksjonelle forskjell.

Har også Nucleus+ (2 forskjelle oppsett på 2 lokasjoner).
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har bygget en med NUC8i7 (også med 8TB Samsung 870 SSD). Tar ca 5 min å montere, kanskje 10 min å installere ROCK. Etter oppsett er alt fullautomatisert og identisk med Nucleus. Nucleus har også Home Automation støtte som Control4, det er vel eneste funksjonelle forskjell.

Har også Nucleus+ (2 forskjelle oppsett på 2 lokasjoner).
Er den nuc'en din vifteløs?
Min nuc har begynt å kjøre vifta sånn at nå hører jeg den godt, når det er stille i stua.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er den nuc'en din vifteløs?
Min nuc har begynt å kjøre vifta sånn at nå hører jeg den godt, når det er stille i stua.
Min NUC8i7 er helt standard med vifte og det hele. Den står ikke i lytterommet; så for min del kan den bråke så mye med vifta den bare ønsker :) Eneste jeg har koblet til den er nettverkskabelen (+ strøm selvsagt) :)

NB! den bråker veldig lite.
 

Nanderst

Medlem
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
8
Antall liker
1
Sted
His
Torget vurderinger
10
Hei, jeg kjøpte en Melco N100 og fikk med en NUC som jeg kjører R:O.C.K ( Roon) på. Den har vifte og når en ikke spiller, små høres den. Jeg har brukt løsningen med en 3 m nettverkskabel og satt NUCen i ett skap. Funker helt fint hvis en har strøm i nærheten så klart. Roon via Melco og så til Hegel H590 gir muligens litt bedre lyd en Roon direkte (Airplay) til H 590. Bruker Chord's billigste nettverkskabel fra NUC til nettverk. Meget tvilende til om bedre Nettverkskabel og i forlengelsen mellom Melco og H590USB kabel gjør (stor) forskjell for meg. Er der noen som har testet / erfart om der er forandringer (forbedringer?) hvis en gir NUC en bedre strømforsyning?...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
...
Oppsummert, min ROCK har krasjet to ganger pga. strømbrudd, noe så Roon databasen ser ut til å like dårlig. Som kompenserende tiltak, så tar ROCK backup hver natt til Dropbox, så skulle det skje, så kan jeg gjenopprette databasen enkelt, men tar ca. 20 timer om ikke mer. ....
Kanskje du skal koste på deg en slik?
Ikke lest meg opp på akkurat denne, men en UPS vil ved strømbrudd vanligvis kunne stenge ned PC/server kontrollert ved f eks 25% batteristatus.
Og da slipper du 20 timer med restoring. :)
 
Sist redigert:

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kanskje du skal koste på deg en slik?
Ikke lest meg opp på akkurat denne, men en UPS vil ved strømbrudd vanligvis kunne stenge ned PC/server kontrollert ved f eks 25% batteristatus.
Og da slipper du 20 timer med restoring. :)
Tøffe gutter tar ikke backup, men gråter mye ;p
 

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
55
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Hehe, ja. Jeg har et 2m rack i huset for tekniske ting, så ROCKen står der. Det blir en rack montert UPS ja ;)
 
Topp Bunn