Politikk, religion og samfunn Romfolket........eller er de ikke det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Evt hvor mange minutter tror du det tar etter forbudet trer ikraft før de er i frysen å henter seg par hundrelapper til et trekkspill eller en sprayboks med sølvmaling(til levende statue).. da er de ikke lenger tiggere men gatemusikanter og performanceartister..

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ikke nødvendigvis. Man kan tenke seg en tiggerlisens. Tiggerlisens kan knyttes til bostedsadresse. På den måten rammes ikke norske narkomane tiggere i særlig grad.

C

cruiser

Gjest
    Ikke nødvendigvis. Man kan tenke seg en tiggerlisens. Tiggerlisens kan knyttes til bostedsadresse. På den måten rammes ikke norske narkomane tiggere i særlig grad.
    Hvor mange narkomane kjenner du med bostedadresse? Det var hvertfall opplagt at de omtalte rumenerne hadde bostedsadresse.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Så klart endrer ikke en slurvete research noe, men jeg mener likevel ikke gatetiggerne er kjernen i den organiserte kriminaliteten.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner i beskjeden grad de gruppene vi her snakker om personlig. Mulig du gjør det.
    Rumenerne som fyller villcampene i Oslo og omegn har ikke fast bostedsadresse. Finnes et stort antall slike camper.

Narkomane bor ofte i sosialbolig og har følgelig bostedsadresse.Tror derfor dette hadde vært en løsning. Ser poenget om at de kriminelle i Bergen hadde bostedsadresse, men tror ikke det er regelen men heller unntaket.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Da sier man samtidig det er greit å ta med seg narkomane og andre "lovlydige" trengende i dragsuget, er ikke det problematisk?
    Så kan man jo si at man bare kan hjelpe narkomane og andre på andre måter men det har historien bevist at vi ikke er i stand til.
    Er det egentlig en reell problemstilling. Jeg kan knapt huske siste en narkoman kom mot meg og ville ha penger. Jeg husker noen få originaler her i Bergen som har sittet på gaten og bedt om penger. To spesielt, en med skjegg kun på halsen som sto utenfor vinmonopolet i Walkendorfsgate og en for mange år siden som sat tog klikket med metallskjeer og messet om penger. Tror det var mer alkohol og psykiatri egentlig.

Men helt seriøst. Vi må se på hva som er viktig og ikke henge oss opp i uvesentlige detaljer.

Om politiet får dette verktøyet så er jeg faktisk rimelig sikker på at de ikke vil misbruke det til å hundse narkomane. En og annen bygdepolitituling kan kanskje finne på noe slikt men ikke politiet i norske storbyer som ser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvor mange narkomane kjenner du med bostedadresse?
    Det er mange narkomane i Norge, på forskjellige nivåer. ALLE jeg vet om eller kjenner som sliter med rusproblemer har en adresse, alle.

Hvor mange narkomane kjenner du da cruicer, som ikke har bostedsadresse? Eller dikter du bare opp ting som skal høres sannsynlige ut for dem som ikke tenker seg om?

C

cruiser

Gjest
    Men for all del fullfinansier rus og psykiatri og forby tigging, greit for meg.. men jeg tviler på at det løser noe som helst. Ingen er så kreative som kjeltringer :)

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    10.807
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Tiggere fantes ikke for 20 år siden. Tullet var forbudt. Ingen grunn til å tillate hverken det eller kvakksalveri.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.691
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    All den tid tiggingen er næringsvei, så er det jo pussig at ikke venstresiden krever at det skal være regulert som næring.

Dvs krav til registrering, arbeidstillatelse, skattlegging osv.

De er da ellers som høken etter de som prøver å skape sin egen arbeidsplass...

• Liker
    Reaksjoner: oct
    C

cruiser

Gjest
    Hva med tigging på facebook bør det også forbys? F.eks til medisinsk behandling i utlandet.. det er kanskje ikke så farlig det fordi man slipper å stege over de når man skal på butikken?

Sist redigert av en moderator:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jeg er ingen tilhenger av tigging, på ingen måte, og har aldri hørt om noen som har tigget seg ut av fattigdom. Tvert i mot er det en måte å holde mennesker nede i uverdig elendighet.
    Men å forby tigging? Nei, veldig skeptisk til å forby alt jeg ikke liker, og har ingen tro på at vi kvitter oss med fattigdom ved å gjøre det vanskeligere å være fattig.

Det hender også at jeg gir. Spesielt til ei som jeg har blitt litt kjent med. Selv om jeg ikke tror det hjelper verken henne eller familien hennes ut av problemene, så ser jeg et menneske i nød som mangler noe jeg har nok av. Da er det galt å ikke bidra med litt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I Drammen har de registert alle tiggerne og det gjorde at veldig mange, som ikke ville registerer seg, forsvant. Problemet blir vel litt mer oversiktlig men ikke borte. La og merke til at de som hang utenfor min nærbuttikk og solgte Folk er Folk nå er borte....

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Nettopp. Det kan redusere problemet. Ikke løse det fullstendig.

S

Slubbert

Gjest
    Da sier man samtidig det er greit å ta med seg narkomane og andre "lovlydige" trengende i dragsuget, er ikke det problematisk?
    Så kan man jo si at man bare kan hjelpe narkomane og andre på andre måter men det har historien bevist at vi ikke er i stand til.
    Er det egentlig en reell problemstilling. Jeg kan knapt huske siste en narkoman kom mot meg og ville ha penger.
    Det finnes jo endel gatenarkomane, spesielt i Oslo. Men de fordrives av de "utenlandske tiggerne" (les romfolk) med vold og trusler. Det hadde definitivt ikke vært en ulempe for narkomane om romanimafiaen ble borte fra norske gater.

Tiggere og narkomane i konflikt i Oslo - VG

En bekjent av meg hadde i flere år solgt magasiner på en fast plass i sentrum. Han hadde blitt enig med en kvinnelig, "rumensk" tigger om hvordan de skulle fordele plassen mellom seg. Men en dag ble han overfalt av en kraftig kar som hadde misforstått og trodd at han jaget bort den rumenske kvinnen. Han ble blant annet sparket i ansiktet, og gikk med krykker i flere uker etterpå, sier Lilleberg.

Bakmennene rydder opp.

S

Slubbert

Gjest
    De narkomane har vel i større grad gått over til å selge gatemagasiner ol; =Oslo, Sorgenfri osv. Det vil fortsatt være lov, og mye bedre for de narkomane enn å sitte med en kopp i hånda. De kan heller bruke litt av pengene som spares på nedgang i kriminalitet ved å fjerne romfolkmafiaen til å styrke slike tiltak. Men tiggeforbud er jo nok et forbud, jeg er ikke så glad i forbud som løsning på et problem. Siden Romania ikke er medlem av Schengen skulle man tro det kunne finnes andre måter å forhindre at romfolkmafiaen kommer hit på.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.691
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror du går litt i den samme fella som mange andre. Romfolk =/= rumenere.

Det er romfolk over hele Europa, og livsstilen og kriminaliteten er ikke unik for de som kommer fra Romania...

S

Slubbert

Gjest
    ^ Se #591. Men et flertall av dem er vel rumenske statsborgere så vidt jeg har forstått.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Fremstillingen i punkt 6 er artig formulert.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ubetjent? Skal man ikke endelig ta inn over seg at noen faktisk trenger hjelp? Kom og tørk!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.070
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At folk er så grenseløst naive at de gir penger til disse er komplett uforståelig. Jeg var et par uker i Romania i sommer og fikk mange gjennomganger av hva som var gjort der nede for å få disse menneskene inn i skole og det mange av oss vil betegne som et "normalt" liv. Jeg beklage om jeg høres ut som en rasist nå, men kulturen og undertrykkelsesmekanismene (?) i rommiljøene er slik at disse menneskene ikke vil la seg integrere, og de få som vil blir i mange tilfeller så grundig og ettertrykkelig frosset ut at det mer eller mindre blir umulig. En hver krone gitt, sementerer bare denne kulturen.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    555
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    11 Rumenere pågrepet for ran av eldre. Disse folka eier ikke skrupler.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ved et par anledninger reiste jeg med Norwegian fra Torp til Gatwick rundt August, September .... ventehallen for denne ruten er felles med flyet til Romania.... og jaggu, der var de alle sammen gitt, i finstasen - på helgetur hjem for å nyte livet i sus og dus og investere de skattefrie inntektene... - som de sikkert kan få skattefritak for som uhjelp for etter at de har nok inntekter med i den andre Folk er Folk detltidsjobben og opparbeidet fulle rettigheter. Trygd, Tigging, Svartarbeid... og Nattarbeid og Hold-Ups.... kan D bli bedre....??

Prøv selv, U won't be disspointed tror det var sånn ca på Fredag ettermiddager....

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.453
    Sted
    Liten by
    Ved et par anledninger reiste jeg med Norwegian fra Torp til Gatwick rundt August, September .... ventehallen for denne ruten er felles med flyet til Romania.... og jaggu, der var de alle sammen gitt, i finstasen - på helgetur hjem for å nyte livet i sus og dus og investere de skattefrie inntektene... - som de sikkert kan få skattefritak for som uhjelp for etter at de har nok inntekter med i den andre Folk er Folk detltidsjobben og opparbeidet fulle rettigheter. Trygd, Tigging, Svartarbeid... og Nattarbeid og Hold-Ups.... kan D bli bedre....??

Prøv selv, U won't be disspointed tror det var sånn ca på Fredag ettermiddager....
    Nå er jeg ikke særlig begeistret for disse folkene selv, men du tar deg noen friheter med å anta veldig mye her...
    Jeg tror tåder som dette hadde klart seg uten den slags.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.453
    Sted
    Liten by

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Generalisering er noe dritt, men det er enkelt for hodet. Sort eller hvitt, snill eller slem. Sånn er det.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.097
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har kolleger fra blant annet Romania og Ungarn. Tonen i denne tråden er ekstremt mye mildere og korrekt sammenliknet med det som skjer når jeg spør dem om romfolk over lunsjbordet.

-BB-

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kolleger fra blant annet Romania og Ungarn. Tonen i denne tråden er ekstremt mye mildere og korrekt sammenliknet med det som skjer når jeg spør dem om romfolk over lunsjbordet.

-BB-
    Det er neppe noen nyhet for de som leser nyhetene. Har tenkt litt på våre egne romfolk, de var heller ikke flinke til den integreringen vi andre forlangte fra dem. I dag er nok situasjonen litt annerledes, det norske romfolket er i dag stort sett fastboende og integrerte med vanlig jobb. Men så sent som syttitallet var de fortsatt reisende folk, "fantefolk", splint og tater.

Hvorfor var det slik at de motsatte seg integrering helt opp i vår tid? Tipper det har endel sammenheng med at de hadde vært utsatt for overgrep i generasjoner og ikke stolte på storsamfunnet. Er det mulig at samme mistillit til storsamfunnet også driver dagens romfolk fra Øst-Europa, og at de har levd i undertrykkende østblokkland fram til nittitallet? I tillegg så var de forholdene de levde under sannsynligvis betydelig verre enn det våre romfolk levde under på seksti- og syttitallet. Gammel paranoia er vond på vende. Når det i tillegg har gitt sigøynerkongene store inntekter etter kommunismens fall sementerer nok den situasjonen.

PS: Dette er ikke et forsvar eller angrep på romfolkpolitikken.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.070
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer ikke etter det jeg ble fortalt av flere i Romania. Dvs jeg ble i hvert fall fortalt om tilstrekkelig mange konkrete eksempler på hva som skjedde med romfolk som faktisk prøvde å komme seg opp og frem på lovlige måter i verden (med suksess) at jeg har liten tro på at dette har med mistillit til storsamfunnet å gjøre. I så fall burde disse eksemplene fungert som eksempler til etterfølgelse for andre, og ikke til avskrekking, som de gjorde. Jeg har mye mer tro på at her har vi å gjøre med et sterkt hierarkisk kastesamfunn, hvor undertrykkelsesmekanismene som er i hånden på noen få fungerer som effektive barrierer for å bryte ut. Omtrent som i diverse lukkede kristne eller halvkristne samfunn. Disse mekanismene inkluderer blant annet at de som prøver å skaffe seg utdannelse eller fast jobb blir totalt isolert. Omtrent som i Taliban eller Boko Haram.

T

TT.

Gjest
    Jeg så en dokumentar om Romfolk på svensk tv i forrige uke og der hadde EU bevilget millioner av Euro for å få barn av Romfolk til å få grunnutdanning, men de ville ikke. De ville ikke settes i system var det flere som uttalte. De var rett og slett mistroiske og redde for å bli forfulgt i enda større grad. Blir litt vanskelig å få til en endring, når alle piggene er ute

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mitt bilde er omtrent som eratos, basert på en del reiser og bekjentskaper i Romania. Det er en sterk indre gruppejustis og klanorganisering - og det må det jo være for å fortsatt utgjøre en så tydelig definert etnisk gruppe ca 1600 år etter at de først bega seg fra India til Persia og derfra videre vestover.

Det var folkevandringstid i Europa også på den tiden. Man kan jo prøve å identifisere etterkommerne etter goterne som også vandret på samme tid. Eller langobardene, vandalene, herulene, etc. De ble etterhvert absorbert inn i lokalbefolkningen dit de kom. Man kan sitte på en fortausrestaurant i Barcelona og gjette på hvilke av de forbipasserende som er visigotere, men de ville nok blitt fornærmet om man spurte.

Roma fungerer tydeligvis ikke slik. De som forsøker å bryte ut møter fordommer eksternt og sanksjoner internt, så det er en nokså bratt kurve. Generelt har de ikke spesielt mye ferdigheter som gjør dem til produktive medlemmer av et moderne samfunn heller, så de "fordommene" er dessverre ikke tatt helt ut av luften. Det er snarere merkelig at tidligere bølger av "tater" til Skandinavia faktisk har blitt integrert som velfungerende samfunnsborgere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn