Helt greit at folk reiser så lenge de forholder seg til lover og regler og oppfører seg som folk - det er vel det siste denne tråden dreier seg om.Nåvel... Schengen innebærer jo at har man først kommet seg innenfor, så er man fritt til å reise hvor de vil. Om ikke lenge er romania offisielt medlem av schengen også. Da åpes slusene på vidt gap.Mitt inntrykk er at det handler om rumenske sigøynere, gjerne fra Transilvania. Det er ganske mange av dem. De utgjør vel 3-4 % av befokningen i Romania totalt sett, tredje største folkegruppe etter rumenere og ungarere, men foran tyskere og ukrainere. Ute på slettene i Sentral-Europa er nasjonalitet noe som defineres landsby for landsby, så du kan kjøre fra en serbisk landsby til en tysk landsby til en sigøynerlandsby, alt sammen uten å forlate Romania. Ganske interessant opplevelse.Forvirrende, ser det ut til, men jeg lærte noe nytt igjen.![]()
Har Romania en større andel sigøynere/rom/whatever enn andre land i regionen, eller kommer koppeholderene og trekkspillerene på gatehjørnene her fra andre land enn Romania?
Og Romania har fortsatt ikke blitt en del av Schengen, så det er en total avsporing å skylde på den avtalen.
I så henseende blir jeg og rimelig oppgitt av en sak de kjørte på dagsrevyen i går der det hadde filmet noen gråtende jenter som hadde blitt hjemsendt fordi faren hadde løyet seg til midlertidig opphold. Politikerne som skulle løse puslespillet med statsbudsjettet hoppet rett på denne symbolsaken, "stakkars jenter som ikke fikk treffe vennene sine", i stedet for å gjør jobben sin å komme i mål med budsjettet. Er det rart jeg hater politikere