Roon, PC og Audiolense

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,
Lager en ny tråd for dette.

Jeg har lyst til å prøve å få til dette med musikk fra Tidal.

Jeg bruker PC til avspilling, mens Lynx AES 16 digital lydkort. Systemet er 4 veis aktivt delt - altså trenger jeg totalt 8 kanaler.
I dag kjører jeg alt på 96kHz.

Men får ikke dette helt til å funke:
Er det WAV filen som skal brukes i Convolvere?
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Roon kan lese korreksjonsfiler laget i Roon format i audiolense. Avspilleren må settes til å kunne håndtere antall kanaler i innstillingene til Roon.
Du trenger ikke bruke convolver for å få dette til.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Du bør også i dsp fanen sette alt som ikke er 96 til å resample til det du har satt filteret til. Skru av for mcq eller hva det nå heter dersom dac ikke støtter dette. Du trenger ikke wav. Flac filene som du streamer skal gå gjennom uten problemer
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Under dsp så bør utgangspunktet da se noenlunde slik ut
30D9E2D5-ABD2-45C0-87AA-D13398613732.png

under enheten, dvs lynx i ditt tilfelle sjekk under avanserte innstillinger velge 7.1
694E69FD-524A-4F67-A798-3F30CA015D78.png
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Du bør også i dsp fanen sette alt som ikke er 96 til å resample til det du har satt filteret til.
Du kan også generere filtre for alle sampingfrekvenser i zipen som du importerer til Roon. Da slipper man å opp/ned/resample noe som helst i Roon (funker i hvert fall på 2-kanal)
 
  • Liker
Reaksjoner: H.R

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Og der er Tidal oppe og går også!

Da mangler det bare å få remote på mobil/nettbrett!
Tror dette blir en oppsving for interessen!
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ja.
Du kan også generere filtre for alle sampingfrekvenser i zipen som du importerer til Roon. Da slipper man å opp/ned/resample noe som helst i Roon (funker i hvert fall på 2-kanal)
jeg tenkte det viktigste når man kommer i gang er å få lyd med de innstillinger i lydkortet som omf bruker fra før. Deretter tweake ting som passer best
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dette var vel omtrent så nærme Plug & Play, jeg har hatt.

Er det noe poeng med Hifi Plus? (jeg har ikke mulighet til å avspille MQA og bruker heller ikke dette i Surround)
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Dette var vel omtrent så nærme Plug & Play, jeg har hatt.

Er det noe poeng med Hifi Plus? (jeg har ikke mulighet til å avspille MQA og bruker heller ikke dette i Surround)
Nei du får vel fortsatt 16/44 med Hifi.. Så neste skritt måtte evt. vært Qobuz framfor Tidal da... ganske mye "ren" 24bit/96/++ FLAC der... Om det er hørbart er en annen diskusjon ;-)
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.079
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Roon har gjort mye rett i hvordan ting settes opp uten tvil og det er mange som ville vært tjent med et grensesnitt som ikke bare er innbydende men rimelig logisk samt stabilt.

de har også et api ved node.js og c# som gjør styringen til en lek. Et eksempel er roodial som lar deg kontrollere bla volum ved bruk av en Bluetooth fjernkontroll (surface dial).
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Litt trøbbel igjen....

Får ikke loadet det nye filteret jeg har lagd, sikkert et eller annet lurt triks jeg har glemt, men finner ikke ut av det nå:
Feilmeldingen sier at "IR file not found"

Jeg har valgt filtype "Roon", sample frekvens er det samme som før.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Litt trøbbel igjen....

Får ikke loadet det nye filteret jeg har lagd, sikkert et eller annet lurt triks jeg har glemt, men finner ikke ut av det nå:
Feilmeldingen sier at "IR file not found"

Jeg har valgt filtype "Roon", sample frekvens er det samme som før.
Jeg hadde problem med det en gang Roon likte ikke altfor lange fil navn, med kortere navn gikk det greit...
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er ikke det som er problemet.
 

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
132
Antall liker
120
Torget vurderinger
3
Håper det er greit at jeg hopper inn i tråden, OMF.

Jeg har lenge benyttet JRiver til å kjøre filtrene fra Audiolense, og brukt WDM driveren i JRiver slik at all lyd går dit og gjennom filtrene. Lysten på å prøve Roon ble etterhvert stor, og jeg får nå sendt lyd fra Roon gjennom Jriver oppsettet. Det hadde imidlertid vært greit å parkere JRiver for godt, og jeg forsøkte derfor å sette opp Roon slik det ble beskrevet lengre opp i tråden. Jeg fikk Audiolense til å generere Roon-vennlige filtre i form av .zip mappen med filtre for 44.1og 48 kHz og aktiverte Convolution. Resultatet ble lyd i 8 kanaler, men det låt lavere (i lydstyrke) og mer spinkelt imo. Innstillingene for generering av filtre i Audiolense var de samme i begge tilfeller. Hadde vært kjekt med innspill på hva som er foretrukket løsning med Roon og Audiolense blant dere som har slike oppsett. Bruker dere Audiolense eller Roon sin convolver? Er det noe som må gjøres med filtrene i .zip mappen for at det skal fungere korrekt?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,
I utgangspunkter skal jo dette være plug-n-play.

Kan det være at du har brukt "normalisering" av lydnivå på filtrene i JRiver, men ikke i Roon. (Det skal du uansett ikke bruke)
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
772
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Jeg er fersk med audiolense og prøver å forstå hva jeg må sette opp/kjøpe for å bruke roon som avspiller og få ut 3-4 korrigerte kanaler (stereo+sub).

Fungerer det med 2stk usb dac koblet rett i roon core? (Eks. Mojo2 + Dragonfly for testing)
Finnes det ett endpoint med convolverstøtte for samme oppsett? (Roon bridge+Audiolense convolver?)

Noen anbefalinger? (Gjerne uten Windows)
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
To usb dac'er er ikke egnet til 4 kanaler ettersom USB er asynkron. I tillegg bruker de forskjellige master klokker.
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Et mulig roon endpoint som støtter AL filter er Moode for Raspberry PI med CamillaDSP
 
Topp Bunn